Stoppa kronofogden från att ta sällskapsdjuren!

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Stoppa kronofogden från att ta sällskapsdjuren!.


Gäst

#176

2013-11-18 12:47

Regelvidrigt! Moraliskt och etiskt vidrigt!!! Djur är föe fasen inga TING! De är individer och bör bli behandlade därefter!!!

Gäst

#177

2013-11-18 12:50

Allt ses som egendom även ett liv !!!????
Detta är en fruktansvärd omänsklig handling som måste stoppas nu !!!!!
Peace & Love & Paws
/ Sue
Monica
Ansvarig för denna petition

#178

2013-11-18 12:50

Jag har fått förfrågan om varför det står KFM Halmstad på ett ställe och KFM Kristianstad på ett annat. KFM Halmstad har ärendet och KFM Kristianstad sköter verkställigheten/beslaget.


Gäst

#179

2013-11-18 12:54

...

Gäst

#180

2013-11-18 12:58

Detta är bara helt sjukt. Om dom tar hundarna ifrån oss så kommer hundarna att må riktigt dåligt. För en hund mår inte bra av att omplaceras. Den ska vara i sitt hem.. Aldrig någonsin att jag kommer tillåta detta!! Detta måste stoppas. Och det är NU. Vi måste stå upp för våra älskade familjemedlemmar som inte kan föra sin egna talan..
Lillsofiaa

#181 Vansinne!!!!

2013-11-18 12:59

Man blir mörkrädd..

Gäst

#182 Re:

2013-11-18 13:00

#4: -

Kankse inte helt omöjligt om det bedöms vara det bästa för barnen! Konkurs innebär att ekonomin är körd i botten och det krävs en viss ekonomi för att ha råd med både barn och husdjur. Ofta blir det djuren som blir utan mat först när det kniper!


Gäst

#183

2013-11-18 13:01

Tycker att kronofogden har på tok för stor makt. Dom får ju göra precis som dom vill.

Gäst

#184

2013-11-18 13:01

Helt sjukt detta. Sällskapsdjuren blir ju som en del av familjen! Vad händer här näst? Kommer ni att ta barnen, om ni inte får in tillräckligt??? Fan, skärp er nu!!
Anneli från Ängelholm

#185 Re: jag är delad

2013-11-18 13:02

#130: Lottiez - jag är delad

Skulle du resonerat likadant om det var en hund du ägt i tio år? Skulderna har du haft 1 år... Rökningen håller jag med om!


Gäst

#186

2013-11-18 13:05

Låt djuren stanna hos sin familj!!!!!!!!!!

Gäst

#187 Re:

2013-11-18 13:06

#33: -

Nu var det ju inte riktigt så det gick till med den 90-åriga damen. Hon har en son som enligt uppgift var den som var ansvarig för detta, visserligen med sin 90-åriga mammas hjälp men ändå! Sätter man sig i en skuldsituation får man förvänta sig att kronofogden sköter sitt jobb och hjälper den som vill ha sina pengar.


Gäst

#188

2013-11-18 13:13

För jävligt fy fan finner inga andra ord
Carin

#189 Husdjur ska inte utmätas

2013-11-18 13:21

Självklart ska inte husdjur gå att mäta ut, hundar älskar sina ägare och ägarna sina hundar. Allt ska inte värderas i pengar, ingen vet vart de stackars djuren hamnar. Vanvårdas ett djur är det en annan sak, men för de flesta djurägare så går djuren först. Sånt här får inte hända, helt oansvarigt.

Gäst

#190 Re: Re:

2013-11-18 13:26

#70: Monica - Re:

Så om kronofogden inte hade kommit så hade alla pengar hamnat i fickan? Eller hur skall man tolka uttalandet i försök till att deala med kroofogden att sälja dem själva och ge överskottet (nu när de vet om att det finns valpar och pengar in) till kronofogden. Har det köpts foder mm på kredit? Det brukar inte fungera i normalfallet. Kostnader brukar uppstå i samma stund man vill ha en vara. Att det sen rent teoretiskt finns en vinst, dvs intäckter minus utlägg för allt som en parning innebär, är något helt annat.

