Rädda Radio Extrem - Pelastakaa Radio Extrem

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Rädda Radio Extrem - Pelastakaa Radio Extrem.

Penny Nymark
Helsingfors

#26 suomenruotsalaiset ruotsiin

2007-11-26 12:55

Jag förstår inte vad det är för bråk om obligatorisk svenska (och finska). Det finns ju många andra obligatoriska ämnen i skolan. Kanske man kunde göra allt frivilligt. Skulle det bli ett bra samhälle det? Skulle någon unge överhuvudtaget välja att läsa något alls? Då kan vi ju lika gärna gå tillbaka till stenåldern och sluta bry oss om att utveckla världen.
Jag hade förbannat svårt med finskan i skolan och hatade det över allt annat. Jag skämdes för att jag var sämst i klassen. Jag skäms fortfarande för att jag har så svårt att lära mig perfekt finska. Men det är säkert många som skämts över sin dåliga matta eller engelska, ändå är det ju bra att kunna senare.

Varför är så många emot att lära sig språk i vår allt mer mångkulturella värld.
Jag vet att det tjatas om att svenskan öppnar dörrar till våra nordiska grannländer, men vadå? Det är ju sannt. Och vad är det för fel på det? Ryska borde också vara obligatoriskt tycker jag. Och svenskarna kunde ju försöka lära sig finska, men innan dom gör det så varför inte vara smartare än svenskarna. Vem fan vill nu inte visa att vi är bättre!

Vad är då lättare än att lära sig språk genom att lyssna på radio? Jag har aldrig ännu lyckats lära mig ett språk i skolan. Alla språk jag kan har jag lärt mig genom praktik och genom att lyssna. Det är det enklaste och mest passiva sättet att lära sig ett språk på.

Miksi tämä otsikko? No sen takia että toivon saavani myös suomenkieliset lukemaan, vaikka olen kirjoittanut ruotsiksi. Tiedän ettei kaikki suomenkieliset ovat meitä vastaan, mutta ehkä otsikko herää kaikkien mielenkiinto.
Lopuksi haluasin vielä sanoa että olen todella onnellinen että olen kaiken tämän tuskan jälkeen oppinut suomea, vaikka en todellakaan vieläkään hallitse sitä täydellisesti. Pienenä inhosin sitä yli kaiken, mutta nykyään mielestäni suomen kieli on yksi maailman kauniimmista kielistä. Onneksi asun Suomessa, jossa on pakko oppia suomea.
Rebecca Barck
Helsinki

#27 X3M MÅSTE FINNAS KVAR!

2007-11-26 15:56

Om x3m slutar så slutar vår tvlicens också. x3m är den enda kanal jag lyssnar på och det är den överlägset bästa kanalen som finns! Jag förstår inte ens hur yle kan tänka på att lägga ner x3m!!
Armas Koivupuu
Tampere

#28 Glöm tvångssvenskan, Sfp

2007-11-26 16:04

Tässä vastaus Pennylle ja muille,
joiden mielestä on oikeudenmukaista
pakottaa yli 90 %:n enemmistö opiskelemaan
5 %:n vähemmistön kieltä.
Kyseinen mielipide on julkaistu HBL:ssä
ja siteerattu eduskuntaa myöten.
Jo vuonna 2004 oltiin näin viisaita.


"Glöm tvångssvenskan, Sfp!

Sfp:s agerande i frågan om svenska skall vara ett obligatoriskt examensämne i den finska studentexamen är lindrigt sagt ömkansvärd. Att Hbl sedan på första sidan kommer med jämrande rubriker förstärker intrycket av total dikeskörning.

Sfp, som allmänpolitiskt intar en berömvärt väl avvägd liberalkonservativ ställning, har i språkfrågan steg för steg manövrerat in sig i en hermetiskt sluten återvändsgränd.

Sfp:s egentliga uppgift torde vara att värna om den svensktalande folkgruppens rättigheter. De är: Rätten att föra sin sak inför myndigheter på svenska, rätten att få skolutbildning på sitt eget språk och rätten till ett skäligt utbud av offentliga tjänster på svenska.

