Stoppa nedläggningen av Överturingens skola!

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Stoppa nedläggningen av Överturingens skola!.

BjörnEEE

#26 Re: Re:

2013-10-17 07:47

#15: - Re:

Dagens övning, Bjarne, blir att med ditt ovanstående egna resonemang räkna samman det sammanlagda värdet på värdelösa repektive värdefulla åsikter bland kommentarerna på denna sidan och jämföra respektive summor med åkternas innnhåll. Rätting sker på egen hand. Lycka till! :)

PS(?)   Nej, jag är inte #14   DS


Gäst

#27

2013-10-17 09:26

alla kan inte bo i storstäderna bevara landsbygden å låt barna gå i en skola där de finns lugn å ro å alla känner alla

Gäst

#28

2013-10-17 09:31

Stoppa centraliseringen som missgynnar vår framtid! Låt glesbygden leva...
Bjarne Hansson
Ansvarig för denna petition

#29 Re: Re: Re:

2013-10-17 15:35

#26: BjörnEEE - Re: Re:  

Förlåt om jag formulerade mig lite fel.

men jag tror inte att en kommentar som "lägg ner skiten" tillför denna debatt-/åsiktsida mycket.

däremot hade jag gärna diskuterat det med personen i fråga öga mot öga, eller att hen hade skrivit mer utförligt och beskrivade varför hen tycker att den ska läggas ner, givetvis får hen ha vilken åsikt som hen valt att ha, men att bara slänga ur sig ett "lägg ner skiten" tycker jag personligen faller bakom "stort barnslighetsbetende" .... rätta mig gärna om jag har fel.

Men under min tid på internet och med att arbeta med datorer så tror folk att man kan uppföra sig som man vill på internet, och gömma sig bakom ett alias eller att välja att vara anonym. Men då ska man veta att allt går att spåra, och vad som skrivs på nätet kan även få olustiga efterräkningar(se bara på instagramskandalen i Göteborg).

i detta fallet så förmodar jag att hen inte ens varit i närheten av vår vackra by, eller förmodligen inte ens vet var byn Överturingen finns på kartan. så jag lägger inte mycket mer energi på det.

Det är bara tragiskt att folk inte kan uppföra sig som vuxet folk på nätet.

Bjarne Hansson


Gäst

#30

2013-10-17 16:37

Besparing på 100 000kr ?
Skolskjuts & avbefolkning då ?
Väldigt underligt tänk...

Gäst

#31

2013-10-17 21:25

Skriver på för att jag tycker att man ska behålla skolorna i glesbygden, tryggheten för barnen med en skola i närheten. utan skolan så dör bygden!!
Bor själv i en bygd där skolan har hotas med nerläggning

Gäst

#32

2013-10-18 06:55

Behåll skolan, annars försvinner allting i byn.

Gäst

#33

2013-10-18 07:00

Skriver på för att jag tycker att skolan ska vara kvar, utan skolan dör bygden.

Gäst

#34

2013-10-18 14:22

Nu räcker det med "mobbing" för oss som bor väster om Ånge!!!Det verkar ju som om kommunen vill lägga ner allt väster om Östavall!!! :(

Gäst

#35

2013-10-18 19:17

Låt skolan få vara kvar!

Gäst

#36

2013-10-19 06:42

Upptagningsområdet för skolorna måste kunna ändras! Stäng hellre skolan i Alby och låt Ånge och Överturingen bli de skolor som gäller för Haverö.

Gäst

#37

2013-10-19 15:23

Det är fördjävligt att små skolor läggs ner

Gäst

#38

2013-10-19 17:41

Gör detta för att jag även bor i en liten by....Barn ska inte behöva åka långa sträckor.....man orkar inte plugga då...Barn ska inte ha längre arbetsdagar än vuxna har. TÄNK PÅ BARNENS BÄSTA!

Gäst

#39

2013-10-20 11:59

Vi måste ha en levande landsbygd, det bästa vi har är våra barn och de måste få känna trygghet och närhet så länge vi någonsin har möjlighet att ge dem det. Det har både vi och samhället igen många gånger om när de blir vuxna

Gäst

#40

2013-10-20 13:39

Om det inte handlar om ekonomi får man tänka på barnen och familjerna!

Gäst

#41

2013-10-20 15:23

De styrande i Ånge kommun har länge jobbat för att döda orter utanför just Ånge i den här skitkommunen! Det här är inte bara ett dumt förslag som skulle få katastrofala följder för hela Haverö. Det här är direkt ett förslag byggt på ondska!

Gäst

#42

2013-10-21 08:39

Leve landsbygden!

Gäst

#43

2013-10-21 12:17

"Ett samhälle kan därför betraktas som hållbart endast då det kännetecknas av livskraftiga städer som omges av en levande landsbygd"
- Jordbruksverkets rapport 2012:40 om hållbar samhällsutveckling.

Den stora utmaningen ligger i att hantera en åldrande och utflyttande befolkning i Ånge kommun. Centralisering till Ånge är knappast en lösning på sikt. När blir en sammanslagning med omgivande kommuner nödvändig? Tänk före ordentligt och utarbeta en långsiktig strategi för regionen.

I brist på en väl genomtänkt och med fakta underbyggd strategi så tycker jag att ni om möjligt skall låta barnen växa upp i små och trygga skolor där folk känner varandra. Att skeppa iväg dem till anonyma skolor som i allt väsentligt genomlider en slags kris i vår tid är en dålig pedagogisk idé.