Och det är inte kronofogdens jobb att "kontrollera" att valpen får ett bra hem. Det kan inte en uppfödare göra heller, man kan bara hoppas att valpen kommer till ett gott hem.

Kronofogden utmäter i normalfallet inte djur eftersom de har en vådplikt som de erfarenhetsmässigt vet är mycket hög och det innebär att utfallet efter en försäljning är så låg att det inte är försvarbart att omhänderta djuren. Ur ett ekonomiskt perspektiv. Ett omhändertagande skall i så fall mer vara en fråga för Länstyrelsen då det kan  finnas anledning att anta att djuren inte får den mat och omvårdnad de har rätt till. Och de säljer ju också "till vem som helst" för att citera de mest upprörda skribenterna här. Om "vem som helst" skall börja få avgöra om "vem som helst" inte är lämplig att vara/bli djurägare då börjar vi närma oss ett väldigt obehagligt samhälle. De flesta av oss gör så gott vi kan efter förmåga när vi tar hand om djur och förhoppningsvis gäller detta även de barn som avlas.

 


Gäst

#191

2013-11-18 13:31

Man kan sitta i en knivig situation, men ta bort det som håller människan uppe. FY FAN! Får man inte mat för dagen själv så ser man till att djuret får mat iallafall.
Men eftersom försäljning av djur klassas som en vara (typ kylskåp) så tänker väl Kron-Kalle i de banorna :(

Gäst

#192 Re: Svin!

2013-11-18 13:32

#87: Förbannad Smålänning - Svin!

Nej, vem som helst hamnar inte hos kronofogden. Bara den som inte betalar sina räkningar, förmodligen med en attityd att det är någon annan som skall betala. De som inte betalar gör ett aktivt val med de konsekvbenser som det innebär när kronofogden kommer på besök. Och kronofogden sitter inte och lite random slår i en telefonkatalog och röstar på vem de skall trakassera under arbetsdagen. Det ligger en ansökan från någon som är mycket bekymrad hur den skall kunna betala sina räkningar, när den som valde att köpa utan att betala gör som den gör dvs låter bli att göra rätt för sig.

Jag känner mängder av människor som inte hamnar hos kronofogden enbart därför att de bara handlar sånt de har råd med och att de betalar sina skulder. Svårare än så är det inte.

 

 


Gäst

#193

2013-11-18 13:32

Konstiga regler det finns i sverige asså.

Gäst

#194 Re: jag är delad

2013-11-18 13:37

#130: Lottiez - jag är delad

Äntligen ett sertiöst inlägg! Precis så är verligheten. Och har de barn skall dessas behov ses till i första hand.

Tack, började ge upp tanken om att vårt land bebos av ansvartagande medvetna människor efter att ha läst merparten av inläggen här.


Gäst

#195

2013-11-18 13:41

Det är stor skam att KFM med lagligt stöd, kan omhänderta djur och utan att ha kunskap om vad som krävs för god djuromvårdnad och riskera brott mot svensk djurskyddslag!

Gäst

#196

2013-11-18 13:44

Hänsynslöst! Vad händer med djuren om ingen vill köpa dem? Näe så får det INTE gå till 2014 i Sverige!

Gäst

#197 Re: Re: jag är delad

2013-11-18 13:44

#185: Anneli från Ängelholm - Re: jag är delad

Men nu rör det sig inte om EN hund. Det är en hel KENNEL med hundar. Hundar kostar mycket pengar. Det finns folk de är skyldiga pengar som vill ha betalt för att kunna köpa mat till sina egna hundar. Det är därför som kronofogden går in och mäter ut det som går att sälja. Åt någon annan som inte fått betalt men som har litat på den som köpte (på kredit).

 


Gäst

#198

2013-11-18 13:55

Detta är bara helt otroligt! Många kan hamna i en sådan situation där kronofogden blir inblandad. Ska dom då kunna ta ett familjmedlem? NEJ!!!!

Gäst

#199

2013-11-18 13:57

Fy vad kallt, känslolöst och vidrigt! Det är knappt något värde (i pengar) i ett djur men de förstör inte bara för familjen utan även för djuret som helt plötsligt blir ifråntagen sin familj! Vidrigt!

Gäst

#200

2013-11-18 14:01

Helt jävla sjukt! Låt djuren vara!!