Dessutom skall Sfp, allt enligt egna definitioner, verka för att den svensktalande folkgruppen inte försätts i en diskriminerad ställning jämfört med den betydligt större finsktalande gruppen.

Att insistera på att tvångsmata finskspråkiga barn med svenskundervisning och kravet på att svenska skall utgöra en ofrånkomlig del av studentexamen tjänar inget av Sfp:s mål som de svensktalandes intressebevakare och inte heller Finlands övergripande mål att utvecklas vidare som internationellt verksam kulturnation.

Genom sin åsneaktiga envishet i frågan har Sfp spelat bort en mycket stor del av sitt politiska svängrum och härigenom försämrat sina möjligheter att tillvarata de intressen som verkligen behöver bevakas. Agerandet har också framkallat en välmotiverad ovilja mot partiet, och vad värre är, dess väljarkår, bland de finsktalande finnarna.

Finlands nationella intresse kräver å sin sida att man inser att båda nationalspråken, finska och svenska, är obetydliga som kulturbärare i större sammanhang. Ett gediget behärskande av modersmålet är trots detta ytterst viktigt, men att därtill tvinga skolbarnen att plugga ytterligare en språklig kuriositet ökar varken Finlands internationella eller nationella bärkraft.

Eftersom det knappast är möjligt att övertyga de nuvarande makthavarna i Sfp om hur de borde ändra sin inställning för att partiet skall kunna fylla sin uppgift blir resultatet att Sfp fortgående marginaliseras och de så kallade svenska frågorna efter hand lämnas helt utan förespråkare. Ur Finlands synvinkel är detta av mindre betydelse, men för den svensktalande folkgruppen innebär det större svårigheter och höga kostnader för att upprätthålla modersmålet."

Itsekin olisin valmis kannattamaan x3m jatkoa,
jos meidät vapautettaisiin ensin pakkoruotsista.
Silloin verovaroilla voitaisiin tukea
ruotsinkielistä radiotoimintaa, joka pakkoruotsin
kustannuksiin verrattuna on kuin hyttysen kakka valtameressä.
Mutta niin kauan kuin meillä on epäoikeudenmukainen,
äärettömän kallis ja samalla turha
ja ärsyttävä pakkoruotsi kouluissamme,
on mahdotonta tukea ns. ruotsinkielisiä
erityisratkaisuja.
Kim Sverker Immanuel Pettersson
Åbo

#29 förtryckt majoritet ?

2007-11-26 16:59

Finland har 14 MEP-ar - 1 på 374 000 invånare

Frankrike har 80 MEP-ar - 1 på 750 000 invånare

Hur länge skall detta favoriserande av obetydliga minoriteter få råda ?
Henrik Jakobsson
Esbo

#30 Extrem ska finnas kvar

2007-11-26 17:57

Har lyssnat på Extrem sen starten och kommer att fortsätta med det.
Radio Extrem är en viktig del av vardagen för många unga i Finland. Extrem har engagerat unga som inte många andra lyckats med. Jag skrev på denhär adressen för att jag anser att denhär kanalen(Extrem) ska finnas för att den riktar sig till unga och har ett brett utbud och är populär samt att den INTE innehåller/sänder nån reklam. Dessutom finns det enligt mig ingen annan morgonshow som kan mäta sig med A-laget i etern. Denhär kanalen har betytt speciellt mycket för mig under studietiden och jag hoppas att den finns kvar i fortsättningen för följande generationer.


Leif Sirén
Lapinjärvi

#31 Varför blanda in tvångssvenskan i allt?

