Vi är emot negativ exploatering av Odensala

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Vi är emot negativ exploatering av Odensala.


Gäst

#1

2013-02-03 15:46

Hej! Det får inte vara så att vi i dessa tider- när bl.a miljö och folkhälsa står i fokus- exploaterar en bra fungerande statsdel dit de flesta flyttat i första hand för barnens skull men även för ett rikt friluftsliv. Ivern att låta Östersund växa får inte gå ut över vår gemensamma miljö. Alla som vill är välkomna hit men då skall det byggas på rätt sätt och med hänsyn till allt som gör Odensala unikt.

Lars Lindström
Odensala
Karin Olsson, Östra Odensala

#2 Utveckling

2013-02-03 16:42

Som boende i Östra Odensala under 35 år och har ett stort utbyte av naturomgivningarna ser INTE något motsatsförhållande till förtätningen av staden och att sammanbinda staden i enlighet med detta förslag. Vi kommer att få del av naturen och även kortare resvägar som gynnar miljön. Sluta att motarbeta utvecklingen.
Odensalabo på riktigt!

#3 Väl Talat Lars!

2013-02-03 18:57

Tycker som Lars att det är mycket som är motsägelsefullt i planen bl.a. Gällande miljövinklingen!
De två huvudorsakerna varför Odensala är stadens mest populära område att bo i för barnfamiljer reduceras kraftigt om förslaget går igenom.
Politikerna måste ta till sig kritiken av detta!

Gäst

#4

2013-02-03 19:04

har barn och barnbarn boende i detta oråde och tycker inte man skall förstöra möjligheterna till ett rikt friluftsliv det är ett barn vänligt och natur fint område . Förstör inte det !

Gäst

#5

2013-02-03 19:16

Odensala är ett område som gynnar att barnfamiljer lätt skall komma ut i naturen. Förstör inte denna miljö ! En morfar

Gäst

#6

2013-02-04 22:57

Det är oansvarigt att olika delar av samhällets funktioner skjuter uppgifter och därmed kostnader mellan sig. Redan nu körs bilar i mycket höga farter längs Lillsjövägen, mellan Tranbärsvägen och Tjädervägen. De ändringar som nu finns för bussgatan kommer att innnebära utökad högfartstrafik som får polisingripanden till följd.

Gäst

#7

2013-02-05 16:35

Jämtland och Östersund är stort till ytan. Om man nu behöver en yta för att etablera bostadsområden, har man övervägt att lämna gamla områden i fred och lägga detta nya område på andra sidan E14?

Ursäkten för att öppna upp bussgatan för biltrafik var intressant också: underlätta shopping i Torvalla centrum. De flesta som bor i Odensala skulle nog hellre vilja fara till Lillänge än Torvalla för sina inköp.

Gäst

#8

2013-02-05 17:09

Detta var det sjukaste jag har hört,detta måste stoppas omedelbart!!!
Gilmour

#9 Huvudanledningen?

2013-02-06 16:06

Hugvudanledningen till detta förslag är att man vill bygga bostäder i närheten till busslinjerna, det låter som en väldigt enkel lösning på ett problem och kan väl inte vara sann?? Är våra politiker så lata och korttänkta? Utan att ha studerat stadskartan närmare är jag säker på att jag kan hitta många bättre lösningar än denna som uppfyller detta syfte. Kan politikerna göra om och göra rätt? Kan man begära in alternativa lösningar? eller kan man lägga fram alternativa lösningar och lösa uppgiften på ett demokratiskt sätt?
Gilmour

#10 Re: Utveckling

2013-02-07 15:28

#2: Karin Olsson, Östra Odensala - Utveckling

Utveckling??? Var ligger utvecklingen i detta förslag? Jag får åtminstone ingen kortare väg till stan av detta förslag och det tror jag ingen annan av de som bor kvar heller får, hur skulle det gå till? Miljön lär heller inte dra några plus från detta förslag men jag är säker på att det finns alternativ som är bättre för miljön om man bara bemödar sig att tänka efter. Är man enögt positiv till detta förslag som du kan det väl bara betyda att man har något med förslaget/beslutet att göra, kan det vara så att du jobbar åt kommunen eller drar annan vinning av förslaget?

Protestera nu!!!

#11 Protestera även på kommunens hemsida

2013-02-07 22:33

Lämna dina åsikter och förslag på var kommunen hellre ska bygga.
på kommunens hemsida www.ostersund.se
Klicka på Östersund 2040 i vänstermenyn och sedan på Tyck till i vänstermenyn som visas.
Protestera och förklara varför vi inte tycker att kommunens nuvarande planer är bra.
Måste göras innan den 28/2 då tiden för att lämna synpunkter går ut!

Sprid informationen till andra ni tror är intresserade!!!!
Realist

#12

2013-02-08 15:20

Bygg på attraktiva tomter nära Storsjön. Till bostäder nära vatten, gärna med utsikt över fjäll och sjö, finns det alltid penningstarka köpare. Fortsätt utbyggnaden stadsdel Norr. Det kommer att bli lättare att få köpare/hyresgäster där än om ni bygger så ocentralt som östra Odensala.

Gäst

#13 ODENSALA

2013-02-08 20:09

Varför förstöra redan ett bra område När det finns så mycket mark i TORVALLA tex där ni hade tängt er att bygga ett fängelse som blev ett projekt som kostade mycket pengar. Sen står det många tomma lägenheter. DET VERKAR SOM NI INTE TÄNKER PÅ MILJÖN ALLS
.
MILJÖN
DET VERKAR SOM NI VILL FÖRSTÖRA
irriterad

#14

2013-02-09 10:05

Jag kommer definitivt lämna ett ganska digert motförslag på kommunens hemsida, hoppas ni andra gör det också. Frågan är vad dom gör med förslagen, slängs dom bara eller vad händer med dem?

