Mot sprutlagning av asfalt

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Mot sprutlagning av asfalt.


Gäst

#1

2013-08-20 14:49

Vansinne och helt utan eftertanke..
mrf

#2 sämst

2013-08-20 16:44

man kan väl kanske förstå fläckvis lagning eftersom det är billigare men nu har det ju börjats med hela vägsträckningar, tog 2 veckor innan gruset slets av från beläggningen och nu är bara tjära kvar. under all kritik.

Pelle

#3

2013-08-20 16:53

Som vanligt är ju Herr Reinfeldt ute efter våra pengar så vad bryr han och övriga i regeringen sig om att vi avlider trots inbetalda vägskatter.

Gäst

#4

2013-08-20 17:03

Har sett med egna ögon vad deras snållagningar kan göra :(
Skriv på du me!!

Gäst

#5

2013-08-20 17:05

Självklart måste detta uppmärksammas och ändras på!!

Gäst

#6

2013-08-20 17:58

Livsfarliga lagningar...

Gäst

#7

2013-08-20 18:45

Detta sätt att "laga" vägarna känns inte meningsfullt. Har sett flera exempel på att de snabbt blivit lika håliga igen. Överskottsgruset är dessutom farligt för motorcyklister och skadar även bilarnas lack och rutor. Snälla, finns det inget annat sätt?

Gäst

#8

2013-08-20 19:03

Regelrätt mordförsök på motorcyklister

Gäst

#9

2013-08-20 20:20

När ska trafikverket lära sig at använda riktig asfalt istället för fattigmans asfalt vägarna blir ju inte raka dom blir ju inte bättre det kostar ju mer än det smakar
Russet

#10

2013-08-20 21:11

En jobbkollega var på begravning igår - behöver man säga mer?!?

Gäst

#11

2013-08-20 21:17

Den här metoden är en regelrätt dödsfälla för motorcyklister eftersom den kvarlämnar mängder av rullgrus. Det är som att spela rysk roulette att köra över en sådan lagning!

Gäst

#12

2013-08-20 22:43

Snart U-lands vägar här me ju...
Magnus Sjöstrand
Gäst

#13

2013-08-20 23:01

Vägnätet förfaller och man lagar det på ett uruselt sätt med både stränglagning och helgruslagning på asfaltsvägar. Detta är mot allt vad vi strävar efter i att skapa en trafiksäker miljö.
Det produceras även mer damm av denna typ av beläggning det är halt och det förorsakar lackskador på bilplåt som leder till rost som i sin tur leder till ett onödvädigt resursuttag av jordens resurser då bilparken tar skada och måste ersättas pga korrosion. Motorcycklister lider av att trafiksäkerheten miskar och även där slås lackering och känsligare kylare sönder.
Varför ska vi som betalar skatt för våra fordon acceptera att vägnätet vi kör på förstör våra fordon som vi även vid inköp skattat för... Skandal

Torsten Partell

#14 Tänk före och minska riskerna

2013-08-21 06:54

Att vägar behöver underhåll för att inte skador i asfalten ska införa trafikrisker tycks ändå fungera rätt bra. Metoden med sprutlagning kanske skapar trafikrisker som är större än riskerna med motsvarande skada?

Nu menar jag iofs att lösgrus på asfalt tillhör en av de utmaningar man som hojåkare väljer att anta. Men det innebär inte att jag tycker att det är bra nog som det är.

Kan man tänka sig något i den här stilen?

Välj lagningsmetod med hänsyn till vilka risker som skapas. Det innebär att lagningsarbetet av en viss vägsträcka måste riskbedömas inför beslut om att påbörja arbetet. Bedömningen bör dokumenteras tillsammans med annat pappersarbete kring utförandet.

Välj sprutgrus i avvikande färg, eventuellt med färgtillsats på särskilt riskabla ställen.

Efter det antal dagar man anser behövas för att gruset ska köras fast sopas vägen kring lagningställena fria från löst grus.

Eller nåt!

