64.7% = Fattigdom sjukersättning går inte att leva på.


Gäst

#551

2016-04-27 08:02

Fantastiskt initiativ!
Äntligen!
Sedan jag tvingats leva på existens minimum, och inser att det så kommer att förbli pga saker jag drabbats av, har jag bara mått sämre och sämre.
Höj ersättningsnivån till en nivå som går att betala boende och leva på! Är man sjuk och inte kan arbeta ska man inte leva på bidrag och allmosor resten av livet, inte i ett land med fungerande välfärdsystem.

Gäst

#552

2016-04-27 09:45

Jag lever med sjukersättning och har en hemmavarande son på 21 år som är arbetslös.. jag har gått igenom många turer med FK innan jag fick rätten på min sida.. Tex 7 läkare till hjälp. Får ut 10054 kr med bostadstillägg och sociala anser att jag skall försörja min son på 21 år!! Han får knappt ut som en hemlös får i Sverige. Stressen som blir mer och mer påtaglig i min kropp är outhärdlig. Lider av ME, Fibromyalgi bla.. Och enligt läkare och forskning skall man inte utsättas för stress för vi med dessa sjukdomar försämras och till slut blir vi bara liggandes :( detta har väl börjat på mig mer lr mindre då tröttheten tar över mitt liv. Och tanken på att vi som uppbär sjukersättning nu skall få ännu mera sänkt sjukersättning undrar man hur regeringen tänker??????
Hade inte en aning om att jag har rätt till 64,7 % i sjukersättning då FK nollade mig....??? Jag hade en SGI på 265000 och fick ut till att börja med för 5 årsedan 107000 i årsinkomst... nu ligger den på 140" och det är inte heller 64,7% på 265000...Och misstänker att min SGI hade idag varit en del högre... Fattar ingenting?

Gäst

#553

2016-04-28 16:20

Har ett barn som nu är på väg in i sjukersättning. Har själv haft ett par långtidssjukskrivningar.

Gäst

#554

2016-04-28 19:55

Jag har en man som kan försörja mig, men det är knapert ibland ändå. Tänk då på de som är själva.

Gäst

#555

2016-04-28 20:07

Jag är utförsäkrad av Försäkringskassan trots flera sjukdomar, psykiska och fysiska, som förhindrar mig att arbeta. Har tre st läkare som intygar min oförmåga att arbeta. Försäkringskassan hänvisar till paragraferna som våra politiker bestämt. Handläggare på F-k har inte någon kunskap om sjukdomar, och borde inte kunna fatta ödesdigra beslut om den sjuke. Läkares kompetens borde väga tyngre än en handläggares som har en ekonomisk kompitens. Att vara sjuk och bli utförsäkrad från försäkringen, strider mot mänskliga rättigheter. Har i detta nu tappat lusten med livet. Sjuk ensamstående mamma utan inkomst. Mitt barn på 11 år, är ett fattigt barn (Barn fattigdom) i Sverige 2016


Gäst

#556

2016-04-29 05:58

Har fibromyalgi.dercums.och artros i båd knä

Gäst

#557

2016-04-29 06:50

Därför att jag själv är inne i den här karusellen sedan flera år tillbaka.

Gäst

#558

2016-04-29 07:34

Lever väldigt fattigt

Gäst

#559

2016-04-29 10:07

Ingen ska behöva leva under fattigdomsgränsen

Gäst

#560

2016-04-29 13:59

Har själv Sjukbidrag, och är dessutom medlem i denna FB-gruppen, som står bakom detta.

Gäst

#561

2016-04-29 14:45

Har sjukersättning som jag inte kan överleva på...Allt som går måste jag dra in på... INTE ett värdigt liv! Är nu 51 år.. Trodde att det var ett skämt när dom skar ner ca 3000kr i rena pengar från sjukskriven till sjukersättning... FY FASEN FÖR ATT MÅSTA BLI SJUK!!!!!

Gäst

#562

2016-04-29 20:06

Reumatiker sedan 6 års åldern idag 52 där sviterna på lederna. Tagit ut sin rätt ochjobbat tills för 5 år sedan men kastade in handuken pga benbrott och operationer där med mycket sjukskriven. De kom till en punkt hur mycket man ska komma igen.

. Kraften finns inte där men Tycker att jag gjort mitt. Inom arbetslivet.  Jag skulle velat jobba men sviterna efter alla år och operationer.. inte nog med att sjukersättning  existensminimum dessutom ifrågasatt om  mjag behöver handikappersättning de är ju  till  merkostnader de höll de på att dra in men överklagade fick minsta möjliga.


