Varför måste vårdbiträden övervakas?

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Varför måste vårdbiträden övervakas?.


Gäst

#51

2014-02-03 13:21

Är det brukaren eller telefonen som är viktigast???

Gäst

#52

2014-02-03 15:59

Før utomstående ær det ingen som kan førstå vår situation och det ær dom gamla som far mest illa!!
Dom ska ha rætt till sin vård och rætten att få den stunden dom behøver och slippa kænna av stressen.och vi kæmpar och gør ett bra arbete men hela tiden i tidspress!
Motståndare

#53

2014-02-04 11:21

Varför inte se till fördelarna som detta medför?
Idag rapporteras tid manuellt och man har ingen uppföljning alls på om insatserna verkligen utförs.
Sätter man vårdtagaren i centrum så känns detta som en oerhörd trygghet. De anhöriga kan förlita sig på att de beställda insatserna utförs.
Sen är det självklart bra att utföraren får ersättning för det som verkligen utförs och inte tar ut vinst för utförda insatser som vårdtagarna inte sett röken av.
Har man svårt att få ihop sin planering idag och inte hinner med sitt arbete är detta ett utmärkt verktyg för att kunna bevisa detta svart på vitt.
Oseriösa utförare kommer inte att kunna bedriva sin verksamhet vilket borde ses som något oerhört positivt.

Nu har jag gnällt färdigt!

Gäst

#54 Re: Har jag missuppfattat?

2014-02-04 11:42

#49: Micke - Har jag missuppfattat?

Du har inte missuppfattat, GPSen slår bara till när man trycker på Kom och när man trycker på Gick, mellan det så är den avstängd, och om det upplevs som att det finns mindre tid. Ta upp det med de som planerar.


Gäst

#55

2014-02-04 15:37

Man vill förmodligen komma åt fuskare, samt att detta är en rutin som "prövas. Hoppas den slopas av de flertalet nackdelar den bär med sig. Och inte minst 40 milj kronor?? Är dEt värt pengarna för en prövosak istället för något som Alla vet bär?? Tex en bra vårdpersonal, trygga förhållanden, att använda resurser som ex alla undersköterskor på rätt sätt! Varför ska en patient med exvis svårskötta sår inte få bli omhändertagen av utbildad personal bara för att denne är anstäld inom hemtjänsten? Varför behöva invänta personalen vrån vårdcentralen när vi inom hemtjänsten finns? Många bättre lösningar finns ju att lägga pengarna på! Så. Kontrollera brister på andra sätt Kommunen!

Gäst

#56

2014-02-04 20:18

Snälla hela svenska folket!!!!! Skriv under detta och hjälp oss hemtjänstpersonal få en bättre arbetsmiljö. Alla skulle tjäna på det. Vi skulle bli en bättre, effektivare och gladare hemtjänstpersonal.
SSK

#57

2014-02-04 20:36

Jobbar dagligen med vårdplanering inför hemgång och väntande hemtjänst.
Dagligen får man höra av vårdtagarna att hemtjänstpersonalen springer in och ut och kommer inte när de ska. De tar betalt för insatser som inte utförs.
Så gott som alla vårdtagare jag möter tycker att det nya uppföljningssystemet är positivt; "nu kan de inte fuska längre"

Gäst

#58 Re:

2014-02-04 21:47

#57: SSK -  

 

Så naivt SSK. Visst är det så men att skydda detta system av denna orsak är ju fel, om du arbetar med dessa frågor bör ju dU kunna stå upp med dIna kollegor för att jobba fram ett bättre sätt att nå fuskare. Tex kolla av arbetsgivarna!!!! Sjukt många fel begås av samordnaren!! Inte personalen som går ut med sin professionalism och utför arbetet och den faktiskt riktigt fina servicekänsla detta yrke kräver. Tålighet, värme, tillit. Relevant kunskap om vården i övrigt. Men med en samordnare/chef som måste snåla med tiden? Hur blir resultatet? Många bolag är riktigt bra och ger maximalt. Så det sitter i ledning att få in bra personal, men i Kommunen /högre instans att kontrollera dessa "sämre" bolag/ledning

Gäst

#59

2014-02-04 22:53

Var tog kontakten med arbetskamraterna vägen? Pauser som man enligt lag har rätt till? Slavarbete?