Knutten

#15

2013-08-21 07:00

Som det redan har skrivits.. Denna "lagningsmetod" är rent av löjlig, den håller inte ens ett år och under tiden så lossnar stora bitar och ofta är samtidigt den underliggande asfalten i så stort behov av reparation att stora hål bildas. Denna metod har kostat mig tre fälgar och nära livet flera gånger när jag kört MC. "Lagningarna" sker dessutom ofta helt utan att man varnar speciellt MC för denna enorma fara för MC. Oerhört vanligt att man kommer körande för att helt plötsligt märka att hela vägbanan är täckt med ett för ögat osynligt lager finkornigt "kullagergrus" som för en MC är lika halt som en isfläck. Helt otroligt att man får använda detta i 0-visionens era.

Gäst

#16

2013-08-21 07:01

Kommentar till detta vansinne är överflödig.....

Gäst

#17 Återanvändning

2013-08-21 07:19

Det går inte att lita på att väglaget är asfalt hela vägen, det finns mängder med olika lappningar med olika material, från snorhalt skit till rullgrus. Reinfeldt och hans likar skulle betala alla skador på alla fordon själva (som dom troligen tagit från vägskatten iaf). Vid personskador på mcförare så kan man som förlikning få ta och välja en valfri politiker och använda densamma som fyllnadsmaterial på vägarna...eller avgå.

Gäst

#18

2013-08-21 08:12

Livsfarligt med rullgrus pölar här och där!!!!
AstaKask

#19 Re: ska jag skratta..

2013-08-21 08:59

#3: Pelle -

Knappast han som bestämt detta.
Var lite saklig i stället

Jeanette

#20 Gruspölar

2013-08-21 10:08

Om vägverket nu ska laga med med grus för att få bort ev gropar eller andra skador på våra vägar så kan ni väll i allafall sätta ut varnningsskyltar. Varningskylt tycker jag ska vara ett måsta när de är ute och gör sitt jobb, men en skylt kan även vara med någon vecka vid reperation av vägavsnitt.
Var med om detta i går när jag var ute med min hoj. En underbar vägbit att åka på, som helt plötsligt i en kurva fanns en nylaggd gruspöl. Efter kurvan var det två arbetsfordon som just höll på med att spruta ut grus där det behövdes. Den ena bilen som förljebil med varningsblinker på, som låg kanske 50 meter bakom huvudbilen. Det jag reagerade mest på var att det inte var någon förvarning om vägarbete eller riskt för sladd... vad har de för regler när det gäller vägarbete?
Att det inte hände en olycka igår vet jag inte vem jag ska tacka...


Gäst

#21

2013-08-21 12:34

Sprutlagningen är en styggelse,svår att upptäcka och ofta i rondeller samt andra utsatta ställen längs vägarna. Inte alltid någon varningsskylt.Lätt att bli lurad på våren när man först sopar vägen efter vintern och den är fin, för att någon dag senare vara full med rullgrus som olyckligtvis har samma färg som resten av vägen.Inte underligt alls att det går omkull ett antal MC.
MC- och biltrafikant

#22 Sluta använda trafikfarliga metoder

2013-08-21 12:43

All vägförvaltning måste göras utan risk för trafikanter och vägarbetare. Att skapa hala fläckar på asfaltsvägar är vansinne. Att metoderna dessutom förstör fordonen med stenskott som skapar rostskador och asfaltsfläckar som gör att vi tvingas använda lösningsmedel när vi tvättar bilen eller motorcykeln är bara ytterligare ett självklart argument mot dumheten.
Pettson

#23 Noll-vision??

2013-08-21 12:44

Är ju märkligt att detta vansinne får fortsätta, när de strävar efter "Noll-vision"!!
Att de åker runt med denna snabelbil och förstör vägarna kanske är billigt, men det håller ju inte mer än någon vecka/månad!!? Är det inte bättre att göra det ordentligt på en gång istället kan man tycka!!?
Så länge de ska trilskas med detta så uppnår de ingen Noll-vision, det vågar jag påstå..

Gäst

#24

2013-08-21 12:48

Det är en fara för alla en omkull lagd mc kan skapa stora olyckor inte bara skada föraren. Sen på vissa vägar ligger det hala gruset kvar hela sommaren då vägvärket inte soppar efter sig.

Gäst

#25

2013-08-21 12:55

Människoliv måste vara mycket mer värt, än billiga livsfarliga lagningar.
Jag har själv kört omkull på en sådan lagning på motorvägspåfarten, som inte syntes då regnade ute... Den gången gick det bra med bara blåmärken och små sår, men nästa gång kanske det inte blir lika lätt...