2007-11-26 18:47

Jag förstår inte de som blandar in tvångssvenskan i allt som har med finlandssvenskar att göra... Visst är jag också emot den men varför ett sådant förslag som ovan att man nog kan vara för Radio x3m om man FÖRST avskaffar tvångssvenskan... Dessa saker har inget med varandra att göra men tyvärr är det väl så att det är just tvångssvenskan som många finskspråkiga associerar finlandssvenskar med :( Men det är också just därför svenskan inte borde vara obligatorisk. Då tror jag i alla fall attityderna mot att service på svenska (både radio och övrigt) och mot finlandssvenskar i största allmänhet skulle bli bättre...
Kai Kukkonen
Espoo

#32 rädda radio extrem

2007-11-26 21:15

Just typiskt att finskspråkiga grundar nedläggningen med andel av befolkningen.
Det är ju bara så att om någon kanal slår igenom o har mycket lyssnare så borde den nog få fortsätta, det är fel o låta dom uteblivna tv-betalningsinkomsterna skyllas på radio x3m som inte har något med digitaliseringen att göra. det är ju tv1 o tv2 som är orsaken att människor lämnat tv-betalningen obetald, inte radio x3m. Borde inte förvaltningsrådet titta sig i spegeln o fundera lite på tv1 o tv2 istället än att lägga ner radio x3m. Det är lite samma som man sku få lungcancer o läkaren beslutar att amputera vänstra benet!!!!

Tror nog att radio x3m har mera än 5% av motsvarande lyssnare i dom finska kanalerna. Radio vega lyssnar inte nån på som är under 20. Själv e jag 39 o kommer att lyssna på x3m hela livet ut.

Denna post har tagits bort av personen som skrev den (Visa detaljer)

2007-11-26 21:20


Pakkoruotsi .net
Helsinki

#34 Pakkoruotsi

2007-11-26 21:41

Tommy Rosenqvist kirjoitti: "Poistakaa sitten pakkosuomi, niin pakkoruotsikin poistuu samalla. Noin 95 prosentin enemmistöllä onnistunee suhteellisen helposti. Vai olisiko sittenkin niin, että enemmän kuin noin viisi prosenttia (vrt. suomenruotsalaiset) väestöstämme pitää ruotsin kielen opiskelua hyvänä asiana..."

Ei onnistu helposti, sillä politiikka on lehmänkauppaa. Pakkoruotsi tuli, on ja pysyy kouluissa hallituspuolueiden välisten lehmänkauppojen tuloksena.

"Puolueiden ohjelmat ja julkilausumat lentävät jätepaperilaatikkoon jokaisten vaalien jälkeen, ja uusi hallitus päättää sitten, mitä yhdessä tehdään. Hallitustyöskentelystä tulee käytännössä lehmänkauppaa."
– (Pertti)Salolainen kertoo totuuden Suomen hallitustyöstä, Helsingin Sanomat, 7.3.2007

RKP on ollut hallituksessa yhtäjaksoisesti 1960-luvulta. Noin 2/3 suomalaisista (mm. Taloustutkimus Oy:n gallup) olisi valmis poistamaan pakkoruotsin, eli jos asiasta saisi päättää kansa, pakkoruotsi poistuisi heti.

Kouluopetus ei kuitenkaan voi perustua ihmisten mielipiteille - oli mielipiteet pakkoruotsin puolesta tai vastaan - vaan demokratiassa valinnanvapauden rajoittamiselle tulee olla ratonaaliset perusteet, ja kouluopetuksen tulee olla rationaalista, ei asenteisiin pohjautuvaa. Järkeviä perusteluja ruotsin pakollisuudelle ei kuitenkaan kukaan ole pystynyt antamaan.

http://www.pakkoruotsi.net/perustelut.php
Henrik Jakobsson
Esbo

#35 Radio Extrem rocks! och ska finnas kvar

2007-11-26 22:22

Inte mycket att tillägga, som inte redan är sagt.

