Rädda dagmammorna i Lunds Kommun

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Rädda dagmammorna i Lunds Kommun.


Gäst

#1

2016-06-08 10:45

Mitt barnbarn har dagmamma.

Gäst

#2

2016-06-08 11:13

Mina barn har det jättebra hos sina dagmammor. Det är ett bra alternativ till vanligt dagis och fler valmöjligheter innebär mer frihet för föräldrar.

Gäst

#3

2016-06-08 12:11

För att jag vill ha kvar dagmammor i Lunds kommun.

Gäst

#4

2016-06-08 12:12

Jag vill ha kvar dagmammor i Lunds kommun.


Gäst

#5

2016-06-08 12:19

Mina 2 barn har varit hos en dagmamma. Den ena under 4 år och den andra under 2 år. Bådda trivdes jätte bra och dem älskade och älskar fortfarande sin dagmamma. Som föräldrar fick man mycket flexibilitet och visste att en person hade koll på hela sitt barns dag.

Gäst

#6

2016-06-08 12:27

Dagbarnvårdare behövs som komplement till förskolan. Det måste finnas ett val för föräldrarna!

Gäst

#7

2016-06-08 13:01

Jag har två barn hos dagmamma och är jättenöjd med detta trygga och småskaliga barnomsorgsalternativ. Jag hoppas innerligt att barn nummer tre också ska kunna börja hos samma fantastiska dagmamma när det är dags, och därmed slippa de stora barngrupperna och personalombytena i förskolan. Försvinner dagmammorna stannar vi troligen hemma med den yngsta längre än vi hittills planerat, eftersom det inte finns någon förskola med acceptabelt små grupper för små barn i närheten. Det finns olika sorters barn och olika sorters familjer, och det behöver finnas olika sorters barnomsorg!


Gäst

#8

2016-06-08 13:04

Jag anser, att det är viktigt, att föräldrarna själva får bestämma, hur barntillsynen ska se ut! Det som passar för ett barn, passar kanske inte för ett annat barn! Alla barn passar inte i stora grupper på dagis!

Gäst

#9

2016-06-08 13:10

Min son går hos dagmamma i Lund och vi är så nöjda. Känns tryggt och vi har en jättebra kommunikation med dagmamman. För oss har det fungerat alldeles utmärkt då dagmamman även är betydligt flexiblare än vad det är på en förskola. Låt föräldrar och barn få behålla dagmammorna som ett alternativ! Vi önskar att lillasyster också skall få ha samma möjlighet att få börja hos dagmamma.


Gäst

#10

2016-06-08 15:09

mina barnbarn har en mycket bra dagmamma som de uppskattar mycket och trivs hos. De har en bra och utvecklande pedagogisk verksamhet.

Gäst

#11

2016-06-08 15:28

Det gäller mitt bonusbarnbarn som har dagmamma i Lund. Hon trivs bra med detta och önskar att hon får ha sin dagmamma kvar.

Gäst

#12

2016-06-08 15:54

Rädda dagmammorna!

Gäst

#13

2016-06-08 16:04

Jag har haft mina barn hos dagmamma sedan -08. Dom ger barnen så mycket mer just för att tiden att se barnen och anpassar sig efter barnen behov. Att kunna lämna tidigt på morgonen och sedan hämta på kvällen och mötas av samma person. Den flexibilitet som finns hos dagmammorna finns inte på förskolan. 

Varför får vi föräldrar inte ha rätten att välja om vem som tar hand om mitt barn när jag måste vara på mitt arbete? Pedagogiken är lika bra hos dagmammorna som i förskolan. Bara lite annorlunda. Den som påstår något annat kränker dagbarnvårdarna.

Där är aldrig någon okänd eller olika vikarier. Aldrig har Dalbys verksamhet gått back ekonomiskt, alltid plus. Varför lägga ner en vinst givande verksamhet? 

