Rör inte palliativa avdelningen i Trelleborg!

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Rör inte palliativa avdelningen i Trelleborg!.


Gäst

#51

2016-03-04 18:44

Därför jag anser det är viktigt!

Gäst

#52

2016-03-04 18:46

Jag är cancersjuk och min sjukdom är nu i palliativt skede och när jag kommer att behöva en palliativ vårdplats vilö jag ha den i Trelleborg så mina anhöriga kan besöka mig så ofta som möjligt.

Gäst

#53

2016-03-04 18:54

En fantastisk personal som tar hand om människor i livets slutskede.

Gäst

#54

2016-03-04 19:01

Varför spara in på de allra sjukaste människorna och deras anhöriga? De palliativa vårdavd är en stor trygghet och det passar långt ifrån alla att vårdas hemma i slutet. Dessutom orkar man bara med korta besök när man är dödligt sjuk. Då känner folk att det tar för lång tid att köra t Malmö. Dessutom finns det faktiskt de människor som känner stor osäkerhet och oro att köra till malmö. Närhet gör att familj och vänner kan komma på korta besök den sista tiden.  Varför ska den möjligheten ryckas bort? 


Gäst

#55

2016-03-04 19:04

Jag har arbetat i den palliativa vården i 14 år som kurator och vet vilken skillnad det gör för människor i livets slutskede och i tidig palliativ fas. Upprörande okunskap måste ligga bakom detta förslag.

Gäst

#56

2016-03-04 19:10

Tycker att man rört runt och oroat för mycke nu!!!
Dax att byta ut denna okompotenta ledning nu innan allt ät försent!!!'
Bedrövligt!!!!0

Gäst

#57

2016-03-04 19:16

Jag har upplevt hur fantastiskt det var på Palliativa när vår lilla mor fick möjlighet att tillbringa sina sex sista veckor av sitt liv där. Både hon o vi kände en enorm trygghet. Vi kunde besöka henne varje dag o gå ut med henne på promenader i omgivningar hon kände igen. Närheten är viktig, så de närmast anhöriga snabbt kan ta sig dit. För patienten är det såklart av största betydelse att anhöriga finns nära.

Gäst

#58

2016-03-04 19:18

För att vården behövs nära oss när någon anhörig är i slutskedet.

Gäst

#59

2016-03-04 19:19

Vart f-n är vården på väg! Dra ner alla höga löner och skippa alla fallskärmar så hade det blivit pengar till en god vård!

Gäst

#60

2016-03-04 19:22

Det måste finnas kvar i vår stad. Trygghet o ro är viktigt ända in i det sista.

Gäst

#61

2016-03-04 19:23

En Palliativ avdelning är ett måste för Trelleborgaren - både som patient, anhörig och kommuninvånare.
Borde vara alla beslutsfattares stolthet att ge möjlighet till denna värdiga omvårdnad i livets slutskede. 
Tafsa inte på avdelningen - ge dom arbetsro istället. 


Gäst

#62

2016-03-04 19:29

Min älskade mor somna in där.

Gäst

#63

2016-03-04 19:38

Vi måste ha råd att ge våra medborgare ett värdigt och bra omhändertagande i livets slutskede. Hur vill man själv bli bemött i en sådan situation.

Gäst

#64

2016-03-04 20:18

För jag vet betydelsen av det.

Gäst

#65

2016-03-04 21:00

Jag önskar att det fanns en palliativ avdelning i Trelleborg som kunde hjälpa mig att ge min mamma den bästa vården just nu. Att skicka henne till Malmö i livets slutskede där min pappa har svårt att känna sig bekväm med att köra bil, parkera och hitta.
Istället för att skicka min mamma till Malmö så vårdar jag och min pappa min mamma i hemmet. Detta medför att jag inte kan arbeta utan måste nu sjukskriva mig för att kunna ta hand om min mamma då min närstående dagar är slut.
Varför kan inte den palliativa avdelningen i Trelleborg få vara tillgänglig för oss som behöver den. Varför kan inte vi som bor i närheten av Trelleborg få känna en trygghet med att ha tillgång till den palliativa avdelningen. Att inte öppna avdelningen skapar en stor oro för många som är drabbade av kris och som vill att deras anhörig får den bästa vården i livets slut.

Gäst

#66

2016-03-04 21:26

Jag tror inte på storskalighet och långa avstånd. Man måste värna om den lilla människan och anhöriga runtomkring. Ge människor luft och frihet att själva välja var man vill avsluta sina dagar på denna jord. Ett mänskligt och värdigt slut.

Gäst

#67

2016-03-04 22:02

Min mamma låg där i sista tiden innan hon gick bort. Den bästa vården hon kunde få litet trivsamt, personalen helt underbara

Gäst

#68

2016-03-04 22:08

Därför att jag har erfarenhet av palliativa avdelningen och jobbet de utför där och i hemmet hos den sjuke. Respekt...❤

Gäst

#69

2016-03-05 00:41

Jag jobbar som undersköterska och har sett hur viktig palliativ vård är. Är en utflyttad skåning och Trelleborg är en favoritstad.

Gäst

#70

2016-03-05 01:24

Jag vill ha kvar palliativa avdelningen i Trelleborg därför att personalen där är fantastisk och gjorde min morfars sista tid på jorden så fin!

Gäst

#71

2016-03-05 06:42

I ett skede när där slutet närmar sig, behöver man känna trygghet.
De som har bott i och i närheten av Trelleborg, troligtvis varit och fått hjälp på Lasarettet, ska inte behöva läggas in i en annan stad för att avsluta sitt liv. Det är tillräckligt jobbigt för dem anhöriga utan att dem ska behöva ta sig till ett annan stad för att vara med den sista tiden. Tänk på de äldre som kanske inte kör bil längre, som har kanske har svårt att gå, för dålig pension för att kunna betala en taxi. Jag anser att detta inte är klokt. Hur tänkte man här?

Gäst

#72

2016-03-05 07:36

Det är inte värdigt att inte erbjuda kvalificerad vård i sista skedet av livet. Vårdinsatserna är viktiga ge nära hemorten, där även anhöriga kan vara en del av omvårdnaden och tryggheten. Palliativa insatser stärker och stödjer även anhöriga. Kontinuiteten i vården är viktig, när man är döende orkar man inte bollas mellan olika vårdinsatser och jourläkare hela tiden.

Gäst

#73

2016-03-05 07:53

Det är en självklarhet att man har en palliativ vård! Det är ett oerhört skört och otryggt skede i livet för både patient och anhörig, varav närheten till nära och kära är enormt viktigt. Det är inte acceptabelt att ta den tryggheten från sina invånare.

Gäst

#74

2016-03-05 08:20

En bekant insjuknade i cancer och för honom gav hans plats på palliativa honom en trygghet som gjorde den sista tiden av hans liv blev lugn o fin. Även hans anhöriga,
kände denna tryggheten i stödet från en kompetent och varm personal.

Gäst

#75

2016-03-05 08:37

Stryk skulle ni ha.