Stoppa sköldkörtelskandalen

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Stoppa sköldkörtelskandalen.


Gäst

#101 Re:

2013-11-29 02:32

#9: Gäst -

Vad är Lio?


Gäst

#102

2013-11-29 07:49

Äntligen ett forum som kanske kan leda till att någon lyssnar efter 25! år
Elisabet

#103 Re:

2013-11-29 09:56

#96: -

Det kan ju bara du själv avgöra: Mår du bra? Har du tillräckligt med energi för att din vardag skall kunna fungera? Har du symtom som inte har någon naturlig förklaring? Många har tex koncentrations- och minnesproblem kvar när de bara går på levaxin, beroende på att levaxinets T4 inte omvandlas till T3. Hjärnan (och alla andra vävnader i kroppen) behöver T3 för att kunna fungera! Tror du att du är felbehandlad så är tipset att du läser på om din sjukdom!

Elisabet

#104 Re: Re:

2013-11-29 10:09

#101: - Re:

Lio är en förkortning på medicinen Liothyronin. Lio innehåller det aktiva hormonet T3, Levaxinet innehåller lagringshormonet T4. Tanken är att levaxinets T4 skall omvandlas till T3 i kroppen, men det verkar finnas stora problem med detta. Forskning har visat att även om nivåerna av T3 är tillräckliga, så är det inte självklart att det T3 som omvandlats från syntetiskt T4 kan ta sig in i cellerna där deras medverkan behövs för kroppens funktion.

Många har därför blivit hjälpta då de fått lio i tillägg till levaxinet. Tyvärr är läkarnas kunskap då ofta ganska dålig när det gäller att tolka TSH-värdet utifrån att T3 tillförs i färdig form. Det normala är då att TSH sjunker mycket lågt, ibland knappt mätbart, vilket många läkare tolkar som att man är för högt medicinerad och då vill sänka doserna- trots att det inte kan bli på något annat sätt när man medicinerar med T3-preparat!

Många läkare verkar även hävda att de inte får skriva ut Liothyronin. Men det får alla läkare med förskrivningsrätt! Vad de inte får skriva ut, utan där det behövs en licens från Läkemedelsverket, är naturligt sköldkörtelhormon. Detta innehåller förutom T3 och T4 även T1, T2 och calcitonin- vilket är de hormoner en normal sköldkörtel producerar. (Någon som tror att naturen är så slösaktig att den producerar ämnen vi inte behöver?) Licensansökan kan alla läkarre skriva till Läkemedelsverket, men ofta anser de att detta är något som ligger utanför deras kompetens.


Gäst

#105

2013-11-29 10:29

Att Svensk sjukvård är så mycket sämre än tex Tysklands är skamligt!
Vad gör ni med alla skatter ? Vad är viktigare än invånarnas hälsa. Underkänt betyg för vårdpolitiken i dagsläget!
Jag fick hjälp av Liothyronin

#106 Lycka till Sverige!

2013-11-30 21:43

Jag har den vanliga historien. År 1990 sköldkörtelvärdena på gränsen, och sedan glömdes hela saken. Ingen kollade värdena. Jag blev mer o mer frusen, ökade mer o mer i vikt, sov mer o mer hela tiden, förstoppning, det hela. Diagnosen Hashimoto år 2010. Fick Thyroxin (motsvarar Levaxin här i Finland). Några saker blev bättre men tankefömågan bara ännu sämre. Sedan kombinationsmedicinering Thyroxin + Liothyronin. Dimman i hjärnan började försvinna om två veckor. Tog ett år att få full effekt, men jag visste efter två veckor att jag hade äntligen fått rätt medicin.

Vi har kämpat stenhårt i Finland för att kunna behålla våra mediciner. Jag önskar er lycka till i Sverige!

Nadja

#107 Re: Lycka till Sverige!

2013-11-30 22:21

#106: Jag fick hjälp av Liothyronin - Lycka till Sverige!

Åh, vad underbart att du mår bra nu med Lio!


Gäst

#108

2013-12-01 15:40

Bra initiativ! En förändring behövs, nu!

