Den offentliga Måltiden

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Den offentliga Måltiden.


Gäst

#1

2013-09-27 16:29

När politiker bestämmer sig för att spara på kostnader för skolning och näring bantar vi ner på Finlands framtid - barnen.

Gäst

#2

2013-09-27 19:13

Av yttersta vikt och betydelse. Här i Raseborg planerar man igen stort centralkök. Maten bör tillredas där den ätes om det sen gäller unga eller gamla!

Gäst

#3

2013-09-28 09:01

När-producerat och gjort från grunden i köket inte i ett fabrik.
Christian Tikkanen
Gäst

#4 Re:

2013-09-28 13:48

#1: -

Det är så sant så. Det är ganska märkligt att man bland politiska beslutsfattare kommit till den slutsatsen att stora köksenheter är fördelaktigare och inte belastar ekonomin i samma utsräckning som mindre enheter, var har man fått ihop den ekvationen ifrån... Jag behöver väl inte nämna alla de pinliga faktorer som talar för en industiallisering av skolköken, de är så uppenbara och synliga att de går inte att undvika.  Man gör inga ekonomiska nyvinningar genom att förverkliga en storköksplan där en enda enhet spottar ut minst 20000 portioner åt barnen, man gör ont värre.

Christian Tikkanen

#5 Re:

2013-09-28 14:04

#2: -

Jag håller fullständigt med dig, Och dessutom om vi skall följa regelverket för skolmåltiderna och hur den skall utformas, så heter det ju i skolförordningen och i sosial och hälsovårdsdirektiven att den dagliga skolmåltiden för det första skall ges eleverna i en trivsam, lugn och harmonisk miljö, att den skall vara smakligt och näringsriktigt gjord, innehålla de av statens näringsdelegation utfärdade rekommendationer och dessutom skall skolmåltiden vara med om att måltidsfostra barnen genom en rätt tillrättalagd skollunch där alla i kedjan bör medverka för den possitiva effekten... Men vad är det vi ser av detta i vardagens skolluncher, : Förordningarna och verkligheten stämmer inte överens och ingen har tänkt att reagera.

Skollunchen intas i stökiga matsalar med minst 400-800 elever, eller på klassrummet och som om de inte var nog så bör de första i tur börja äta sin skolmåltid redan klockan halv tio, och som om de inte heller skulle vara nog så skall de dessutom äta maten på högst 15 minuter i de värsta exemplen på många ställen, MEN VA FAN är detta för något, man blir ju förbannad redan av bara tanken. I det här skedet hoppas jag att man Förstår orsaken till min petition. Vi skapar bara mera ätstörningar och felaktiga måltidsrelationer bland barnen med den här slags modeller.

 

Christian Tikkanen

#6

2013-09-29 19:21

#3: -

Det är vad man borde eftersträva till i den offentliga måltiden, men tyvärr så har de blivit så att genom industrialliseringen och centraliseringen av skolköken har det nära och lokala råvarorna fått ge vika för stora upphandlingar där halvfabrikaten är det dominerande även om det inte alltid är det billigaste och så vill man påpeka att upphandlingar med större partier är det fördelaktigaste och mest lönsamma enligt någon konsults uträckningar...Vilket jag inte riktigt med min kalkylator får att stämma överens. Det kan hända att jag ligger en aning efter i matematiska formler men vågar nog ändå hävda att närproducerat och lokalodlat även i större partier skulle bli billigare i slutändan, det skulle bli en ren vinst både kortsiktigt och framföraltt långsiktigt, och de om något borde ju de politiska beslutsfattarna hänga på, men si nej, det har föranlitat sig till konsulter som inte har en aning eller ens en inblick i hur skolkök skall drivas men ändå lägger fram ekonomiska kalklyler som talar för supemegakök, ofattbart. Men som sagt vi kämpar med näbbar och klor för att de inte skall bli aktuellt med megakök någonsin.


Gäst

#7

2013-11-15 19:54

"Riktig" mat åt folket, speciellt barnen! De ska växa ovh utvecklas, vad är då inte viktigare än hälsosam, näringsriktig mat? Att ge våra barn och unga rätt mat är kanske en kostnadsfråga, men en kostnad VÄL värd att satsa på! Att ge våra barn en hälsosam grund kommer att betala sig i längden!!
Christian Tikkanen
Gäst

#8 Re:

2013-11-15 20:42

#7: -

Så sant och välformulerat att det kunde inte ha blivit sagt bättre. Jag är glad för att den här bevegelsen ser ut att kunna sätta det stora hjulet i sving och samtidigt öppna mångas ögon för den problematik den står inför. Det här går nämligen att åtgärdas och desto flera vi är samlade i den här saken desto större genomslagskraft får vi. och skall jag vara riktigt ärlig så är det inte pengarna som sist och slutligen styr detta. Det är personalens och beslutsfattarnas attityd som är åt skogen fel. Vi vet, speciellt vi restaurangkockar som hanterar råvaror dagligen och vet vad det kostar att skolornas ekonomiska kalkyler är långt ifrån riktiga eller ens ekonomiskt försvarbara.