Läkemedelsverkets rätt att förbjuda örter som använts för hälsan?


Gäst

#201

2014-02-10 11:31

Myndigheter behöver kanske inte medverka i människans välbefinnande och hälsa men dem behöver ju inte motarbeta medborgarna!
Vuxna människor ska inte fråntas viljan att ta ansvar för sitt liv och hälsa.
Läkemedelsverket borde börja förbjuda alkohol och tobak först. Örter är tämligen harmlösa i jmförelse.

Gäst

#202

2014-02-10 11:47

Saknar ord...

Gäst

#203

2014-02-10 11:55

Det borde räcka med regler för vad som ska anges på förpackningen. Exempelvis: Att det ej är ett testat läkemedel, vilken den aktiva substansen är, högsta rekommenderade dos och ev biverkningar.
Människor är oftast kapabla att bedöma och välja själva.

Gäst

#204

2014-02-11 10:34

Det få vara nog NU

Gäst

#205

2014-02-11 19:51

Jag som Osteopat försöker se till att De som kommer till mig bibehåller sig friska och inte blir sjuka. Läkemedelsindustrin lever på att människan BLIR sjuk och har ett vinstintresse i detta. Det är helt fel väg att gå om man vill ha ett friskare samhälle. Vi är det TREDJE SÄMSTA landet i världen på HÄLSA.

Gäst

#206

2014-02-12 08:49

Det är en bra lista, men dålig svenska gör att man kan tro att man skriver på att Läkemedelsverket ska få förbjuda örterna i fråga.

Gäst

#207

2014-02-12 11:23

Mitt hela liv (61år) har jag samlad eller plockad kallad hälsoört och min familj och jag "överlevde", men man behöva goda kunskaper för detta.
Ursprungen att hälsa och varda är flera tusen år gammal. Med kyrkliga conciler och beslut försvinna detta. - I medelålderstiden brinna man för såna kunskaper!!!! Idag blir man bara fördömmad. :D)))

Gäst

#208

2014-02-12 20:10

Örter har funnits i flera tusen år och är beprövat av människor. Låt naturen få ge oss något alternativ till alla kemiska produkter utan att slå mynt av det.

Gäst

#209

2014-02-12 21:52

Helsjukt!
Lisa

#210 Vi behöver mer forskningspengar!

2014-02-14 21:58

Vi måste ha forskning för att kunna sälja naturmediciner som mediciner. Det är orättvist att vi inte kan ta patenter men vi måste få fram forskningspengar till riktiga studier. Annars kommer vi inte att kunna vinna detta kriget. Vi kan bara få makt att forstätta behandla sjukdommar med naturmedicin om vi kan bevisa dess effekter. Hjälp till och skriv till regeringen och berätta hur mycket naturmedicin betyder för just dej. Och ja dom kommer absolut att förbjuda örtteer snart om vi inte kan visa att dessa är säkra och effektiva. Varför ska vi slippa bevisa att våra behandlingar är säkra och effektiva? Jag vill själv gärna veta vad jag spenderar mina pengar på. Vi måste kämpa för att få mer pengar tror jag! Jag har gjort en blog om detta: http://studyherbs.blogspot.se/
Lisa

#211 Re: Jag håller med men....

2014-02-14 22:04

#208: -

Jag vill också att vi ska ha ett alternativ till alla kemiska produkter.  Men alla naturläkare jag någonsin gått till slår ju mynt av det.  Det måste dom göra för att kunna överleva och bedriva sina kliniker.  Jag har spenderat allt jag har på olika naturbehandlingar.  Ingen av dom kunde visa mej att några som helst studier hade gjorts på dom dyra behandlignar jag köpte av dom.  En del funkade på mej andra inte.  Jag tycker att det ska finnas bra forskning om naturmediciner.  Men staten måste betala för det annars går det inte.  Vi kan inte konkurrera med pharmaceutiska bolag som kan ta patent och tjäna massor av pengar.  Men vi kan heller inte bara säga att vi inte har råd att göra forskning och så sälja dyra örter som utlovar effekter som kanske inte alls finns, och det kan finnas biverkningar som jag gärna skulle vilja känna till.  Jag har testat tillräckligt med misslyckade örtbehandlingar där jag bara fick höra att det hade testats av många i många år.  Inga studier.  Vi måste göra bättre ifrån oss än så!

Här är min blog

http://studyherbs.blogspot.se/


Gäst

#212

2014-02-17 06:16

Jag skriver på.
Lena

Gäst

#213

2014-02-17 10:01

Örter borde vara helt fria och tillgängliga för alla som vill ta. Nu klassas de som droger vilket inte är ok!

