Vi som vill att Plönningegymnasiet ska få finnas kvar

Staffan Svensson

#76 Satsa på de gröna näringarna! Satsa på Plönningeskolan!

2014-04-27 19:40

Satsa på de gröna näringarna! Satsa på Plönningeskolan!
Plönningeskolan i Harplinge hotas av nedläggning och det är något som vi ser som ett stort resursslöseri.

Att skolan idag är nedläggningshotad har flera orsaker. Utbildningarna på skolan lockar färre elever för varje år och det är problematiskt. Vi ser också att, enligt oss, felaktiga beslut av region Halland bidrar till en negativ spiral. Idag finns det ingen gemensam syn på skolan. Vi ser hellre en bättre dialog mellan region Halland och Halmstads kommun då det finns mycket att vinna genom att samlokalisera utbildningar. Det finns redan idag stora fördelar med att förlägga Kattegattgymnasiets fordonsutbildning till Plönningeskolan men då behöver regionen satsa på skolan och inte lägga ner.

Det finns en ljus framtid för alla de som utbildar sig inom de gröna näringarna. Skolan i Harplinge har alla möjligheter att erbjuda den bästa utbildningen. Allt finns i skolans närhet; bra jordbruksmark, fin skog och bra förutsättningar för hästutbildningen. Skolan erbjuder även utbildning för elever med särskilda behov. Innovationscentrum för att utveckla förnybar energi skulle med sitt eget biogasprojekt ge nya möjligheter.

Halland har idag en betydande grön näring som har framtiden för sig. Vi har gynnsamma förhållanden att ha en bra produktion av mat. Vi ser en ökad medvetenhet kring mat och vad vi stoppar i oss vilket är något som på alla sätt gynnar svensk matproduktion. Vi kommer både nu och i framtiden att behöva producera mer lokalt och framför allt mer hållbar mat. Utbildningen behövs! Vi behöver göra utbildningarna mer attraktiva och visa på dess fördelar. Kopplingen mellan producent och konsument behöver på alla sätt göras bättre. Vi behöver mötas för att förstå varandra och visa på vilka fördelar vi har i lokalt producerad mat. Öppna upp Plönningeskolan och koppla ihop den mer med kommunens invånare. Bjud in barn och elever i för och grundskola för att alla ska få en förståelse för hur mat produceras. Vi ska visa vad vi är bra på och vara stolta över svensk matproduktion! Vi väljer våra politiska företrädare som stiftar lagar om t.ex. en sträng och bra djurhållning. Hur detta påverkar oss alla, ska alla ta del av. Öka förståelsen och kunskapen. Vi kallar det närodlad politik.

Om regionen ser detta och satsar kan även Halmstad kommun göra detsamma. Allt hänger ihop!

Centerpartiet i Halmstad
Henrik Andersson

Harplinge-Steninge Centeravdelning
Staffan Svensson

Gäst

#77

2014-04-27 21:17

Jag flyttade som 15-åring 90 mil hemifrån för att få gå på denna skola. Det var fantastiska lärare, vacker natur och en otrolig upplevelse! Idag jobbar jag visserligen heltid med annat men driver ett handelsbolag med hästuppfödning.

Gäst

#78

2014-04-27 22:32

Att lägga ner denna skola är ett stort steg tillbaka i utvecklings- och kunskapsnivån.
Gittan
Gäst

#79

2014-04-28 05:48

Min dotter gick Hästhållning på Plönninge för några år sedan. 3 år efter gick min son Maskin där. Båda barnen har älskat Plönninge Gymnasiet. Min dotter hade en underbar lärare som heter Tina Lundin, bättre lärare får man inte. Inte enligt dottern! Hoppas verkligen att Plönninge får vara kvar, det finns så mycket kvar att ge för Plönninge!!!!!


Gäst

#80

2014-04-28 06:43

Att lägga ner hästutbildningen och Plönningegymnasiet i sin helhet är ett slag mot den gröna näringen och demokratin. På Plönninge är alla elever välkomna även de utan möjlighet till egen häst. Att bara erbjuda friskolor i regionen minskar möjligheten för alla ungdomar oavsett bakgrund och hitta en utbildning till sitt drömyrke.

