Förbjud diskriminering av ledarhundsförare

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Förbjud diskriminering av ledarhundsförare.

Erbe

#26

2012-09-03 23:00

Borde gälla alla assistanshunddsförare och inte vara ledarhundsförare!!!!
rc

#27 rc

2012-09-04 22:08

People who discriminates service dog drivers should be tied with black blind tape on their eyes for a week and ask them to lead normal life. In the following week they should be given a service dog to lead normal life. Only then the system will change for good.
Karou

#28

2012-09-23 19:31

Det är fel att neka alla de människor som får sina liv tillbaka tack vare ledarhundar rätten att få leva. Att neka en ledarhunds inträde i en butik är som att neka människans rätt till inträde.
demokrat

#29 Förbud av diskriminering av ledarhundsförare, naturligtvis!

2012-10-16 12:05

Förbjud diskriminering av ledarhundsförare NU!

Gäst

#30

2012-10-28 20:34

Skämsläge, fy vad ofta vi hamnar i det numera.
Åsa Tova Bergh
Gäst

#31

2012-11-06 12:39

Det är aldrig shysst att ställa två handikappgrupper mot varandra. Av egen erfarenhet vet jag att det sällan är astmatikern själv som har värst problem utan alla andra som (i omsorg om allergiker) hejdar ledar- / assistanshundförare i porten.

Det handlar om att vi ALLA måste visa hänsyn till varandra och möjliggöra samhällelig delaktighet för ALLA!

Jag är själv assistanshundförare och kan ofta (men inte alltid) klara mina ärenden utan fyrfota assistans. Men för en ledarhundförare eller diabetes/epilepsi/signalhundförare är scenariot ett annat. Då är hunden livsviktig - i alla lägen!

J

#32 Re:

2012-11-06 17:03

#26: Erbe -  

 

Jag håller med. Jag är själv multiallergiker och kan inte alltid gå inne i allmänna lokaler för att många har kvar rök i kläderna efter att tagit ett par bloss ute eller har för stora mängder parfym och sedan dyker det upp någon som har katter hemma eller som hunnit varit förbi och skött om sin häst. Jag har mediciner och möjlighet att ha handskar och skyddsmask. Vi som är riktigt känsliga vill hellre ha egen utrymme på tåg buss eller serveringar med egen filtrerad ventilation. Inte vill vi vara hinder för att andra ska kunna leva fullgoda liv.
Välj ett smeknamn

#33 Re:

2012-11-06 19:00

#13: -

Och hur gör du med den superallergiske som sitter vid bordet bredvid? På ett eller annat sätt så kommer någon att diskrimineras.

Missförstå mig rätt, anser också att ledarhundar och dess mattar/hussar ska få komma in i stort sett överallt (och trodde naiv som jag är att det redan var så). Undantaget för mig är framförallt livsmedelsbutiker men även vissa restauranger.

Joachim Kåhlman, ordförande i Sveriges Ledarhundsförare

#34 Re: Re:

2012-11-06 19:41

#33: Välj ett smeknamn - Re:

Jag vill starkt rekommendera att du - och alla andra - läser Magnus Wickmans text om Ledarhundar och allergi som du hittar på vår hemsida.

http://ledarhund.nu/allmanhet/ledarhundar-och-allergi/

Jag tror att de flesta är överens om att ledarhundsförar och allergiker måste visa respekt i mötet med varandra och det är i princip aldrig ett problem att lösa på plats om det skulle uppstå problem.

Men ditt förslag skulle inte funka i realiteten. Vi har samma behov av ledarhunden i en livsmedelsbutik som i alla andra delar av samhället och när det gäller restauranger så kan det knappast vara så att det skulle fungera med att ha "ledarhundsfria" restauranger. Det finns i dag cirka 300 ledarhundsförare i Sverige och bara 1% av befolkningen har mycket allvarlig allergi mot hund, chansen att dessa två personer ska mötas är inte speciellt stor.

En "superallergisk" person kommer knappast bli mer eller mindre allergisk om hunden ligger stilla på golvet vid våra fötter än om vi är där själva, då vi och alla andra djurägare bär med oss allergen i våra kläder, för att citera ur Wickmans text: "Genom pälsbärande sällskapsdjur i samhället är ”bakgrundsbruset” av pälsdjursallergen (hund, katt och häst) högt. Hela tiden utsätts vi för allergenhalter och en stor andel pälsdjursallergiska individer försämras därigenom i sin allergi trots att de undviker pälsdjur. På Sachsska Barnsjukhuset har vi varje år barn som får sprutbehandling mot pälsdjursallergi för att kunna vara socialt integrerade eller klara skolundervisningen. De kan inte undvika pälsdjursallergenet som varken syns eller doftar. När de ser ett pälsdjur i sin närhet är det inte konstigt att de reagerar emotionellt även om inte djuret gör att de faktiskt blir sämre."

Elisa

#35 Ledarhunden med i allt där ledaren behöver finnas

2012-11-13 18:48

Självklart skall ledarhundföraren få ta med sin hund där han bor,reser ,äter ,handlar m.m

Gäst

#36

2012-11-13 18:49

Sorgerligt att denna påskrift ska vara nödvändig!
hah

#37

2012-12-02 08:42

Så allergiker får helt enkelt lämna resturangen när en blind människa kommer in med sin hund. Trevligt. Tänk om någon i personalen själva har allvarlig hundallergi? Borde ligga i händerna på dom som äger lokalerna att bestämma om djur tillåts eller inte, dom ska inte tvingas tillåta det pga någon lag.
"bara lilla jag"

#38 Handikappsanpassning...

2013-04-04 18:43

[Vi kan ju börja med att orientera oss runt i] Svensk författningssamling;

Förordning (2011:339) om handikappanpassning av vissa byggnader; 1 § /.../finns bestämmelser
om vissa byggnaders tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller
orienteringsförmåga. 2 § Om det i en byggnad finns utrymme för resande i sådan kollektivtrafik
som avses i lagen (1979:558) 1 § /.../ handikappanpassning av kollektivtrafik. /.../ sådan
trafik för personbefordran som tillhandahålls allmänheten mot ersättning./.../.
2 § /.../ När kollektivtrafik planeras och genomförs skall funktionshindrades särskilda behov
beaktas. /.../ vara lämpade för resenärer med funktionshinder. /.../.
[En person MED hund som hjälpmedel, HAR rätt att nyttja sig av detta, enl.lag].

(2010:900) Allmänna platser och andra områden; 12 § /.../ allmänna platser och på områden
/.../att personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga ska kunna använda platsen
eller området /.../. [Vidare följer en intressant punkt till stöd för att medtaga ledarhund];
Ett hinder mot tillgänglighet eller användbarhet på en allmän plats ska alltid avhjälpas, om
hindret med hänsyn till de praktiska och ekonomiska förutsättningarna är enkelt att avhjälpa.

Plan- och bygglag (2010:900, 1 kap. 1 § /.../ med hänsyn till den enskilda människans frihet,
främja en samhällsutveckling med jämlika och goda sociala levnadsförhållanden och en god och
långsiktigt hållbar livsmiljö för människorna i dagens samhälle och för kommande generationer.
16 kap. Bemyndiganden: 4 § /.../. Undantagen får inte medföra en oacceptabel risk för
människors hälsa eller säkerhet.
[Jag är tyvärr inte insatt i det aktuella läget gällande lagar och regler. Men vad jag kan förstå, så är det bara en "Djurfri miljökultur" som folket i Sverige lever efter. Vi verkar ju inte ha djurförbud annat än i folkmun!?]