Vi som är emot skattehöjningen på 90 öre på Orust


Gäst

#1

2016-08-15 17:22

Aja litta skatt kan ni väl betala


Gäst

#2

2016-08-15 18:17

Vill inte betala mer i skatt än vad jag gör för saker som politikerna klantat till...

Gäst

#3

2016-08-16 07:29

För att det måste finnas ett annat sätt att få ihop ekonomin!

Gäst

#4

2016-08-16 08:36

Helt fel väg att gå.

Anonymous

#5

2016-08-16 19:31

Lägger ut detta på Uppdrag av Elisabet Staf:

Det är fantastiskt att bo på Orust och våra Orustpolitiker är valda av oss. De jobbar hårt och driver olika frågor för att väl förvalta vår gemensamma plånbok.
Har nu 8 frågor till de ansvariga politiker som i torsdags på KF röstade JA till 90 öre höjd skatt på Orust:
1.Har det gjorts en konsekvensanalys över tid, vad en sådan extrem skattehöjning medför? Finns den i såfall att läsa på orust.se?
2.Vi har haft sorgebarnet Henån skola i media och nu skrivs det i varje tidning om 90-öringen - anser ni att detta är ett bra sätt att marknadsföra Orust för att få fler invånare? Om inte - vilken marknadsföring görs som är framgångsrikare?
3. En familj vill flytta från Gbg till öarna - hur stor är chansen tror ni de väljer Orust när det medför en lönesänkning i familjen med ca 7000?
4. Finns det risk att en låginkomsttagare på Orust som nu får nettolönesänkning med 2-3000kr istället belastar sociala med ökat bidragsbehov?
5. Har ni frågat företagarna hur denna skattehöjning påverkar konkurrenskraft, förmågan att hitta arbetskraft, köpkraft hos de anställda och deras krav på löneökningar när nettolönen minskar?
6. Utgår ifrån att ni "lyft på varje sten” internt kring ärendehantering, löneadministration, samarbeten STO, inköp/upphandling, men hur stor andel tjänstemän per invånare har vi jämfört med andra kommuner?
7. Hur stor andel tjänstemän som arbetat med budgeten - bor i annan kommun och drabbas därmed inte själv?
8. Majoriteten berättade i torsdags att de ideologiskt valt att inte ge de äldre valfrihet(LOV). Är denna princip socialt och ekonomiskt försvarbar, med tanke på att de äldre i både Tjörn, Stenungsund och Uddevalla verkar ha denna valfrihet?
Undanber alla personliga påhopp i denna tråd, och hoppas på kloka svar här:


Gäst

#6

2016-08-16 20:59

För att jag är sjukpensionär och har inte råd med en höjning då min sjukpension är så låg

Gäst

#7

2016-08-17 08:13

Vi behöver kompetenta politiker på Orust, som har utbildning och erfarenhet inom företagsekonomi !

Numera pensionär efter ett långt yrkesliv som egen företagare.
/Bengt

Gäst

#8

2016-08-17 14:58

Våra politiker på denna ö måste titta på alternativ till det som de tar beslut om att lägga våra pengar på! Oavsett vad de tittar på som "måste" fixas så tittar de aldrig på alternativet till det. D frågar en tjänsteman om vad det skulle kosta att göra si o så. Tjänstemannen svarar på frågan, med ngt alternativ frågas aldrig efter och kommer aldrig på tal. Därför blir allting SÅ DYRT!
Det finns alltid alternativ men de utreds ALDRIG!
Konsekvensanalys bortser de ifrån helt o hållet.
maja

#9 Re:

2016-08-19 20:06

#2: -  Inte jag heller, dom kan sänka sine löner själva, dom har höjt med flera tusen för sig själv trots att dom höjt skatten flera gånger.

 


Gäst

#10 Re:

2016-08-19 20:09

#6: -  

 Jag håller med. Vi som har sjukpension har högre skatt av alla.Blir Inte bättre nu inte.

maja

#11 Re:

2016-08-19 20:14

#7: -  Ja dom kan uppenbarligen inte räkna och inte heller planera

 


Gäst

#12

2016-08-19 20:34

Kommunen har för många tjästemän i förhållande till antalet invånare. Där finns pengar att spara. Jämför med andra kommuner. De har inte lika många.


Gäst

#13

2016-08-19 20:35

Anser att Orust kommun saknar vision, mål och strategier. Kommet sannolikt att flytta härifrån eftersom det jag sett i mitt samhälle tyder på att det är risk för att kommunen saknar yrkes kompetens för att komma tillrätta ned sina problem och utmaningar.

Denna post har tagits bort av ansvarig för petitionen (Visa detaljer)

2016-08-20 07:21



Gäst

#15

2016-08-22 19:24

Jag Bor och arbetar på Orust

Gäst

#16

2016-09-01 09:55

Därför att jag anser att en skattehöjning inte kommer att medföra något positivt för kommunen. Hur många tror våra politiker kommer att välja att bo på Orust när det finns närliggande minst lika attraktiva boendemiljöer efter att ha höjt vår skatt till en av de högsta i Sverige. Vad vi behöver är inte höjd skatt utan ansvarstagande duktiga politiker som inte sprider våra pengar på ett sådant sätt som man gjort med bl.a Henån skola. SKÄRP ER ELLER AVGÅ!!!!

Gäst

#17

2016-09-04 10:06

Känner ingen i kommunledningen till Lafferkurvan som visar att när skattenivån stiger över en viss nivå som människor inte känner att man kan acceptera, så sjunker den verkliga skatteintäkten. Detta kan ske genom att man t.ex. flyttar dit där skatten är lägre eller genom att man på olika sätt undanhåller intäkter från beskattning. För många minskar också drivkraften att arbeta. Det kan alltså tvärtom vara intäktsmässigt lönsamt att sänka skattenivån hur konstigt det än kan låta.

Gäst

#18

2016-09-05 19:00

En mera professionell kommunledning kan säkerligen hitta bättre lösningar. En höjning med 99 öre bör bestämmas av en bred medborgar majoritet genom omröstning.
Mimmi

#19 Fritt fall

2016-09-06 00:39

Varför ska politiker på Orust tänka på en konsekvensanalys? Dom har ju ansvarsfrihet på det mesta...