Gäst

#563

2016-05-01 08:06

Att drabbas av fibromyalgi eller annan sjukdom innebär alltid ökade kostnader i form av läkarvård, mediciner, hjälpmedel m.m. Då kan man inte leva på sänkt sjukpenning. Den borde ökas istället! Alla betalar via sin lön till sjukförsäkringen under hela sitt arbetsliv. Att då få ut 64,7% när man blir sjuk är inte ok. Hög tid att reformera sjukförsäkringen så att det blir den försäkring vi betalar till under alla år!!



Gäst

#564

2016-05-01 13:23

Alltför tufft att leva i Sverige och vara sjuk på något vis!! Måste bli en ändring så vi kan gå en ljusare framtid till mötes.Svårt att se hur annat prioriteras och gynnas, känns som vi inte SYNS. Se även oss!!

Gäst

#565

2016-05-09 06:32

Har själv sjukersättning och ont i magen varje månad pga ekonomi, tandläkare etc är en lyx få svenskar med sjukersättning har möjlighet att unna sig trots att det finns olika subventioner har jag inte råd med den summa man själv ska betala.
Har tidigare i nästan 30 år haft fast jobb och dubbla jobb, varit med i fack och betalt för olika sjukförsäkringar har även haft privata sjukförsäkringar vilket inte hjälpt mig någonting utan lever nu under existensminimum för att jag blev sjuk (vilket inte varit ett val).
Är nu 54 år utan möjlighet att påverka min inkomst och mår dåligt när jag tänker på min framtid....
En stor KRAM och TACK till er starka människor som orkat ta tag i detta trots er sjukdom

Gäst

#566

2016-05-09 07:27

Har själv sjukersättning och får ut 6500 kr per månad som ska räcka till en familj.

Gäst

#567

2016-05-09 09:37

Kronisk sjukdom som gör att man saknar arbetsförmåga ska inte straffa dem som drabbas. Alla har rätt till en skälig levnadsnivå även den som är sjuk eller pensionär. Det har varit vårt landas stolthet att vi haft en sådan god välfärd för alla.

Gäst

#568 Re: Maggan

2016-05-09 11:22

#1: -  

 Jag är utbränd för andra gången, som jag har fått en hjärnskada av samt har fått kroniska sjukdomar såsom diabetes med högt blodtryck. Jag har kollapsat, fick epilepsi anfall och var medvetslös i ett dygn och var nära att dö. Vid ett annat tillfälle fick jag panik ångest och var nära att hamna i koma pga att inte Försäkringskassan skickade pengar till mig. Jag är beroende av att kunna köpa mat annars går sockret ner för lågt och jag riskerar varje dag att dö. Jag får behålla ca 3500-3900 kr efter att hyran är betald. Av det ska jag betala mat, tele, internet, bussbiljetter till läkarvård samt läkarvård. Jag har inte så att jag kan det. Jag går back varje månad med flera tusen. Jag står snart på gatan. Då kommer jag definitivt att dö men det är väl bra för regeringen. Ett problem mindre för Sverige resonerar väl politikerna.

Försäkringskassan och kronofogden bidrar till att utmattningssyressade blir ännu sjukare, istället för att medverka till att göra oss friskare.

Detta är helt sinnessjukt. Jag är 63 år och jag går i pension om 1 1/2 år och får då Max 9000 kr i brutto. 

Varför över huvud taget dra skatt på oss när vi ändå måste söka bidrag från sociala.

Är det meningen att jag ska arbeta när jag är så pass sjuk? Vad är detta för liv?

jag ger upp snart. Vi ska ändå dö till slut.


Gäst

#569

2016-05-09 11:29

Ni kräver för lite. Existensminimum har inte förändrats särskilt mycket sedan 30 år tillbaka. Det går absolut inte att leva under 12000 kr när man är ensam och sjuk, då blir man sjukare istället. Fatta någon gång detta!!!!!

Gäst

#570

2016-05-09 11:42

Låt politikerna leva på 3900 kr i mat, tele, internet, elräkning, buss/ tunnelbana, läkarvård, mediciner ev sjukhuskostnader, kläder, skor, samt tandvård.
Det enda man klarar av är att köpa mat eller att svälta.

Gäst

#571

2016-05-09 15:48

Vet hur det känns att leva fattigt. Arbetsprövar just nu efter flera års utmattningssyndrom och vet inte hur det kommer att gå. Vad händer sedan...

Gäst

#572

2016-05-09 15:54

Är själv under utredning för sjukersättning

Gäst

#573

2016-05-09 16:14

Det är omöjligt att klara sej om man blir sjuk!

Gäst

#574

2016-05-09 16:47

Jag vill att man ska kunna leva ett drägligt liv även om man har blivit sjuk eller utsliten. Jag tillhör själv gruppen som slet ut ryggen i jobbet och inte fick igenom det som yrkesskada p.g.a. att ryggskador enl FK klassades som en genetisk defekt.
P

#575 Säg nej till folkförrädarnas förräderi!

2016-05-09 18:11

Säg nej till folkförrädarnas förräderi!

https://www.nordfront.se