Gäst

#109 Re: Re: Re:

2013-12-01 23:24

#91: Maria - Re: Re:  

 

Jag kan heller inte acceptera att den s.k vården inte levererar vad den är betald i förskott för att utföra, speciellt när det finns tillgänglig forskning som helt klart visar vad problemet är, och att sedan 100 år det funnits hormonersättningsmedel som fungerar. Ponera att "experterna" i Sverige aldrig ger sig, utan låter envist sin vanförelse bedra dem? Detta har pågått i 30 - 40 år, hur mycket längre tid har vi?

Gäst

#110 Re: Re: den passiva termen "DET måste..."

2013-12-01 23:46

#90: Elisabet - Re: den passiva termen "DET måste..."

 

"När stora pengar är inblandade kan man aldrig vara säker..." Fel, när stora pengar är inblandade kan man ALLTID vara säker. Om detta var ett konsensusbeslut för länge sedan vet jag inte, men Svenska affärsmän är minst lika sugna på pengar som de Amerikanska, Janie Bowthorp är troligen i USA. En inlaga till läkartidningen 2005 skrev en läkare/forskare/docent: http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=1156 "En av direktörerna i ett läkemedelsföretag som jag arbetade i på 1980-talet uppgav helt frankt mellan skål och vägg att det finns ingen metodskillnad i marknadsföring mellan läkemedel och dammsugare. Står sig tydligen även nu efter 20 år." Tydligen hade direktören upptäckt att medicinska branschen var lika lättlurade som alla andra fåntrattar. Problem med det kvicksilverhaltiga adjuvanset Squalene m.fl. med välrapporterade biverkningar i åratal, har inte förhindrat LMV, Socialstyrelsen, eller medicinarna att ställa kritiska frågor till farmajättarna. http://www.thelocal.se/20131124/swedish-government-prepared-for-swine-flu-jab-apology Detta torde väl inte vara så svårt att lista ut? Vem får "omflyttning" och blir "strukturrationaliserade" efter sådana jättetabbar? Gapet i vården och byråkratin skriker efter kompetens.


Gäst

#111

2013-12-02 20:26

Det är skandal.Har råkat ut för att nästan bli nollställd,får börja om på nytt.På grund av att vi flyttat,till en cv som inte meddelar svar på prov tagning.Har själv ringt,för att tala med läkaren. SSK som svarar kan ej ge besked..Läkaren HAN har ej gett något besked,har ej träffat honom.Nu har det gått ca fyra månader sedan vi kom hit.
Vad kan man göra,finns ej tider hos cv,säger SSK då man ringer.
Måste få remiss till andra instanser,sjukhus. Finns ej tid hos läkaren,på cv.katastrof
Lena

#112 Levaxinet

2013-12-04 16:53

Bra att äntligen detta kommer upp en dold sjukdom tycker jag. och läkarna vet inget dags att forska vidare så man får må bra. Och inte känna sig deprimerad .Svälld i kroppen . Tittar man på en bulle så går man upp. Frysen enda in på märgen. Utmattnings symtom .Skönt man är inte ensam och levaxin har jag ätit sedan 92.Är det någon annan som äter annat en levaxin hur mår ni på den?

Gäst

#113

2013-12-04 18:28

Viktigt att vi kvinnor kan få må så bra det går trots våra hormoners upp och nedgång genom livet. Skriv på för det kan snart vara din tur :)
Kämpar

#114 Levaxin

2013-12-04 21:33

Jag blir sjuk av levaxin! Har nu försökt att öka min dos i 1 år, men det är stört omöjligt! Hjärtat rusar, oroskänslor i bröstet och andnöd! Symtomen på hypotyreos blir fler och fler! Det är skrämmande! I somras lyckades jag äntligen få tag på en läkare som skrev ut Liothyronin som fått min hälsa på fötter! Dock är det tänkt att man ska kombinera levaxin i högre dos och lio i en liten dos! Men eftersom jag inte kan höja levaxin och inte blir bättre på den, äter jag högre dos av lio! Önskar att få prova ndt.....

