Vi som vill att Plönningegymnasiet ska få finnas kvar


Gäst

#51

2014-04-25 18:17

Låt en fin utbildning få finnas kvar!

Gäst

#52

2014-04-25 18:32

Rebecka

#53

2014-04-25 18:50

En sån tråkig "inställning/satsning", vill inte politikerna i Sverige ha kvar något av Jordbrukets breda perspektiv? Skall vi bara importera och tulla på allt det vi kämpat så hårt för att bygga upp under hundratals år med djurhållning och allt där till... Att lägga ner hästverksamheten är väl ändå att bita sig själv i svansen på lång sikt!? Är inte den en viktig del av Sveriges utveckling, att hålla landskapen öppna, hålla gammal kunskap vid liv och upprätthålla/skapa jobb för de som ännu är i branschen...inte minst för de unga som är våran framtid! För mig har Plönninge alltid varit hög kvalité och bred kompetens, såväl teoretiskt som praktiskt. Jag har inte slösat bort mitt liv på de 3 år jag gick där, 97-00. Tvärt om, har haft mkt nytta av det under årens gång, både i och utanför hästvärlden, i såväl Sverige som utomlands. Hästutbilningen var så mkt mer än bara en hästutbildning, med hjälp av alla de kurser vi gick har jag på egen hand bl.a lyckats laga min platt tv (Elkunskap) Ta hand om sjuka/skadade djur (Vet. vårdsutbildningen) Fotografera vilda djur i hela världen och veta hur/var man hittar dem (Etologi/Jägarskola) Se skillnad på växter som är viktiga för vårat ekosystem (Botanik/Mark och jord) Framföra tunga fordon, med el utan släp och hur de skall servas för att hålla länge (Kurser inom Naturbruk mm) Driver dessutom eget företag, något jag aldrig skulle gjort om det inte vore för den kunskap jag fått inom (Företagsekonomi) Ja som ni ser är listan på viktiga saker, Plönninge bidragit med, väldigt lång och kan mycket väl göras längre! Tänk utanför ramarna och många steg längre, detta kan slå hårt tillbaka!!


Gäst

#54

2014-04-25 20:20

Tycker plönninge ska vara kvar. Har själv gått där

Gäst

#55

2014-04-25 21:01

Vill inte tro att det är sant!! En så väl fungerande, inarbetad, fin och trevlig skola! Och att ev.lägga ner utbildningen häst är skrämmande. Det är inte bara sådär enkelt att säga att det finns ridgymnasium på andra orter. Det är inte alla 16-åringar som tycker det känns bekvämt och enkelt att flytta! Och dessutom!! har ju elever redan sökt in till hästprogrammet till hösten 2014, då det fanns med när det var dags för dem att göra sina val. Nu hann de också få sitt preliminära besked!! En del har även sökt till NIU, varit på intervju och ridit upp för att bli godkända. Hur tror ni det känns för dem?? Det är svårt nog att vara tonåring här i livet. För många är den här utbildningen deras stora glädje! Äntligen slut på grundskolan, sökt till något som de brinner för! Lägger man ner en utbildning, gör man väl ändå det lite mer proffsigt, i ett annat skede??

Gäst

#56

2014-04-25 21:24

Vet inte ens vad petition är. Ville bara att plönninge skulle leva kvar. Tack och hej.

Gäst

#57

2014-04-25 22:13

Plönningegymnasiet behövs då det ger en bra utbildning till de som har valt program på skolan. Skolan har tillgång till ytor och redskap som behövs för dessa utbildningar, dessa möjligheter kan försvinna om programmen flyttas.

Gäst

#58

2014-04-26 05:11

Plönninge är ett inspirerande andra hem för så många, låt inte denna fristad och pärla med så stark gemenskap mellan elever och lärare försvinna!

Gäst

#59

2014-04-26 05:34

Särskilt hästlinjerna är ju utbildningar för skötsamma, hårt kämpande framtidslöften och de är tjejer! Är det inte typiskt att den gruppen inte skall få uppbackning av samhället? öppna upp skolan istället för fler som är intresserade för intresset finns, hälsningar kristina

Gäst

#60

2014-04-26 06:02

Plönnge gymnasium lade grunden för mitt liv och mitt yrke. Utan Plönninge hade jag inte varit den jag är idag. Utan Plönninge hade jag inte rest världen runt för att arbeta med hästar. Jag har allt att tacka Plönninge för den jag är idag.

Gäst

#61

2014-04-26 06:16

Skriv under!!