Mikael

#15 Orealistisk prognos

2013-02-10 20:43

Översiktsplan 2040 bygger på ett mycket orealistiskt antagande. Med dagens trend känns det mycket orealistiskt att planera för 8000 fler bostäder i Östersunds kommun. Enligt Svenskt Näringsliv kommer Östersunds kommun i bästa fall öka med 1602 personer till år 2035. Det vore mycket bättre att rita en realistisk översiktsplan med 1000 nya bostäder fram till 2040. Skulle man göra detta inser man lätt att dagens grönområden kan behållas. Bygg i stället på höjden (1-2 våningar högre) där det går. Då blir lägenheterna billigare.
irriterad

#16 Orealistiskt

2013-02-10 21:14

Håller med om att det är orealistiskt, det är också direkt tanklöst. Jag tror man måste se till vilken målgrupp man bygger för, är det unga gamla eller familjer? Olika typer av målgrupp vill bo på olika sätt. Detta med att bygga hus på höjden tycker jag också är en listig idé och varför inte höja redan befintliga hus? Det har man gjort på en del ställen, blev det dåliga resultat undrar man då?

Anders

#17 Sjukhus samt kyrkogård

2013-02-11 09:52

Kommunen planerar även en skogskyrkogård i skogen mellan bussgatan till Torvalla och E14 samt en reservtomt för nytt sjukhus i skogen på Torvallasidan (där bussgatan nu kommer fram). Detta kommer också bidra till ökad trafik genom bostadsområdet! Samt ökat trafik-ljud från E14!
Hans

#18 Lösa trafikproblem!?

2013-02-12 14:22

De skriver att det skall förtätas genom att bla öppna bussgatan. Detta lutar mer åt att det är ett billigt sätt för kommunen att lösa trafikproblemen kring Lillänge Odenskog. Underlättar man för biltrafik på det sättet så väljer folk generellt den väg som de bedömmer ta dom till platsen på kortast möjliga tid. Vet man om att det är trafikkaos kring Lillänge så kommer många trafikanter som kommer söderifrån mot stan att välja vägen genom Odensala av den enkla anledningen att det tar kortare tid! Dvs en stor trafikökning genom ett område som många valt att bo i just av den anledningen att det är lite trafik och därmed säkrare för barnen. Blir detta verklighet så hoppas kommunen slippa bygga en ny påfart på e14 och därmed spara pengar på bekostnad av Odensala.

Irriterad

#19 Trafik

2013-02-12 20:57

Tror Hans sätter huvudet på spiken då du säger att detta är ett enkelt sätt att lösa ett problem, men att trafikproblemen skulle lösas på detta sätt är enligt min mening helt felaktigt. Vi ha redan i dag alldeles för mycket trafik som skall passera söderut genom stan och bort mot odensala och torvalla, är det ingen som upptäckt bilköerna vid rusningstiderna på morgon och eftermiddag? bygger man till bostäder i denna omfattning kommer inte dessa minska, inte ens med öppnadet av bussgatorna. Att det är ett enkelt sätt att lösa bostadsproblemen är riktigt, det finns yta att bygga på, det finns vattennät, det finns busslinjer i överflöd MEN det kommer att skapa följdproblem med trafik och skol- och dagisplatser, jag tror inte det blir så billigt och bra i slutänden med detta förslag.

Gäst

#20

2013-02-14 12:33

Har bott här i ca 30 år,har nyttjat detta fina område till mycket aktiviteter både för barn och vuxna.Får ej förstöras av en massa hus, bostäder kanske måste finnas, men det måste finnas någon annanstans att bygga. Det är ju viktigt att människor kan komma ut och röra på sig och då är det viktigt att det är nära till dessa områden.
Detta område passa båda äldre och vuxna.
Trafiken kommer att ökas och med det risk för olyckor bla, ett dagis ligger i närheten med mycket barn som rör sig i området.
Jag protesterar mot dennna planering av byggnationer

Gäst

#21

2013-02-14 15:36

Vad ni än gör sabotera inte Östersunds bästa rekreationsområde för såväl barn som vuxna.

Gäst

#22

2013-02-14 15:43

Östersund kommun håll vad ni lovade då bussgatan skulle byggas! Vid samrådsträffar lovade ni oss boende efter "fågelvägarna" att det enbart skulle bli en bussgata och som inte skulle vara öppen för biltrafik!!!!

också gäst

#23 Re:

2013-02-14 19:57

#22: -

På vilket sätt och vem lovade det? det vore jätteintressant att veta. Jag har inte bott här så länge men vill absolut inte att man öppnar upp dessa vägar.

Richardo

#24 Härligt initiativ!

2013-02-16 16:32

Det är otroligt kul och se att så många är engagerade i kommunens arbete med översiktsplanen. Kommunen måste nyktra till i frågan avseende exploatering av Odensala.

Kika gärna på några insändare under ÖP. Tyvärr fick dagens insändare helt rubriksättning - Det skulle vara "Det handlar om att omdana betydande grönområden i Odensala till bostadsområden" men blev "Som hämtat från fablernas värld". Webbversionen innehåller också någon mening från annan insändare. Hm.

http://op.se/opinion/insandare/1.5513686-nej-till-exploatering-av-odensala

http://op.se/opinion/insandare/1.5590371-som-hamtat-fran-fablernas-varld




Gäst

#25

2013-02-17 18:48

Förstör inte min barndom. Ge fler chansen att växa upp i denna fantastiska miljö!