Vi protesterar mot Halalslaktat kött i skolor/förskolor och äldre


Gäst

#26

2014-02-28 10:32

No Halal today

Gäst

#27

2014-02-28 10:48

Hur kan man ens komma på ett sånt här förslag? Vi lever i Sverige, och borde gynna våra lokala bönder och inte stötta sån gör vidrig djurplågande slakt. Lägg pengarna och tiden på barnen och de äldre istället .
BOB

#28 Svensk slakt

2014-02-28 11:27

Svensk slakt är inte human för fem öre, men bättre än traditionell halal eftersom man skjuter djuret i huvudet först med bultpistol, kulvapen eller hagelgevär. Men det är fortfarande barbariskt.


Gäst

#29 Re: ...

2014-02-28 12:01

#24: - ...

Håller helt med! Man måste fråga sig om det är djurrätt man är intresserad av eller om man helst vill hitta anledningar att klaka ner på Islam. Om man vill vara helt säker på att djurhållningen man stödjer är bra så får man se till att

Alt 1. känna kött/ägg/mjölkproducenten och själv kontrollera djurhållningen,

Alt 2. endast äta kravmärkta djurprodukter eller

Alt 3. bli vegetarian/vegan.

 

Det senaste är ju helt klart det absolut säkraste om man bryr sig om djuren.

 


Gäst

#30

2014-02-28 12:39

Jag tycker att det är onödigt att skicka kött jorden runt bara för art någon tycker att det är coolt, jag tycker att vi ska satsa pengar på närproducerat och ekologisk mat istället!

Gäst

#31

2014-02-28 13:03

Behöver man ens kommentera? De är så sjukt och fel att de finns it ord!

Gäst

#32

2014-02-28 15:46

Bjuder på 5 dagar mera synlighet ...
Hoppas det blir lite mera ouppmärksamhet för den då .... ;)

Gäst

#33

2014-02-28 17:19

När ska vi börja bevara våra egna svenska seder och våga vara dom vi är Svenskar. Inte ska någon tro att om vi flyr till ett annat land så anpassar dom sig efter oss.. Man får ta seden dit man kommer. Huvudsaken ingen behöver svälta. Det finns ju alternativ på menyn då det är sådana dagar. Jag själv är inte troende islam lr nått annat och vill inte äta det som är bönat och slaktat enl en specifik religion. Det strider emot min tro och syn på religion.
För inte är det någon som tvingar dom att äta Svenskt slaktat kött eller för den delen fläskkött.
Och när ska det ta stop att anpassa oss efter andra och hur många seder och svenska högtider ska försvinna innan någon verkligen går in och säger ifrån.
Vi lever och bor i Sverige med dess kultur och högtider. Låt oss då stå upp för dom. Viss är det bra att det finns alternativ men det ska ju inte innebära att vi ska tvingas på religösa maträtter och att sluta med våra uråldriga traditioner.
Tänk på det den dagen och om du skulle fly till ett annat land. Dom kommer inte anpassa sig efter dig och din religion. DU får anpassa dig till deras förhållningssätt.

Gäst

#34

2014-02-28 20:30

Varför ska vi anpassa oss efter all annan religion som har med tex halalslaktat kött å göra. Är det nåt fel att vara svensk å även värna om vår kultur och mattradition? Man ska framföra svenskkvalité mat och sluta svamla. Vad är det för fel när man tillåter halalslaktad mat(framförallt utländsk) serveras till skolor där tusentals människor kommer vara ovetande om vad dom äter och stödjer. Man ska inte utsätta en hel skola och bara få alterativet till att äta halalslaktat, man ska ha samma alternativ att äta svenskt(och icke halalslaktat) som när tex en muslim begär att inte äta griskött. Man kan inte ändra maten för ALLA elever när det bara är några få som vill ha det.
Att utsätta en muslim(som inte vill) att äta griskött är väll ändå lika fel som att utsätta skolungdomar att äta halalslaktat kött om de inte vill??

Gäst

#35

2014-02-28 22:26

Vi bor i SWE ! Dom får ta det som det är här precis som jag fick ta det när jag jobbade i muslimska länder !! Fattas bara jag skulle säga nått där ! Nej slut på det här jävla dagiset för dom ! Finns nått slut på det här med hoppas jag !Duger inte maten ?? Jaa gå hem ät då så får våra som sitter på ålderdoms hem bättre mat alla fall !

