Öppet brev till SPSM

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Öppet brev till SPSM.


Gäst

#26

2016-03-20 08:45

Att förbättra utbildningen. Att vi döva ska ha lika villkor som andra människor. Inför friktionfritt utbildningen!

Gäst

#27

2016-03-20 10:21

Precis som nån sa "Det är så självklart! På 80- och 90-talet gick även hörselskadade barn i dövskolor i en fullständig teckenspråksmiljö och med döva lärare som förebilder. Döva och hörselskadade barn från den tiden är idag starka vuxna. De är ett levande bevis!"

Jag är själv 80-talist från Vänerskolan....

Gäst

#28 Skolan förändras med samhället.

2016-03-20 10:58

Vi måste se helhegen. Det föds färre barn i Sverige idag. Även hörandes skolor har mycket omläggningar för att det ska fungera praktiskt. Men då döva/ hsk barn även har den tekniska framgången där många innsom vården inte är insatta alls i DÖVKULTUR och dövas behov. När det kommer till teckenspråksbacerade underlag så verkar de inte fått något av detta i sin utbildning varken i vården, som audionom, kurator, psykolog eller CI-läkare. Då är det inte konstigt att det blivit så här!!! 

Jag har egna erfarenheter att kämpa för att hitta teckenspråket. För hörande som är nyfikna är det myket lättare att få tsp än för personer som inte fått tsp i grundskolan. Många är besvikna för att de berövats inte bara språket utan även en viktig bit av sin identitet. Lotta Nordling skrev en bra bok om Identitet! Tomas Kold Erlandsen - Castberggårdscundromet - tar upp hur långsiktiga kränkningar av döva påverkar så döva till sist blir utmattade. 

Jag har en barn som gick dövskolan fårn 2000 och två barn som går lång och mellanstadiet nu. Det är en helt annan skola idag än då min äldsta dotter gick där. DÅ var det fler elever så man kunde lättare göra klasser efter barnens behov. Teckenspråksklass eller hörselklass med slinga och stöd av tecken. Idag slås dessa två grupper oftast ihop då det blir så få elever. Att slå ihop dem gör att man inte tilldodoser båda. Oftast blir det teckenspråkiga som kommer i kläm. På detta kommer idag mycket mera BESÖKSELEVER, DELYTIDSBARN, NYANLÄNDA FLYKRINGAR och ställer allt på sin spets. SKa döva elever ha hur mycket tålamod som helst att ta emot nya i klassen. Jag vill att skolan sköter det bättre att hittan en "Mellan-sluss" att sätta in dessa nya så det inte hela tiden blir på bekostnad av att ordinarie elever ska "lära upp både ny personel som inte kan så mycket teckenspråk, och nya lever med samma problem. Förstår ni vad ni lägger över på döva elever!!!???        Jag vill samtidigt säga att det FINNS några otroligt bra lärare och ofta är de döva/ hsk själva och brinner för sitt jobb som lärare och dessa fångar verkligen upp elevernas möjligheter. Det är sånt vi behöver mera av. 

Skolledningen på SPSM har vi haft svårt att få svar ifrån när det gäller skolfrågor. Då jag även sitter i styrelsen för DHB - Döva Hörselskadade och språkstörda Barn, så har jag sett att även hörande föräldrar känner att skolledningen inte lyssnar på vad föräldrarna säger. SPSM verkar vara en egen maktposition som inte vill samverka för att utveckla skolan till det bättre för elevernas behov. Deras behov borde vara första prio så vi skapar självständiga människor som får jobb efter utbildningar. DET ska vi fokusera på! 

Måste vi lägga upp REGLER hur dövskolor ska vara? Ja jag tror det efter allt jag sett. En rektor som försöker komunalisera dövaskolans uppläggning är FARLIG för dövskolan. Exempelvis ville rektorn försöka få skolavslutningen på en fredag istället, men där fick hen ge sig för vi vet att elever i Norra regionen kommer från halva landete och föräldrar måste hinna med syskonens avslutningar och sedna får syskonen en chans att åka med till dövskolan för att fira avslutningarna.

