Läkemedelsverkets rätt att förbjuda örter som använts för hälsan?

Läkemedelsverkets rätt att förbjuda örter som använts för hälsan? / Uppdateringar / Fick detta svar från Läkemedelsverket bäst att fortsätta med petition / Kommentarer


Gäst

#26

2014-03-20 09:39

Att ni lägger er i örters vara eller icke vara i produkter och inte bryr er om alla gifter, tillsatser, genmanipuleringar mm är skandal. Hur tänker ni egentligen? Varför motverkar ni människors egen vilja att ta ansvar för sin hälsa? Vi behöver valmöjligheter och inte myndighetsutövande i människors vilja att handla vad dem vill. Örter är inget skadligt och läkemedel är det ju verkligen inte. Falsk marknadsföring är kanske vad som ska bort. Fokusera på att få bort gifter och genmanipulerad mat mm som är ett stort expriment på människors kroppar i syfte att tjäna pengar. Mvh Eva Maria

Gäst

#27

2014-03-20 09:50

Medicinalväxter ska säljas som just medicinalväxter och inget annat!Människor med ansvar för sin egen hälsa köper det som tusenårig kunskap bevisar.Läkemedelsverket bör intressera sig för den föda som marknadsförs med giftinnehåll av alla de slag så kanske deras löner betalda av svenska folket gör någon nytta för folkhälsan!I annat fall är denna rigida organisation obehövlig.

Hans Larsson

Gäst

#28

2014-03-20 10:00

Varför ska Läkemedelsverket har rätt att döma när dom inte inte bryr sig om vad Big Pharma ställer till med? Läkemedelsverket är inte ens en statlig myndighet, alltså representerar ni inte folket, men tillsatta av industrin om jag har rätt för mig. Då är ju jävssituationen rätt så tydlig. Hur många dör/skadas årligen av kosttillskott kontra hur många åker dit av vacciner och andra läkemedel, receptfria och receptbelagda sådana?

Gäst

#29

2014-03-20 10:49

Vadå? Alla växter/örter har medicinska egenskaper! Med andra ord kan läkemedelsverket i så fall förbjuda alla kosttillskott som baseras på växter/örter.

Gäst

#30

2014-03-20 11:40

Livsmedelsverket gör så många felprioriteringar så det är svårt att tro det de skriver. Pengar har en alltför stor betydelse för deras val. De penningstarka styr!

Gäst

#31

2014-03-20 12:15

Helt vanliga människor (tror jag) sitter och tar beslut om vad som får användas från växtriket...? Vi äter väl mat (Livsmedel) för att hålla oss vid liv och många äter också rätt sorts mat för att hålla sig frisk.Broccoli,blomkål,spenat,rödbetor,ruccola,avocado,lingon, kokosolja och massor av annat som läkare rekommederar att äta för att hålla oss friska, blir också klassat som läkemedel då?
Tant Brun

#32 Re:

2014-03-20 13:17

#13: -

Jisses så bra du reder ut det hela!

Tror inte läkemedelsverket inser att de kommer att behöva förbjuda gurkmeja, ingefära, vitlök  mm, mm, mm, mm, eftersom de kan användas som läkemedel! Maten är ju det som håller oss friska eller gör oss sjuka, drar man konsekvenserna väldigt långt blir det enbart tillåtet sälja "föda" som inte är nyttig för oss- eftersom annan föda gör som friskare!

Tala om idioti!

Siri

#33 Re:

2014-03-20 14:30

#11: -

Ja det blir oerhört dyrt att registrera ört för ört som läkemedel, och dessutom krävs bevis på verkan och säkerhet enligt klinisk forskning, så det är fortfarande inte säkert att en ört blir godkänd. Därför avstår leverantörerna att gå igenom detta. Detta är tyvärr vad som skett på Irland, i ett land med lång örtmedicin tradition så är hälsokostens hyllor nu tomma.