Gäst

#115

2013-12-04 21:50

Jättebra
Lioanvändare

#116 Kämpa på Sverige!

2013-12-06 20:09

Det är en skandal att en veritabel folksjukdom bara ska behandlas med en enda medicin! Diabetiker har olika alternativ. Varför tas inte hypotyreospatienter på allvar?

Nu behövs riktiga krafttag överallt, mot sköldkörtelskandalen!

Vi i Finland för en likadan kamp. Lycka till Sverige och andra länder!
Ökänd

#117 Bollad mellan läkare

2013-12-07 09:48

Vet inte hur många läkare som tagit sköldkörtelprov på mig nu - övertygade om att det är fel på min ämnesomsättning. Men jag är kärnfrisk säger dom.
Jag fryser, kroppen värker och jag kan knappt vara vaken mellan varven. Ibland spränger huvudet av huvudvärk hela tiden. Är som en 80-åring och har varit så hela livet. Nu har min dotter också börjat frysa och kan inte hålla värmen. Vanliga läkare vill skicka sådana som oss till psykologen och att vi ska ta lyckopiller istället ---- vansinne. Undrar om någon kan hjälpa mig? Finns det någon läkare här i Sverige som är seriös och som kan ta prover på mig som visar vad detta är?

Gäst

#118

2013-12-10 21:17

Jag fick diagnosen för 14 år sedan. Min läkare misstänkte redan vid första besöket att det var fel på sköldkörteln, prover togs och visst var det så! Tycker att jag fick en diagnos väldigt snabbt men kanske inte all information jag skulle behövt. Bra initiativ, hade ingen aning om att binjurarna kunde påverkas, inte att Lio fanns heller. Ska ta kontakt med min läkare och prata med honom om det här. Tack!
Annsan

#119 Re: Re:

2013-12-10 21:18

#101: - Re: Förkortning på Liothyronin.

 


Gäst

#120

2013-12-11 22:03

Vore verkligen på tiden att man tar tag i det här. Och även ändrar lite på gränsvärdena, det är väldigt individuellt... Läst om många fibromyalgi patienter som blivit hjälpta av levaxin men är man precis på gränsen eller inom ramarna för värdet så får man det inte utskrivet. Har även hört att man ska mäta både via blodet, urinen, saliven och kroppstemperaturen för att fastställa ev rubbning i sköldkörteln och binjurar.

Gäst

#121

2013-12-12 12:24

Människor ska ha samma rätt till fungerande behandling och vård- oavsett vilken sjukdom de råkar ha! Det borde vara självklart! Sluta diskriminera hypotyreossjuka- vi har det jobbigt ändå!

Gäst

#122

2013-12-12 18:48

Äntligen!!!!
Nadja

#123 Vården förr

2013-12-12 21:18

Innan man uppfann att man kunde mäta detta i blodet gick man på symtomen och kroppstemperaturen!!! Det är mycket bättre att diagnostisera så.... Men såååååå många stirrar på TSH. När ska dom lära sig?

Gäst

#124

2013-12-14 08:59

Så oerhört viktigt att alla dessa "osynliga" får den vård och uppmärksamhet som deras besvär fordrar, så att de kan komma tillbaka till ett värdigt liv och kanske till sitt arbetsliv. Det som pågår är ett stort slöseri med mänskliga resurser.
Jag fick hjälp av Liothyronin

#125 Sprid petitionen överallt!

2013-12-15 18:46

Vi har i dag i den finska petitionen 6271 underskrifter. Vi har spridit kunskap on petitionen överallt: politikerna (vi fick en riksdagsmotion om vår petition!), journalister, bloggare, forum, överallt. Hela tiden. Nu har vi ett starkt mandat med våra över 6000 underskrifter. Kämpa på ni också!

Det är väldigt många från Finland som har skrivit under Sveriges petition. Ni som inte har skrivit under den finska, här finns den. Först står texten på finska, sedan på svenska och sedan på engelska. Översättning av "röstningslådorna" står i slutet av den engelska texten: http://www.adressit.com/vastustamme_valviran_aikeita_puuttua_kilpirauhasongelmien_hoitoon