64.7% = Fattigdom sjukersättning går inte att leva på.


Gäst

#701

2016-09-05 13:14

Självklart att skriva under detta. Agerar vi tillsammans kanske politikerna tar det till sig


Gäst

#702

2016-09-06 07:57

Självklart om man lever,försöker leva, ensamstående på sjukersättning.

Gäst

#703

2016-09-07 13:49

Därför att jag inte accepterar att villkoren för de fattigaste i samhället hela tiden försämras! "Åt var och en efter hens behov!"
Csa

#704

2016-09-08 05:49

Här får vi inte ta %en för lätt heller. 

Oavsett om du arbetat upp dig till höginkomsttagare gäller inte riktigt 64.7℅ utan blivande fattigdom även för d som har mycket bra inkomst..

Hoppas d som tjänar hyfsat e smarta med sitt sparande.

Jo för Visst finns det såklart ett tak oxå.

Ingen ska få va lite rik. Så e d ju.

Försäkringskassan: Du som har en inkomst.

Det finns dock en maxgräns som gör att du inte kan få mer än 17 914 kronor per månad före skatt oavsett din tidigare inkomst.


Gäst

#705

2016-09-08 06:16

Alla borde ha rätt att leva på åtminstone existensminimum. Vem som helst kan drabbas av sjukdom, olyckor, kroniska sjukdomar etc. En otrolig stressfaktor att hela tiden behöva tänka på hur man ska ha råd att betala räkningar och mat varje månad!

Gäst

#706

2016-09-08 07:16

Jag har varit sjukpensionär i 25 år, har alltid känt mig maktlös av min situation. Blev iofs hjälpt av F-kassan, men ersättningen är ett hån. Det är inte värdigt att bli ekonomiskt hjälpt av sina barn. Med bostadsersättning får jag ut ca 11.000:-/mån efter hyra, räkningar och mediciner varje månad har jag ca 3.500-4.000:- kvar, är det rimligt. Listan kan göras lång.
Nu vill jag göra min röst hörd. //Pia.

Gäst

#707

2016-09-08 07:41

jag sitter i ruiistol och jag får inga pengar av försäkringskassan och alla läkare och seger att jag inte ska arbeta och det har varit uttredning på alla plan men nej det har av slag på allt och jag har 9 barn det inte lätt att det ska gå runt med mat och hyra man har väll räkningar vi med som alla andra .kan man inte betala då har man kommit i kronefogden hur i hälvete ska man försörja sej barn ska ha kläder skor uttflyker med skolan hur fan ska man göra.Man får sega till på skolan att man har inte pengar till allt sen kommer hjulen ja då har man ingen mat eller hjulklappar till barnen jag skulle se att dom på försäkringskassan och i rejeringen skulle leva på det en anna lever på 


Gäst

#708

2016-09-08 07:58

Jag har själv låg sjukersättning sedan år2001.

Gäst

#709

2016-09-08 08:06

Jag har levt på fattig gränsen i 25 år. Det värsta är att man måste prioritera mellan det som är nödvändigt...TANDLÄKAREN, MEDICIN, MAT, tycker det du/ni gör är fantastiskt, jag är 60 år och önskar att jag fick nån krona extra i lönekuvertet. Nu har jag underbara söner som stöttar mig ekonomiskt, men det är inte kul att vara beroende.
Vill tacka er....kram Pia

Gäst

#710

2016-09-08 08:24

Det är för jävligt hur man behandlar människor som redan är i utsatta situationer här i Sverige. Att många kämpat och slitit hela sitt liv det hjälper inte i det här landet. Trampa på dem som redan har det svårt, gör det ännu svårare för dem.
Eller är det uträknat att ju snabbare dessa människor försvinner desto snabbare blir Sveriges politiker av med problemet...
Lotta

#711

2016-09-08 09:08

Även vi friska och heltidsarbetande måste säga ifrån när systemet sparkar på dem som redan ligger! Jag avstår GÄRNA några skattekronor till sjuka och handikappade! Det är grupper som lider tillräckligt ändå! <3


Gäst

#712

2016-09-08 09:24

Mycket bra ☺

Gäst

#713

2016-09-08 09:49

Man ska kunna ha en bra levnadsstandard även om man blivit sjuk. Sjukdom är inget man väljer för den väljer dig....

Gäst

#714

2016-09-08 11:30

För att det som händer e helt sinnessjukt! !!!!!

Gäst

#715

2016-09-08 19:55

Det är inte humant att ersättningen skall ligga på en nivå som gör att människor mister hus och hem samt inte kan äta sig mätta. Gå till socialen för många är mycket nedvärderande och speciellt som de ofta inte får den hjälp de borde.


Gäst

#716

2016-09-08 20:23

Har levt som sjukpensionär i15 år även som ensamstående med 2 barn.