örtvän

#34

2014-03-20 14:33

Det märkliga är att homeopatiska medel som är förbjudna i Sverige får säljas i Europa. Det är ju mycket annat som ska vara lika inom EU och där länderna inte får skilja sig åt. Men Sverige med sin otroligt omoderna och konservativa inställning till naturmedicin ska förstås gå på något undantag som tydligen tillåter att homeopatmedel måste vara registrerade och godkända. Sedan det här med örterna är ju löjligt. Men så länge det inte står på burken att det är bra mot en viss krämpa så får man lov att sälja den om jag fattat det rätt. Det finns massor av grönsaker med medicinsk verkan, t ex ingefära. Är det inte dags att stoppa dem också? Men fritt fram för läsk, smågodis, vetemjöl mm där får folk äta sig till sjukdomar.

Gäst

#35

2014-03-20 17:58

Ta inte bort för mig örter som jag tål,när jag inte tål läkemedel.Låt människor få välja själva

Gäst

#36

2014-03-20 18:26

Detta är inte klokt.
Hur många miljoner kr har ni i läkemedelsverket blivit mutade med av läkemedelsindustrin för att förbjuda detta?
Förbjud det folk blir sjuka av istället, det finns mycket på apotekshyllorna som framkallar andra sjukdomar än det de är avsedda för tex. biverkningar. Där springer ni med svansen mellan benen och vågar inte ta detta ansvar
När det gäller Örter som är bra för hälsan då ska ni på läkemedelsverket förbjuda detta.
Våra grannländer har inte något sådant förbud och Norge är ett riktigt bra land på att forska i och tillverka förstklassiska naturläkemedel på Örter som verkligen har effekt. Jag vet för jag är utbildad Örtterapeut på deras naturläkemedel och har själv prövat dessa.
Försöker ni på läkemedelsverket omyndigförklara oss
här i Sverige när det gäller Örter?
Frågan är, vad är läkemedelsverket till för nytta som myndighet??
Vonna

#37

2014-03-20 18:55

Inte alls konstigt med Läkemedelsverkets syn på saken. Läkeörter har använts i alla tider.Varför det ska ställas såna krav är ju tämligen genomskinligt.Läkemedelsindustrin tjänar massor med pengar på traditionella läkemedel som gör folk sjuka vilket i sin tur betyder ännu mer mediciner = mer pengar till tillverkarna. Som vanligt har inte myndigheter medborgarnas bästa i tankarna, det enda som räknas är pengar.

Gäst

#38

2014-03-20 21:15

Ändra omedelbart lagen så att örter som traditionellt används som läkeväxter skall aldrig klassas som läkemedel utan som livsmedel.

Gäst

#39

2014-03-20 21:25

Kosttillskott som är gjort på naturliga råvaror är just ett tillskott med näring. Det har alltid varit läkande men är inte för den skull vad vi betecknar som läkemedel.

Gäst

#40

2014-03-20 21:48

Så länge man har information om vilka effekter örten kan ha, så är de folket själv som får avgöra om de vill ha det eller inte. Vi är vuxna och kan fatta egna beslut. Monopol är förbjudet i Sverige men tydligen inte när det gäller konsumtion av örter. Definition om läkemedel eller kosttillskott är bara onödig byråkrati. Om du dricker juice och märker där är vitaminer som gör nytta för kroppen, är inte det i så fall också läkemedel. Nej jag ser det som Läkemedelsverket är rädda för att folk ska bli friska på naturlig väg och därmed förlorar bolagen miljarder på det. En oberoende part borde väl granska och inte Läkemedelsverket.

Gäst

#41

2014-03-20 22:19

Utan läkande örter funkar inte samhället alls!
Charlott Hermansson

Gäst

#42

2014-03-20 22:51

Så självklart.

Gäst

#43

2014-03-21 07:40

Vanvett och Fördummningens näste är Läkemedelsvärket.. Frimurere?
Vad är ditt råd till de konsumenter som använder flytande silverjoner?

