FyrverkeriBegränsningar

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition FyrverkeriBegränsningar.


Gäst

#2101

2014-01-05 19:21

Skall skötas av proffesionella och inte av berusade, minderåriga eller privat personer! Det är som att låta berusade och minderåriga köra bil, inte långt från en olycka att hända! Så skall m an ha en utbildning att hantera fyrverkeri! I år har jag sett många som
Skjuter raketer efter varandra och in i folkmassor,för att dom är berusade och idioter!

Gäst

#2102

2014-01-05 19:35

Hundarna blir psykiska vrak av de hårda plötsliga smällarna. Tackorna kastar sina foster. Fostren försätts i svåra fellägen och klarar inte födseln. Fåren försöker fly och skadar sig ofta då. Är troligtvis samma sak för de vilda djuren.

Gäst

#2103

2014-01-05 19:44

Vi måste tänka på alla djur. Många vilda mister sina foster.Hundar försvinner ja kan göra listan lång :(

Gäst

#2104

2014-01-05 19:48

Dessa raketer som ställer till så mycket bekymmer både för människor och djur. I staden där jag bor skjuts det från kanten av en stor fågelsjö. Man undrar hur de tänker där.... har sett fåglarna flyga i panik och skrika... då börjar man fundera om alla pjäserna finns i lådan hos de styrande


Gäst

#2105

2014-01-05 19:55

Här måste vi alla skriva på och stoppa detta vansinne!!!!!!!

Gäst

#2106

2014-01-05 19:59

Jag har hundar och hästar som är så rädda när dessa nöjen sätter gång. Jag har bland annat en hund som jag trodde jag skulle mista, han fick svårt att andas för att han var panikslagen. Jag fick honom att lägga sig på golvet där satt jag och strök och lugnade honom vid tolvslaget. Men han och jag fixade det och han mår bra nu. Smällandet började redan vid tre-tiden och höll på till 02.00. När jag skulle ta in mina hästar kl 1500 höll två hästar på att meja ner mig vid grinden. Det är definitivt inte roligt att fira nyår på det här viset varken för mig och mina djur.
Bestämda platser och tider tycker jag är ett rimligt krav!!

Denna post har tagits bort av personen som skrev den (Visa detaljer)

2014-01-05 20:22



Gäst

#2108

2014-01-05 20:22

Meningslöst ofredande.
Jag vill spela hög musik i parken, kunna köra bil hur snabbt jag vill, gå naken som jag föddes. Men det finns vissa som tror de vet bättre än mig, och i vissa fall måste vi kompromissa. Men med fyrverkerier är det ingen som frågar mig!?

Gäst

#2109

2014-01-05 20:45

Ja . förbjud allt med raketer o smällar, tänk på alla djur så himla rädda dom är , skakar som asplöv av rädsla, o det tar ett par dagar innan dom vågar gå ut på långpromenader igen , Så FÖRBJUD RAKETER O SMÄLLAR.












Gäst

#2110

2014-01-05 21:21

Anser det räcka om Stockholms Stad, o övr.storstäder har ett gemensamt fyrverkeri centralt för alla. Så skulle också var och en av kommunerna och förorterna kunna göra. Detta vansinne att enskilda privatpersoner ska hantera pyroteknik i fylla och villa och barn kommer åt dem också, är helt förkastligt. Upphör med försäljningen omgående.

Gäst

#2111

2014-01-05 21:25

Viktigt att skriva under för att skydda djuren!

Gäst

#2112

2014-01-05 21:50

Det är inte bara djuren som blir sjuka och mår illa av fyrverkerier. Vår miljö och naturen mår inte heller bra av utsläpp av fyrverkerigifter. Har vi glömt växthuseffekten med ett förändrat klimat över hela vår jord.

Gäst

#2113

2014-01-05 21:50

Begränsa fyrverkerierna för man skall ej behöva droga ner sin hund/katt och det är även många människor som är rädda när det smäller hej vilt i flera dagar...

Gäst

#2114

2014-01-05 22:01

Detta skulle vi gjort för länge sen

Gäst

#2115

2014-01-05 23:42

Det eviga smällandet veckorna innan och efter nyårsafton måste få ett slut. Dels för alla de djur som lider, men även för alla människor som får sin nattro störd. Ett förbud mot privat hantering av fyrverkeripjäser skulle garanterat reducera antalet olyckor och bränder i samband med årsskiftet. Låt kommunerna anordna offentliga fyrverkeriföreställningar med hjälp av professionella och utbildade pyrotekniker.