Denna post har tagits bort av personen som skrev den (Visa detaljer)

2016-09-10 07:43



Gäst

#718

2016-09-10 21:20

Jag håller med
Den är för låg
Skulle ligga nära vad man tjänar eller mimelön

Gäst

#719

2016-09-11 23:23

Jag är själv sjuk och blev utförsäkrad,så jag vet hur det är när man inte har någon inkomst!man blir ännu sjukare!bra att den här gruppen finns,vi får hoppas dom lyssnar!

Gäst

#720

2016-09-12 01:27

Skriver självklart på, Det är alldeles för många som hamnar utanför systemet!

Gäst

#721

2016-09-12 12:22

Jag skrev på för att 64.7 % är helt sjukt dåligt! Vem kan leva på det?! Något MÅSTE göras!

Gäst

#722

2016-09-13 06:48

Har en svår kronisk sjukdom och kämpar, denna månad blev jag utförsäkrad igen och jag får inte hjälp nånstans. Enligt socialnämnden har jag för hög inkomst av försäkringskassan 10 000 kr i månaden, och efter alla räkningar har jag 2000 kr kvar. Min räkning till tandläkaren kommer kosta över 5000 kr så jag var tvungen att avstå. Detta under senaste åren, ledde mig till total enskildes med samhället, familj och vänner. Depression, som är ohållbar. Kämpar varge dag med att hålla gnistan kvar, som jag helt ärligt förlorat många gånger. För många gånger. Som många andra. Jag är tyvärr inte ensam! 

 

Tack för att ni kämpar och försöker ändra detta. Verkligen ett stort tack. 

Mvh


Gäst

#723

2016-09-18 13:13

Är själv drabbad o får inte mitt liv att gå ihop, stelopererad med trasiga skruvar i nacken, nerver i kläm o kronisk kraftig smärta dygnet runt o därav socialt isolerad och ännu mer pga det ekonomiska. Får inte ihop den hjälp, läkarvård o mediciner jag behöver utöver alla övriga utgifter som gemene man har. Utöver bensinkostnader t o från apotek o läkarvård då jag ej klarar gungande bussturer o heller inte upprätt sittande längre stunder. Min sjukersättning är inkomstrelaterad 7954 kr brutto och garantiersätning 809 kr brutto. Arbetade som leveranskontorist på heltid i ungdomen när jag insjuknade. Dessutom orolig för 19 årigt barn som ej har egen inkomst o tar igen tappade grundskolestudier på annan ort, hon drabbades av hypertyreos vid 8 års ålder och var mycket dålig under många år innan de fick någorlunda bukt med hennes inställning av mediciner och operation. Hon behöver hjälp av mig ekonomiskt varje månad, inte mycket men det påverkar det otillräckliga jag själv har. Att leva som kroniskt sjuk o handikappad i Sverige är omänskligt och är du dessutom ensam förälder till barn så blir det en omöjlig situation med ständig invärtes stress. Att hoppas på humanitet och ekonomisk kompensation från myndigheter är en utopi! Det är verkligen dags att protestera och få ut en rimlig summa att leva på då ingen vill eller ber om att födas el drabbas av sjukdom o handikapp i det samhälle politikerna har valt att bygga upp åt och tillsammans med folket. Vi måste rätta oss att leva efter de lagar o regler o system som samhället byggt upp och då måste vi ha en rimlig chans att överleva och leva drägligt i det och de kan inte kräva att vi ska betala mer än vad vi får in och försätta oss i en ännu sämre sits med livslånga skulder och bostadslöshet, vilket man inte klarar om man är sjuk. Det ända man kan dra in på är att avvara tv licens, telefon och internet, vilket man heller inte kan vara utan då det blir att man är helt avstängd från yttervärlden och helt ensam i sin sjukdom, då man varken har råd eller möjlighet att följa med och delta i vanliga sociala aktiviteter.I en human värld slår man väl inte på de som redan ligger? Det normala är väl att man tar hand om barn och de sjuka! Därför är jag med o helhjärtat stödjer och uppmuntrar detta initiativ! Vi måste göra oss hörda.
Kallis

#724 Instämmer

2016-09-18 14:30

#14: -  

 Håller fullständigt med om allt du skriver.


Gäst

#725

2016-09-18 15:20

Jag anser att det till ytterlighet blir ett utstuderat långsamt folkmord eftersom det är ett ständigt ekonomiskt nedskärande från FK och stressande hot om utförsäkringar och där FK's läkare står högre i kurs än en opartisk utbildad läkares utlåtande. Det är nästintill omöjligt att inte även hamna i skuldfälla om man inga anhöriga har som hjälper till att försörja den sjuke. Allt detta sammantaget tar slut på de drabbade!