Stoppa nedläggningen av Överturingens skola!

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Stoppa nedläggningen av Överturingens skola!.

Jörgen Hansson

#51 Re:

2013-10-25 07:41

#50: enkel matematik -

Varför sänker du debatten till att kalla oss gnälliga och rädda, när vi endast vill se över alternativen. I dagens samhälle kan jag sitta på en sida av jordklotet och bedriva utbildning med människor som finns på andra sidan jordklotet. Vad har det med att vara gnällig och rädd att göra? Jag väljer att göra det för att SLIPPA resandet, vilket både är effektivt, billigt och dessutom miljövänligt. Varför kan du inte bara se utanför den box som du verkar vara instängd i?

Jag har inte sagt någonting om att det inte är kostnader. Jag ber bara att man skall se över alternativen. Läraren kan mycket väl vara i Ånge, men med tekniken av idag så kan man ju faktiskt ändå finnas via videolänk till ett x antal skolor ute i landet. Inte bara Överturingens skola.

Varför inte göra en videoskola av ALLA skolor som idag har långa avstånd?

Jag ser på problematiken med UTBILDNING i fokus eftersom det är det jag arbetar med och har arbetat med i 20 år. Jag har sett trötta elever redan efter en halvdag, som klagar på att de sovit för lite, att de inte har vaknat riktigt ännu osv osv...

Dessa är FULLVUXNA elever som jag pratar om. Sen är det intressant att du formulerar dig i de sista meningarna med DÄR UPPE vilket tydligt visar vilken del av landet du representerar. Konstigt nog så har jag träffat trötta FULLVUXNA elever från MALMÖ i syd till LULEÅ i norr.

Är de också bara gnälliga och rädda menar du?

Jag undrar vem som är mest rädd, som fortfarande är anonym i sina inlägg?

Peter Larsson Ljusdal

#52 Re: Re:

2013-10-25 08:16

#51: Jörgen Hansson - Re: en liten undran? skall ni skicka skolmaten via videolänk med?  skall klasskamrater i andra skolan ha videolänk på skolgården? finns flera aspekter som ni inte tänker på. och det verkar mer som om det är ni i överturingen som verkar vara instängda i en box, och är rädd för förändring,  och nej jag är inte rädd att använda mitt riktiga namn,

Jörgen Hansson

#53 Re: Re: Re:

2013-10-25 08:30

#52: Peter Larsson Ljusdal - Re: Re:

Tack Peter, för att du presenterar dig. Jag tycker alltid att det är trevligare att föra en diskussion med en person och inte ett alias. Det skall du ha all credit för att du gör. Jag känner bara att det är dags att lyfta upp problematiken till ytan. Det är många som vill ha en levande landsbygd, men om allt skall handla om kronor och ören så kommer vi bara till ett moment 22. Jag tycker inte att lösningen på alla problem är att lägga ned. KANSKE lösningen är den, men har någon försökt sig på att se över alternativen? Har någon jämfört kostnaderna med att skicka elever kors och tvärs över landet? Observera, jag pratar inte BARA för Överturingens skola. Det finns mängder med skolor som ligger avsides och trångt till. Är lösningen verkligen att lägga ner allt?

Jag har svårt att se att någon vill avveckla landsbygden, men vad är alternativet, om vi inte försöker finna kreativa lösningar? Min åsikt är att som EN SISTA utväg, när allt annat har prövats, då kan man lägga sig ner, ge upp och dö. Men till dess kommer jag att slåss för alternativ.

Idag finns det ju mängder av skolor i städer som har obehöriga lärare. Vad är lösningen där? Skicka hem alla som är obehöriga? Då kommer det ju att bli lärarbrist. Det måste finnas lösningar på detta som gör att Sverige kan bli en av de främsta länderna när det kommer till skola och utbildning. Men tyvärr är det långt kvar. Men att ge upp, Never ever.

Jag förstår problematiken med kostnader, men jag förstår inte lösningen att allt skall läggas ner. Om man kan sponsra idrotten, varför kan man inte sponsra utbildning? Om man kan donera till idrottsföreningar, varför kan man inte donera till utbildning? Är t.ex. idrott så mycket viktigare än utbildning?

Finns det verkligen inte företag och eldssjälar i detta land som skulle vilja slå ett slag för utbildning?

/Jörgen

Peter Larsson Ljusdal

#54 Re: Re: Re: Re:

2013-10-25 10:11

#53: Jörgen Hansson - Re: Re: Re:

Men nu är det väl ändå såhär att denna skola har varit i farozonen i många många år. och den har ju fått vara kvar på övertid redan, så det är ju inget nytt påfund. Tillslut måste man ta tjuren vid hornen och säga stopp, och det är det kommunen nu har gjort. ni har ju som sagt haft flera år att hitta alternativa lösningar. vill bara inflika att det är bra att ni protesterar, men har följt denna debatt som sagt i flera år, tyvärr så är det så att ören och kronor är viktiga i dagens samhälle, och med dagens regering som säljer ut sverige och det blir mindre skatteintäkter så blir resultaten så här. tyvärr..