Radio Extrem rocks! och ska finnas kvar!
Penny Nymark
Helsingfors

#36 obligatoriskt

2007-11-26 23:49

Jag vill klargöra att jag inte är för obligatorisk svenska. Jag uttryckte mig lite fel och min poäng var mera den, att medan det nu är obligatoriskt så kan jag inte förstå varför det är så farligt. För min del får både finska och svenska gärna bli frivilligt i skolan. Men jag undrar om det verkligen är där problemet ligger.
Oberoende så är ju x3m bara en fördel för den som vill lära sig svenska och jag kan inte fatta varför någon tycker att det är så orättvist. Ingen tvingas att lyssna på x3m.
Om det är skattepengar det gäller så skulle jag gärna vilja se exakta siffror. Är det faktiskt så mycket som går åt till svenskhets befrämjade ändamål? Hoppas någon har svar på det.
Erik Lönnfeldt
Esbo

#37 X3Mt viktigt !

2007-11-27 08:08

Nu är det frågan om att HALVERA radioutbudet på svenska i landet. Nu måste YLE tänka efter före. Förslaget är fullständigt oacceptabelt och strider mot alla medborgares grundlagsenliga rättigheter att behandlas lika oberoende av språk. Vi har ju 100%-iga behov, inte 5,5%-iga !

. . . och sist men inte minst, medarbetarna på X3M gör ett superbra arbete, kompletterar Vega, bygger broar över både språk- och åldersklyftor och är ett väsentligt identitetsskapande forum för hela Svenskfinland.

De primitiva elementen i debatten ska vi glömma, nu är det frågan om en amputering av en väsentlig del av public servicen. VI SKA HA KVAR RADIO X3TREM !

PS Kontakta alla kompisar så vi får stödet över 10.000 idag på eftermiddagen innan tiden runnit ut! DS
Peter Ragnvaldsson
Esbo

#38 Löjligt från M. Uusitalo o P. Manninen & Co

2007-11-27 10:38

Tehdään sitten oikeudenmukaisuutta! Ruotsinkieliset maksavat sitten vastedes ainoastaan yhtä monta prosenttia lupamaksuja, kuin on ruotsinkielisiä lähetyksiäkin! Eikö olisikin oikeudenmukaista?! ..tai sanottaisiinko 5%:ia. Sopisi minulle oikein hyvin.
perti manninen painuisi itse jonnekin opiskelemaan vaikkapa suomen kieltä...

Nu till sak! EXTREM skall vara kvar! Måste våra ungdomar bli finnar för att få ha ungdomskultur och radio på sitt eget språk (såsom en viss Isak Sand i Korsholm tycks vilja)?
I ett land med två språk (eller tre för att inte glömma samiskan), borde man kunna leva på sitt språk helt ut. Svenskan skall inte reduceras att bli ett språk som man bara talar hemma när ingen finne hör på. Våga stå på er och använd ert språk..ÖVERALLT! Svenskan är inte heller ett språk som vi skall vara glada om vi får använda det hos myndigheterna utan ett språk vi använder överallt i Svenskfinland (även i huvudstadsregionen och särskilt DÄR).
Om vi inte använder oss av vårt modersmål i t.ex. butikerna osv. , vem använder det då? Många finskspråkiga får aldrig chansen att prova på att tala svenska efter skolan eftersom ingen finlandssvensk talar svenska med dem.
Prova själv på stan! Jag har gjort det nu i över fem års tid i huvudstadsregionen och aldrig ännu blivit sämre bemött. Någon gång får man svar på engelska men svara då på engelska.
För att kunna ha kvar vår radio och TV och annan service på svenska, måste vi själv sluta vara smygsvenskar!
Dick Schulman
St.Karins

#39 X3M lakkautetaan ja rahat Euroviisuihin???

