Ja till Gruva i Jokkmokk

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Ja till Gruva i Jokkmokk.

Bigger picture

#51 Samarbete/samförstånd

2016-02-20 14:15

Visst behöver Jokkmokk och Sverige jobbtillfällen, bl.a. med gruvor, nu är det år 2016 och människor på 'båda' sidor bör lära sig att samarbeta så alla parter blir nöjda, så långt det är möjligt ;-)


Gäst

#52

2016-02-21 05:27

om en majoritet av lokalbefolkningen säger ja till en gruva så ska det beslutet gälla och inte ett minoritet beslut

Gäst

#53

2016-05-19 05:39

För att jag tycker det är rätt.

Gäst

#54 Re:

2016-05-19 08:25

#52: -  

 Fast vad majoriteten beslutar representerar inte majoritetens åsikter, eftersom det inte är en röst per man som gäller. 


Gäst

#55

2016-06-30 18:11

Vi tillhör landet Sverige och bör alla dra vårt strå till stacken. Denna framtida gruva kommer dessutom att kunna erbjuda en relativt "grön" malm.

Gäst

#56

2016-06-30 18:32

För att jag håller med i erat resonemang.
Att öppna upp för industrier skulle öka Jokkmokks arbetsplatser, och bidra till ett bättre välfärds samhälle.
Istället för att låta folk fortsätta att flytta från Jokkmokk kan vi få folk att stanna och bjuda in nya människor till samhället.
Jag tycker dessutom att "The neigh sayers" tar allt rampljus.
Det är viktigt att folket får höra från båda sidor, och därefter ta beslutet.
I dags läget hörs nej sägarna högst, för att dem lyckas med att framställa sig som david mot goliat i media. Och folk som inte är insatta håller med i deras snyft historier.
Istället bör media hålla sig neutrala och låta både Ja och nej ställas upp i en debatt.

Gäst

#57

2016-06-30 18:57

Udvikling i lokalsamfundet.

Gäst

#58

2016-06-30 19:27

Mer jobb åt folket.
MJ

#59 Re: Re: Re: Olika näringar är en viktig del i varje kommun.

2016-07-08 12:45

#16: Dennis - Re: Re: Olika näringar är en viktig del i varje kommun. 

 Det förefaller som om du citerar urgamla lagar Dennis

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sj%C3%A4lvmord

"/.../ I Sverige blev, i juridisk mening, självmord lagligt 1856 och fortfarande idag är självmord och, vanligare, medhjälp till självmord olagligt på många håll i världen. /.../"

För övrigt förstår jag helt Linneas invändningar då det är tydligt så att Sverige inte har för vana att införliva i nationell lagstiftning eller medge att man skall efterleva förhållanden som stadgas i ratificerade avtal med yttre organisationer något som anses "strida mot Sveriges lagar".

Läs detta löst eftersom det i sak innebär att Sverige inte fullt ut vill erkänna ett ansvar för urbefolkningar inom sina egna nationella gränser men samtidigt kan vi vind för våg erkänna att vi skall driva "verksamheter enligt Agenda 2030 för att motverka ökenbildning". Vad är detta för dynga man sprider med sin politik som i det snaraste framstår som helt i avsaknad av verklighetsförankring och lokalanknytning.

Att företaget dessutom endast drivs av en 22-åring som fortfarande bor hemma hos mamma och pappa kan man ju ifrågasätta vad ni bygger upp era "långtida framtidsförhoppningar" på.

Bolaget är ju inte ens solvent i dagsläget och nu spekuleras om 250 miljoner ton malm när rapporterna i sak talar om 140 miljoner ton. Då faller ju hela det argument jag först såg i artikeln till denna namninsamling helt platt på mage.

Hmmm Jag ställer mig högst tveksam till era intressen och sakligthet om ni inte ens tar reda på dessa mest fundamentala fakta som står att läsa i varenda papper om ärendet.

/MJ

miljövänochrealist

#60 Det kommer bli en gruva och mååånga jobb!

2018-09-15 18:53

Samer som dödar renar framstår som hjältar... släpp renarna fria och Jokkmokk går under utan jobb...