Vi som vill behålla tillagningsköket på Gärdets förskola


Gäst

#1

2012-02-12 00:12

Bättre mat åt våra barn är ett måste. Vad kommer de annars lära sig om mat,råvaror och måltid.

Gäst

#2

2012-02-12 12:13

För en gångs skull- att göra ingenting är bättre och billigare.

Gäst

#3

2012-02-13 12:36

Det verkar ju bli dyrare, i och med nyinstallation och att någon ändå måste värma, tillreda och fixa med maten. Att vi sedan kombinerar detta med någon som också städar är ju en fördel. Jag åt värmd mat i skolan när jag var liten och det funkar bara med vissa rätter. Endel mat smakar vedervärdigt.
Att Gärdet lagar egen mat var ett sotrt skäl till att vi valde Gardet till våra tre barn.

Gäst

#4 Livsmedelsverket säger

2012-02-13 14:27

Lite information http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/I-koket/Vad-ar-cook-chill/

Vad jag kan se är det två stora nackdelar med detta i just barnsammanhang.
1) Maten får inte komposteras, något vi verkligen försöker lära barnen hemma att det är så man gör för att det skapar ett naturligt kretslopp. En sådan här metod motverkar ju den delen av läroplanen.

2) Måste serveras vid minst 63grader?! Hur fungerar det med de mindre barnen, om de inte vill äta de första 10 minuterna så har säkerligen maten sjunkt i temperatur, är den då hälsovådlig?

Dyra investeringar som inte leder till önskat resultat verkar helt vansinnigt.

Gäst

#5

2012-02-13 15:06

Viktigt att beslut om barnens förutsättningar baseras på riktiga underlag som alla kan se och värdera i en riktig och givande dialog. Bra mat för barnen är avgörande för deras utveckling.

Gäst

#6

2012-02-18 13:06

Mycket bra kvalitet på denna funktion.Uppskattad av både av barn, personal samt föräldrar. Att få känna doften av mat-bak samt att faktiskt få chansen att lära sig detaljer kring mathållning.Förändra inte bara för att nån får för sig att det ska vara så utan tänk till och tänk på de berörda hur stor betydelse det kan ha!!Med önskan om stor förståelse.Fam Kundih