2007-11-27 10:54

Eiköhän tässä nyt vain ole kyse siitä että koska ihmiset ovat lopettaneet
Tv-lisenssimaksunsa, YLEssä on noussut paniikki että mistä rahat nyt saadaan
Eurovision järjestelyihin jotka on tietenkin oltavat hienommat kuin edelliset? Minä en ainakaan aio maksaa penniäkään enää lisenssiin jos rahani hukkuvat Eurovisioon joka on varsinainen pelleshow ja johon YLE tarvitsisi miljoonia euroja. Sinne ne teidän suomalaistenkin rahat menevät.
Johan Heikkilä
Vörå

#40 Förnedrande

2007-11-27 10:57

Det är ett förnedrande och minoritetsförtryckande synsätt som Isak Sand i Korsholm kommer med. Att kräva att finlandssvenskar skall kunna finska för att klara sig i alla samhällssituationer är både fascistiskt och nationalistiskt förklastligt. Det går emot både FN:s stadgar och internationell och europeisk rätt. Speciellt i detta land där språken, åtminstone i teorin, är likställda. Det handlar inte om frivilligt lärande av språk eller skolundervisning. Det handlar om att minoriteter har rätt att använda sitt modersmål. Isaks synsätt bottnar i det gamla hemska uttrycket "ein volk, ein sprach..." (ett folk, ett språk...). Det är ett mögligt och unket, nationalistiskt synsätt som vi i det öppna Europa, där det finns massor av minoriteter och språk, måste kämpa emot. Alla har nytta av att lära sig flera språk. Men det ska INTE ske på bekostnad av ens modersmål. Aldrig!!!
Anna Ritamäki
Kimito

#41 Extrem fyller ett behov

2007-11-27 13:01

Finlandssvensk samling rf anser att förslaget att ta bort hälften av det finlandsvenska radioutbudet är ytterst oroande. Extrem har en viktig funktion att fylla som samlingsplats för finlandssvensk ungdom. Vega och Extrem kompletterar varandra. Utbudet är dock minimalt jämfört med det finska också med två kanaler. Extrem fyller verkligen ett behov.

Vi vädjar till alla beslutsfattare att ta sitt ansvar i denna ytterst viktiga fråga.
John Gustavson
Åbo

#42 Låter bekant

2007-11-27 13:29

Minns ni vem annan som också endast ville ha ett enda språk i sitt land? Jo, Adolf Hitler.
Jag tycker minsann vi har samma rätt att ha finlandssvensk public service för ungdomar som de finskspråkiga.
Varför slår de inte ihop TV1 och TV2 som ändå sänder nästan samma sak i stället för att plocka bort en kanal som inte går att ersätta?
Emil Sandholm
Karis

#43 "Suomessa puhutaan Suomee"

2007-11-27 13:30

Hehe :) Löjlig diskussion (Suomenkielisille: Naurettava keskustelu). :)
Samma gnäll som alltid! En diskussion fylld med finskspråkiga finska medborgare som gnäller fram och tillbaka med "Hurrit! Painukaa takaisin ruotsiin!" och annat intelligent! Det är rätt och slätt skrattretande att läsa de första typ 4 inläggen i denna diskussion. Insiktsfulla människor, verkligen! Det är tur att dessa "SUOMALAISET" som de kallar sig har högutbildade finlandssvenskar som chefer att de får någonting gjort ;)

Puhu sinä mitä osaat niin minä puhun mitä haluun XD
Armas Koivupuu
Tampere

#44 Emil

2007-11-27 14:16

<< Det är tur att dessa "SUOMALAISET" som de kallar sig har högutbildade finlandssvenskar som chefer att de får någonting gjort ;)

Tulihan se sieltä, kun hieman pintaa raaputettiin ;-)

<>

Valitettavasti minä en voi puhua mitä haluan, koska meillä on
kouluissamme pakkoruotsi, joka estää maailmankielten opiskelun.
Muutettakoon ruotsi valinnaiseksi oppiaineeksi kouluissa,
niin loppuu tämä "gnäll" ...
Miksi emme voi opiskella niitä kieliä,
joita oikeasti tarvitsemme ?
Eikö 20 % ikäluokasta riittäisi palvelemaan ruotsinkielisiä ?
Sillä argumentillahan 100 %:n pakkoruotsia usein perustellaan.
Ja tärkein kysymys: Miksi ette itse halua palvella toisianne ?
Islannissakin osaa 300 000 ihmistä järjestää palvelunsa
keskenään ja Ahvenanmaalla 30 000 pystyy samaan.

