Rädda DVVJ banan från nedläggning.

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Rädda DVVJ banan från nedläggning..


Gäst

#51

2013-11-01 14:09

Vansinne att stänga ner DVVJ för tänk va mycket bra de för med sig.Tänk på turismen ock att frakta med tåg istället för på vägarna mycke smartare för miljön.

Denna post har tagits bort av ansvarig för petitionen (Visa detaljer)

2013-11-02 21:36



Gäst

#53

2013-11-05 21:12

Jag har sommarstuga i Bengtsfors så det blir problem om DVVJ blir nedlagd.

Gäst

#54

2013-11-06 17:35

Utan infrastruktur dör Dalsland!
Järnvägen är nödvändig för persontrafik såväl som för transport av gods. Det går redan för många långtradare på våra alltför dåliga vägar.

Gäst

#55

2013-11-07 13:28

Svenska myndigheter som Trafikverket, ska inte arbeta för att kväva landsbygden, och de som lever i landsbygden, utan aktivt stödja gles- och landsbygden! Verka för en utbyggnad av järnvägsnätet, inte bara tänka i pengar, utan även på miljöaspekterna. Låt järnvägen leva!

Gäst

#56

2013-11-08 17:26

Vi bor på deltid i Dalsland o järnvägen betyder mycket för oss

Gäst

#57

2013-11-10 12:35

jag tycker att DVVJ-banan ska vara kvar, den fyller ju flera funktioner idag, En bana som redan nu har mycket gods...det är dumheter att lägga ner denna bana, den borde rustas upp och bli trafikerad ända upp till Årjäng, ja helst till Jössefors som den var i sin helhet en gång, det var en man berättade att man kunde ta tåget från Koppom till Göteborg restiden var knappt 2 timmar, tänk vilken service, idag tänker ni på Trafikverket att allt ska transporteras med långtradare, snart läggs väl all järnväg ner i Sverige på grund av eftersatt underhåll, kanske vore bättre att lägga ner Trafikverket???

Gäst

#58

2013-11-10 17:33

Om järnvägen läggs ned förväntar jag mig en utförlig plan från Trafikverket och Regeringen om en detaljerad plan avseende utbyggnad och förstärkning av länsväg 172. Om ca 2000 lastbilar ytterligare skall belasta denna dåliga och nedslitna väg kan inte vara nationalekonomiskt/transportekonomiskt optimalt. Det finns även planer för en timmerterminal i Dalsland där orterna Billingsfors alternativt Bäckefors diskuterats. Billingsfors borde ur alla synpunkter vara den bäst lämpade lokaliseringsorten. Gamla sågverksområdet ligger ostört från övrig bebyggelse. Spåranslutning finns, även om den behöver vissa insatser då det inte har varit någon trafik sedan sågverket stängde. I Bäckefors måste spåranläggningar projekteras och byggas då sådana inte finns. Jämför kostnader!!! Trafiken på Dalslandsbanan är mer intensiv än på DVVJ så det blir svårare att få bra tåglägen för dessa transporter än om dessa sker från Billingsfors. Jag kräver att Trafikverket och Regeringen gör en objektiv konsekvensanalys och samhällsekonomisk analys av sitt totalt felaktiga förslag att lägga ned all tågtrafik Mellerud-Billingsfors.
Arne G. Andersson
Rösstegen Årjäng

Gäst

#59

2013-11-11 08:08

Vi i Dalsland är stolta över vårt vackra landskap och önskar att våra efterlevande kan få möjlighet att bo kvar. Nu har snart allt tagits från oss!!

Gäst

#60

2013-11-11 08:42

Jag ställer upp för lansbygden

Gäst

#61

2013-11-11 11:21

Det är bara till att skriva på. Det är brått nu!

Gäst

#62

2013-11-11 12:01

Rädda järnvägen så klart! Det finns både miljömässiga och regionalmässiga skäl. Utifrån ekonomiska skäl bör banan vara kvar eftersom ekonomi betyder hushållning med resurser.

Gäst

#63

2013-11-11 16:59

vägarna som går till och från Håverud , är inte lämpade för busstrafik , krokiga , smala ,

Gäst

#64

2013-11-11 20:30

Ett ideologiskt perspektiv ser kostnader isolerade medan människorna på landsbygden är betjänta av att ekonomiska frågor ses i ett större sammanhang. Utveckling är alltid ett samspel av många faktorer. Detta faktum döljs av ett partiellt tänkande.

Realisten

#65 Totalt vansinne

2013-11-12 13:09

Om man räknar om mängden gods, som uppgår till ca 80000 ton, och lägger det på lastbil så blir det ca 2300 lastbilar... Miljötänk ? Trafiksäkerhet ? Vägunderhåll ? Hmmm.........

Gäst

#66

2013-11-12 14:40

Don 't close this railroad in such a beautiful surrounding of Värmland.

Thanks,

Ron

Gäst

#67

2013-11-14 08:03

Nu får snart trafikverket inse att Sverige består inte enbart av storstadsområde,finns även andra delar av Sverige att bo och leva på.

Gäst

#68

2013-11-14 08:57

Bästa politiker som VI har valt! Tänk om, tänk nytt, tänk rätt! De dalsländska vägarna är inte tillämpliga för stora lastbilar och långtradare.

Gäst

#69

2013-11-14 09:02

Åkte som tonåring mellan Arvika-Bengtsfors.När jag skriver detta har naturskyddsföreningen hearing om miljön.Anna Karin Hatt(Minister)pratar om omställning och smartare transporter,satsa därför på järnvägen DVVJ

Gäst

#70

2013-11-14 13:41

Allt fler vill flytta ut på landsbygden, särskilt barnfamiljer. Då måste vi ha en fungerande infrastruktur.
Rälsbussen Från Årjäng

#71 EN DRÖM......

2013-12-21 09:05

Jag har länge funderat på om man inte dessutom skulle rusta hela den kvarvarande DVVJ sträckan
Mellerud-Årjäng går ju t.e.x. fruktansvärt mycket långtradare längs den RIKTIGT dåliga 172:an
mellan årjäng-bengtsfors som skulle kunnat transporteras på järnvägen, och banan ligger ju där.
renovera och använd då fick man troligtvis ännu mer gods på banan.
Samt möjlighet till persontrafik mellerud-årjäng.