Stoppa dubbelspåret genom Hudiksvall

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Stoppa dubbelspåret genom Hudiksvall.


Gäst

#1

2016-09-11 20:47

Inte klokt att järnvägsspår ska förorsaka rivning av hus. Låter mer logiskt att förlägga spåren utanför centrum.

Denna post har tagits bort av personen som skrev den (Visa detaljer)

2016-09-11 21:10



Gäst

#3

2016-09-11 21:19

Jag vill inte att gods tågen ska störa stadsmiljön i Hudiksvall .
Tycker att den bör läggas utanför .

Gäst

#4 Bakåtsträvare!

2016-09-11 21:34

Men! Vad är det här för fånig omröstning? Tänk efter nu, ingen vill ha tågstationen utanför centrum, titta bara hur det är i Söderhamn, rena katastrofen! Okey, ett par hus måste rivas, no big deal!


Gäst

#5

2016-09-11 21:38

Det är helt vansinnigt att dra ett dubbelspår genom centrala stan.
Det går att finna andra lösningar.
Varför inte låta persontrafiken få passera som nu och övrig trafik ha stop uppe vid medskog?
Eller vad som helst, men inte genom stan.

Gäst

#6

2016-09-11 21:39

Vill inte att Hudik ska delas i två delar med en ständig tåggenomströmning!

Gäst

#7

2016-09-11 21:41

Det räcker nu! Staden är ju helt förstörd på sina ställen, träd huggs ner och stadsplaneringen är under all kritik med hus som får målas hur som helst och byggnader som inte är underhållna. Det är dags att politikerna lyssnar och bevarar istället för att förstöra de vackra gamla miljöerna!

Gäst

#8

2016-09-11 22:50

Tycker att möljen och stadshuset hör till Hudiksvalls historia. Fina gamla byggnader som bör bevaras.
Men visst biltrafiken genom möljen borde göras nåt åt. Men dubbelspåren borde dras genom tunnlar under staden eller läggas utanför.

Gäst

#9

2016-09-12 00:25

Jag vill inte ha dubbelspår genom Hudiksvall. Säkerhet och miljö måste komma först. Dra spåret utanför stan.

Gäst

#10

2016-09-12 04:31

Dels förstörs vår vackra och unika stadskärna men framförallt tänker jag på säkerheten. Vad händer om det blir nåt "fel" eller någon form av olyckshändelse med dessa godståg som går med kemikalier så nära folk?! Då är det för sent att tänka om...

Gäst

#11

2016-09-12 05:16

Ut med järnvägen från centrum .hur mycket avgaser sprids inte när det står 30\40 bilar på tomång vid bomfällning
Rädingstjänsten bör nog oxå frågas vad de tycker om järnvägen genom staden ....
Hur många resenärer kan gåtill järnvägsstation i dag? De kommer körande från närområdet å ska in i centrum för att leta parkering

Gäst

#12

2016-09-12 06:23

För jag tycker det är helt galet att tågen skall gå igenom Hudiksvall. Förstår ej varför man ej låter kommuninvånarna får vara med om att rösta om detta. Låt folket komma till tals

Gäst

#13

2016-09-12 06:52

Ha kvar nuvarande spår för persontrafik.
Ett nytt spår för godstrafik utanför Hudiksvall o Iggesund.

Gäst

#14

2016-09-12 07:01

Vill ej ha dubbelspår genom Hudiksvall, järnvägen kan flyttas utanför som det är i Söderhamn

Gäst

#15

2016-09-12 07:03

Ett bättre centrum. Bättre utvecklingsmöjligheter för kattvikskaj o håstaholmen området.
Öppnar upp för bebyggelse på norra sidan galfberget mellan björkberg o sandvalla.
Gör om banvallen mellan sandvalla och kålhagsgaran till cykelväg.

Gäst

#16

2016-09-12 07:33

Om 50 personer kliver på i Hudiksvall så är det troligen bara 5 som gått till stationen, övriga har tagit sig dit med egen bil, taxi eller anslutningsbuss. Sen förstår man att det är ett snyggt sätt att bli av med Folkets hus som är ett svart hål i kommunens kassakista. Att allt miljöfarligt gods också skall gå igenom centrum gör ju inte förslaget vettigare. Detta kommer sannolikt att förbjudas i framtiden på grund av katastrofrisken.

Gäst

#17

2016-09-12 07:33

Därför att jag ser framför mig hur stadsbilden raseras och det anrika som varit bilden av det gamla Hudiksvall förstörs. Efter 25 år i staden blir jag uppriktigt ledsen av de långt skridna planerna om dubbelspår.

Gäst

#18

2016-09-12 07:41

Det är det mest idiotiska förslag, som kommit. Titta på Prag, där man har fina arkitektoniska byggnader. Här förstör man vackra byggnader som Stadt och Kulturhuset för att tåg ska bli vår stadsbild. Parken försvinner, naturen försvinner, man vill t o m bygga ett stationshus där. Säkerligen glas och betong !

Lägg statonen utanför, det går så bra i Söderhamn Jag får inte längre till stationen, jag har långt nu också. Sätt in bussar, som anpassas efter tågtiderna.

Titta på Gävle. Många som pendlar dit, jobbar på Sjukhuset eller jobbar eller läser på Högskolan. Dit går det bussar. Inga problem. 

Man kan inte tro att alla som pendlar till eller från Hudiksvall,  har sitt boende eller jobb bredvid järnvägsstationen

Jag bävar inför detta idiotiska förslag. Finns det inte någon estet i kommunstyrelsen ?
Gunlög Hed


Gäst

#19

2016-09-12 08:01

Det är att förstöra en anrik och idyllisk innerstad. Rena vansinnet!

Gäst

#20

2016-09-12 08:30

Solklart. Vore galet med 2 spår genom centrala Hudiksvall!

Gäst

#21

2016-09-12 09:34

Uppvuxen i Hudiksvall och tycker detta är tråkigt och kommer inte gynna staden!

Gäst

#22

2016-09-12 09:40

Det är dumt att förstöra stadsbilden med ett dubbelspårigt spår rakt igenom staden, men Berlinmuren var säkert en god ide från början den å!

Gäst

#23

2016-09-12 09:48

Jag kommer från Iggesund och vet av egen erfarenhet från Örebro där jag bor idag hur delad staden blir av ett dubbelspår rakt genom staden. Gärna mer tågtrafik men inte rakt igenom städerna om det inte är i tunnlar.

Gäst

#24

2016-09-12 09:52

Vill ha järnvägen utanför stan västra alternativ.

Gäst

#25

2016-09-12 10:30

Det är fruktansvärt att förstöra stadsmiljön för oöverskådlig tid därför att man tror att inpendlingen av arbetskraft står och faller med en central station! Undersökningar visar att välutbildade människor är mer miljömedvetna varför jag tror att de kommer att uppskatta ett miljövänligt centrum och kanske också att flytta hit, kanske på det nya fantastiska Kattvikskajen/Håstaholmen!
Tänk er ett bullerplank på ca 4m som i princip skärmar av staden, från Breda gatan, förbi Hamngatan, Möljen, Håstaholmen och förmodligen ända ut förbi Idenor! Man kommer inte längre att kunna se havet från ex. Möljenområdet! För att överhuvdtaget komma ut till strandpromenaden måste man ner i en lång tunnel vilket för många blir ett hinder!
Det är bättre att vi har en stad som folk vill bosätta sig i ( ökat skatteunderlag bl.a.) istället för att få folk att pendla till en miljöförstörd stad dit det inte är intressant att flytta!