Stoppa sköldkörtelskandalen

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Stoppa sköldkörtelskandalen.


Gäst

#76

2013-11-18 00:41

Skriv under! VIKTIGT

Gäst

#77

2013-11-18 08:30

Äter själv Levaxin sedan länge. Var väldigt dep. under många år Men mår mycket bättre efter kontakt med Homopatmedel.Så det här var väldigt intressant och jag har en känsla att det finns många medicineringar som inte behövs i andra sammanhang också,om det kollades upp mer innan medicin sätts in. Ibland kan det kännas som en nödlösning så att den och den patienten är (botad)!! med särskilt dep. medel.Det ser säkert bra ut statistiskt sett. Men det här är en tanke bara inget jag direkt vet.

Gäst

#78 Var är läkaretiketten?

2013-11-19 18:30

Kämms inte läkarna att låta människor lida i onödan när de vet att det finns bot?
pat
Gäst

#79 Varför inga kontinuerliga läkarbesök för sköldkörtelsjukdomar?

2013-11-20 06:17

Vi med sköldkörtelsjukdomar får ofta varken prata i tfn eller läkarbesök trots att vi har en sjukdom som påverkar större del av kroppen, ingen uppföljning av symtom. Jag fick ett brev hem under en period när jag var dålig att nu behövs ingen uppföljning av Tsh förrän om 6 mån. Jag arbetar heltid å pendlar å tar semester för att orka och ska nu gå ner i arbetstid istället. Jag arbetar som sjuksköterska, ett bristyrke, vill arbeta heltid! Vi kontrolleras inte om vi har kortisolbrist trots att det står i Fass att binjuresvikt ska uteslutas. Ingen kontroll alls på binjuresvikt i dåliga perioder. Ofta har vi en del brister som aldrig kontrolleras, t ex B12, D-vitamin, ferritin, med dessa brister mår man mycket dåligt av. D-vitamin kan orsaka allvarlig osteoporos. Både med hypo- och hypertyreos kan vi ha hjärtklappning i längre perioder å vilopuls över 100 men inget symtom läkare bryr sig om, varför? Vi riskerar hjärtsvikt alldeles i onödan, varför? Även


Gäst

#80

2013-11-22 09:14

Jag tar lån för att åka till Norge och få hjälp där...
Maria

#81

2013-11-22 12:00

Om läkarna får kunskap om våra symptom och våra diagnoser, slipper de håna oss och hitta på massa tokiga åtgärder och diagnoser, för att dölja sin okunskap för oss. Det tjänar ju både vi och läkarna på. De kränkningar jag varit med om gör ont och jag har blivit "rädd" för att gå till doktorn. Har aldrig haft sjukhusskräck tidigare. Detta är mycket allvarligt, för att inte tala om hur allvarligt det är med hur svårt sjuka vi blivit och kanske blir som följd av okunskap och ointresse. Jag fick diagnos Hypotyreos 2004 och arbetat fram till hösten 2010 då jag klappade ihop och blev sjukskriven. Jag fick diagnos Akut stressreaktion och den var tydligen akut i två år. Sedan september 2012 har jag själv envist sett till att man ändrat min diagnos till Hashimoto, men man ville hela detta året att jag skulle äta antidepressiva läkemedel. Jag har gjort depressionstest fyra gånger som alltid visat att jag inte är deprimerad, men eftersom jag gråter varje gång jag är hos dessa läkare (så klart att jag gör när de VILL BESTÄMMA vilken sjukdom jag har istället för att lyssna och iaktta mina symtom och mitt beteende, även om mina värden är "bra" som de alltid hänvisar till)så SKA jag ha den medicinen, hävdar de.Jag har lämnat dessa VC-läkare, F-kassan, vänner som inte förstår och även sagt upp min tjänst för att jag ska kunna få lugn och ro, hitta mig själv och få klarhet i hur sjuk jag är och vad jag behöver. Jag har en privat läkare nu som verkar lyssna på mig och kunna hjälpa mig, hoppas jag. Jag är fortfarande i princip lika sjuk som för ett år sedan och de två åren innan dess, men skillnaden är att jag inget jobb och inga pengar har och att jag nu har en bättre självkänsla och en läkare som kan och inte kränker mig det minsta, tvärt om. Jag har lidit så oerhört mycket och jag är riktigt förbannad på hur vårt vårdsystem fungerar. I mitt fall har det inte fungerat alls! Jag anser att jag fått psykiska men av läkarnas bemötande och "vård" och då gäller det såväl allmänläkarna på vårdcentralen, läkare och sköterska på en medicinmottagning som endokrinologer på två olika sjukhus. Skärpning!!! P.s Jag tog aldrig några antidepressiva tabletter eftersom de inte hjälper mot övervikt, värk i ben och fötter mm D.s


Gäst

#82

2013-11-22 12:55

Det är skandal att patienterna måste vara mer insatta än läkarna för att närma sig en korrekt behandling. En ändring måste ske!!!