Dövkultur i Aulan och att låna skolans lokaler, har förr inte varit några problem för föreninger med teckenspråkig grund. Det är fd elever som vill besöka sin skola då och då. Detta ligger i grunde med vad Dövkultur innebär. Tar vi bort denna trygghet att besöka sin skola och för många "sitt hem" då de inte hade något språk alls före de kom. Tar vi bort dessa möjligheter så kommer många döva att må dåligt. JAG anser att vi måste "Lagstifta" hur dövskolan måste se ut. För att säkra dövas mående genom livet. Tekniska framgångar ska inte beröva söva sina behov!!!! 

 


Gäst

#29

2016-03-20 13:45

Keep deaf school for future deaf children.

Denna post har tagits bort av personen som skrev den (Visa detaljer)

2016-03-20 15:07


Insneddare

#31

2016-03-20 15:09

Många hörselskadade med happ/CI upplever att det är ansträngande att följa i ett gruppsamtal eller lyssna på lärare. Många hörande förstår inte riktigt hur krävande det är att ha hörselnedsättning. Det finns forskning om att det går mycket mer mental kapacitet för att höra vad som sägs och mindre kognitiv reservkapacitet finns kvar för att förstå och tolka innehållet. Då är teckenspråket en viktig funktion att fylla. Många upplever att teckenspråket underlättar och är en fördel t ex kunna delta i gruppdiskussioner utan att anstränga hjärnan. Man kan hänga med 100%.  För mig som gravt hörselskadad har teckenspråket berikat mitt liv och öppnat mina möjligheter att studera på högre nivå. Teckenspråket har hjälpt mig att inte behöva anstränga så mycket att ta in information som många hörselskadade upplever.  Jag önskar att jag fick lära mig teckenspråk tidigare och min skolgång kunde ha blivit mycket lättare.


Gäst

#32

2016-03-20 20:54

Jag är visserligen hörande men tycker det är viktigt att dövas behov respekteras och att döva ges sitt rättmätiga inflytande över dövas situation.

Gäst

#33

2016-03-21 19:27

LÄS BOKEN "JAG RYTER" den 7:e boken av dövförfattare Ulla-Bell Thorin. Det är viktig för alla, både döva och hörande att läsa den !!!!!!!!!

UB


Gäst

#34

2016-03-22 05:22

should be equality and diversity


Gäst

#35

2016-03-23 10:02

Viktigt stödja döva och hörselskadade rättigheter ha teckenspråk och utbildning i bra kvalitet kräver ha bra teckenspråk kunniga lärare har kunskaper och bra skola. Känna sig trygg och få stöd i utvecklingen då mår bra ge bra framtid och jobb möjlighet och med självförtroende .alla lika värde i samhället. Alla lika rätt få jobb få ekonominsk trygghet. utan stöd och teckenspråk ge sämre kvalitet i utbildningen och kämpar blir jobbigt hänga med  vad läraren säger jobbigt avläsa läpparna och lyssna blir helt slutkörd kommer hem orka sysslar något i fritiden .risk må dåligt.orka inte hänga med. De som hör vet inte hur känns kämpa hänga med prata med hörande blir fort trött orkar inte prata mer. .då blir utanför .Även har hörapparat. Blir slitsamt .teckenspråk underlätta kommunikera med utan blir trött då orka hänga med. Viktigt tänka döva och hörselskadade och ci  framtid ska ha bra som alla andra. 


Gäst

#36

2016-03-29 11:53

För att nu får det vara nog. Varför värnas inte teckenspråket. Vad är det som är så svårt att förstå. Jag och säkert alla som träffar döva med CI måste ju begripa att teckenspråket MÅSTE vara deras första språk, deras modersmål. Vi ger andra barn rätt till sitt modersmål varför berövas den döva minoriteten.

Gäst

#37

2016-03-29 16:57

Därför att det är ju självklart att döva ska ha samma chans i samhället som alla andra.. Varför ska de få det sämre, teckenspråk är härligt... Kanske kan ha det som tillval i vanliga skolor oxå...???

Gäst

#38

2016-03-30 18:58

Det är viktigt för döva i all framtiden, osv utbildning

Gäst

#39

2016-10-25 04:40

Den är så viktig och det är skrivet så bra!