Stoppa den nya busstaxan i Uppsala

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Stoppa den nya busstaxan i Uppsala.

Einstein

#76

2014-01-07 10:53

Det gäller ju bara månadskort. Man kan välja reskassa istället eller cykeln...
Robert

#77

2014-01-07 11:16

Re: #68
Jorå, inte soppan, men allt som allt. Trafikförsäkring, helförsäkring, vägskatt, besiktning, verkstadskostnader, service mm. Allt det som även bussbiljettintäckterna skall täcka för bussbolagens bussar antar jag (har ingen aning...). Driftkostnaderna delar på antal mil blir någon hundring. Speciellt om man räknar med värdeminskning eller inköpskostnad...då blir det mer :-)

Men om inte busdbolagen var privata vinstdrivande företag utan statliga - så kunde resandet subventioneras till rimlig nivå - eller vara gratis - genlm skattehöjningar. Borde ligga i statens långsiktiga intresse att värna om miljö och framtid.
Det var gratis åka buss i Sovjet när jag var liten. Visst var statusen på bussarna låg...men man kunde alltid åka!
mk

#78 Vi måste säga stopp någongång!!! Det har gått över gränsen

2014-01-07 11:56

Bussarna är för det första sällan i tid och de flesta busschaufförerna är otrevliga!
Man måste säga stopp det har gått för långt 790kr är katastrof pris att betala för lilla uppsala...dom säger att dom ska härma Stockholm! men dom fattar inte att Stockholm är en mycketttt större stad det är värt att betala så mycket för busskortet. Men absolut inte för uppsala...man kan ju cykla från ställe till ställe utan problem!!!

Gäst

#79

2014-01-07 12:04

–Man kanske har nån vän i Vänge, eller åker ut och badar på sommaren eller åker till Ulva Kvarn. Jag tror att det kan vara fler än vad man först tror som tjänar på det här, säger Johan Örjes som är kollektivtrafiknämndens ordförande.

Lätt värt 3180:- extra om året för att åka till Ulva ett par gånger på sommaren.

Gäst

#80

2014-01-07 12:05

Åker inte själv buss regelbundet eftersom jag har både cykel och bil, men för de som inte kan cykla eller köra bil pga av fysisk förmåga, att de inte har råd eller bara vill göra miljön en tjänst och ta bussen istället, är det inte rätt att lägga på 50% på priset. Det finns bättre ställen att plocka pengar på än busskorten.

Gäst

#81

2014-01-07 12:12

Först höja hyror nu buss taxa . När ska det ta slut?
Mattis

#82 Hur blir det med miljön?

2014-01-07 12:39

Så det kommer eventuellt bli så att det för första gången blir lönsamt med sms-biljett istället för månadskort (iofs, såvida inte övriga biljetter också höjs till fantasisummor kom jag på.)? Oroande ifall höjningen leder till att fler i stan börjar ta bilen. Jag vet inte men det känns som att det inte skulle vara snällt mot miljön.

Gäst

#83 Re: Vi måste säga stopp någongång!!! Det har gått över gränsen

2014-01-07 12:43

#78: mk - Vi måste säga stopp någongång!!! Det har gått över gränsen

Uppsala är lite som Stockholms lillebror. Vill vara med och göra allt Stockholm gör. Dock är Uppsala för liten. Måste bli lite större först. Jag vet hur det känns, Uppsala. Jag har också en storebror. Dock kommer man när man blir lite större till insikt att det går att göra saker på sitt sätt och inte alltid härma allt storebror gör.


Gäst

#84

2014-01-07 12:52

Sänk avgiftstrycket, minska bilsubventionteringen - nolltaxa nu!
kollektivåkare men snart bilägare igen
Gäst

#85

2014-01-07 15:11

ska vi som endast åker buss kortare sträckor betala samma taxa som folk som åker till gävle eller lika långt iväg?? idiotiskt!!
upp och nedvänd politik vill jag påstå!!!

ska det verkligen vara billigare att ta bilen istället?  vilken bra miljöpolitik ni har centern!!