Gäst

#83

2013-11-22 21:53

Mer forskning gällande sköldkörtel sjukdom, öppenhet till behandling av andra mediciner än levaxin.
Ammis

#84

2013-11-23 15:42

Sköldkörtelhormon brist:( svårt att få adekvat
hjälp.
Anja

#85

2013-11-23 16:05

Dags att bilda en förbund typ Diabetes förbundet?
Som kämpar för att vi ska få den vård som vi behöver.
L8

#86

2013-11-26 19:47

#85
Vilken otroligt bra idé. Själv har jag varit sjuk i över 10 år och har verkligen bett om att få träffa en endokrinolog men VC envisas med att experimentera med Levaxindosen. Första värdet inom "normalvärden" uppnåddes efter 8 år. Är utmattad och sorgsen. Leverväden, puls, andning och även vänster kammare i hjärtat är påverkat nu. Undrar just vad som krävs för adekvat hjälp.
Bra initiativ detta!
Arg

#87 den passiva termen "DET måste..."

2013-11-27 05:04

...Undviker att identifiera VEM eller VAD som är ansvarig(a).
NDT togs av marknaden i Sverige 1975 eller så. Exakt VILKA vetenskapliga data föreligger för detta? Om företagen själva (troligast) var ansvariga för detta, vilka alternativ erbjöds då dessa medborgare som använt detta under en längre tid utan problem? OK, statstjänarna har inget ansvar?
Hur många läkemedel har tagits av marknaden i Sverige sedan 1960? LMV har data att ladda ner. Svaret är hundratals. Hur blev dessa "underpreparat" först tillåtna? Av samma inkompetenta som senare inte såg till att NDT fanns kvar efter Organons Thyranon försvann?

Arg

#88 Re:

2013-11-27 05:07

#81: Maria -

...åk utomlands för at få rätt diagnos och hormonersättningsmedel, om det så behövs.

Elisabet

#89 Re:

2013-11-27 09:40

#85: Anja -

Det finns redan en sköldkörtelförening som kämpar för dessa frågor: Sköldkörtelföreningen: http://www.skoldkortelforeningen.se/ Även Hypotyreosföreningen är väldigt engagerade i detta arbete: http://hypotyreos.info/ Dessutom finns det ytterligare någon eller några mindre föreningar.

Ju fler som blir medlemmar- desto starkare blir föreningen! Det som är synd är väl att vi är splittrade på flera olika grupper, tänk om alla goda krafter kunde samverka som en verkligt stark kraft att räkna med! Och tänk om alla sköldkörtelsjuka verkligen blev medlemmar- då skulle vi inte kunna nonchaleras!

Diabetesförbundet har 24 000 medlemmar! Någonstans har jag sett uppgiften att gruppen sköldkörtelsjuka är hälften så många som gruppen diabetessjuka. I så fall skulle sköldkörtelföreningarna behöva ha 12 000 medlemmar för att ha en liknande organisationsgrad. Idag tror jag (inte säker på dessa uppgifter) att Sköldkörtelföreningen har 600 medlemmar och Hypotyreosföreningen har 200. Säkerligen är några dessutom med i båda föreningarna. Om man räknar med att samtliga föreningar har max 1000 medlemmar tillsammans så kan man ju fråga sig var övriga 11 000 finns!?? Kanske dags att ta ställning till ett medlemsskap i någon av föreningarna?

Elisabet

#90 Re: den passiva termen "DET måste..."

2013-11-27 09:58

#87: Arg - den passiva termen "DET måste..."

Jag tror att det kan vara svårt att utkräva exakt vem som varit ansvarig för varje steg i detta: läkare, forskare, läkemedelesbolag, en övertro på de "nya" syntetiska medicinerna på 60-talet, att man genom konsensusbeslut bestämde sig för att TSH skulle vara diagnosmetod trots att det inte mäter sköldkörtelns funktion utan mer hypofysens osv....

Det viktiga är väl egentligen vad vi gör av detta idag? När vi nu äntligen, mycket genom Internet, kunnat upptäcka att det inte bara är vi själva som inte får bästa möjliga vård- utan att vi är så väldigt många! För även om problemen i sig funnits i decennier så är det ju inte förrän nu vi förstått att det inte är enskildas problem utan ett systemfel! och att då utkräva och försöka utreda vems fel det är, är väl mindre konstruktivt än att försöka ändra vården framöver? Det tycker åtminstone jag.

Boken Stoppa Sköldkörtelskandalen! https://www.adlibris.com/se/bok/stoppa-skoldkortelskandalen-9780985615413 vädrar misstanken att det kan vara läkemedelsbolagen som tjänar på detta. Tanken är att eftersom man med Levaxin har de flesta symtom kvar- så behöver man ju många andra läkemedel mot alla dessa symtom!

Jag hoppas att det inte är så cyniskt, men jag kan ju bara fundera på hur många mediciner jag själv behövde innan jag fick fungerande sköldkörtelmedicinering: antidepressiva, vätskedrivande, kaliumtillskott, ögondroppar, astmamedicin, nässpray med kortison, kortisonkräm, huvudvärkstabletter, mot förstoppning...

