Politiker och tjänstemän måste ta sitt ansvar!

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Politiker och tjänstemän måste ta sitt ansvar!.


Gäst

#51

2016-03-31 17:59

Jag är mån om mina barn och barnbarn och deras säkerhet i vardagen

Gäst

#52

2016-03-31 20:10

Alltför många på liten yta och enligt uppgift mycket stor andel totalt i Västerort. Bättre att sprida från Nynäshamn till Norrtälje.

Gäst

#53

2016-03-31 20:13

Politiker vill lösa flyktingskrisen på bekostnad av våra barn. Inte ska vi barnfamiljer behöva leta efter nya trygga områden att flytta till för att ge plats och svängrum för dem nyanlända männen. I Sundby/Flysta finns det varken samhällsservice eller arbetsplatser för flyktingar. Här finns bara skola, förskolor och familjehem. Varför just här??


Gäst

#54

2016-03-31 22:25

Jag känner stark oro för hur ett boende så nära sundbyskolan kommer påverka barnens trygghet och skolgång. Förstår inte heller varför man väljer att placera så många nyanlända på så liten yta. Hur hjälper det integrationen? Skapar bara utanförskap.
Sprid ut de nyanlända. Bygg värdiga bostäder för alla bostadslösa. 


Gäst

#55

2016-04-01 06:06

Idioti.... går inte att kommentera. Sundby har alltid varit attraktivt för de som bestämmer. Solhem är " finare " och där rör man inget.

Gäst

#56

2016-04-01 07:12

Anser att microboenden spridda över hela Stockholmsområdet är en förutsättning för att integrationen ska lyckas!

Gäst

#57

2016-04-01 07:30

Ska ensamkommande vuxna inte ha samma rättigheter till boende som svenska medborgare har? dvs köa i flera år för en hyresrätt? Inga privilegier för utlänningar. Bygg bostäder åt alla behövande istället, inte bara åt flyktingar.


Gäst

#58

2016-04-01 10:13

Jag kan inte förstå varför man är så rädd för boende att man väljer att inte kommunicera öppet. Det måste innebära att man själv inte helt och fullt tror på iden

Gäst

#59

2016-04-01 10:22

Dessutom: Fler bostäder under Brommas bullermatta!?

Gäst

#60

2016-04-01 10:54

Husen tappar redan värdet pga Bromma flygplts och sen ska vi dessutom ha flyktingboende också som gör att husvärden tappas ytterligare! 


Gäst

#61

2016-04-01 13:46

Att uppföra så stort antal modulhus med flera hundra boende inom ett litet område kommer att ge problem med integration, infrastruktur, skolor,och förskolor

Gäst

#62

2016-04-01 20:54

Det känns som ett synnerligen dåligt genomtänkt förslag. Att inom ett område på mindre än 3 km planera för tillfälliga boenden för flera hundra nyanlända. I ett område som även ligger mkt nära Tensta, där integrationen fungerat med varierande resultat. Ödetomten i Sundby används som parkmark dagligen av Sundbyskolan. Grönområdet ligger i direkt anslutning till Skolan. Det är ett viktigt område för rekreation/lek/utbildning för barnen i närområdet. Det finns många markområden som skulle kunna nyttjas för tillfälliga boenden utan att markant försämra omgivningen för redan boende i området. Att värna barnen och deras behov borde också väga tungt i sammanhanget. Delar av Lunda industriområde alternativt i de finare områdena i Bromma. Där är de utlandsfödda betydligt färre än i Spånga-Tensta och bättre möjlighet till integration borde därmed finnas.

Gäst

#63

2016-04-02 07:18

Fel att bygga asylboende som används för undervisning

Gäst

#64

2016-04-02 07:35

Tycker inte det är ok att ha ett flyktingboende där barnen eller i princip hela lågstadieskolan är på . Samt enligt tradition har vi 1maj firande där och tycker inte vi bör ta emot fler flyktingar tär på hela samhället och detta är inte bra för landet ,

Gäst

#65

2016-04-02 09:41

Otrygghet för mina barn i deras naturliga rörelsemönster och fritidsaktiviteter för tänkt boende. Samt mina egna promenader i vårt område. Man skall inte känna hinder i sin vardag. Vi tappar även en fin och lång tradition kring valborgselden, något vi vuxna och barn ser fram emot varje år. Ett fundament. Svårt att bygga upp igen. Skall vi förnekas sådant. 


Gäst

#66

2016-04-02 11:21

För att det går inte bygga upp plats för flyktingar vid en skola!

Gäst

#67

2016-04-02 11:55

inte så lämpligt att dumpa instabila tonåringar/ unga män nära en skola, framförallt 500st

Gäst

#68

2016-04-02 11:59

Ni vet väl att ni kan se alla polis händelser under polisen.se, händelser.