Gäst

#81

2014-04-28 06:58

Plönningegymnasiet har alldeles säkert en framtid. Det är en alldeles fantastisk skola med mycket kvalificerade lärare som ger eleverna en väldigt bra utbildning och en bra grund för fortsatta studier och framtida yrkesliv. Elevantalet kommer att öka igen, större elevkullar och ökande intresse för och behov av kunnigt yrkesfolk i de grön näringarna. Om Region Halland vill vara en ledande aktör i näringslivsutveckling i Halland, så våga satsa lite även på dessa näringar. Halland ska ju vara ett "hästlän", så varför lägga ner en landets absolut bästa hästutbildningar?! Att dessutom flytta "Spår 1-utbildningen" från specialanpassade lokaler på Plönninge måste vara galet både ur elevsynpunkt och ekonomisk synpunkt. Hur många miljoner har inte dessa lokaler kostat?
Pedagogen med rötterna i den gröna näringen!

#82 Tänk långsiktigt, det gör man inom den gröna näringen annars överlever man inte!

2014-04-28 06:58

Vindarna vänder, så gör även det demografiska läget, när antalet barn ökar och intresset för den gröna näringen tydliggörs så kommer det inte räcka med ett Naturbruksgymnasium i Halland, det var väl av den anledningen man byggde Munkagård, för att ha möjlighet att utbilda fler arbetstagare och arbetsgivare inom den gröna näringen, en av Sveriges största inkomstkällor. Nu måste politiker och Region Halland ta sitt ansvar och övervintra de svåra åren för att stå redo och visa att vi är ett av de stora gröna länen i Sverige och att våra utbildningar håller hög nivå, vad gör man när inte Munkagård kan ta emot alla elever? Skickar dem till gymnasier utanför Halland? Öppnar Plönninge igen (vad kostar det?)?

Nä, lägg inte ner Plönninge, ge skolorna i uppdrag att under de svåra åren förbereda sig för de goda åren, vilka möjligheter finns, hur kan man matcha sina utbildningar för att få bästa möjliga utfall, vad behöver våra blivande arbetstagare och arbetsgivare för förmågor i sitt framtida värv, läsa läroplaner och kursplaner, förklara för ungdomar att man mycket väl får en högskoleförberedande utbildning, om man gör individuella val, när man läser ett yrkesförberedande program.

Vad vill dagens ungdomar ha när de är klara med sin utbildning? Jo, ett arbete, möjligheterna till det är goda efter en utbildning på ett Naturbruksgymnasium!

Gäst

#83

2014-04-28 09:41

Mina två döttrar har haft förmånen att studera på Plönninge! Bägge två har gått vidare till eftergymnasiala utbildningar inom hästnäringen. Deras år på Plönninge har varit fantastiska och fostrande med eget ansvar för studier ett litet självhushåll samt inte minst, omvårdnaden av djur. I deras fall hästar, skolans och egna medtagna 40 mil hemifrån!
Annica Grääs Mamma till Erica & Fanny Lundqvist


Gäst

#84

2014-04-28 12:49

Jag tycker att det är synd att region halland förlorar sin hästutbildning, och det bli trångt på lilla Munkagård om skolorna slås ihop. Låt plönninge vara kvar!

Gäst

#85

2014-04-28 13:28

RÄDDA PLÖNNINGE!

Gäst

#86

2014-04-28 15:48

Plönningegymnasiet är en unik skola med fantastiska mentorer. En utbildningsform som inte kan mäta sig med någon liknande skola i Sverige. På Plönninge har eleverna inte bara lärt sig grundämnen och allt som därtill hör utan också ett fått social engagemang, respekt för andra och kunskapen att möta livet. Så kallat "busliv" har på ett fantastiskt sätt tagits om hand av skolan. Dessutom har den fantastiska maten som lagats på skolan varit en förebild för alla hur/vad man skall äta.
Plönninge måste finnas kvar, utan Plönninge förlorar Sverige en utbildning i världsklass
Tidigare elev Camilla Johansson

#87

2014-04-28 16:05

Jag studerade NV kombinerat med ridsport på Plönningegymnasiet 2005-2008 och utöver att de var tre helt fantastiska år där jag utvecklades otroligt mycket, är det grunden till att jag idag är behörig att söka i princip vilken utbildning som helst på universitetsnivå med goda förutsättningar att lyckas förverkliga mina drömmar. Jag hade även möjlighet att skaffa mig ett jobb direkt efter studenten och med de erfarenheter jag skaffat mig och med den kunskap jag nu har tack vare hästutbildningen på Plönningegymnasiet ser framtiden ljus ut där jag ser mig som företagare inom hästnäringen i Halland. Låt min och många andras framtidsutsikter finnas kvar och låt andra ungdomar få den chans jag fick- att utbilda sig på den unika hästutbildningen på Plönningegymnasiet. En utbildning där man får växa och formas fritt och där man som ung tonåring får de bästa förutsättningarna att lyckas med allt man tar sig för i framtiden! Se framåt- våga satsa!