Gäst

#62

2014-04-26 06:52

Verkar va mera "bypolitik" än verkligt bra och övertänkta beslut

Gäst

#63

2014-04-26 07:06

Plönningeskolan måste finnas kvar. Ingen lantbruksskola ligger så fint med härlig skog och jordbruks mark runt knuten. Jag gick jordbruk 92-94 och de var roligt i och lärorikt att klara sej själv och träffa nya vänner. Satsa på skolan istället för att lägga ner

Gäst

#64

2014-04-26 07:14

Älskade plönninge, bästa platsen. Låt de få vara kvar!

Gäst

#65

2014-04-26 08:07

Plönninge behövs!!

Gäst

#66

2014-04-26 09:04

VAADDD I HELLVETE GÖR NI!!!!

Gäst

#67

2014-04-26 10:45

Denna skola har gett så många, så mycket, under så många år - omgivningarna är helt perfekta för att ha en givande hästutbildning!
En skola är inte meningen till att gå med vinst, så varför lägga ner en skola som ger så mycket glädje och motivation till ungdomar?! Behåll Plönninge för ungdomarnas bästa!
riktigt arg

#68 Fel att lägga ner Plönningegymnasiet

2014-04-26 12:53

Jag tycker personligen att det vore helt galet fel att lägga ner Plönninge. Den skolan har större ytor än Munkagård och därför plats för fler linjer och det vore väldigt onödigt att flytta till dit då dom inte är så pigga på att bygga en hästanläggning för flera miljoner. Plönninge har en hästanläggning och plats för Munkagårds linjer.
Region Halland, tänk till innan ni lägger ner en av de bästa hästutbildningarna i Sverige.

Gäst

#69 Re: Fel att lägga ner Plönningegymnasiet

2014-04-26 13:44

#68: riktigt arg - Fel att lägga ner Plönningegymnasiet

Fast tanken är att lägga ner Hästlinjen helt och flytta övrig utb till Munka........


Gäst

#70

2014-04-26 16:49

Den gjorde att vår dotter orkade både plugga och rida. Den gav henne vänner för livet och hjälpte henne att nå flera av sina mål! Det är det bra skolor är till för! Region Halland har genom Plönningegymnasiet en unik möjlighet att marknadsföra sig över hela landet. Den skapar unga duktiga individer som lär sig samhället och tar ansvar. Det är en skola för vanligt folk och ingen internatskola för särskilt utvalda, vilket är det absolut bästa betyg en skola kan få. Den tar emot alla elever med öppna armar! Skolan är ett föredöme!
Elev

#71

2014-04-26 17:38

Skolorna bör varken slås ihop eller försvinna. Låt dem stå kvar, hitta andra lösningar till ekonomi problemet, marknadsför mer och satsa hårt! Istället för att lägga ner roliga kurser, utflykter och liknande för att "skolorna ändå ska läggas ner" bör ni sätta igång allt sådant för att visa Sverige vad det är för kanon bra skola som finns! Låt både plönninge och munkagård stå kvar. De betyder mycket för både elever, föräldrar, lärare och samhällen. Folk som tidigare gått på skolorna säger att det är den bästa tiden som funnits, i hela deras liv. Hur kan man stänga ner något sådant? Det funkar inte, det går bara inte. Många är ledsna och många elever påstår att de kommer sluta på skolan om de slås ihop, då förlorar ni mer elever? Ha kvar skolorna och hitta en annan lösning, det är det enda rätta! Gå till närmsta individ och fråga vad hen tycker, alla tycker samma! Ni KAN INTE lägga ner skolorna. Det är uteslutet. De är allt, de är vänskap, kärlek, nöje, framtid, utbildning, LIV. Kämpa för Sveriges bästa skolor!
elev

#72

2014-04-26 17:41

TÄNK PÅ HUR MÅNGA GLADA SJÄLAR DET KOMMER FINNAS OCH HUR HYLLADE NI KOMMER BLI I MEDIA OM NI LÅTER SKOLORNA VARA !

Gäst

#73

2014-04-26 18:41

Naturligtvis skall naturbruksgymnasiet vara kvar,fyller en väldigt viktig funktion om ungdomar skall lära sig att ta hand om framtida jordbruk.och djurhantering,där borden jordbruksmin.ställa sig bakom för att bevara alla Sveriges naturbruksgymnasier.

Gäst

#74

2014-04-27 04:57

Fantastiska elever och kollegor på den bästa av skolor.

Gäst

#75

2014-04-27 18:30

A friend told me about this place and it would be a shame to see it close