Låt Lisa komma hem!

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Låt Lisa komma hem!.

Esbe

#26

2013-01-13 11:10

Att ta ett barn från de enda människor det har kvar, rycka upp det med rötterna - det är misshandel å det grövsta. Hon är övergiven - inte av sina morföräldrar utan av Sverige.

Kärleken är starkare än allt annat! Låt henne få komma hem, snart, så att skadan blir så liten som möjligt!

Gäst

#27

2013-01-13 13:01

hon ska vara där hon känner sig som mest tryggast. och vart är hennes fadder/ar? om hon hade några när hon döptes

Gäst

#28 HUR!!

2013-01-13 14:51

Hur kan man ta ett barn ifrån en familj där hon känner trygghet?! Hur har man mage att riva upp denna flickans liv, att hon skall starta om igen?! Det är fel!! Hoppas hon får komma hem igen!! Håller tummar och tår för henne!!!

Gäst

#29

2013-01-14 00:12

Är det fler än mig som detta låter HELT vansinnigt för? Hur TÄNKER myndigheter? Inte alls uppenbarligen!!
Jean

#30 Stackars lilla barn!

2013-01-14 00:37

Socialtjänsten förnekar sig aldrig!! Kompetens, vidareutbildning m.m, livserfarenhet, kunskap om barns behov och rättigheter saknas inom socialtjänsten idag. Detta är så allvarligt att jag saknar ord för att uttrycka min ilska och frustration. Detta får dock pågå år efter år och socialsekreterarna som handlägger dessa barnavårdsärenden blir allt yngre och även deras chefer. Måtte dom besinna sig och låta flickan återvända till sitt ursprung OMEDELBART så kanske hon kan läka och återfå tilliten till människor. Kära lilla barn jag hoppas verkligen på att du får åka hem till dina morföräldrar igen ... innan du skadas för hela livet!
Solveig

#31 Det handlar ofta om "annat"

2013-01-14 11:36

myndighetsbeslut, dvs maktutövning mot medborgarna sker dagligen i ett antal olika ska förvaltningar. De som har "rätt" att utöva makt mot sina medmänniskor är anställda, ofta lågt i rang på "karriärstegen", de har fått makten vid tjänstemannadelegation men saknar ofta både utbildning, erfarenhet och annan önskvärd kvalifikation samt sunt förnuft. Grundorsaken till beslut är inte så sällan en helt annan än vad som framgår av besluten. Många gånger är enda drivkraften att uppfylla de mål och direktiv som är satta, jämför med den "pinnjakt" som visade sig försigår bland poliser hos polismyndigheterna för att uppnå fastställda mål. Andra drivkrafter kan vara pengar, jag vet inte hur det ser ut i Svensk "barnomhändertagandeindustri" men det finns ex från Tyskland på hur det fungerar, se gärna http://forysta.bloggspace.se/1708661/Tysk-omhandertagandeindustri/. Detta förekommer inom Sverige också och inte bara inom socialtjänsten utan även andra förvaltninger, se gärna http://forysta.bloggspace.se/1367337/Omhandertagna-barn-och-djur-som-affarside/. Enligt en sk högre person inom Dalarnas länsstyrelse som medverkade vid ett möte i maj 2011 där ett yrkesförbud delgavs i länsstyrelsens egna lokaler och på frågan om hur... blev svaret "finns inget att anmärka på, det handlar om annat". Så ser Svea Rike ut, en sk demokrati men i själva verket en dold diktatur med samma anda som Franz Kafka beskriver i sin bok The Trial - Processen - ISBN 9174291491, ett lästips jag fick för 2 år sedan av vår kände dokumentärfilmare Peter Gerdehag, det är en klockren beskrivning av Svenskt förvaltning med tillhörande förvaltningsdomstolar (dumstolar).
B-M

#32

2013-01-14 15:40

Det är så fruktansvärt.....Hur kan soc bete sig så här????? Jag vet att den här flickan hade det mycket bra hos sina morföräldrar.......Varför flytta ett barn...som mår bra och har det bra? Helt sjukt!!! Och så lastgamla är ju inte morföräldrarna heller..så dom inte ska orka med henne. Undrar om det känns bra för den människa som tog det här beslutet....att veta att hon säkert förstört en liten människa? Sånt här sätter spår i själen.....som kanske aldrig går att reparera helt. Jag förstår att det visst finns barn som måste omplaceras för barnets bästa. Men det här är faktiskt ett VÄLDIGT STORT misstag de gjort.
Fy sjutton!!!! Må de verkligen fatta vilket superdumt beslut de tog...innnan det är försent för lilla Lisa....

Gäst

#33

2013-01-14 19:25

Hon ska inte behöva lämnas sina nära och kära, ännu en gång. Det är ett litet barn ni har och göra med. Låt flickan vara kvar i tryggheten.
Bodil

#34

2013-01-16 15:47

Hur anställda i Sverige som ska värna om våra små barn, kan fatta sådana beslut är avskyvärt.
Ta omedelbart tag i detta! Sparka inkompetent personal som fattar sådana beslut! DE SKA INTE ARBETA med att besluta om barns framtid!
Växte själv upp hos mormor och morfar, jag fick massor med trygghet och kärlek.
Binka

#35 På vilka grunder?