Dagmamma forever

#14 Lunds politiker ljuger oss rakt upp i ansiktet

2016-06-08 16:54

Hur kan Lunds kommun påstå att det inte finns någon efterfrågan på dagmammor när de själva protokollfört i maj 2016 att just denna verksamhet ÖKAR i Östra Lund. Hela 7 barn fler än 2015! Se sidan 10 i protokollet nedan:

Barn- och skolnämd Lund Öster Protokoll 1 sammanträdesdatum 2016-05-25 Diarienummer BSÖ 2016/073

Undrar också hur framför allt Liberalerna kan stå för sitt Vi är Lunds liberala parti. Vi kämpar för att alla människor ska ha frihet att forma sitt eget liv och möjlighet att växa och utvecklas.

Som vanligt styr politikerna över vad vi som självständiga medborgare och i många fall föräldrar ska göra.

Snacka om frihet och att ljuga.

Våra underbara dagmammor i Dalby m omnejd är precis lika bra utbildade som i ordinarie förskolor, med den skillnad att de dessutom kan erbjuda våra barn att vara med och leva livet TILLSAMMANS. De är ALLTID där för våra barn, inga vikarier eller korttidsanställningar här inte. Våra barn får göra allt man kan drömma om, i en trygg, ombonad och djurvänlig miljö. Hade alla barn fått välja själva hade nog flertalet valt dagmamma framför förskola.

Till alla er som uppskattar era dagmammor - stå på er och skriv brev till alla Lunds kommunalpolitiker eller möt upp dem ansikte mot ansikte inför kommunalfullmäktiges sammanträden den 15 och 16 juni.

 

Och framför allt, ge våra framtida Lunda-barn möjlighet att växa upp hos dagmammor genom att be era vänner skriva under denna namninsamling.

 

Vi svenskar är alltför ofta för mesiga i våra protester men denna gång hoppas jag att vi tillsammans kan göra något gott.

 

LÅT INTE POLITIKER UTROTA EN STOLT YRKESKÅR

 

Hälsar en mamma till ett nöjt dagbarn

R

#15 De barn som inte KAN vara på förskola!

2016-06-08 17:17

Vår son har precis blivit sjuk och kommer troligtvis inte kunna vara på förskola på grund av smittorisken. Men vi blev rekommenderade av läkare att undersöka dagmamma som alternativ. Nu ska det tas bort och då undrar jag vad politikerna har tänkt vi ska göra? Ska jag stanna hemma utan lön för att det inte finns alternativ till min son?


Gäst

#16

2016-06-08 17:19

Dagmammor är viktigt

Gäst

#17

2016-06-08 17:45

För det är otroligt dumt att plocka bort något som fungerar! Inte alla barn som klarar av att gå i förskolan. Dem behöver annorlunda miljöer och då är det toppen att där finns dagmammor!

Gäst

#18

2016-06-08 17:57

Jag vill ha kvar dagmammorna!

Gäst

#19

2016-06-08 18:06

Mina barn går hos dagmamma och de trivs så bra. Skulle Hålla barnen hemma om inte dagmammorna får finnas. Vill ej skicka till förskola.

Gäst

#20

2016-06-08 18:09

Det är ju helt vansinnigt att lägga ner dagmammor när det är ett alternativ som passar många , och när förskolegrupperna är jättestora! Hade mina barn hos dagmamma i Trelleborg, och det kändes väldigt tryggt och bra, kan inte tänka mig att ha en miniplutt som ska samsas med 14 andra barn om uppmärksamheten

Gäst

#21

2016-06-08 18:10

Mina barnbarn går hos dagmamma och jag vill att de ska fortsätta gå där.
Nybliven mamma

#22

2016-06-08 18:10

Jag vill ha kvar dagmammorna i Lunds kommun! 


Gäst

#23

2016-06-08 18:15

Mina barnbarn går hos dagmamma i Lunds kommun.

Gäst

#24

2016-06-08 18:41

Det behövs bra dagmammor inte bara dagis med allt för stora barngrupper. Man ska kunna välja vad som är bäst för sitt barn.

Gäst

#25

2016-06-08 19:17

Lunds kommun har länge motarbetat dagmammorna och nu vill man slutligen avskaffa dem helt. Det är förjävligt att ta ifrån barnen den trygghet och det lugn som dagmammorna erbjuder.