Förbjud diskriminering av ledarhundsförare
Kontakta namninsamlingens skapare
Re: Ledarhund
Hej,
Man får använda ledarhundar på restaurang och i livsmedelslokaler. Dock är det upp till restaurangägaren/butikens ägare att besluta om man ska släppa in eller inte. Du kan läsa mer på vår hemsida: http://ledarhund.nu/allmanhet/restaurang/
Vet dom inte att en ledarhund är ögon till den som äger den...
En ledarhund ska vara ett hjälpmedel och är vad jag förstår också ett fantastiskt sådant. Det är därför mycket tråkigt att det i praktiken blir mer av ett hinder än en hjälp att ha ledarhund när man blir utestängd från samhället.
Man kan inte låta bli att undra hur det skulle se ut allergiker istället var dom som inte blev insläppta på restauranger och affärerna.
När det gäller hundar verkar man tycka att det är helt i sin ordning att stänga ut. Sen att den i själva verket är ett levande hjälpmedel som oturligt nog råkar vara just en hund.
Jag hoppas det någon dag kommer en ledarhundsförare till restaurangen som jag jobbar på, då ska jag ta emot både hund och förare med öppna armar.
De enda platser där hund enligt lag inte får medföras är där livsmedel hanteras eller förvaras (inte servseras). Överallt annars så är det fritt fram för ägaren till affären, restaurangen, gym eller vad det nu är, att ensam bestämma om hund får tas med in eller inte. Så har det varit sedan vi gick med i EU, men många tycks hänga sig kvar i det gamla...
Och ännu värre är det om ledarhundar blir stoppade... jag tror mycket beror på okunskap...
Ledarhund
Vem/vilka blir vägrade att komma in i vissa lokaler nästa gång?
Vad jag har förstått gäller det bara I köket ,alltså där maten tillagas, inte där maten serveras! Borde därför inte inte vara ett problem med hund i restaurang.
Jag har själv en Assistanshund för epilepsi som larmar innan ett ep-anfall, en stor trygghet för mig. Men tyvärr så har det hänt att jag måste ta en svår diskusion som gjort att jag fått ett svårt anfall och fått åka med ambulans till sjukhus. Det är verkligen dikriminering att inte låta oss använda våra hundar och ha med dem överallt. Det här måste vi kämpa för.
| This discussion has been closed. |
Ledarhund
Ägare inte ta in djur i serveringen. Kanske dags att ändra svensk lag stiftning för öka mångfald och tillgänglighet.