Tillåt husdjur i svenska skyddsrum!

Tillåt husdjur i svenska skyddsrum! / Uppdateringar / En vecka och över 10 000 namn! / Kommentarer


Gäst

#26

2022-03-08 19:23

Bra jobbat ❣

Gäst

#27

2022-03-08 19:27

Allergivänliga skyddsrum….. bra tanke, men jag vill vända det åt andra hållet - att det finns skyddsrum för dem som är allergiska. ”Varför denna vinkling” tänker du säkert. Jo, jag vill påstå att det finns fler hem med husdjur än vad det finns hem utan. Är det inte lättare att då ordna skyddsrum åt dem som INTE har än åt den stora massan som har? Kronhjorten

Gäst

#28

2022-03-08 19:38

Bra för det måste kunna gå att ge oss djur föräldrar ett lugn att kunna få ta skydd tillsammans med dem. Det är ett åtagande man gjort och inget man bara lämnar ifrån sig om det blir krig. Vi har känslor, dem har känslor. Sen självklart ska hund munskydd och sådant bäras vid såna här tillfället om de skulle behövas. Tack för ni körde igång denna namninsamling

Gäst

#29

2022-03-08 19:41

Hej! Det finns ju nöt allergiker med det är inte samma som djur. Om kriget kommer ska man ta med och äta helst mat som går att äta kall. Då är ju nötter och torkad frukt ett bra alternativ. Hur går det då. Om inte husdjur får komma med. En liten tanke ,Jag vill att allt detta ska funka bara. För jag har köpt nötter .

Gäst

#30

2022-03-08 20:22

Tack för uppdateringen. Det borde kunna gå att lösa detta på ett sätt som alla kan acceptera. Om bara viljan finns. Tack för att du tagit upp detta, det är en viktig fråga för så många. Mvh Lotta Stenfelt

Gäst

#31

2022-03-08 20:36

Vilka husdjur är det ni vill tillåta i svenska skyddsrum? Gäller det bara ”söta djur” som hundar o katter? Eller även djur som marsvin, hamstrar, ormar, spindlar, kor, hästar, grisar o fågelar?

Gäst

#32

2022-03-08 20:54

Härligt! Bra jobbat 😌
Jenny

#33 Re:

2022-03-08 21:10

#18: -  

 Tack! Och bra skrivet av dig som verkligen är allergisk, men väljer att leva med medicinerna ändå. Jag önskar att fler vore som du när det kommer till fråga om kris eller krig!

Jag håller även med dig om att de som är riktigt sjuka bör få ett eget allergi/sjukrum. Övriga som snyftar över rinnande näsa eller lite klåda under tiden det är krig.. ja, det förstår jag inte alls!

Likaså kan man ju inte porta de som har lite för mycket parfym på sig eller en liten matsäck som råkar innehålla nötter. Är det sådan pass allvarlig allergi så bör man inte vara där, utan i ett "säkrare" rum.


Gäst

#34

2022-03-08 22:49

Angående allergier. Varför är det en sån stående fråga när det gäller djur.?! Jag som har hundar, är extremt allergisk mot parfym, och nikotindoft (rökande människor) det kan inte vara mer allvarligt att vara djurallergiker än att vara annan allergiker. Men det är det ingen som nämner. Absurt! 😣 en förlegad syn på djur och en slags ursäkt för att förbjuda. Det är inte många som är allergiska mor djur 🦔

Gäst

#35

2022-03-09 01:47

Hej Carro, jag är glad för detta iniativ. Och jag är både allergiker och djurägare. Något som gör mig väldigt upprörd är att man diskriminerar djur och använder den klassiska ”allergi” lögnen för att komma undan med det och det är helt sinnessjukt. Jag har dåligt immunförsvar och lider av en rad olika allergier. Det allra värsta är mot damm. Och sen när har jag rätt att kräva ett hypoallergent skyddsrum med aerosoldusch? Ingen bryr sig om oss allergiker och lögnen om att djur inte skulle få vara i skyddsrum med oss är skamlig och tillhör en förlegad livssyn som inte hör hemma i detta årtionde. Jag skulle bli oerhört sjuk i ett skyddsrum då mina behov som allergiker absolut inte visas hänsyn till och det rimmar illa med att djurhatare använder det som fasad för att kunna diskriminera utan att bli ifrågasatta. Andelen riktiga allergiker som reagerar på djur är dessutom relativt låg. En uppskattning av ca 80% av alla som påstår sig vara allergiker är det inte utan använder det för att slippa behöva ta ansvar över fobier och inlärt hat. Det är lika illa som rasism. Våra djur har inte bett om att ha oss som föräldrar men det är precis vad vi är för dem. Deras föräldrar. Och vi har ett lika stort ansvar att ta hand om dem som vi har för våra människobarn.
Morrissima

#36 Re:

2022-03-09 01:48

#27: -  

 Mycket bra synvinkel! 