Gäst

#2116

2014-01-06 00:27

Smällare är inte bra för varken människor eller djur tycker det är helt onödigt med fyrverkerier ,dom har ingen funktion ändå !! Tänk alla flyktingar som har varit med om krig i sitt hemland , måste vara fruktansvärt att höra alla dessa smällare / raketer , och spä på deras dåliga upplevelser / mardrömmar i deras nya hemland och liv :(Känner för dom som tvingats uppleva smällare dit dom har kommit :(

Gäst

#2117

2014-01-06 00:39

Stoppa fyrverkeri

Gäst

#2118

2014-01-06 07:12

dax att börja visa respekt för vår djur!

Gäst

#2119

2014-01-06 07:31

Tänk på de stackars försvarslösa djuren. Gör som jag, skriv under... Anita


Gäst

#2120

2014-01-06 09:21

!!!!!
Bosse
Gäst

#2121

2014-01-06 10:54

Tycker att sprängämnes inspektionen borde ingripa mot all försäljning i livs och andra affärer som inte har nödig kännedom om explosiva ting.Har själv sprängkort,men skulle jag någon gång bryta av en tiondels gubbe dynamit och glömma den i fickan,så den följer med mig hem.Jag får om detta uppdagas fängelse.Då är dynamit o trotyl flegmatiserad och kan inte antändas förutom speciell tändhatt.Det går till och med att skjuta med gevär med spårljus på dynamit och de mesta sprängämnena utan att de antänds.
Men i en livsmedel butik kan de stå och sälja högexplosivt svartkrut,som kan totalt väga flera tiotals kilo.Hur kan sprängämnes inspektionen tillåta detta,till min stora förvåning.Det räcker med en gnista för att svartkrutet skall smälla.Tänk då om,hur många personer skulle bli skadade i en affär,om det blev våda avfyrning.
Nej förbjud allt vad pyrotekniska medel som säljs till privatpersoner utan kvalificerad utbildning, utan till fyrverkeri mästare.Jag har på orten där jag bor,samtalet med de butiker som sålde fyrverkeri och kommit fram till skadligheterna och faran,så nu säljs inget i vår ort.Men andra vill tjäna pengar på skiten,så det går inte att helt stoppa det tydligen.

Det åks istället flera mil för fyrverkerierna som är mycket lömska och farliga,speciellt när de hanteras av onyktra personer.Hade själv en hund jag fick ge starka ångest dämpande tabletter typ alprozalam i 0,5 mg doser villket är mycket.1 mg hjälper personer med svårartad panikångest.


Gäst

#2122 Re:

2014-01-06 11:17

#2116: - Det lustiga är,jag bor i en invandrar tät ort och de är invandrande barn som smäller mest,svara på det någon.

 

 


Gäst

#2123

2014-01-06 11:22

Självklart så skriver man under!!!!!!
Ung vuxen

#2124

2014-01-06 11:31

Stoppa försäljningen av allt som smäller (fyrverkerier, smällare, raketer, "tårtor" osv) till privatpersoner!
Kommunen kan istället sköta smällandet!
Dels får barn och ungdommar för lätt tag på dessa smällande vapen (Ja, jag anser att det är vapen då man kan skada andra samt sig själv något fruktansvärt med detta) och folk visar ingen hänsyn för grannar eller boende i områdena.
För att inte tala om alla berusade personer som tycker att dom minsann ska skjuta raketer!

Där jag bor har vi blivit terroriserade av ungdomsgäng som smällt sedan slutet på november. Varje kväll smäller det för fullt och gör fortfarande, trotts att nyår är över. Dessa ungdommar skjuter på människor, djur, barn, mot husen ja till och med mot VARANDRA osv. Det är OACCEPTABELT!!!!
Dessutom ser det så fruktansvärt hemskt ut dagarna efter, då INGEN av dessa individer som skjuter raketer har hyfs nog att plocka undan sitt skräp efter sig! I flera månader ligger dessa avskjutna hyllsor kvar, som en påminelse om denna terror som pågår.

Nej privatpersoner kan inte hantera detta! Stoppa försäljningen och låt några proffs sköta smällandet istället, då kan vi avnjuta fyrverkerier på säkra avstånd och under kontrollerade förhållanden. Och inga människor eller djur behöver skadas, och våra gator slipper se ut som kriksfält i flera månader efter.

Vi räddar där igenom miljön, våra egna liv, våra medmänniskors liv, våra djurs liv samt att vi alla får det trevligt!

 

Och jag vill även tillägga att jag verkligen tycker synd om personerna som skall upp och jobba tidig morgon och inte får många om ens några timmars sömn på grund av dessa terrorister.

 

 

inger

#2125

2014-01-06 11:42

fyrverkeri är skadligt för alla djur och för miljön.