 

mk

#86 Re: Re: Vi måste säga stopp någongång!!! Det har gått över gränsen

2014-01-07 15:50


Gäst

#87 Klasskillnader är det enda som håller på att hända!!!

2014-01-07 15:54

Sverige börjar gå åt fel håll, man ser klasskillnaderna mer och mer! Moderaterna har verkligen lyckats!

Gäst

#88

2014-01-07 16:09

Det är helt orimligt att det ska kosta så mycket, helt oproportionerligt även mot andra städer!

Gäst

#89 #77 Robert

2014-01-07 16:33

Så länge man äger en bil måste man betala skatt och försäkring oavsett om du reser kollektiv eller inte. Jag har en bil men har ändå valt att resa kollektivt eftersom det har lönat sig i längden. Om du nu höjer priserna då kommer det inte längre att löna sig. Bilen måste jag ändå betala... Nu blir det billigare att använda den också!!!

Gäst

#90 #79

2014-01-07 16:35

Inte en chans att det är värt över 3000kr för att åka till Ulva några ggr/år. Åker man en hel familj så blir det i af billigare att ta bilen!!!

Gäst

#91

2014-01-07 17:05

Idiotiskt förslag, kan inte vara riktigt att man skall betala för annans resa /Ni som åker i arbetet till annan ort har möjligheter att ta upp detta på deklarationen, vilket många inte har
Sjukskrivna, pensionärer och arbetslösa

Gäst

#92

2014-01-07 17:35

UL + laenstrafik. Laenstrafik + landstingsuppdrag. Kostnaderna foer landstingstrafik FAAR inte oeverstiga befolkningen i laenets inkomstmedel foer att kunna använda kollektivtrafik foer att leva och framfoerallt VERKA. Laes en jaevla grundlagsstiftning naan gang why dont you, roevhjaernor.
Marie

#93

2014-01-07 17:47

Självklart måste det även finnas drägliga priser för att åka långt, varför jag måste sätta en brasklapp att jag inte håller med om att det ska vara så olika priser för olika färdväg. Men herregud, inte betyder väl det att vi ska betala storstockholmspriser för en bussresa på tio minuter! De måste lösa det på annat sätt!

Gäst

#94

2014-01-07 17:58

Pls I have family sign the petition pls

Gäst

#95

2014-01-07 17:59


Gäst

#96

2014-01-07 18:02

helt orimligt att det ska kosta lika att resa inom Uppsala som det ska göra att åka utifrån och in.

Gäst

#97

2014-01-07 18:24

Höj inte priserna på lokaltrafiken!! Vanliga normal inkomsttagare ska ha råd att åka buss!

Gäst

#98

2014-01-07 18:58

Idioti att höja taxan. Ska ett månadskort i Uppsala kosta likamycket som ett SL-kort i Stockholm? Nej.
Maja

#99

2014-01-07 19:12

#41: Stolt pendlare -

Jo visst blir det bättre för dem som pendlar från Gävle, men Gävle är samtidigt en egen stad med egna jobbmöjligheter, även om en del blir tvugna att pendla. Tänk om priserna inom Gävles lokaltrafik skulle höjas lika mycket? För alla som bor OCH har ett sånt jobb i Gävle där de till exempel måste ta bussen till jobbet, blir detta något oerhört negativt.

Jag har själv pendlat till Stockholm från Uppsala i många år och vet att det är dyrt (sträckan Uppsala - Stockholm är för övrigt kortare än sträckan Uppsala - Gävle men ändå dyrare). Om man följer den enkla logiken att en resa blir dyrare ju längre den är, ja då får tyvärr pendlare lägga ut mer pengar på resor till och från jobbet.

Med tanke på hur många det är som främst åker stadsbussarna i Uppsala är det helt orimligt att höja priserna för månadskorten med 50%. Om man verkligen tänkte på andra skulle denna prishöjning aldrig ha föreslagits, självklart är det UL som går plus i slutändan, annars skulle de inte vara intresserade av att genomföra den.


Gäst

#100

2014-01-07 19:45

Snart är det för dyrt att ta sig någonstans alls i landet!