Samma på svenska:

"Genom sin åsneaktiga envishet i frågan har Sfp spelat bort en mycket stor del av sitt politiska svängrum och härigenom försämrat sina möjligheter att tillvarata de intressen som verkligen behöver bevakas.

Agerandet har också framkallat en välmotiverad ovilja mot partiet, och vad värre är, dess väljarkår, bland de finsktalande finnarna."

Emil Sandholm
Karis

#45 "Pakkoruotsi"

2007-11-27 14:37

Måste ännu efter vidare studerande av tidigare inlägg nämna att jag inte är någon vidare kämpe för den s.k "pakkoruotsi'n" i de fiskspråkiga skolorna! Att kalla den pakkoruotsi är ju alienerande som fan. Kalla den tillvalssvenska eller något i den stilen. Och det som Armas Koivupuu säger i sitt inlägg:

Armas K.: "Itsekin olisin valmis kannattamaan x3m jatkoa, jos meidät vapautettaisiin ensin pakkoruotsista. Silloin verovaroilla voitaisiin tukea ruotsinkielistä radiotoimintaa, joka pakkoruotsin kustannuksiin verrattuna on kuin hyttysen kakka valtameressä. Mutta niin kauan kuin meillä on epäoikeudenmukainen, äärettömän kallis ja samalla turha ja ärsyttävä pakkoruotsi kouluissamme, on mahdotonta tukea ns. ruotsinkielisiä
erityisratkaisuja."

Detta understödes. Svenskan måste ju dock hållas kvar som ett valbart ämne för det finns faktiskt finskspråkiga studerande som VILL studera svenska!(!!) Tänk på det! Alltå som obligatoriskt ämne understöder jag att man slopar svenskan i finskspråkiga skolor, i synnerhet med att elever i exempelvis Rovaniemi eller någonstans vid östgränsen tvingas (just det! tvingas) läsa svenska utan att någonsin ha nytta av det. Men däremot kan man inte ta bort MÖJLIGHETEN att studera svenska. DET om något skulle vara diskriminering. Svenska är faktiskt ett språk som fungerar i så gott som hela skandinavien, vilket finska inte är.

Välj själv gällande svenska i skolan är mitt förslag, och använd de överblivna resurserna för att upprätthålla den nuvarande svenskspråkiga public servicen!

Tack
Armas Koivupuu
Tampere

#46 Kertokaa se myös Wallinille

2007-11-27 14:55

Valinnainen ruotsi- totta kai pitää olla tarjolla kouluissa.
Ruotsia tarvitaan ja se on hyödyllinen kieli varsin monelle,
ei siinä mitään.
Mutta kaikkien ei sitä tarvitse osata.
Nykyään edes englanti ei ole pakollinen, mutta ruotsi on.

Puolueenne RKP ei salli valinnaista ruotsia eikä valinnaista suomea.

"Porran viimeiseen kysymykseen, olemmeko valmiita kannattamaan pakollisen ruotsin kielen poistamista kaikilta koulutuksen asteilta vastaamme kieltävästi. "Pakollisuuden" poisto tarkoittaisi myös suomen kielen opiskelun vähentymistä ruotsinkielisissä kouluissa. Tätä Rkp vastustaa jyrkästi."

Lähde Turun Sanomat 30.1.2007

Mathias Luther
Åbo

#47 Hukatut markat.

