Rädda dagmammorna i Lunds Kommun

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Rädda dagmammorna i Lunds Kommun.


Gäst

#26

2016-06-08 19:57

Jag känner mig så oerhört lyckligt lottad att få  ha mina barn hos våra obeskrivligt fantastiska, kunniga, yrkesstolta, kärleksfulla, proffsiga, flexibla & engagerade dagmammor i Dalby med omnejd! Våra barn får vistas i en lugn & trygg miljö om dagarna & de hittar på & lär sig nya saker varje dag. Pedagogisk verksamhet förekommer i allra högsta grad & flätas in på ett mycket naturligt sätt hos våra dagmammor! Den som tror något annat är helt säkert välkommen på studiebesök. Och att påstå motsatsen måste minst sagt kännas kränkande för våra dagmammor. Kan för mitt liv inte förstå hur man kan vilja avveckla ett så fantastiskt alternativ till barnomsorg som dagbarnvårdarna är. Jag som förälder vill kunna välja den barnomsorg som jag anser passar bäst för mina barn. Det måste finnas alternativ som passar alla! 


Gäst

#27

2016-06-08 20:35

Jag skrev under för att jag anser att dagmammor är lika betydelsefulla och viktiga som förskolor/dagis.
Oftast är dagbarn mindre grupper och är i behov av detta. Alla barn är olika och har olika behov. Det gäller att se varje barns behov och anpassa sig efter detta. Hur kan man uttala sig att barnen är vår framtid när man inte satsar på deras barndom ? Hur kan man påstå att man individanpassar när man ska skära ner på allt som handlar om våra barn ? Hur ska vi kunna trygga och säkra en framtid när det inte satsas på resurserna som finns ?
Det som idag ska vara en rolig tid blir istället en orolig tid. Varför är man inte är villig att lägga pengar på att se till att barnen får en ordentlig förskola/skolgång där de presterar bra med kompetent personal ?

Gäst

#28

2016-06-08 21:06

Det är klart att vi dagmammor ska vara kvar.Alla passar inte i stora barngrupper ! Vi står för familjekänsla o hinner se barnens behov o annpassar verksamheten efter det.

Gäst

#29

2016-06-08 21:11

Bra med alternativ! Alla barn är inte lika.

Gäst

#30

2016-06-09 04:46

Dagmammor borde finnas överallt!
Har inte den möjligheten till mitt barn tyvärr.
Systerdottern är hos dagmamma i Lund o vill aldrig i livet ändra den situationen.

Gäst

#31

2016-06-09 08:38

Det är så fel att ta bort dagmammor. Små barn behöver mindre grupper än vad som finns på dagens förskolor. Dessa små grupper finns hos dagmammorna.

Gäst

#32

2016-06-09 10:40

Daghem är bra, men passar faktiskt inte alla barn!

Gäst

#33

2016-06-09 12:10

Hur kan man skära ner på tryggheten hos ett barn? Hur kan det anses som en besparing? Vi är så himla bra på att hjälpa till överallt i världen men, att ta hand om våra egna barn verkar vi inte kunna göra. Det finns så mycket man kan säga till om detta och listan kan göras oändlig lång. Jag kan bara säga att det är sorgligt... Så mycket annat att spara på i vårt land. / SANNA SIPO Malmö
Kristina

#34

2016-06-09 12:32

Dagmammorna har samma utbildning och jobbar mot samma mål som förskolan, att den pedagogiska verksamheten skulle vara sämre håller inte som argument. Däremot slipper de lägga tid på att dokumentera. Personligen är jag så nöjd med valet att ha barnen hos dagmamma! Alla tre har gått hos samma, dottern fick byta i höstas pga allergi, ett byte som gick att lösa på ett par dagar och där man ändå ser till att hon får träffa sina gamla kompisar. Så nu har hon dubbelt upp med kompisar i åldrarna 2-6. Båda pojkarna har klarat sig galant i skolan och är trygga självsäkra individer, jag kan inte på något sätt se att de skulle ha sämre förutsättningar än sina klasskamrater. Det personliga engagemanget sträcker sig långt utöver vad man kan förvänta sig av någon i vilket yrke som helst! Dagmammorna arbetar i grupper som träffas två gånger i veckan på deras gemensamma lokal och har gemensamma aktiviteter. Utöver det ses de på lekplatser mm. De går på biblioteket en gång i veckan. Det görs utflykter både i Lund och utanför. Tex kulturen, bio, botaniska trädgården, mila mässan i Malmö, tågutflykt till Eslöv mm. Det gör att barnen får möjlighet till lugn i små grupper med en vuxen de känner sig trygga med, men också möjlighet att träffa andra barn och vuxna. Det gör också att de känner de personer som hoppar in vid sjukdom, semester eller annan ledighet, något både vi föräldrar och barn uppskattar. Även personalen tror jag. Om problemet är att det finns för få barn tror jag att budskapet om att alternativet dagmamma finns i kommunen. Det passar säkert inte alla familjer, men gå ut och berätta i föräldragrupper, BVC, kyrkan mm att det finns ett alternativ. Personligheten, flexibiliteten och de små grupperna har varit ovärderliga för oss under åtta års tid.