• Björn Beermann, professor Läkemedelsverket, svarar:
-Jag tycker att det ska gå till närmaste sopstation och lämna in de här produkterna

• Marianne Boysen, enhetschef Livsmedelsverket menar:
-Silver är inget kroppen behöver. Skulle jag ge ett råd så ät frukt och grönt och du vill försöka få näringsriktigt i dig.

Åsa Melhus
-Det som framförallt oroar mig är förstås att om man använder mycket silver så kan man få bakterier som blir silverresistenta, som i sin tur kan driva på antibiotikaresistensen. Och vi behöver antibiotika och vi måste försöka se till att vi har kvar antibiotikan så länge som möjligt, säger Åsa Melhus som är överläkare och mikrobiolog vid Akademiska sjukhuset i Uppsala.
Melhus som har forskat mycket de senaste åren om silvrets effekter i kroppen säger:
-Det här är en giftig tungmetall som har konsekvenser både för miljön och för vår hälsa. Att använda sig av silver lite överallt det tror jag aldrig är något man ens ska överväga.

Kopierat från SVT propagandan
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22577&a=982051&queryArt549588=l%25E4kare&sortOrder549588=0&doneSearch=true&sd=22634&from=siteSearch&pageArt549588=7

Gäst

#44

2014-03-21 08:34

Min uppfattning om läkemedelsverket är att allt handlar om kontroll för att hålla folket sjuka så ni kan tjäna pengar, vare sig det är på kemikalier eller naturväxter. Hur kan man tro att man har rätt över naturen?? Helt ofattbart att någon vill angagera sig i något så fel.

Gäst

#45

2014-03-21 22:40

Det är helt orimligt att någon instans, företag eller person, skall kunna med framgång hävda äganderätt till allas vår egendom.

Gäst

#46

2014-03-23 14:04

Förnjuda¨är idiotisk

Milan Starc, Slovenien

Gäst

#47

2014-03-23 20:47

Ologiskt att i demokratins namn förbjuda människor en rättighet de haft i många tusen år. Så länge ingen tillsätter lika mycket ekonomiska resurser för verklig forskning som avsätts för farmaka så är det enbart oetiskt.

Gäst

#48

2014-03-23 23:46

Sedan lång tid tillbaka känner man till örter och växter som har bra hälsoeffekter. En del finns redan nu framställda "artificiellt" där man använder sig av vad vi vet är hälsosamt. Om man nu ska förbjuda det som kan exempelvis marknadsföras som kosttillskott, kan det också inkludera den typen av växter och örter som finns redan i naturen. Många av dessa växter finns också odlat i många trädgårdar med eller utan kunskap om deras nytta.

Men andra ord, vi kan förbjudas att odla mycket som är nyttigt för människan. Att man förbjuder narkotikaklassade örter, är förståeligt och förnuftigt. Men nyttoväxter??? Redan där ser jag att vi då inte längre själv kan äta hälsosamt om lagen hårddras. Då skulle det bli förbjudet för svensken att hålla sig naturligt frisk.

Varför? För några andras ekonomiska vinst?

Det här kan vi absolut inte acceptera !

Christel Taylor
Dubbel Henke

#49 Re:

2014-03-26 06:45

#4: -

Eller hur....hahaha! Logisk invändning; påminner om deras urlöjliga strikta regler kring potentieringen av homeopatiska medel, homeopati är ju ändå bara bluff enligt dessa kemikalierobotar. Men dom behöver inte bekymra sig om logik; dom har ju makten. Och så länge folket inte OAVBRUTET protesterar och protesterar och visar att vi INTE är Kemikalieläkemedelsindustrins (dessa ONDSKANS hantlangare!) försökskaniner, så kommer vi att få bajs-svar som detta. LÄkemedelsverket och Kemikalieinspektionen är två otäcka giftspindlar i samma människofientliga nät...


Gäst

#50

2014-04-25 13:10

sjukt!!!