2013-01-16 15:52

Ibland gör socialtjänsten inte många rätt. Jag skulle verkligen vilja ha argumenten för detta beslut!
Inga

#36 Lisa som blev kidnappad av Socialtjänsten

2013-01-16 16:11

Socialtjänsten har ingen kunskap om barn, de har i årtionden behandlat barn utan psykologisk kunskap och utan empati, det vittnar historien om. Det är ett övergrepp hur de behandlat "LISA". Låt Lisa komma hem till sina släktingar mormor och morfar NU.
Galax

#37

2013-01-16 16:28

Det är sorgligt att sådana här övergrepp från myndigheter får förekomma. Så fyrkantigt får inte lag och tolkning av lag vara att det skadar mer än det hjälper den lilla människa som det nu gäller. Dags att se över handläggning och lagstiftning och det snarast. Låt Lisa komma hem till tryggheten och värmen hos mormor och morfar.

Gäst

#38 Lisa

2013-01-16 16:32

Låt Lisa få komma hem till sina morföräldrar!!!
Solveig

#39 övergrepp i statens tjänst

2013-01-16 16:32

det är tyvärr så att alla dessa övergrepp som sker dagligen aldrig kommer till allmänhetens kännedom och inte media väljer och tillåts lägga sig i, ni som inte vet kan inte ens drömma om vad människor utsätts för dagligen

Gäst

#40

2013-01-16 16:54

Låt Lisa få komma hem igen till sin Mormor och Morfar. Vad tänker ni med som tog henne ifrån en trygg plats, detta är inte ok, så här går man inte till väga.
hl

#41

2013-01-16 17:02

Jag har i mitt yrke sett så mycket elände och tradegier orsakade av soc förvalt
Eva

#42 Lisa ska hem

2013-01-16 17:02

Märkligt!
Inkompetent!
Och fullständigt förkastligt gjort av Socialtjänsten!
Såhär behandlar man INTE barn!

Alla vet väl att man måste inskola barn på dagis för att dom ska vänja sig vid miljön och dessa barn har ändå inte Lisas bagage med sig.

Ett barn som Lisa måste behandlas ytterst försiktigt för att inte spä på traumat.

Soc, ni är ena J-A idioter och den som beslutat detta förfärliga ska ställas till svars!

Och F-N om ni försöker dölja er bakom "sekretessbelagt"!!!

The Queen

#43 ABSOLUT JA

2013-01-16 17:06

JAAAAAAA till Lisa att hon ska gå TILBAKA hem till sina morföräldrar
Maria

#44

2013-01-16 17:17

Skandal
Pennylane

#45 Lisa hem till Mor-mor och Mor-far självklart.......

2013-01-16 17:30

Det är väl det mest självklara att Lisa skall få växa upp med sin Mor-mor och Mor-far, hon är ju deras barnbarn för jössenamn. Vad är problemet?
mondobaby

#46

2013-01-16 17:34

Visst är det underbart när socialtjänsten bryter mot sina egna lagar och regler. För mer kunskap sök gärna upp vad som står i lagen och i dess förarbeten. Eller nej förresten, då blir vi enkla dumma Svenskar mer kunniga om lagen än vad socialtjänsten och nämnderna i kommunerna är. o ve o fasa.. (ja! det är ironi i mycket av texten)
Red hot smasher

#47 Gör nå't

2013-01-16 17:51

Morföräldrarna i det här fallet borde ärligt talat säga till socialstyrelsen att ta sig i röven och göra jourhemmets personals liv till ett helvete genom att säga till ungen att de vill ha hem henne så hon förhoppningsvis börjar fråga "NÄR FÅR JAG KOMMA HEM? JAG VILL HEM!" 24/7 (vilket förhoppnings leder till att personalen bryter ihop emotionellt, skaffar lite stake och skipar lite "vigilante justice" (vad nu det heter på svenska)), oavsett vad de enligt socialen får och inte får säga, jag menar, att bara få träffa ungen var 14e dag verkar ändå rätt värdelöst och att träffa någon man inte får träffa med hjälp av lite spionage är allt för lätt i dagens samhälle vilket betyder att de A) knappt har något att förlora och B) att de nog om de bara vill kan "stjäla tillbaka" det de har att förlora.
Red hot smasher

#48 Re: Lisa ska hem

2013-01-16 17:53

#42: Eva - Lisa ska hem

Visar ganska effektivt varför sekretess och demokrati inte riktigt går ihop egentligen.

Osse

#49 Re: Lisa

2013-01-16 17:53

#24: Annika Boqvist - Lisa

Ibland undrar man om socialsekreterarna är medvetna om vad de kan orsaka ett som i detta fallet... litet barn? Gör de sitt jobb bara för att de ska göra ett jobb? Har de slutat tänka? De som håller på med maktmissbruk ska omedelbart ifrågasättas och utredas. Trygghet är något av det värsta man kan utsätta ett barn för! Oempatiskt och taktlöst. Hoppas Lisa får komma tillbaks till sin mormor och morfar!

Matte

#50

2013-01-16 17:54

Att inte Soc.har lärt sig något på alla år, skandal efter skandal hur de behandlar försvarslösa barn. Det är självklart att Lisa ska vara hos sina morföräldrar!! De är inte förhandlingsbart!!!