Gäst

#36

2014-03-01 05:56

Jag tycker det är helt befängt att vi i Sverige ska servera kött till våra skolungdomar och äldre som har slaktats på ett minst sagt dubiöst sätt, när vi har bra inhemskt kött som producerats på ett humant och bra sätt. Inverkan på miljön kan inte heller vara bra på importerat kött.

Gäst

#37

2014-03-01 09:38

Är jag rasist nu?

Gäst

#38

2014-03-01 11:51

Efter att ha sett slaktningen kan jag bara säga hur är en människa funtad som kan utföra halalslakt på ett djur, man undrar över hur folk är funtade som kan godkänna detta. Ett ord bara IDIOTER!!!!!!!

Gäst

#39

2014-03-01 13:12

Varför skall vi utplåna svenska lagar och förordningar??Ta seden dit du kommer heter det och respektera våra lagar och regler,annars ät sallad!!!Inte undra på att SD går framåt..

Gäst

#40

2014-03-01 15:11

Vad är det för trojaner som hittat till den här sidan?? "Åtgärda windowsfel??" Vilket bondfångeri!!

Gäst

#41

2014-03-01 15:57

Jag har skrivit under och det räcker.
Pytte

#42 De har ångrat sig

2014-03-01 20:12

Enligt PT idag så har Piteå och Arvidsjaur nu bestämt sig för att endast erbjuda halalkött som specialkost.
Jonas

#43 Halalkött

2014-03-01 23:31

Skolan ska inte erbjuda detta som specialkost !! Då får dom ta med egen matlåda !!!

Gäst

#44

2014-03-02 08:39

Vi skall inte påtvingas muslimsk tro

Gäst

#45

2014-03-02 08:56

Min röst faller på SD i valet . Nu får det vara nog

Gäst

#46

2014-03-02 09:00

Halal slakt är rent djurplågeri, man skär halsen av djuret utan bedövning, och låter djuret drunkna i sitt eget blod, den stress och dödspanik djuret utsätts för , tänker jag inte stödja! Djuren är vid medvetande när man avlägsnar pulsådern. Vi i sverige har lagar å paragrafer som säger att djuren ska behandlas väl och vi har lagar mot djurplågeri, hur kan vi då stå och köpa in kött från andra länder som INTE följer villkoren för våra lagar. Jag säger nej till importerat kött och därmed HALAL !! Låt våra svenska bönder och slakterier sköta detta.

Gäst

#47

2014-03-02 09:00

Av Gunnar Gadderyd Nässjö den 2 december, 2013
Nässjö kommun och upphandlingschef, Caroline Wallenberg, tar inte ställning till ett krav på förbud mot inköp av skäktat kött, (kött slaktat enligt kosher och halal).

Jag vill förtydliga problemet med Kosher och Halalslakt. I båda fallen är anledningen till slaktsättet, att blodet skall pumpas ur kroppen, eftersom det anses orent. Därför är det också nödvändigt att djuret dör långsamt.

Enligt Svensk lag är både Kosher och Halalslakt förbjudet i vårt land, eftersom det anses vara djurplågeri.
Halalslakt kan tillåtas, på villkår att man bedövar djuret innan slakten.

I min motion vill jag förbjuda import av allt kött där där djuren slaktats utan bedövning, vilket gäller både Halal och Kosherslakt!

Jag hoppas att Caroline Wallenberg informerar barnen och andra som skall äta detta kött, att djuren slaktats utan bedövning!

Gäst

#48

2014-03-02 09:28

HALAL SKA INTE finnas i Sverige, Djuren ska inte behöva plågas och utsättas för detta makabra sätt av slakt. Ingen ska tvingas äta det och det ska inte säljas i butiker i Sverige. Ta seden dit man kommer och tänk på djuren.

Gäst

#49 Hur menar du att slakt ska utföras..?

2014-03-02 09:30


Gäst

#50

2014-03-02 09:34

Sverige ska följa den lagstiftning som finns och djur ska inte lida i onödan. Det hör inte till att man slaktar djur på detta plågsamma sätt. Dessutom ska inte svenska barn behöva äta kött som är slaktat enligt religiösa ritualer. Det här är i första hand ett svenskt land. Då får man anpassa sig efter våra lagar.