Becca

#35

2016-06-09 16:27

Dagmammor är toppen.. låt dom vara kvar


Gäst

#36 Bevara dagmammorna

2016-06-09 21:14

Givetvis måste dagmammorna bevaras. Varför lägga ner en verksamhet som barn mår bra av?


Gäst

#37

2016-06-10 07:11

För att dagmammor behövs. Dagis är för stökigt.

Gäst

#38

2016-06-10 07:17

För att jag som mormor vill att mina barnbarn ska få vara kvar hos sin dagmamma. Jag vill också ha kvar valmöjligheten, dagmamma eller dagis, alla barn fungerar inte på dagis utan mår bättre av att vara hos en dagmamma i en hemmiljö.

Gäst

#39

2016-06-10 08:30

Låt oss föräldrar välja. 

De är inte konstigt att de  "inte finns någon kö" när föräldrar blir hänvisade och får plats på förskolan istället.. redan nu är efterfrågan är större än möjligheten att få ha dagmamma, man tvingas till något man inte vill.. 


Gäst

#40

2016-06-10 08:33

Jag gick till dagmamma som barn och trivdes jättebra. Vill själv ha denna valfrihet när jag får barn. 


Gäst

#41

2016-06-10 14:43

För att mina barnbarn är hos dagmamma i Björnstorp och de har det jättebra där.Jag brukar hämta och lämna dem ibland och jag kan gå dit och behöver inte köra bil.

Gäst

#42

2016-06-13 16:42

Jag är själv dagmamma i staffanstorp och det måste finnas alternativ i barnomsorgen . ALLA barn platsar inte i förskolor .
Mvh Siv

Gäst

#43

2016-06-13 17:42

ÄrKommunal dagmamma i Uppsalakommun.Självklart ska vi finnas som alternrnativ i alla kommuner!

Gäst

#44

2016-06-13 18:03

Det är jätteviktigt att det finns valfrihet för föräldrar inom barnomsorgen. Inte alla barn som passar i förskola och inte alla föräldrar som vill ha sitt barn i stora barngrupper!

Gäst

#45

2016-06-13 18:40

För att valfrihet inom barnomsorgen är jätteviktig!
Alla gillar olika!!!!! Alla är olika!!!!! Alla är lika viktiga!!!!!

Gäst

#46

2016-06-13 21:11

De skall vara fritt för alla föräldrar att välja vart man vill ha sitt barn.

Anonymous

#47 Detta är inte klokt!

2016-06-14 11:33

Vi bodde i lund 2013 när vi började leta dagisplats då jag inte trodde dagmammorna fanns längre. Vi hade en planerad flytt till Södra Sandby och av den anledningen kollade vi dagis där. Det var ett dagis vi verkligen föll för men tyvärr fanns det inte plats där. Då började jag leta och till slut fick jag höra att dagmammorna fanns, och då var det mitt självklara val. Vi fick träffa en helt underbar dagmamma i Lund på Norra Fäladen som kändes helt rätt från första början. Vi kände oss trygga vilket också ledde till att dottern kände sig trygg. Sedan den dagen har hon varit vår stora stjärna! Dottern älskar sin dagmamma och direkt när jag nämnde att de ville plocka bort de så skrek hon rakt ut att hon inte vill börja på dagis! 
Den tryggheten som både hon och vi känner är värt så otroligt mycket. Även de andra dagmammorna i området som de sammarbetar med är underbara. De går till en gemensam lokal 2dagar i veckan och vänjer sig då vid större barngrupper också. Vi är så otroligt nöjda med vår dagmamma och som läger ser ut idag så kör vi henne till Lund varje dag för att vi verkligen vill ha denna tryggheten kvar! Alla barn är inte gjorda för alla former av verksamhet, låt oss då få välja de vi själv vill!
Dagmamma till vår dotter var det bästa beslutet jag någonsin tagit! Låt det förbli så till kommande barn!


Gäst

#48

2016-06-14 12:01

Alla kommuner är skyldiga att tillhanda ha pedagogisk omsorg. Av egen erfarenhet kan inte alla barn finna sig tillrätta i förskolan! Klart de ska få vara kvar!

Gäst

#49

2016-06-14 14:41

Viktigt att reagera på myndigheternas påhitt!

Gäst

#50

2016-06-14 17:54

Tycker det är självklart att det ska finnas valmöjligheter för föräldrar.