Blocket: skilj på annonser för ras- och huskatter!


Gäst

#76

2016-10-06 11:27

Blocket hjälper till med oseriös handel och avel på sällskapsdjur! Detta tycks ha escalerat år för år. 


Gäst

#77

2016-10-06 20:23

Jag önskar samma för hundar.
C M

#78 Det är inte svårt...

2016-10-08 08:23

... för blocket att registrera en underkategori på annonserna med kravet att det finns stamtavla på kissarna vid avhämtning. Att polisanmälan sker om någon bryter mot den regeln. 


Gäst

#79

2016-10-10 09:29

Bland/huskatter ska inte kosta lika mycket som seriöst avelsarbete med raskatter där flera dyra veterinärbesök med olika tester har gjorts.
OsB
Gäst

#80

2016-10-10 23:50

Stödjer denna petition då det är stamtavlan som gör det till en raskatt, huskatter säljs på löpande band till ockerpriser på Blocket med rubriker som innehåller procentsatser av nu det dem anser vara raskatter. Sedan förekommer det att det verkligen är i egentlig mening en renrasig katt dock utan stamtavla men med tanke på de hälsoprogram som finns inom olika raser följs dem därmed inte och därmed riskerar att sprida genetiska sjukdomar när en del får för sig att jag tar en kull ungar på en "Sphynx" med en korthårig katt (för alla vet att en hona skall ha en kull innan hon steriliseras=ren idioti då inget djur behöver en kull före det KASTRERAS, ja det heter kastrering på båda könen hos katter). Att skapa huskatter som till viss del bär anlag för mer eller mindre nakenhet dock kan dem ej få det i första generationen efter en sphynx men rätt som det är stöter en okastrerad övergiven huskatt ihop med en katt som visar sig bära den typen av gen och vad kan då hända? Katter som fryser ihjäl omgående.  
Alla kattungar som ej skall gå i avel bör säljas kastrerade (raskatter tillika alla huskatter då det finns tillräckligt med hemlösa katter), vara vaccinerade, chipmärkta och veterinärbesiktade enligt min åsikt. Man ska bara stödja seriös avel där alla regler inom det förbund som uppfödaren har sitt Katteri registrerat hos och dessutom följer alla seriösa de olika hälsoprogrammen som finns upprättade inom majoriteten av raserna.

Enligt lag skall en kattunge vara minst 12 veckor gammal när den flyttar från sin mamma. Ofta förekommer det att kattungen flyttar från sin mamma vid betydligt yngre ålder, är uppvuxen på en mindre ort där många sorgligt nog väljer att ej kastrera sin katt och ger bort kattungarna gratis så fort dem äter själva och går på lådan, dem är med andra ord inget annat än slit och släng vara hos somliga. På landsbygd finns det många okastrerade hankatter som är hemlösa eller matas ute på farstukvisten.

En katt är ett djur vars status behöver höjas, dem behöver så gott som allt som en hund behöver. Värna om de huskatter som redan finns och gör en välgärning och köp en hittekatt från ett katthem om du ej har intresse av en raskatt som sällskap då man uppskattar tex ett visst utseende och temperament.


Gäst

#81

2016-10-11 19:53

För att jag tycker det är viktigt att säljare inte lurar kattungeköpare att tro att de köper raskatter när de inte gör det.

Gäst

#82

2016-10-13 11:24

Jag vill att detta sker även på hundar. Blandraser kan ha en egen rubrik att sälja sina djur på.

Gäst

#83

2016-11-01 20:29

De här djurhandlarna, blocketsäljarna, är bedragare i lagens mening.
Blocket skulle aldrig acceptera annonser om en gul metall med rubriken "svenskt guld" "extra starkt guld" etc.
De måste lära sig skilja på äkta vara även då det gäller djur.
Som det är nu så gynnar de bedragare som dessutom är skattesmitare eftersom de inte har de naturligt medföljande utläggen för avelsdjuren, avel, veterinär, registrering osv som raskattuppfödare har och som innebär att man går back med dagens prissättning för en raskatt.