25% orkar inte med högstadiet i dag. Vad det beror på vet jag inte, men jag misstänker att det har med barnets och människans roll i dagens samhälle att göra, inte vilka pedagogiska grepp och vilken byråkrati som tillämpas inom skolan.

Jag växte upp i Östavall på 80- och 90-talet, som på den tiden hade en skola för årskurs 1-6. I den åldern är det basala saker som räknas, inte att rätt rutor är kryssade i enkätsvar från pedagoger och rektorer.

Vi var i högsta grad sedda individer i den skolan. I efterhand har jag insett att den fria och variationsrika miljön och fritiden var enormt stimulerande. Den gjorde att jag utvecklade färdigheter som jag senare haft stor glädje av i mitt arbete som akademiker och forskare.

Tänk före och vänta 10-15 år innan ni lägger ner glesbygdsskolor av "pedagogiska skäl". Kunskapen som eventuellt motiverar det finns inte.

Om man tvingas kapitulera och lägga ner skolor av ekonomiska skäl så är det en annan sak. Men då bör det ske utifrån ett helhetsperspektiv, som sträcker sig bortom de glesbefolkade kommunernas gränser eftersom processen kan vara svår att omvända.

Fredrik Sandin

Gäst

#44

2013-10-21 16:32

Man kan bara inte lägga ned den sista skolan i västra medelpad, det skulle betyda att from då skolan läggs ned har sista spiken i kistan slagits flr vilka skulle över huvudtagit vilja flytta till en del av vårt län om inte skola finns då finns heller ingen återuppbyggnad för de barn och barnfamiljer som ksnske kunde tänka sig bo i Haverö
Och försvinner skolan då försvinner affären och vart måste vi då köpa mat jo i Ånge och hur tar vi oss dit om det inte finns komunikation medel
Skolan är viktig att behålla för en trygg landsbygd och att den får levs
Jörgen Hansson

#45

2013-10-21 22:12

Helt sjukt att tvinga de små att få uppleva så långa dagar. Jag har arbetat med utbildning i cirka 20 år, där "skoldagarna" är mellan klockan 08:30-16:00 och då går deltagarna från utbildningsdagen rätt så möra och då är det fullvuxna jag pratar om. Hur mycket förväntas det av en 7:åring när det kommer till inlärning, med tanke på de tider som de har? Finns bara ett ord som beskriver det hela: VANSINNE! Jag tänker utnyttja ALLA mina vänner och kontakter till att försöka stoppa det här!

Lycka till i kampen, Turingsbor!

Gäst

#46

2013-10-22 06:13

Det blir orimliga avstånd för barnen att åka till och från skolan varje dag om Överturingens skola läggs ned. Dessutom fungerar skolan som en motor fór glesbygden överturingen, och en nedläggning kommer att ha förödande konsekvenser för byn.

Gäst

#47

2013-10-23 09:43

Varför vill man att barnen ska gå i en skola med 8 elever? Det är varken kvalitet eller utvecklande. Lägg ner.

Gäst

#48

2013-10-23 16:25

Hela Sverige ska leva!
Jörgen Hansson

#49 Re: #47

2013-10-24 22:12

#47: - Varför vill man att barnen ska gå i en skola med 8 elever? Det är varken kvalitet eller utvecklande. Lägg ner.

Vad är det som säger att det inte skulle vara kvalitet eller utvecklande? Byn får precis i detta nu bredband. Det om någonting är utvecklande. Hört talas om videokonferenser? Är de inte kvalitativa? Hur kommer det sig då att fler och fler företag väljer att ha videokonferenser istället för att resa oändligt många mil i onödan för att ta beslut som kan tas via videolänk. Varför skulle inte det fungera inom skolvärlden? Kan det hända att skolvärlden är vare sig kvalitativ eller utvecklande? Jag jobbar med vuxenutbildning mot företag och har framgångsrikt kört utbildningar på distans med dagens teknik. Vad är det som säger att skolväsendet INTE klarar av det? Har det att göra med kvalitet och utveckling?

Jag garanterar att de elever som får ta del av utbildning via videolänk (utan att behöva fraktas 6 mil enkel väg) klarar av att ta in information på ett mer effektivt sätt. Om bussen går från Överturingen klockan 06:00 NÄR måste de barnen upp tycker du? 05:50? 05:45? 05:30? Ge mig ett bud! När kliver du själv upp? Hur pigg är du efter en arbetsdag?

Hur länge sen är det som du själv studerade?

Tekniken finns för att kunna ha kvar en skola i Överturingen, men frågan är väl mer om Ånge kommun satsar på kvalitet och utveckling, eller om de hellre ser kvantitet och bakåtsträvande?

Varför är nästan alla i detta forum anonyma? Stå för era åsikter!

enkel matematik

#50

2013-10-25 07:27

Hur ska man kunna bedriva en skola med för få elever?? vad kostar uppvärmning av den aktuella skolan under ett år?. vad kostar lärarlöner för dessa få elever per år? samt underhåll och dylikt per år? hur man än vänder och vrider på det hela så styr ekonomin detta land. så även på överturingen. ni är inte dom enda drabbade. och angående bussresor, så finns det dom som har längre än ni att åka. och det funkar, så varför ska det inte funka där uppe?? är ni mer gnälliga och rädda?? tydligen.