När stora pengar är inblandade kan man aldrig vara säker, men jag hoppas att det bara handlar om okunskap och att läkarkåren nu börjar öppna sig för att ifrågasätta den vård som hittills sett som självklar- utifrån de forskningsresultat som faktiskt kommit under de senaste åren!

Maria

#91 Re: Re:

2013-11-27 10:00

#88: Arg - Re:

Tack! Jag har hört och läst att många varit tvugna att göra det. Men anser att det är helt galet av Sverige att låta oss sjuka behöva skaffa pengar till vård och resa när vi redan betalar för vården här. Dessutom är vi ju sjuka och det är inte många som orkar med att resa utomlands. Det är tur att möjligheten finns, men jag skriver här för att visa min historia som så många andras är helt orimliga! Jag kan INTE acceptera hur vården ser ut idag vad det gäller hypotyreos! Men jag är tacksam att du skrev till mig.

Elisabet

#92 Re: Re: Re:

2013-11-27 10:12

#91: Maria - Re: Re:

Jag håller helt med dig- inte skall vi behöva fly landet för att få en fungerande behandling för en av våra folksjukdomar! Inte borde vi heller behöva importera medicin som vi inte får utskrivet inom landet. Vi vill ju bara vara så friska som möjligt!

Det är helt sjukt!

Men ändå är det ju så att vi tvingas hjälpa varandra att hitta lösningar som vården inte erbjuder. Och vi skall ha "världens bästa vård"?


Gäst

#93

2013-11-27 14:29

Gårpå liten dos Levaxin sedan flera år. Ingen har någonsin diskuterat någon annan medicinering.
utan Lio

#94 Omyndigförklarad

2013-11-27 16:07

Det ska inte behöva vara såhär, trots att jag är 50 år så känner jag mig så vanmäktig, som att jag står under ett dåligt förmyndarskap mot min vilja. Nästa steg är att beställa medicin från utlandet, men det är absolut inte den vägen jag vill gå. Hur ska man veta att man får det man beställer? Dessutom är det ju olagligt, och jag har alltid följt lagar och regler förut. Hur kan läkarna ha en sådan här inställning!?? Trodde dom skulle hjälpa sjuka människor?
Maria

#95 Re: Re: Re: Re:

2013-11-27 20:43

#92: Elisabet - Re: Re: Re:

Tack för stöd och kloka ord! Nu känns det lite bättre när det börjar hända saker kring dessa svårigheter som man gått och burit på så länge,  ensam mot läkarna.


Gäst

#96

2013-11-27 21:20

En undran infinner sig: har jag varit fel/undermedicinerad de senaste 30 åren?

Gäst

#97

2013-11-28 07:57

Det måste snabbt bli en förändring på detta finns så mycket onödigt lidande som ignoreras sägs att vi hittar på men de vet inte vad de säger när de vet hur vi mår då vet läkarna de måste öppna ögonen och se sanningen men en sjuk individ är en bra inkomstkälla för sjukvården Dags för stor protest.
Nadja Öström
Ansvarig för denna petition

#98 Vem tjänar på det??

2013-11-28 11:54

Vad hemskt, men tyvärr är det nog så att en sjuk är en bra inkomstkälla för de som säljer mediciner! Ju fler "fel" mediciner vi får ju mer tjänar dom. Och eftersom vi inte blir friska av dessa mediciner så hålls vi bara flytande! Om vi skulle få läkare med bredare kunskap om de mediciner som faktiskt finns för sköldkörtelsjukdom, såsom Liothyronin, naturlig sköldkörtelhormon, LDN samt hur viktigt det är med vitamin/mineralbalansen i kroppen, så skulle vården bli såååå mycket bättre! Jag förstår inte det stora motståndet från våra läkare??? Jag har då inte fått en vettig förklaring! Jag letar ingen syndabock, jag önskar oss kunniga och villiga läkare som vågar få oss att må bra igen.... Så att vi får ett drägligt liv! Och inte påstå att vi ljuger eller hittar på våra kvarstående symtom! Tack alla som uppmärksammar detta! Vi måste hjälpas åt!

Gäst

#99

2013-11-28 14:06

Hejsan! Se även vidare på min hemsida: http://hormonellobalans.se

MVH Åsa

Gäst

#100

2013-11-28 20:41

Som drabbad och efter feldiagnos och behandling av giftstruma 2002-2003.Med 47 olika symtom lyckades jag 2010 få hjälp av Kajs-Mari Nordell,en av få läkare som vet och kan hypotyreos. 2010 fick jag naturligt sködkörtelhormon. Det kändes otroligt när förbättringen började. Myxödem var det som försvann först, sedan har jag blivit bättre och bättre.
Jag hade förlorat synen på v.ä. öga nästan helt
den har nu sakta återkommit jag har nu syn på hela ögat.Allas rätt till vård är ett skämt.
Bevis på inkompetens från läkare,genom otroliga kommentarer, förnedring och nonchalans tillhör vardagen för oss som försöker att få hjälp.