Varför måste vårdbiträden övervakas?

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Varför måste vårdbiträden övervakas?.


Gäst

#101

2014-05-06 18:06

Det är sjukt att övervaka personalen. Jag slutar.

Gäst

#102

2014-05-07 11:33

jag känner mig bevakat.jag har ingen lust att jobba ignom hemtjänst det är inte roligt jobba en sitter där uppe och kolla varja minut vad jag gör fan jag orkar inte jag blir mycket stressat.

Gäst

#103

2014-05-07 11:35

sluta bevaka oss ta bort parago
alex

#104 hej

2014-05-07 11:37

nu räkar jag ska sluta jobba ignom hemtjänst

Gäst

#105

2014-05-07 20:28

Paragå fungerar inte i äldreomsorgen. Detta övervakande tar bort arbetslusten.Kommer att bli svårt att få in unga i hemtjänsten. Det kommer ju att behövas många nyanställda i framtiden.Jag söker annat arbete.

Gäst

#106

2014-05-08 18:00

orkar inte jobba i hemstjänst

Gäst

#107

2014-05-08 20:30

Orkar ej jobba i hemtjänsten längre. Fuck Paragå !!!!!

Gäst

#108

2014-05-08 20:37

Enligt Äldreförvaltningen ska GPS:en endast få vara på hemma hos hjälptagaren. Följer alla stadsdelar det ? Tror inte det. Usch !!!

Gäst

#109

2014-05-12 20:32

Kommentar egentligen onödig. Hur kan samhället sjunka så lågt. Där det redan är det mest stressade och underbetalda arbetet, där ska man också införa övervakning av personalen. Skamligt!!!!

Gäst

#110

2014-05-18 16:53

hallå.det är 2014 inte 1940.Är det meningen att man ska behöva gå med en piska på ryggen när man jobbar.De flesta som jobbar gör ett bra jobb. Vad är det ni vill mera att vi ska göra? Är det så svårt att fatta att en kund kan ta olika tid att sköta från gång till gång.Ta reda på de få som inte sköter sig istället ,för att kosta på hundra tusentals kr på dessa mobiler som inte ens fungerar och den förstör både arbetsglädjen och du hinner inte hjälpa dina kunder som du ska.vem blir lidande? Kunden naturligtvis.Eller tror ni att vi har 4 ben och armar. Vi som jobbar inom vården gör en jättefin insats i samhället. Men ni alla giriga vill bara ha mer och mer. Och ni trampar ner oss och de stackars kunderna struntar ni i.

Gäst

#111

2014-05-20 09:29

Petitionen stämmer helt överens med mina åsikter om denna arbetsgrupp, nu måste detta stoppas. Själv har jag valt att jobba mer och mer i Norge och fler följer efter. Kommunen kan ju fundera över varför?
TB

#112 "GPS-övervakning"

2014-06-09 13:41

Är det inte lite överdrivet att kalla det "övervakning"? Det är ju inte så att chefen ser en oavsett var man är utan bara att man har checkat in o ut hemma hos kunden? Ungefär som att stämpla in sig på fabriken eller dylikt. Jag tycker det är jättebra när hemtjänstpersonalen använder detta hos min pappa och det märks att de som gör ett bra jobb också tycker det nya systemet är bra för de kan läsa dokumentation i det m.m. o får på så sätt bättre koll. Jag tror att de som gnäller på systemet inte är insatta i vad det är eller är oroliga för att de inte ska kunna arbeta på samma sätt som förut (läs: utgår ifrån sig själv istället för kunden). Gör man sitt jobb behöver man ju knappast oroa sig för något...

Gäst

#113 Re: Re: Har jag missuppfattat?

2014-06-11 17:12

#54: - Re: Har jag missuppfattat?