Gäst

#60

2014-02-05 09:08

Osökt tänker man på polisens datasystem som blev ett fiasko.
neki

#61 kommentar

2014-02-05 21:15

Det börjat bli som att vi inte jobbar med folk som behöver hjälp utom bara nummer.Inom hemtjänsten slavar man hård med allt kortare tid. Inga rese tid som att vi har vingar. Jag är utbildad undersöterska men känner mig som städerska, elektriker, gruvarbetare och hundskötare. Vi gör allt utom den som är vi utbildade för. Undra att så få folk vill jobba inom vården.
jake

#62 Re:

2014-02-05 21:23

#57: SSK -

Jag instämmer inte helt med dina påstoendet. Hemtjänsten i alla fall som jag jobbar på jobbar hård . Jobbat okså andra ställen som jag såg är hård arbete . De kunderna som du påstår är man kort tid är på grund att kommunen eller kunder själv välje ha bara 10 minuter eller 15 minuter, då är det ingenting att stanna för, i om nästa kund väntar. Många får mycket mera tid än de betalar, men såna grejer ser man inte eller vill inte se .Inom hemtjänsten sista tiden som kommunen kräver jobbar utbildade undersöterskor och så vi är kompetent folk. Det är vårat yrke inte bara plocka pengar och gå, som du säger, det är lite förnedrande för all personal som jobbar sitt ordentlig och sliter hård


Gäst

#63

2014-02-06 00:30

Att samhället idag ser ut som de gör visar ju vad som prioriteras och inte är det vård och omsorg. Vilka tjänar mest i samhället, ja inte vi. Sorgligt att det läggs ner resurser på minuter och bevakning istället för empati och samtal och tex promenader.

Gäst

#64

2014-02-06 13:57

Hemskt....

Gäst

#65

2014-02-07 13:55

Det är ett inhumant ovärdigt system. Mindre företag kommer göra konkurs. Dom borde aldrig ha privatiserat hemtjänsten för att sedan införa ett system som ingen hederlig företagare har råd med.När möjligheterna att vara flexibel Inte existerar tappar man fokus på de verkliga behoven.

Gäst

#66

2014-02-09 19:44

Måste visa solidaritet !

Gäst

#67

2014-02-13 08:21

Hemtjänst på löpande band med ackord enligt New Public Management förutsätter stämpelklocka. Hela systemet måste ersättas med ett som sätter brukarnas och personalens behov främst.

Gäst

#68 Re: Pappersarbetaren.

2014-02-13 22:48

#33: Pappersarbetaren -

Suck på dig själv! Med 14 brukare att besöka på 7 timmar, dra ifrån 6 min restid mellan varje brukare. Har man kunskap i de grundläggande räknesätten kan man lätt räkna ut att Vårdbiträdena faktiskt har det "lite" småstressigt.

Jag ÄR väldigt insatt i vad systemet innebär. Kom ut på fältet med mig en dag Pappersarbetaren och lär mig att bli effektiv.


Gäst

#69

2014-02-16 21:59

Jag tror att det egentligen handlar om en förtroendekris mellan stadsdelsnämnderna och urförarna, dvs hemtjänstföretagen. Man litar inte på utförarna utan vill kontrollera att de inte får mer tid än de behöver för varje pensionär. Detta har skickligt dolts så att det nu handlar om vårdbiträdena och pensionärernas tid. I förlängningen är det samma sak men inte för vårdbiträdena som måste vara speciellt begåvade i att aldrig göra fel, detta är nämligen inte tillåtet för då förlorar utförarna pengar, dessa pengar kan senare dras av på vårdbiträdets lön!

Gäst

#70

2014-02-17 18:37

Min mamma är 87 år och i hennes område infördes systemet redan i januari 2014. Det har inte blivit bättre på något vis, tvärtom. Mamma är otrygg och känner sig hela tiden till besvär. Biträdena är extremt stressade och hon vågar inte ens protestera om de inte hinner med veckoduschen, eller att byta inkontinensskydd på dynan i rullstolen, bara några exempel ...

Gäst

#71

2014-02-17 22:23

Detta strider mot EU konventionen borde en fråga som måste tas upp i Bryssel.internet har inte fungerat många ggr o då har inte heller någon inloggning kunnat ske o för den delen är det stressande för oss personal att flera gånger få skiva koderna om och om igen att sedan blir bevakad är att gå tillbaka till gamla kommunist regimen som det var under sovjet tiden något måste göras NU
fd byråkrat

#72 Re:

2014-02-24 07:42

#33: Pappersarbetaren -

Precis som Du skulle vara insatt i systemet, eftersom du är en sk pappersarbetare gå Du ut på fältet och jobba 1 vecka minsta både dag och kväll så vet Du vad det handlar om . Tack för ordet.


Gäst

#74

2014-03-13 18:34

Det liknar mer och mer tvång. Tvången är diktaturens verktyg. Vi lever i en demokratisk samhället!

Gäst

#75

2014-03-17 08:27

Nä..Det är för jävligt att man ska bli övervakad på detta sätt..Ökar stressen för oss som jobbar inom Hemtjänsten och våra äldre känner de med..Vi får tänka på trafiken,våra medmänniskor på vägen,våra körkort och de ökar risker då vi har stämpel klocka med oss..Vi vill ju inte förlora våra körkort heller och riskerar våran hälsa och andras..Ska man tvingas att vara kvar hos många äldre med när de alltid ej vill..Vi som jobbar känner på våra lediga dagar av klockan man stirrar på den lika så mobilen..