Öppet brev till SPSM


Gäst

/ #28 Skolan förändras med samhället.

2016-03-20 10:58

Vi måste se helhegen. Det föds färre barn i Sverige idag. Även hörandes skolor har mycket omläggningar för att det ska fungera praktiskt. Men då döva/ hsk barn även har den tekniska framgången där många innsom vården inte är insatta alls i DÖVKULTUR och dövas behov. När det kommer till teckenspråksbacerade underlag så verkar de inte fått något av detta i sin utbildning varken i vården, som audionom, kurator, psykolog eller CI-läkare. Då är det inte konstigt att det blivit så här!!! 

Jag har egna erfarenheter att kämpa för att hitta teckenspråket. För hörande som är nyfikna är det myket lättare att få tsp än för personer som inte fått tsp i grundskolan. Många är besvikna för att de berövats inte bara språket utan även en viktig bit av sin identitet. Lotta Nordling skrev en bra bok om Identitet! Tomas Kold Erlandsen - Castberggårdscundromet - tar upp hur långsiktiga kränkningar av döva påverkar så döva till sist blir utmattade. 

Jag har en barn som gick dövskolan fårn 2000 och två barn som går lång och mellanstadiet nu. Det är en helt annan skola idag än då min äldsta dotter gick där. DÅ var det fler elever så man kunde lättare göra klasser efter barnens behov. Teckenspråksklass eller hörselklass med slinga och stöd av tecken. Idag slås dessa två grupper oftast ihop då det blir så få elever. Att slå ihop dem gör att man inte tilldodoser båda. Oftast blir det teckenspråkiga som kommer i kläm. På detta kommer idag mycket mera BESÖKSELEVER, DELYTIDSBARN, NYANLÄNDA FLYKRINGAR och ställer allt på sin spets. SKa döva elever ha hur mycket tålamod som helst att ta emot nya i klassen. Jag vill att skolan sköter det bättre att hittan en "Mellan-sluss" att sätta in dessa nya så det inte hela tiden blir på bekostnad av att ordinarie elever ska "lära upp både ny personel som inte kan så mycket teckenspråk, och nya lever med samma problem. Förstår ni vad ni lägger över på döva elever!!!???        Jag vill samtidigt säga att det FINNS några otroligt bra lärare och ofta är de döva/ hsk själva och brinner för sitt jobb som lärare och dessa fångar verkligen upp elevernas möjligheter. Det är sånt vi behöver mera av. 

Skolledningen på SPSM har vi haft svårt att få svar ifrån när det gäller skolfrågor. Då jag även sitter i styrelsen för DHB - Döva Hörselskadade och språkstörda Barn, så har jag sett att även hörande föräldrar känner att skolledningen inte lyssnar på vad föräldrarna säger. SPSM verkar vara en egen maktposition som inte vill samverka för att utveckla skolan till det bättre för elevernas behov. Deras behov borde vara första prio så vi skapar självständiga människor som får jobb efter utbildningar. DET ska vi fokusera på! 

Måste vi lägga upp REGLER hur dövskolor ska vara? Ja jag tror det efter allt jag sett. En rektor som försöker komunalisera dövaskolans uppläggning är FARLIG för dövskolan. Exempelvis ville rektorn försöka få skolavslutningen på en fredag istället, men där fick hen ge sig för vi vet att elever i Norra regionen kommer från halva landete och föräldrar måste hinna med syskonens avslutningar och sedna får syskonen en chans att åka med till dövskolan för att fira avslutningarna.

Dövkultur i Aulan och att låna skolans lokaler, har förr inte varit några problem för föreninger med teckenspråkig grund. Det är fd elever som vill besöka sin skola då och då. Detta ligger i grunde med vad Dövkultur innebär. Tar vi bort denna trygghet att besöka sin skola och för många "sitt hem" då de inte hade något språk alls före de kom. Tar vi bort dessa möjligheter så kommer många döva att må dåligt. JAG anser att vi måste "Lagstifta" hur dövskolan måste se ut. För att säkra dövas mående genom livet. Tekniska framgångar ska inte beröva söva sina behov!!!!