GPS Är på hela tiden.dom kan följa dej hela tiden du har mobilen på..dom ser precis vart du går

N person

#114

2014-06-11 18:53

Övervakningens psykologi: Har du rent mjöl i påsen så har du inget att frukta, lille vän.
En hel yrkesgrupp har att registrera varje insats de utför hemma hos brukare.
Vårdbiträden och undersköterskor ska bevisa att de gör sitt jobb. Det som bevisas är endast att de varit hos en brukare och att de varit där under en viss tid. Systemet mäter bara kvantitet och säger inget om kvaliteten/innehållet på insatserna. Istället för att satsa på utbildning som skulle höja yrkets status och höja lönerna inom vårdyrket vräker Stockholms stad ut pengar på ParaGå.
Det nya ersättnings- och styrsystemet har drivits igenom utan att de som ska använda tekniken fått möjlighet att framföra synpunkter. Ingen föregående konsekvensanalys har gjorts, inte vare sig av facket eller av Stockholms stad.
Vilka blir de psykosociala arbetsmiljömässiga effekterna över tid på vårdbiträden som ska använda tekniken?
Är det så här Stockholm stad tänker sig att framtida personalförsörjning skall säkras?
Är det så våra ungdomar ska lockas till att satsa på vård – och omsorgsutbildningar?
Ja, lycka till då!
De som starkast drivit igenom nya ersättningssystemet är de som har minst erfarenhet av praktiskt konkret vårdarbete. Med nyspråk - tid hos brukare heter nuförtiden verkansgrad - och dogmer har Stockholms stad drivit igenom och söker legitimera ett kontrollsystem som naglar fast vårdbiträdet i en mekanisk och statisk människosyn och som förmodligen på lång sikt är kontraproduktivt.
Vi känner igen det här från Taylors principer med tidsstudier i Henry Fords bilfabriker. Det är samma tankefigur som spökar, men nu i digital form.
Men vi vårdbiträden arbetar inte med att montera komponenter vid ett löpande band, vi arbetar med människor.
I fyrfärgsbroschyrer med Stockholm stad som avsändare har vårdpersonal under hela vinterhalvåret fått ta del av halleluja-rop över systemets förträfflighet. Men borde då inte teknokrater, ekonomer och byråkrater som vänder papper i Stockholms stads byråkrati också de i detalj redovisa den tid som de använder, så att vi medborgare vet att de är lika kostnadseffektiva och nyttomaximerade som vi vårdbiträden förväntas vara? Systemet kunde väl implementeras på alla nivåer!

Den arbetsglädje, kreativitet och flexibilitet som har skapat mervärden i vårdyrket har med införandet av GPS-övervakning försvunnit. Genom att införa ParaGå i hemtjänsten förstärks klasskillnaderna på arbetsmarknaden – mellan de yrkesgrupper som är betrodda att disponera sin arbetstid under ansvar och de grupper som tros fuska och ska disciplineras.
Anmärkningsvärt är att Kommunal vikt sig och också tycker att vårdbiträden skall axla bevisbördan att de gör sitt jobb och att facket således medverkar till att befästa klasskillnader på arbetsmarknaden.
Det finns ingen motsättning i att slippa GPS – bevakning och behålla de i och för sig nyttiga och användbara dokumentationsfunktionerna i ParaGÅ. Men skrota övervakningsdelen.
Demokrati bygger på tilltro mellan människor.

PS.”Övervakning och straff” (1975) Michel Foucault


Gäst

#115

2014-07-02 11:54

DET ÄR SÅ JÄVLA SJUKT! Och så vill många att vi jobbar längre?? Går inte ihop med den ständiga stressen! Fy fan för dessa företag och kommuner! Rösta bort dom som har tillåter detta!

Gäst

#116

2014-07-04 06:49

Självklart ska de inte övervakas!!
Kalle

#117 Re: Det är det,jg håller med dig.

2014-07-30 14:37


Gäst

#118

2014-08-22 18:56

Min arbetsschema är så tajt, så man hinner inte ta en paus för fika eller toalettbesök. Blir man försenad så ryker rasten på 30 minuter. En del dagar blir det övertid om jobben inte går ut. Jag har också delade turer som innebär att jag blir kvar på jobbet 14 timmar. Schemaläggs 10 timmar. Ledig 4 timmar på e.m. blir kvar på jobbet och väntar in tiden jag ska börja jobba i gen. Har för långt att åka hem mellan passen och det är en kostnadsfråga också. Jobbet är alldeles för stressigt, så jag börjar må dåligt på olika sett. Jag får blir yr i huvudet och får utslag på olika ställen på kroppen som på halsen och bröst. Håravfall när det blir extra stressigt. Ont och sveda i magen. Hoppas innerligt på en bättre arbetsmiljö så jag kan jobba kvar.

Gäst

#119 Re: "GPS-övervakning"

2014-08-24 07:26

#112: TB - "GPS-övervakning" 

 Det är tyvärr jo så...Jag har precis tappat min arbetsplats pga. detta trots alla mina välviljan - och inte bara övervakningen som är problemet...


