Bevara Blasieholmen - flytta Nobelbygget!
Kontakta namninsamlingens skapare
Jag önskar att landets arkitekter skulle kunna lämna 1900-talet bakom sig och träda ut ur modernismens slagskugga. Det är ett nytt årtusende nu - det vore trevligt om det kunde märkas i arkitekturen.
Av kulturhistorisk intresse och bland de sista välbevarade byggnader
som påminner och Stockholm stolta sjöfarts historia.
Nobelhuset som är föreslagen passa illa in i miljön som bör bevaras
I nuvarande utseeende.
Denna hänsynslösa exploatering måste stoppas!!
Stadens historia
Gå in på en resebyrå utomlands och fråga om Stockholm och de kommer visa en bild på en Waxholmsbåt.
Bevara tullhus på Blasieholmen
Bygg Nobelcentret nedanför Fåfängan där det idag är en parkeringsplats. Ta bort alla finlandsbåtar och ankomsthallar utmed hela Stadsgården. Efter stora protester för 25 år sedan LOVADE politikerna att detta var ett provisorium och skulle tas bort efter några år. Men detta sk provisorium blev mer och mer permanent och ligger alltså fortfarande kvar, hur kommer det sig?
utan några som helst intressen i bevarande av stockholms gamla marina miljö.
Har vi fått ytterligare en Hjalmar Mehr i stadshuset. Alternativa markbitar
måste finnas som inte upprör på samma sätt. Om inte Nationalstadsparken sätter
käppar i hjulet så finns det ju marken nedanför Sjöhistoriska som utnyttjas en
gång om året till DNs filharmonikerspelning.
För övrigt så smälter inte dessa alternativa byggnader på något sätt in.
Moderna museet har i allafall gjort ett försök och till stor del lyckats
anpassa sig trots storleken.
Lägg ner detta byggprojek
Inget intresse från Nobelstiftelsen att bevara tullhuset
Så här sa hon i Mitt-i-Kungsholmen i dag:
”Om man ska få till en bra plats för NobelCenter på Blasieholmen så kan Tullhuset helt enkelt inte vara kvar”
Magasinen nämner hon inte, men det är väl uppenbart att hon struntar i dem också.
Blasieholmen
Re: Blasieholmen
Ja, det igger naturligtvis i vissa satdshuspolitikers intresse att få området att se risigt ut.
Re: Re: Blasieholmen
Jämför Nobel Peace Center i Oslo som är inrymt i en vacker f.d. järnvägsstation.
http://www.nobelpeacecenter.org/en/visit/
Jag råkade få reda på det av ett misstag!
I 38 bodde jag på Strandvägen 9, mitt emot tullhuset och har alltid tyckt att det är en mycket vacker byggnad. Det är sorgligt att vi i detta land är så dåliga på att bevara och vårda våra kulturarv. Klara, en hel stadsdel fick ge plats för bankpalats och parkeringshus. Jag minns att min mamma grät när Sidenhuset på Hamngatan revs. I de flesta småstäder har kulturbebyggelse i stadskärnan ersatts med Folkets Hus, systembolaget och Konsumbutik, det säger en del om politikers känsla för kultur. Och nu ska Slussen, som studerats och beundrats av arkitekter och trafikplanerare från hela klotet, rivas och ersättas av enplanskorsning och kommersiella byggnader som kommer att dölja söders hjärta. Sorgligt, verkligen sorgligt denna brist på smak och kultur.
| This discussion has been closed. |
Bygg på Sergels torg istället