Mot sprutlagning av asfalt
Kontakta namninsamlingens skapare
sämst
man kan väl kanske förstå fläckvis lagning eftersom det är billigare men nu har det ju börjats med hela vägsträckningar, tog 2 veckor innan gruset slets av från beläggningen och nu är bara tjära kvar. under all kritik.
Skriv på du me!!
Vägnätet förfaller och man lagar det på ett uruselt sätt med både stränglagning och helgruslagning på asfaltsvägar. Detta är mot allt vad vi strävar efter i att skapa en trafiksäker miljö.
Det produceras även mer damm av denna typ av beläggning det är halt och det förorsakar lackskador på bilplåt som leder till rost som i sin tur leder till ett onödvädigt resursuttag av jordens resurser då bilparken tar skada och måste ersättas pga korrosion. Motorcycklister lider av att trafiksäkerheten miskar och även där slås lackering och känsligare kylare sönder.
Varför ska vi som betalar skatt för våra fordon acceptera att vägnätet vi kör på förstör våra fordon som vi även vid inköp skattat för... Skandal
Tänk före och minska riskerna
Att vägar behöver underhåll för att inte skador i asfalten ska införa trafikrisker tycks ändå fungera rätt bra. Metoden med sprutlagning kanske skapar trafikrisker som är större än riskerna med motsvarande skada?
Nu menar jag iofs att lösgrus på asfalt tillhör en av de utmaningar man som hojåkare väljer att anta. Men det innebär inte att jag tycker att det är bra nog som det är.
Kan man tänka sig något i den här stilen?
Välj lagningsmetod med hänsyn till vilka risker som skapas. Det innebär att lagningsarbetet av en viss vägsträcka måste riskbedömas inför beslut om att påbörja arbetet. Bedömningen bör dokumenteras tillsammans med annat pappersarbete kring utförandet.
Välj sprutgrus i avvikande färg, eventuellt med färgtillsats på särskilt riskabla ställen.
Efter det antal dagar man anser behövas för att gruset ska köras fast sopas vägen kring lagningställena fria från löst grus.
Eller nåt!
Återanvändning
Re: ska jag skratta..
Knappast han som bestämt detta.
Var lite saklig i stället
Gruspölar
Om vägverket nu ska laga med med grus för att få bort ev gropar eller andra skador på våra vägar så kan ni väll i allafall sätta ut varnningsskyltar. Varningskylt tycker jag ska vara ett måsta när de är ute och gör sitt jobb, men en skylt kan även vara med någon vecka vid reperation av vägavsnitt.
Var med om detta i går när jag var ute med min hoj. En underbar vägbit att åka på, som helt plötsligt i en kurva fanns en nylaggd gruspöl. Efter kurvan var det två arbetsfordon som just höll på med att spruta ut grus där det behövdes. Den ena bilen som förljebil med varningsblinker på, som låg kanske 50 meter bakom huvudbilen. Det jag reagerade mest på var att det inte var någon förvarning om vägarbete eller riskt för sladd... vad har de för regler när det gäller vägarbete?
Att det inte hände en olycka igår vet jag inte vem jag ska tacka...
Sluta använda trafikfarliga metoder
Noll-vision??
Att de åker runt med denna snabelbil och förstör vägarna kanske är billigt, men det håller ju inte mer än någon vecka/månad!!? Är det inte bättre att göra det ordentligt på en gång istället kan man tycka!!?
Så länge de ska trilskas med detta så uppnår de ingen Noll-vision, det vågar jag påstå..
Jag har själv kört omkull på en sådan lagning på motorvägspåfarten, som inte syntes då regnade ute... Den gången gick det bra med bara blåmärken och små sår, men nästa gång kanske det inte blir lika lätt...
| This discussion has been closed. |