Gäst

#120

2014-08-29 19:57

Att använda sig av denna checka in/ut app...anser jag vara respektlöst mot sin kund/vårdtagare. Att under ett samtal antingen gå till klisterlappen i hallen eller checka in/ut manuellt.
Det är även icke värdigt att som personal behöva äventyra sitt körkort pga korta stunder mellan besöken.
Det är oxå respektlöst att tvinga sina anställda att prata med jobbet, när man är hemma och sjuk.
Det är oxå icke värdigt att låta sina vårdtagare ha ohälsosamma sängar och tycka att det är den 94-åriga vårdtagaren som själv ska fixa tex en ny säng.
Det är oxå för jävligt att man inte ska få sin lön utbetald pga att kunden avbokar eller väljer att bryta innan tiden är slut.
Fruktansvärt!

Gäst

#121

2014-09-30 23:24

Allvarligt talat är jag så jävla trött på den här ParaGå appen och hela systemet! Jag har ingen fritid. Hinner knappt åka till stan för att handla nått. Blir det jordbävning ute och träd flyger överallt så ska man ta den stackars pansonären på promenad annars får man inte betalat?! Allvarligt vafan är de här för jävla trams! Har hållt på med ParaGå från 1 Januari iår så nyårsafton blev inget vidare, för då skulle jag upp kl 07.00 för att gå till min pansionär annars får jag inte betalat! okej... nyårsafton kunde jag ta emot.. men vad hände under den sköna varma sommaren vi hade då min pansionär och jag ville vara ute under solen oftare, nej det kunde vi inte för då skulle jag inte få betalat. Ett schema med en promenad i veckan blir min stackars pansionär galen. Jag har hört att min brukare ett flertal gånger har frågat mig "är du här igen och håller på med telefonen". Jag mår faktist dåligt och känner obehag när hon frågar det. Alla borde träffas på plattan på sergelstorg och demostrera mot dom som får oss att gå i väggen!

Socionom

#122

2014-10-29 11:29

Har jobbat inom vården i 10 år, innan och under min utbildning till socionom och är nu biståndshandläggare. Tyckte först att paragå var en dålig idé då jag vet vilken stress personalen får genomlida och hur underskattat arbetet är. Nu kan jag se en fördel med detta och det är att det till viss del gynnar pensionärerna. Jag jobbar på en stadsdel som är ganska generös med besluten och när det tar mindre tid att utföra omsorgen hos pensionärerna så sänks också deras avgifter. Detta innebär att de betalat för mycket innan paragå infördes. Sedan kan jag också se att jag beviljar mer tid hos varje enskild människa än vad personalen har hos dem. Ibland möter jag personal som är uppgivna och arga för att deras tid hos en pensionär inte är tillräcklig och ifrågasätter varför de bara har 20 min på morgonen när det behövs en timme. Vilket gör mig undrande då jag sammanlagt med frukost och omvårdnad beviljat en timme. När jag jobbade inom vården så hette det alltid att det var för lite tid beviljad, nu när jag jobbar som biståndshandläggare ser jag att det inte alltid är fallet. 

Och nej, vi på kommunen ser inte var personalen är på dagarna, bara när ni loggat in och ut hos pensionärerna. Inte ens äldreförvaltningen kan se detta. Vad arbetsgivarna gör kan jag inte svara för. 

Tror att detta system kommer att visa på vilka utförare som fuskar med tid och som inte sköter sig. Tyvärr så drabbar detta personalen som gör ett så bra jobb i övrigt och detta tog nog inte äldreförvaltningen med i beräkningen. 

Tack för ordet och fortsätt kämpa för bättre villkor! 


Gäst

#123

2014-12-07 00:12

Är det över huvudtaget lagligt med denna sorts övervakning?

Gäst

#124

2014-12-13 02:38

Samma system fast under annat namn, Phoniro, används av bl a Huddinge kommun. Det är som en återgång till 60-talet, då det fanns tidsstudiemän och stämpelklocka.

Gäst

#125

2014-12-16 09:06

Ännu ett led i marknadsanpassningen, där vinst tillåts styra över människors behov av trygg och säker omvårdnad. En skam att den nya "rödgrönrosa" koalitionen inte stoppar detta omedelbart.