Där syns det tydligt att det är bråk på asyl boende var och varannan natt. Visa nätter flera gånger på olika orter.

Om detta boende blir av har vi ingen demokrati kvar i Sverige.


Gäst

#69 Re:

2016-04-02 12:09

#14: -  

 Nej, man måste inte bo bland våldtäktsmän för att inte bli kallad rasist. Och det är det heller inte tal om. Det boende som planeras är för människor som flytt sina hemländer och som varit i Sverige i ca två år, fått uppehållstillstånd och som nu ska få ett första boende tills de själva kan ordna ett permanent boende på den vanliga bostadsmarknaden. Det är inte en grupp våldtäktsmän. Kriteriet för att inte bli kallad rasist är helt enkelt att inte yttrycka rasistiska åsikter, som t ex att döma folk enbart pga ras eller etnicitet. Det sjuka i den här situationen är alla agressiva uttalanden från boenden i mitt närområde, där såväl de tilltänkta boende som grannar med en annan inställning kallas allt från idioter till våldtäktsmän och mördare.


Gäst

#70 Re:

2016-04-02 12:12

#11: -  

 Mer troligt är att det har att göra med en betydligt högre benägenhet att anmäla i Sverige jämfört med i andra länder, samt att brottsrubriceringen våldtäkt innefattar ett bredare spann av övergrepp enligt svensk lag jämfört med många andra länders lagar. 


Gäst

#71 Re:

2016-04-02 12:20

#13: -  

 Det är inte så att vi tar in våldtäktsmän från tredje världen. Vi har tagit in människor som varit tvugna att fly sitt hemland. De allra allra flesta inte på grund av fattigdom utan pga krig. Och nej, du behöver inte låsa in dig med en kniv för att inte bli överfallen. Om du tror att du blir attackerad och överfallen så fort du är i närheten av personer från andra länder, så skulle jag rekommendera att göra en liten helgutflykt till t ex Rinkeby eller Tensta. Dessa stadsdelar har hög andel invånare med utländsk bakgrund, och du kan tryggt gå runt i dessa centrum i folklivet och kanske passa på att handla grönsaker på torget eller ta en fika utan att behöva vara det minsta rädd.


Gäst

#72 Re: Re: Marie

2016-04-02 12:30

#18: Sten - Re: Marie 

 Det naiva här är väl snarare ditt svar där du raljerande gör dig lustig över att det såklart inte går att bjuda in många tusentals människor till sitt eget hem. Men skulle det inte kunna vara så, att många av de som kommit hit och som nu kanske ska få ett boende i vår stadsdel, faktiskt är helt vanliga människor precis som vi. Skulle det inte kunna vara så att personer kommer hit som bara har flytt sitt hem pga krig, och inte är våldtäktsmän och mördare. Skulle det kanske kunna finnas de som vill integreras i sitt nya hemland, göra rätt för sig, lära sig språket, och som gärna vill lära känna sina nya grannar i sitt nya område, även om boendet inte är permanent? Skulle det kunna finnas sådana personer tror du? Eller tror du verkligen att alla, eller många av de som kommer hit, vill våldta, anfalla, och förstöra för oss här?


Gäst

#73 Re: Re: Re:

2016-04-02 12:36

#19: js - Re: Re:  

 Nej man är inte rasist för att man skriver vad man tycker. Man framstår sim rasist im man framför rasistiska åsikter - att man dömer människor som sämre baserat på ras, etnicitet eller kulturell tillhörighet. 

Ja, vi lever i ett demokratiskt land, och det skavi vara glada för. Vi har yttrandefrihet. Vi blir inte förföljda pga religiösa eller politiska åsikter. Men yttrandefrihet innebär heller inte att man får säga vad som helst. Man får texinte uttrycka förtal eller hets mot folkgrupp. Inte heller att man ska få ha sina åsikter oemotsagda. 


Gäst

#74 Re:

2016-04-02 13:22

#43: -  

 Håller med. Jag vill gärna att Sundby tar emot flyktingar, och har inget emot att de bor i mitt närområde. Men jag skulle verkligen önska att Ödetomten fick finnas kvar som lekområde för skolan. Asfalterad skolgård går inte att jämföra med natur och Ödetomten har som du nämner en god variation av såväl klättervänliga klippformationer, skogsdunge, gräsytor och varierad vegetation. Barnen får ut så otroligt mycket av att ha detta område i direkt anslutning till skolan!


Gäst

#75 HJ

2016-04-02 13:37

Flyttar det in 350 ensamkommande män som det är planerat så tror inte jag att jag kommer känna mig säker att gå ut nattetid även dagtid eftersom de flesta av dessa män varit med om trauma i deras länder och som sagt där har man annan kvinnosyn! Man har hört massa våldtäkter även mord på dessa boenden, även personal har har blivit mördade! Flysta och Sundby kommer inte att vara en säker plats att vistas i som det alltid har varit.