Gäst

#37 Re:

2022-03-09 01:49

#31: -  

 Marsvin är söta djur 🥺❣️ 

och ja, alla definitivt 🙈


Gäst

#38

2022-03-09 08:22

Kom även på en sak till, finns ju stora husdjur som häst, får, getter kor. Skulle människor vara intresserade att bygga trygga lösdrifter och boxar i så man inte behöver släppa ut dom i det fria?. Fick en sån fråga och tänkte det här är nog en sak som måste lyftas också 🤗 mvh My Jonsson
Christina

#39 Re:

2022-03-09 09:14

#3: -  

 Håller med dig, är man jätteallergisk så hjälper det inte utan djur. Vi djurägare har ju allt på våra kläder.


Gäst

#40

2022-03-09 09:18

Tack snälla för ditt engagemang!

Gäst

#41

2022-03-09 09:22

Jag kommer ALDRIG att skydda mig själv och lämna mina djur 😥 va skulle hända med övriga alla djur? Hoppas och ber att det aldrig ska behövas 🙏 En ynklig man som styr för tillfället hela Europa 😥😥
Madeleine

#42

2022-03-09 09:56

❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️


Gäst

#43

2022-03-09 10:11

Hej. Tack för uppdatering och information. Självklart handlar det inte om att ställa någon mot någon. Inte på något sätt. Det handlar om att msb.se ska ha en plan och förberedelse att bistå, både för dem som är allergiker och husägare. Det ska finnas skyddsrum för båda och denna förberedelse bör sättas igång snarast möjligt. Husdjur är medlemmar i familjen och ska självklart inte lämnas själva. Positivt att Svenska Kennelklubben har beslutat att samtala med MSB och håller tummar och tassar på att det blir ett positivt resultat. Jag själv sprider din namninsamling så att vi blir fler. Tack igen för ditt arbete. Önskar dig en fin dag☀️Helene
Freddy

#44 Re: Rätt tänkt.

2022-03-09 10:20

#27: -  

 


Gäst

#45

2022-03-09 11:18

Tack själva för ert fantastiska jobb. Blir jätte glad att det är så många som har skrivit. Det ska bli fler. Har också förståelse för att folk med allergier inte ska behöva dela rum med djur. Men det är som en familjemedlem det också och är våra goa barn på 4 ben. Det finns mediciner och tycker man kan ta det ansvaret. Det är ett djur det handlar om. Inte för att människan ska ta skada för det men jag står för djuren. Djuren förtjänar allt. Jag hade på riktigt räddat djuret framför mig själv.

Gäst

#46

2022-03-09 12:12

Heja dig Du har allt mitt stöd då jag arbetar med hemlösa katter ❤️
Maggan

#47

2022-03-09 16:39

Tanken att själv uppsöka ett skyddsrum om inte mitt djur är välkommet finns inte. Är så tacksam över att det finns djurvänner som driver detta vidare. 


Gäst

#48

2022-03-09 21:02

En fråga bara... Hur har du tänk med kiss & bajs? Kan ju vara fråga om flera dygn i sträck utan att man får öppna stötvågsdörren. Och hundar bajsar ju inte låda direkt. Sen ska hundar, katter, kaniner, fåglar och alla möjliga varelser kunna samsas på liten yta. Tyvärr praktiskt mycket svårt.

Gäst

#49

2022-03-10 08:15

Tack carro

Gäst

#50

2022-03-10 18:47

Hahaha gu så löjligt. Vill du inte lämna dina djur så ta med dom och flytta ut i skogen istället för att utsätta andra människor i fara. Och var ska vi dra gränsen?? Mina kameler får de oxå följa med i skyddsrummen? De är ju mina familjemedlemmar och är väl inte mindre värda än din katt, eller??



Betald annonsering

Vi kommer att visa annons för den här namninsamlingen för 3000 människor.

Läs mer...