Peter Larsson Ljusdal

#55

2013-10-25 10:15

Har även jag skrivit på, bara för att visa att jag inte "gnäller". även jag vill bevara landsbygden, :)
Jörgen Hansson

#56 Re: Re: Re: Re: Re:

2013-10-25 11:18

#54: Peter Larsson Ljusdal - Re: Re: Re: Re:

Hej igen, Peter!

Ja, skolan har varit i farozonen förut och då började de som bor där (Nej, jag bor inte i Överturingen, men har mina rötter där) att dra i trådar för att få dit riktigt bredband. Tidigare fick man förlita sig på Net1 eller Telia (med hastigheter på upp till 2Gbit om det var riktigt snabbt någon dag) vilket inte är ett riktigt bredband, för att kunna bedriva distansutbildningar. En av de största skälen till detta var för att försöka rädda skolan, genom att testa om man kan ha videokonferensutrustning där. Det absolut sista gällande projektet: Fiber till Överturingen (och Haverö) är på väg att bli klart, om det inte blivit det, i skrivandets stund.

Förutsättningarna för att kunna köra utbildning på distans har i min åsikt inte funnits förrens nu, vilket gör att man inte heller kan ta beslut på hur mycket det kostar eller vilka effekter det har, om man inte ger det ett par månader, ett halvår eller ett år, att få utvärdera och se om det är till fördel för elever som finns långt från större orter.

Att projektera, att man drar ut bredband till en landsbygd, som man sen dödar, genom att lägga ner möjligheten att bo på landsbygd (vilket för mig är det mest grundläggande: Skola, Affär, Bensinstation), är för mig ett mysterium. Naturligtvis måste man åtminstonde ge det en chans, när man investerat på att få bredband till byn! Det är min åsikt.

Själv bor jag i Sundsvall och inser vansinnet i detta. Egentligen kan jag ju också bara säga: Lägg ner! Men det vägrar jag göra. Jag upplever att jag fått minst lika gedigen utbildning (om inte bättre), för att jag fick chansen att gå i en liten skola, där vi elever, blev uppmärksammade av vår lärare, vilket kan vara svårt att hålla efter i klasser med 25-30 elever.

INGEN av de lärare jag har träffat under mina levnadsår, går att jämföra med den lärare jag hade i Överturingen. Om alla hade möjligheten att ha en sådan lärare, skulle detta landet ligga först, när det gäller utbildning.

Jag vill passa på att hylla ALLA Haveröbor som sett till att bredbandet kommer till byn och jag skulle skämmas ögonen ur mig på mänsklighetens vägnar om man i samma skede som man slår på bredbandet, sparkar undan fötterna för er som kämpat i alla dessa år.

Jag beundrar er kampvilja och er uthållighet! Önskar att jag hade 1% av det ni visat upp!

/Jörgen

Jörgen Hansson

#57 Re:

2013-10-25 11:22

#55: Peter Larsson Ljusdal -

och avslutningsvis: Tack för din påskrift, Peter! :-)

Cecilia Andersson

#58 Vem har sagt att det blir billigare....

2013-10-25 11:41

Vill förtydliga till er som pratar om att man lägger ner skolan på grund av ekonomi. Det är ytterst tveksamt om det blir billigare i dagsläget att skicka barnen till andra skolor, I de kalkyler vi har fått sett blir det dyrare. Men vi har ställt frågor till de ansvariga och begärt fram en tydligare bild av kostnaderna av de olika alternativen men inte fått något gehör för det. Om jag inte minns fel så fattades det slutgiltiga besluteti fullmäktige att stänga skolan pga av att man inte tyckte att man kunde säkerställa kvaliten, jag har också för mig att det sades det fick kosta mer än det gör idag bara barnen fick en bra undervisning. Så i dagsläget är det inte en ekonomisk fråga för Ånge Kommun utan det kommer förmodligen kosta mer att lägga ner. Räknar man sen in det man förlorar samhällsekonomiskt om familjer väljer att flytta och det tar med sin försörjning (t ex företag) samt att kommunen tappar det statsbidrag de får för varje invånare så är det inte så svårt att räkna ut att totalt sett blir det ett negativt resultat för kommunen. Man måste ju ställa sig frågan om Ånge Kommun verkligen har råd med det?
Jörgen Hansson

#59 Re: Vem har sagt att det blir billigare....

2013-10-25 12:01

#58: Cecilia Andersson - Vem har sagt att det blir billigare....

Tack för det, Cecilia. Precis vad jag vill ha sagt. Jag har bedrivit utbildning från Sundsvall, med deltagare i Östersund och Malmö, där det aldrig kom fram något om att det skulle vara sämre kvalitet på det, än om jag funnits fysiskt i lokalen. Så det känns mer som ett skäl till att få lägga ner en skola bara för att man i Ånge har fått en idé om att det skulle stärka kvalitén på den utbildning som bedrivs.

Med dagens teknik ser inte jag något skäl till varför kvalitén skulle bli sämre för att man kör via videolänk, men jag har full förståelse av att man blir trött av resor, 5 dagar i veckan, vilket i sin tur försämrar kvalitén!