2007-11-27 16:10

Hei ystävät epäystävälliset, olen melko varma siitä että ruotsinkielinen radiotoiminta tässä maassa on selvästi alle viiden prosentin tason, radioX3M mukaanlukien, kun huomioidaan mainosrahoitteiset kanavat. Ja niitähän maksamme myös me ruotsinkieliset!
Kaupassa rahamme kyllä kelpaa, vaikka kauppa mainostaisi ja palvelisi ainoastaan suomeksi. Voisinko saada alennusta tavaroista ja palveluista sen kaupan mainosbudjettia vastaavan osan, koska sillä ei ilmeisesti radiossa tai TV:ssä kuitenkaan ruotsiksi mainosteta?
Det frågtes blott.
Sebastian Lindberg
kemiö

#48

2007-11-27 16:21

Har nån ens hört om de här kanalerna?! Yle radio 1? Yle klassinen? Varför inte stänga någån av dom? "och flytta över några program." -.-
YleX och Extrem är de ända som går att höra på!
Och med det där att här bara finns 5% svenska. So? De behöv ändå finnas lika många kanaler för oss som för finnana. För enligt vad jag har förstått så kan 3 miljoner höra på samma kanal, och inte alla ha en egen.
YLE Radio 1
Yksi on hyvää seuraa.

YleX
Se kuulostaa tuoreelta

YLE Radio Suomi
Suomen kuunnelluin.

YLE Radio Peili
Asiaa.

Ylen Klassinen
Klassista tauotta.

YLE Mondo
Your foreign language radio in Finland

YLE Radio Vega
– för en vuxen smak

YLE Radio Extrem
Kanalen som vågar

YLE Sámi radio
- sámiid jietna.

YLE po-russki
YLE po-russki


mauri nygård
kokkola

#49 Yksityistämisen vuoksi

2007-11-27 19:07

Suomen hallituksen kuten EU:nkin tärkein asia näyttää olevan kaiken mahdollisen yksityistäminen. Se tähän Extreminkin lopettamiseen näyttää sopivan, kuten keskustelun alun viesteissä jo vihjailtiinkin.

Extrem on niin suosittu maksukykyisen nuorison keskuudessa, että se estää kunnollisen ruotsinkielisen bisnesradion toiminnan. Siispä Extrem pitää poistaa. Suomenkielisetkin bisnesradiot aloittivat muka paikallista tarvetta tyydyttämään, mutta sittemmin niiden on sallittu yhdistyä laajoiksi ketjuiksi.

Kun nyt jo Ahvenanmaalla Konstsamfundet ja muutamat yksityiset ovat aloittamassa sähköisen viestinnän puolella, niin nehän tarvitsevat sitten kuuntelijoita ja katselijoita myös mantereen puolelta. Eikä Ruotsikaan ole kaukana, itse asiassa Maarianhaminaa lähempänä. Ja sitten kun bisnes alkaa kannattamaan, niin Konstsamfundet voi vaikka irrottautua ja jättää rahan tekemisen mukana olleille mukaville kavereille.

Ruotsissa tosiaan Suomi-lähtöiselle viestinnälle on hyvin tilaa, sillä siellähän ei valtio tue Suomesta tulleiden kulttuureja läheskään siinä määrin kuin Suomessa tuetaan, ja pitääkin tukea, ruotsinkielisten kulttuuria.

Sitä olenkin pikku ikäni ihmetellyt, että miksei Suomen ruotsinkielinen yhteisö, mm. sen etua ajavat puolueet, tee juuri mitään suomenkielen aseman parantamiseksi Ruotsissa? Painosta kunnolla Ruotsin hallituksia! Jopa Meänkieli pohjoisessa näyttää olevan pian kokonaan haudassaan. Jos suomenkielen asema Ruotsissa saataisiin kohdalleen, niin loppuisivat puheet pakkoruotsista Suomessa, tai no ainakin vähenisivät ratkaisevasti.

Ihmettelen muuten, mihin katosi eilinen samankaltainen viestini.
Johan Salin
Pedersöre

#50 X3MT BRA!

2007-11-27 19:49

Jaha så var det språkfrågan igen då...
Onhan se vaikea saada suomenkielisiä ihmisiä ymmärtää me ruotsinkieliset tässä maassa...
Isak Sand som har svenska som modersmål, varför skriver du inte på svenska då?
Vai onko se niin että sinä et uskalla koska sulla on vain suomenkielisiä kavereita ? Vain pieni ajatus...