Gäst

#88

2014-04-28 16:23

Vore väldigt synd om plönninge lades ner, hade världens bästa gymnasietid

Gäst

#89

2014-04-28 22:01

Självklart ska en sådan här skola få finnas kvar!!!!!

Gäst

#90

2014-04-29 05:51

Plönninge gymnasiet som den mest kvalificerade ridgymnasiet i Sverige måste finnas kvar. Skolan där mentorerna är av yppersta kvalitet Lokaler anpassade för verksamheten på ett genomtänkt sätt. En omgivning som uppmanar till naturvård. Placeringa nära till centralort samtidigt perfekt långt bort.En överblick av friditsverksamheten och elevers eventuella "nattaktiviteter" som skötts profficionellt. Att ta bort ett gymnasium med riksintag av yppersta kvalitet är ett feltänk som borde diskuteras tänkas om och rättas till. Behåll Plönninge Sveriges bästa naturbruksgymnasium

Gäst

#91

2014-04-29 06:31

Plönningegymnasiet är en unik skola i sitt slag på många vis. Gemenskapen bland så många olika sorters människor som infaller så naturligt på denna skola är väldigt sällsynt. Jag har läst artiklar om hur hästtjejer ofta tar för sig och är vana att ta ansvar och därmed erhåller chefspositioner, detta kan jag bekräfta och dessutom intyga att skolan med dess underbara lärare och utformning ökar chanserna för. Plönningegymnasiet är en internatskola, vilket ger inte bara möjligheten till att ökad sammanhållning, utan även ett ökat både kollektivt som individuellt ansvarstagande (självdisciplin inte minst!). Dessutom förespråkas mycket aktiva lektioner ute i naturen även i de mest teoretiska ämnena, vilket främjar olika lärstilar så att alla kan få lära på sitt vis oavsett man är visuell, auditativ eller kinestetiskt lärande.

Med två år på lärarprogrammet i ryggen kan jag säga att ingen skola jag varit på har samma utbud på både bra lärytor o h samtidigt en sån enorm kompetens på plats

Till beslutsfattare: att lägga ner Plönningegymnasiet är i utbildningsperspektiv som att "skjuta sig själv i foten".

Gäst

#92

2014-04-29 06:59

Jag stöder Plönninge

Gäst

#93

2014-04-29 10:05

Plönninge är de finaste gymnasiet som finns! Så låt det finnas kvar!
Zuzanna

#94

2014-04-29 17:22

Har själv en hästtjej till dotter. Utbildningen i hästgymnasiet har varit det absolut bästa för hennes utveckling. Så visst behövs Plönningegymnasiet för många unga som genom utbildningen präglas till starka, självständiga, ansvarsfulla individer som kommer orka att fajtas för en god sak i livet. Enligt filmen är gymnasiet helt fantastiskt utbyggd med alla faciliteter en modern häst behöver. Sällsynt! Jo, jag röstar för att gymnasiet ska få vara kvar där det är. Allt annat verkar vara slöseri med resurser.

Gäst

#95

2014-04-29 20:43


Gäst

#96

2014-04-30 13:52

Häst "tjejjer" behöver en bra utbildning nu när konjukturen börjar vända så är denna utbildnings möjlighet viktig " killar" får alltid så mycket hjälp med fotbollsplaner mm ....
Gäst

#97

2014-05-03 20:40

Vad kommer hända med alla som går där? Dem ska ju inte behöva gå om bara för att skolan stänger.
Dellbing

#98 Re: Tänk efter lite

2014-05-04 20:59

#43: /€= - Tänk efter lite

Jag tog studenten 2013 å vet att då var de munkagård som hade lågt med sökande elever å inte plönninge, jag har varit på munka å sett hur de ser ut å plönninge har bättre ställen att ha skog delen och anläggnings delen på, för munka gård har ingen skog att vara i som plönninge, sedan hela häst delen kommer försvina, kan säga att de är mycket bättre där en på de andra friskolerna


Gäst

#99

2014-07-23 12:44

Jag förstår inte hur man kan överväga att lägga ner en så väl fungerande skola. Ansökningstryck kommer alltid att variera....ett, tu, tre ökar ansökningarna igen och platserna kommer inte räcka till. Det tar lång tid att att bygga upp en bra utbildning, men den går väldigt snabbt att lägga ner!

Gäst

#100

2014-11-10 14:17

Tycker det är jätte synd om skolan läggs ner, kommer sakna aktiviteterna som anordnas där. Närboende till Skolan