Gäst

#214

2014-02-17 15:28

Tur att någon reagerar! Ser positivt på alla fina örter och växter som finns naturligt i vår omgivning och som preparat över disk. Många gånger kan vi lättare ta till oss och läka ut utan att riskera biverkningar. Örter är för folket, ett naturligt sätt att leva. Ett steg att leva i symbios med naturen! Registrerade läkemedel är för kapitalister utan intresse för andra än sina aktieägares redan feta plånböcker.Naturligt för dem är att utrota alla potentiella hot. Örter är svåra att få patent på,men lätta att skapa regler för. Tack

Gäst

#215

2014-02-18 18:12

Måste få äga rätten att välja själva om vi vill behandla oss med Örter och naturmediciner. Människan är en Biologisk varelse och ska inte inte syntetiska medel förutom när annat inte finns att tillgå. Skolmedicin botar inte, det tar bara bort symtom som oftast är kroppens sätt att rensa ut det den inte mår bra av. Vår kropp är mycket intelligent, mycket klokare än en mänsklighetens tro syntetiska medel som skall användas i yttersta nödfall, för mänskligheten och naturens bästa. Tack <3

Gäst

#216

2014-02-19 13:59

Sluta hymla med att det finns dolda negativa agendor med att använda läkemedel eftersom de flesta sådana faktiskt innehåller kemikalier som ej är bra för oss och till och med kan skapa mer problem än det var innan (kolla i www.fass.se om biverkningar). Kan det finnas någon annan tanke med läkemedel än att hjälpa folk att bli friska? Varför "råkar" vi då fortfarande år 2014 ut för olika typer av virus varje vår och höst när det oftast inte finns något sådant kvar under sommaren? (och nej, man blir inte förkyld på grund av väder och fukt utan genom bakterier och virus). Och varför dyker det oftast upp lämpliga vacciner till respektive sådana virus lagom i tid? Är det en slump? Och varför återuppstår olika sjukdomar efter att ha varit "utdöda" sedan länge(ex lunginflammation och löss), tänk efter är det naturligt? Kom ihåg, de som arbetar med detta på högre nivåer (exempelvis de inom läkemedelsindustrin som genererar mångbiljardbelopp på detta varje år), de kanske inte alltid gör detta för VÅRT bästa utan tvärt om för SITT EGET bästa. Ta reda på fakta om detta och låt er inte längre luras av alla så kallade "vetenskapliga" undersökningar som går att vrida och vändas till fördel för de som betalar undersökningen och som ej är objektiva.

Sluta också ge er på alla som arbetar med Naturmedel exempelvis inom de alternativa och komplementärmedicinska branscherna som verkligen försöker hjälpa folk att bli friska utan kemikalier och även gör det varje dag.

I botten handlar detta bara om pengar och makt och att de inom läkemedelsindustrin är rädda för hälsosam konkurrens ifrån de som arbetar med Naturmedel. Läkemedelsindustrin har så mycket pengar att de kan "köpa sig" av med sina konkurrenter genom att påverka massmedia och EU med hjälp av lobbying till att ändra lagstiftningen till sin fördel och gå deras intressen. De försöker inte göra sig av med naturmedel på marknaden för att dessa är farliga, utan tvärt om för att de fungerar alldeles utmärkt, det görs bara för att slippa konkurrens.

Naturmedel fungerar precis lika bra som läkemedel fast utan några biverkningar(bevisat många gånger om av alla de som arbetar inom dessa branscher och även av alla de som dagligen använder dessa naturmedel). Sluta ljug om detta! De naturliga medlen är ofarliga och gör nytta utan att skada individen men det går inte att tjäna lika mycket pengar på att personer exempelvis odlar sina egna växter och gör sig själva friska...

OM DU VILL BESTÄMMA VAD DU SKALL STOPPA I DIN KROPP SJÄLV OCH HUR DU SKALL MÅ FRAMÖVER, UTAN ATT NÅGON ANNAN TALAR OM FÖR DIG VAD DU SKALL GÖRA - SÄG IFRÅN NU!

VAKNA UPP OCH SE VAD SOM HÄNDER, DU BLIR MANIPULERAD ATT TRO NÅGOT SOM EJ ÄR SANT. DAGS ATT SÄGA IFRÅN NU!

Gäst

#217

2014-02-20 10:49

låt örterna hjälpa människorna. bort med alla klåfingriga giriga typer. människan vet själv. det är mycket stollvett i idessa dagar.

Gäst

#218

2014-02-20 23:14

Skamligt att Sverige är så okunniga och rädda för kunskap och så styrda av läkemedelsföretagen fortfarande. Tror att det vänder snart.

Gäst

#219

2014-02-23 21:48

Med vetskap om vad som ingår i vanliga så kallade Läkemedel och dess biverkningar jämfört med dessa naturliga örter osv. så kan jag absolut inte förstå hur dessa naturmedel skulle kunna förbjudas.

Gäst

#220

2014-02-24 07:21

Läkemedelsverket har ingen som helst rätt att hindra någon människa från att använda vilka örter de vill! Örter har alltid använts för sina läkande ändamål och kommer alltid att göra över hela vår planet. Vi vet alla att läkemedelsverket sitter i knät på de stora läkemedelsföretagen som tjänar miljardbelopp på vår ohälsa genom kemiska patent som liknar dessa örter, och de vill inte ha någon konkurrens av naturliga örter.

Gäst

#221

2014-02-24 07:31

Jag vill ha rätten att välja själv!!

Gäst

#222

2014-02-24 08:40

Kroppen mår bättre av naturliga preparat än kemikalier, Men dom är gratis o växer i naturen så då kan inte läkemedelsföretagen tjäna pengar på dom.

Gäst

#223

2014-02-24 09:14

läkemedelsverkets ska inte ha rätt att bestämma allt,jag blir ofta sjuk av skolmedicin inte försviner den då.

Gäst

#224

2014-02-24 10:49

Nu räcker det med dumheter!!!

Gäst

#225

2014-02-24 11:59

Viktigt att kunna välja.