Skona naturområdet Hôrstebacke på Öckerö, prioritera byggnation av befintliga rivningstomter.

Skona naturområdet Hôrstebacke på Öckerö, prioritera byggnation av befintliga rivningstomter. / Uppdateringar / En barnfamilj kritiserar projektet i GP-insändare / Kommentarer


Gäst

#1

2022-08-16 18:22

Nu verkar det som det hjälper föga att protestera mot byggnationen när allt är redan påbörjat. Det märkliga är att det enda som skrivits om frågan, vad jag vet, är en insändare i GP, men inte ett ord i Lokaltidningen eller Torslanda/Öckerö-tidningen. Är dom köpta??

Ansvarig för denna petition

#2 Re:

2022-08-17 15:35

#1: -  

 Jag har kontaktat Torslanda-tidningen. De har dock inte skrivit något typ av reportage, däremot sa de att jag kunde skriva en debattartikel/insändare, vilket jag gjorde i samband med invigningen av Kuststigen (denna sida låter mig inte posta länkar, så klistrar in texten från debattartikeln som kom med 21/5): 

 

Populärt naturområde skövlas i anslutning till ”Göteborgs skärgårdsled”

Den nya skärgårdsleden är ett fantastiskt initiativ, och samtliga inblandade skall ha en eloge för detta projekt. Många människor har hittat ut i bergen och i det vackra skärgårdslandskapet. En av de allra finaste delsträckorna ligger i orörd natur på den norra delen av Öckerö, där miljön är särskilt variationsrik med skog, ängar, ljunghedar, klapperstensfält, dammar, kala klippor och en milsvid utsikt ut över havet.
 
I närheten av Hälsöbron ligger ett lummigt område kallat Hôrstebacke, som består av ängssluttningar med gamla betesmarker i lä från vinden samt ett för öarna större sammanhängande skogsområde. Dessa sluttningar har sedan generationer använts som utflyktsmål av öborna. Under efterkrigstiden planterade eldsjälar, lärare och skolbarn träd där, vilket resulterat i ett omväxlande naturområde med många fina rumsbildningar och gott om upptrampade stigar, vilket också gör platsen tillgänglig för alla åldrar.

Det rör sig om ett rekreationsområde i paritet med Jungfruviken eller Ersdalen på Hönö. Detta är en självklar entré till denna sträcka av skärgårdsleden och det större strövområdet på norra Öckerö; det utgör en mjuk gräns mellan bebyggt samhälle och det karga orörda landskapet. Det var också här leden var tänkt att gå, vilket man kan se av det blåa krysset på berget, som markerar där en stolpe skulle stå.
 
När Länsstyrelsen fick i uppdrag att utarbeta en byggnadsplan för Öckerö under 1940-talet, blev platsen dock avsatt för bostadsändamål. Men medan resten av planen bebyggts sedan dess, har denna del legat orörd och fallit i glömska. Under de omkring 75 år som förflutit sedan dess har befolkningen fortsatt att använda platsen som rekreationsområde.
 
Som vi fått höra, så är det nu kris i befolkningsfrågan. Trots att det finns pågående detaljplaner för närmare 500 bostäder bara på Öckerö, och detta i huvudsak på rivningstomter nere i hamnen, vill kommunstyrelsen öka bostadsbyggandet och snabba på processerna. De har därför tagit initiativet att bebygga den obskyra resten från 1940-talsplanen. Trots att såväl allmän uppfattning som tjänstemannautlåtanden i grönstrukturplan och naturinventering avråder från exploatering.
 
Kommunen som ägare av marken har kunnat söka bygglov direkt från planen, som de sedan själva godkänt genom det kommunala planmonopolet. Allmänheten underrättades när allt redan var färdigt, om det obestridbara faktumet att naturområdet skall skövlas till förmån för 13 parhus. Detta kallas av kommunstyrelsen för transparens.
 
Detta är inget mindre än en skandal: en kvalitativt särpräglad naturmiljö, som utmärker sig i kontrast till det omgivande karga landskapet, kommer att utplånas samtidigt som det finns gott om byggbar yta på rivningstomter, som nästan ingen har något emot om den bebyggs. Projektet påverkar inte bara lokalbefolkningen, utan också besökare, inte minst till ”Göteborgs skärgårdsled”.
 
OLOF ANTONSON

 


Ansvarig för denna petition

#3 Re:

2022-08-17 15:58

#1: -  

 Innan dess har jag skrivit en tvåsidig debattartikel i Lokalbladets februarinummer 2022, samt en replik i marsnumret på det korthuggna svar om att "bostäder vägde tyngre" som jag fick av kommunstyrelsens ordförande, Jan Utbult. Dessa finns att läsa i Lokalbladets digitala arkiv.




Betald annonsering

Vi kommer att visa annons för den här namninsamlingen för 3000 människor.

Läs mer...