Skydda Draklanda

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Skydda Draklanda.


Gäst

#1

2014-01-14 12:43

Inget att fundera över , skriv under.

Gäst

#2

2014-01-14 21:32

.

Gäst

#3

2014-01-14 21:42

Den tillgängliga mångfalden av sportaktiviteter stärker varumärket Åre och skärmflygning är en mycket synlig sportaktivitet. Dessutom så är skärmflyget aktivt på sommarhalvåret och på så sätt upprätthåller en bilden av ett året runt aktivt Åre. Verksamheten i sig ger även sysselsättning och gäster året runt. Ett Åre som tar bort landing för häng och skärmflygare och därmet tar bort en aktivitet ger felaktig signal inom äventyrsport branschen. Mvh Sverker Forslin.

Gäst

#4

2014-01-14 22:01

Skall det byggas lyxhus av PEAB åt Skistar?

Anonymous

#5

2014-01-14 22:29

Tack alla som stödjer Åreklubbens sak! Detta visar att Draklanda även är viktigt för Sverige i stort och internationellt! Tipsa alla ni kan! Åre kommun är fantastisk, i praktiken har man två nationalarenor! ☺ Varma hälsningar, Karin Andersson, ordförande Åre SDFK

Välj ett smeknamn

#6 Re:

2014-01-14 22:55

Re: # 4

Njae, det vet vi inget om.

Se vidare:

Nationalarenan Planprogram (eller gå in på www.are.se och sök på "nationalarenan") Notera att ordet parkering aldrig nämns, och det säger väl en hel del om förslagets känslighet....

 

 

 


Gäst

#7

2014-01-15 05:20

Var nu rädda om detta unika flygställe.

Gäst

#8

2014-01-15 10:29

Försvinner Draklanda försvinner min enda anledning att besöka Åre, vilket jag brukar göra under lågsäsong. För Åre kommun bör detta innebära ett dåligt ekonomiskt beslut då många andra med mig kommer utebli. Främja besöksnäringen även sommartid och låt Åre leva året runt.

Gäst

#9

2014-01-15 17:15

Viktigt att bevara områden för rekreation!!!!!

Gäst

#10

2014-01-16 06:22

Att över huvud taget en sådan tanke ens kommit till liv i politikernas snäva tankevärld visar hur dåligt insatta dom är i de verksamheter och evenemang som kretsar Kring Åre. Dom kanske borde bereda plats åt lite nya förmågor..

Gäst

#11

2014-01-16 06:24

Till er i Åreklubben: Se till att få landningen klassad som idrottsanläggning, då får ni bättre tryck i argumantationen för er sak.

Gäst

#12

2014-01-16 10:53

Skydda Varg, Björn, Kungs/Havsörn, LO, Järv, Rödräv, Fjällräv. Detta gäller Sverige.

Gäst

#13

2014-01-16 16:01

Försök att få landningen klassad som GOLFBANA! Då kommer den aldrig att röras!

Gäst

#14

2014-01-16 18:02

Ingen får låta det här hända. Sista gröna platsen i Åre by, en plats för skärmflygare, agility/hundar, en plats för rekreation och mycket mer. Det skulle förstöra för många. Rädda Draklanda!
Uppdateringar i Draklandafrågan

#15 Era röster har blivit hörda!

2014-01-17 23:37

Tack igen alla som stödjer Åreklubben!!

Jag har ikväll haft ett långt samtal med Åre kommunstyrelses vice ordförande Daniel Danielsson, som sett vad vi skrivit och ert stöd.
Enligt Daniels bedömning, kommer Åre SDFK bedömas ha sakägarrätt i frågan. Om det är så, så är det ett mycket positivt besked. Processen kommer att pågå fram till sommaren (vi är på steg två av sju i planprocessen, där sju = att förslaget vinner laga kraft.) Åreklubben kommer oavsett att följa och påverka hela vägen, och att lägga ut uppdateringar så snart vi hör något. Läs mer om samtalet med Daniel på flygare.nu.

Daniel menar också att det var bra att vi skickade in våra synpunkter, och att denna petition här på nätet enbart är positiv. Därför kommer vi låta den ligga kvar och fyllas på. Topp!

Over and out,
Karin Andersson
Ordförande Åre SDFK


Gäst

#16

2014-01-18 10:15

Jag åker till Åre för skärmflygningens skull och kommer att välja en annan plats att åka till där jag kan flyga
Åker till Åre 3ggr/år med familjen
Anders Carlsson, Göteborg

#18 Kommer jag att åka till Åre i framtiden ?

2014-01-19 15:02

Som skidåkare har jag varit i Åre flera gånger. Att åka nattåg från Göteborg till Åre är mycket bekvämt och man kommer fram utvilad. Nu flyger jag glidskärm sedan 2 år och Åre har lockat med nattåg, stor fallhöjd och en centralt placerad landningsplats. Tar ni bort Draklanda så tar jag bilen 5 timmar till Branäs eller 4-5 timmar till södra Norge. På vintern finns många bussresor till Norge och en vårvecka i Norge med skidåkning och flygning är lockande. En del turistorter underlättar för skärmflygare genom att lägga ut mattor typ konstgräs på startplatsen och har stora centrala landningsplatser m.m. Finns Drakland kvar så kommer jag gärna till Åre för det behövs ett stort fält för oss som inte är så duktiga ännu. Att ha skärmflygare i luften förstärker ortens image som sportig.


Gäst

#19

2014-01-26 13:17

Jag och min familj kommer åka någon annanstans och spendera våra pengar på hotell, restauranger och liftkort mm.

Gäst

#20

2014-02-05 12:15

Vi har redan begränsade möjlighet av naturliga säll när det gäller skärmflygning i Sverige. Vill man begränsa den ytterligare genom att ta bort draklanda är inte genomtänkt. Jag kommer aldrig mer till Åre för flygning om draklanda försvinner!

Med vänlig hälsning
Haydar