Bjarne Hansson

#60 Förstår inte

2013-10-25 13:19

Jag förstår inte riktigt logiken, bara för att andra har långt att åka kan fler åka långt, bara för att ingen annan anammat videokonferens utbildning så ska ingen annan heller göra det.... jag tycker man borde från Ånges håll statuera ett exempel, bli ett föredömme, bli först i Sverige(det kan hända det finns redan), men visa att vi KAN och VILL använda oss av teknik för att skona miljön....
Jörgen Hansson

#61 Om någon undrar

2013-10-25 20:34

Så vill nu jag ta en minut att skriva om de lärare som idag finns på Överturingen. En av dessa personer har jag träffat under min tid som utbildare i Sundsvall. En person som ger allt för läraryrket och som skulle kunna behöva samma stöd som skolan i sig. Jag tänker inte skriva några namn i detta inlägg, men alla som bor i Överturingen håller nog med om att de lärare som finns i Överturingen idag ger allt, de klämmer ut allt ur deras pedagogiska kropp utan att få det minsta stöd ifrån kommunen. Om jag hade makten skulle jag sätta dessa lärare på pedistal och hylla deras insats resten av tiden av mitt liv.

Det allting handlar om nu, är hur vi skall kunna stå upp för vår skola och de hjältar som valt att driva lärarverksamhet på bygden? Jag vill hävda att med rätt stöd från Ånge kommun skulle nuvarande lärare vara de perfekta för vår lilla by, då de har intresse av att se VARJE elev som går på skolan. Mitt mål är inte att överhopa dessa lärare med övermäktiga uppdrag, utan det jag vill är att se att Ånge kommun tar sitt ansvar i att bistå dessa eldsjälar i sitt arbete.

Om någon har någonting att säga om de lärare som finns på Överturingen idag, så låt det då gå igenom mig. Jag garanterar med varje cell i min kropp att det idag inte finns bättre lärare att få tag i. De har blivit placerade i Överturingen, utan det minsta stöd från de som styr i vår kommun. Om någon, och jag menar verkligen NÅGON har någonting att komma emot de som försöker hjälpa barnen i Överturingen idag, så tänker jag backa upp de lärarna med varje cell i min kropp, med varje DNA-sträng i min uppbyggnad. Problemet sitter inte där, problemet sitter i att finna lösningar för hur våra barn skall kunna tillgodose sig utbildning, utan att behöva åka alla dessa mil varje dag. HEDER åt de lärare som idag ger sitt allt för att elever i Överturingen skall kunna få det de förtjänar.

Som sagt, om någon opponerar sig mot de lärare som idag finns på orten, så lovar jag och svär: Jag kämpar för skolan OCH DE LÄRARE som ger eleverna allt idag.

Lärare på Överturingens skola, ni har mitt fulla förtroende, ni har mitt fulla stöd och jag tvivlar inte en millimeter på er kompetens!

Jag fick en fråga en gång: Är det nån skillnad på när du förbereder en kurs i Excel för 20 personer eller 2 personer? Och svaret för den som är intresserad är NEJ. Jag ger mitt allt om det så är 1 person eller om det är 20. Så tro inte EN sekund på att det är någon skillnad på mig och de som är lärare på Överturingens skola idag! Om ni sviker dem, sviker ni Överturingens skola. Den som nämner ett negativt ord om de som idag ger Överturingens barn allt de behöver, kan redan nu ge upp kampen om att ha Överturingens skola kvar. Jag tänker stå på barrikaderna och försvara skolan och dess anställda, jag kommer inte att ge mig och kom ihåg: jag har ingenting med byn att göra. Min fråga nu är, vad tänker ni på byn göra? Tänker ni ställa er på barrikaderna och försvara vår skola och våra lärare? Tänker ni ta upp kampen mot överheten i er kommun? Det gör jag och det tänker jag fortsätta göra så länge jag bara kan.

Överturingen har gett mig allt, MIN lärare när jag gick på skolan (och de flesta vet vem jag jag menar) lärde oss att vi kunde bli vad vi ville i livet. Idag lär jag ut datorkunskap till precis alla: chef som anställd. Hade min lärare fel? Definitivt INTE! Hjälp mig att bevisa att vi KAN och vi VILL, genom att ge de lärare som idag finns på Överturingens skola allt vårt stöd, all vår energi. De behövs, de är ett måste i kampen!!!

/Jörgen

Gäst

#62

2013-10-25 21:58

Tragiskt att allt fler små byskolor försvinner !

Gäst

#63

2013-10-31 08:03

Leve landsbygden

Gäst

#64

2013-11-11 16:43

Skolan är en viktig motor i en levande bygd och vi bör alla strida för vår sak att behålla skolan. Faller skolan drabbas de viktigaste i vår värld barnen som är vår framtid.
Pia

#65

2013-12-11 11:24

Jag skriver på för att jag anser att det är av största vikt att behålla småskolorna på landsbygden. De är en förutsättning för en levande landsbygd. Det kommer en dag när kommunerna kommer att ångra skolnerläggningar, så som man idag ångrar att man rivit bostäder.