kinnekullebanan

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition kinnekullebanan.


Gäst

#176

2016-03-14 10:03

För att jag vill kunna åka tåg mellan Örebro och Lidköping!

Gäst

#177

2016-03-14 10:04

Viktigt med småskalighet. Utveckling av banan är en förbättring än förslaget !

Gäst

#178

2016-03-14 10:25

Kinnekullebanan är en viktig del för regionen. Om banan dessutom kan rustas upp har banan en kapacitet som skulle fungera som ett viktigt komplement till Västra stambanan. Läggs banan ner försvinner ytterligare viktig transport- och kommunikationsvägar och därmed riskerar fler företag, industrier och statliga enheter centraliseras till storstäderna och storstadsregionerna.

Gäst

#179

2016-03-14 10:36

Jag vill ha kvar Kinnekulletåget för att det är enda kommunikationen till och från Hällekis

Gäst

#180

2016-03-14 10:38

Viktig kommunikation!

Gäst

#181

2016-03-14 10:51

Kinnekullebanan är ett bevis för en levande landsbygd

Gäst

#182

2016-03-14 11:19

Reser Stora Levene -Goteborg ofta till mitt sommarhus.

Gäst

#183

2016-03-14 11:23

Vi måste bygga ut, inte lägga ned kollektivtrafiken i Sverige.

Gäst

#184

2016-03-14 11:45

Även om jag bor i Danmark, så tilbringer jag flera måneder i Västergötland varje år. Jag använder ofta Kinnekullebanan. Den är både praktisk och vällingby vacker!




Gäst

#185

2016-03-14 15:31

Vi måste satsa på mer miljövänligt resande. Bilberoendet måste bort. Elektrifiering nödvändig!!!

Gäst

#186

2016-03-14 16:14

Det är viktigt att behålla kollektivtrafiken annars blir det ju bara fler som åker bil. Sen är det ju risk att folk flyttar från lite mindre samhällen.

Gäst

#187

2016-03-14 16:30

Jag vill,som så många andra att kinnekulle tåget skall vara kvar. Har många resor till Lidköpings sjukhus på grund av min sjukdom, är därför beroende av tåget... Och vi vill inte att landsbygden skall dö ut. Friheten att kunna ta tåget är viktig...

Gäst

#188

2016-03-14 17:56

Eftersom jag härstammar från Axvall, alltså inte så långt från Kinnekulle, önskar jag för de boende i trakten att banan blir kvar, och inte går samma öde till mötes som Västgötabanan.


Gäst

#189

2016-03-14 19:16

Jag reser väldigt ofta från Göteborg via Lidköping, där jag stannar till i några timmar och gör iordning mina förälders grav, för att sedan fara vidare till Örebro. Kinnekulletåget har en av Sveriges vackraste rutter, är det enda tåget som går till Lidköping, är ofta nära fullsatt och har världens trevligaste personal. Dessutom har jag lärt känna många passagerare som är helt beroende av Kinnekulletåget för att kunna ta sig till och från jobbet. Stor skandal och stor skada för många människor om Kinnekulletåget läggs ner.

Gäst

#190

2016-03-14 19:17

Viktigt att bevara tåglinjer av såväl miljö- som infrastrukturella skäl. Tåg är dessutom ett oerhört trevligt sätt att ta sig fram genom ett landskap på. Tåg tar sig fram på ett varsamt sätt

Gäst

#191

2016-03-14 20:41

Med tanke på miljön vill jag ha den kvar och så är det ett smidigt sätt att ta sig till Göteborg.

Gäst

#192

2016-03-14 20:53

Jag använder Kinnekullebanan.
Jag föredrar tåget av bl.a. miljöskäl.
Banan är en turistattraktion särskilt från Lidköping och norrut.

Gäst

#193

2016-03-14 21:54

Därför att jag tycker att kollektivtrafik är extremt viktig - framför allt ur miljö- och klimatsynpunkt.

Gäst

#194

2016-03-15 06:36

När jag bodde hos mina föräldrar utanför Vedum så var kinnekulltåget färdmedlet som tog mig till gymnasiet i Lidköping. Och då sen också gjorde det möjligt att umgås med kompisar där.

Gäst

#195

2016-03-15 06:41

För möjligheten att kunna bo och verka i kommuner som ligger lite avsides, men vill bo där pga livskvalitén .

Gäst

#196

2016-03-15 08:37

Kapitalförstörning att inte underhålla och utveckla tidigare investeringar som fortfarande fyller ett tydligt behov.

Gäst

#197

2016-03-15 08:49

Att lägga ner tåglinjer och kapa möjligheter till att åka kollektivt känns så fruktansvärt omodernt och fegt och är helt fel väg att gå i dagens samhälle! För egen del åker jag väldigt mycket tåg och buss över hela Västra Götaland i mitt jobb (och även på fritiden då vi inte har någon bil) och skulle definitivt sakna Kinnekullebanan.

Gäst

#198

2016-03-15 09:24

Konstigt att Politikerna ,i kommunerna efter Kinnekullebanan;är så rädda för partipiskan från Stockholm..att ingen ..ingen/!!/ vågar åka upp o begära samtal med Infrastrukturministern eller Statsministern.Syltryggar!

Gäst

#199

2016-03-15 09:53

Kinnekullebanan är bara början:man har aviserat nedläggning av norra Bohus-banan.de två godsbanorna Mellerud-Bengtsfors o Lysekilsbanan,minskat underhåll o utglesning av trafiken Göteborg-Kalmar.Samma sak med linjen Borås-Varberg.Utlovade satsningar Göteborg-Borås samt dubbelspår på de återstående "snuttarna" av Göteborg-Malmö...stryks.Kommer aldrig bli av.Den undermåliga konditionen på luftledningen,/o frekventa trafikstopp/ på sträckan Göteborg-Falköping..åtgärder mot detta stryks.Staten har även aviserat en eventuell stängning av slussarna i Trollhättan,när dom om några år skall underhållas,...vilket leder till stängning av samtliga Vänerhamnar.Vid Miljökonferensen i Paris i somras skrev Sverige på ..för minskning av CO2-utsläpp.Järnvägstrafik o kanaler o inlandshamnar skall prioriteras.Men det var i somras det.!!!Finns väl ingen som på allvar tror att  S eller Mp kommer försöka stoppa upprivningen av våra järnvägar i Väst-Sverige./Regeringen storsatsar nu på Stockholmsregionen,..dubbelspår,tvånya tunnelbanelinjer,miljardsatsning på Arlanda,nya vägar.Listan kan göras lång./


Gäst

#200

2016-03-15 11:01

För att jag använder mig av Kinnekullebanan många gånger per år. Hur skall man annars ta sig till Gbg från Lidköping och vise versa. Jag känner många som studerar i Gbg och som arbetar i Gbg, de måste ta tåget, de är beroende av tåget. Även ungdomar som pendlar till Lidköpings gymnasieskola från Hällekis, Mariestad etc. Dessutom undrar jag hur man annars skall ta sig till Sthlm??? Kinnekullebanan måste byggas ut inte läggas ned!!! Fler direkttåg till Gbg från Mariestad etc.