Protest mot omläggning av buss 300/330 i Härryda/Marks kommuner


Gäst

#26

2015-12-09 07:25

Jag tycker västtrafiks optimeringar är helt fel. En ny hållplats har anlagts i Landvetter direkt på motorvägen för att bussar ska kunna stanna med korta stop. Ändå väljer västtrafik att inte låta buss 100 till Borås stanna där. Ungefär lika dumt som detta med 300-bussen. Skärpning Västtrafik!! Det handlar inte bara om att optimera sin vinst när man bygger kommunaltrafik. Jag önskar att kommunerna satte mer press på västtrafik i den frågan.

Gäst

#27

2015-12-09 17:34

Tack Totte och Kjell att ni kämpar för oss alla

Västrafik måste komma med nåt bättre än det som stod i GP och Härryda Posten.

Bor i Bugärde och indragna buss 300 innebär katastrof för min del-kan inte längre ta mig till jobbet efter omläggningen.

Jag har inte 800-900 m att gå till närmaste hållplats-jag har ca 4 km till Stora Övattnet som är närmaste hållplats för mig efter den här ofattbara omläggningen.

Kan inte ta buss 330-kommer inte till jobbet i tid med den.

Äger varken bil eller körkort.

Vi mäste kämpa vidare,tänker inte ge mig

Hur samlar vi våra krafter?

Totte

#28

2015-12-10 18:55

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2924292-sa-mycket-dyrare-blir-periodkortet

Man blir ju tyvärr inte gladare av att priset ska höjas på periodkorten :( För vadå? Indragna hållplatser o dåliga tider o fler byten?

Kan jag inte kalla utveckling åt rätt håll.


Gäst

#29

2015-12-11 18:32

Under mina sömnlösa nätter när jag har funderat hur jag ska ta mig till jobbet efter det här

har jag sökt saker på nätet.

Hittade en artikel i Markbladet om dessa om omläggningsplaner som var kända redan i september .

Vi som bor här i Härryda sidan som blir hårdast drabbade har blivit totalt lurade av våra politiker.

Har vi fått delta i dessa planer? Svar NEJ

Har vi fått säga våra åsikter? Svar NEJ

Har Härryda Posten upplyst folk om planerna som Markbladet har gjort? Svar Nej

Enligt andra källor i Svenljunga,Marks kommuner har Härryda politiker gjort detta i samråd med Västrafik.

Har vi som blir hårdast drabbade fått tid att ordna våra liv efter dessa nya förutsättningar? Svar Nej

Måste vi som bor här utanför tätorten läsa grann kommunernas tidningar och ta reda på deras planer för att veta hur våra liv kommer att påverkas?

Är så förbannad på Västrafik och Härryda kommun att jag hittar inte ord

Tack för detta "fina" julklapp.

Tack för alla sömnlösa nätter och jävliga blivande arbetsresor

Tack för miljöpåverkan pga flera behövda bilar per familj

Hoppas att Härryda kommuns politiker och tjänstemän tar sitt ansvar och och visar att de bryr sig om människor istället för bara pengar och ändrar detta sämsta beslut någonsing under alla mina år i Härryda kommun

och visar att det finns nån mening att bo kvar i kommunen

Totte

#30

2015-12-13 21:19

Skapade ett evenemang som man kan läsa i 2v efter det kommer jag att se hur man kan skapa en grupp på FB för att nå ut till fler om denna protestlista.

https://www.facebook.com/events/1662717767309885/

 


Gäst

#31

2015-12-14 11:12

Jätte bra med mer uppmärksamhet.

Denna omläggning saknar sitt motstycke.

Total fiasko.

330 med sina nya tider och ändrade turer går inte att använda alls om man skall pendla till jobbet.

Totte

#32

2015-12-14 12:15

Lyckats att göra en offentlig Grupp där vi kan ha mer diskussioner om vi känner för det.

https://www.facebook.com/groups/1488134274560264/

 

Totte

#33 Re:

2015-12-14 13:27

#30: Totte -  

 Tog bort evenemanget då jag lyckades skapa en grupp.

Totte

#34 Ny FB Grupp med anpassad adress

2015-12-14 17:46

 Här kan ni dela till andra :) Fick inte ha mer än ett visst antal tecken därav blev adressen så här men hoppas det är ok.

Hur gör vi nu för att vi ska bli hittade?

 

 https://www.facebook.com/groups/Protestmotandringbuss300/


Gäst

#35

2015-12-15 11:08

Ett totalt feltänk från västtrafiks sida,med att ta bort Eriksmyst från 300 bussen.

Gäst

#36 Re: Klaga bör vi göra!

2015-12-15 16:14

#25: -  

 Hejsan!

Jag tycker att vi alla ska klaga till Västtrafiks kundservice, gärna dagligen, så att de inser att denna förändringar påverka så många negativt!

 

mvh Yvonne Sandhagen

 

 


Gäst

#37 Re: Instämmer!

2015-12-15 16:17

#35: -  

 Jag förstår inte hur de har tänkt! Troligtvis är det så att när buss 330 och 300 har mer eller mindre kommit samtidigt till Busshållplatserna så har många klivit på 330 istället för 300 och detta ligger till grund för förändringen-för få resenärer...


Gäst

#38

2015-12-15 16:44

Jag klagar dagligen till Västrafik,har även mailat till kommunen minst 3 gånger angående det här.

Tänker fortsätta med det och tycker också att alla ska göra det.

Vi skall inte bara skriva våra namn på denna listan och sen vara tysta.

Detta är rena katastrofen.

Jag har blivit helt beroende av mina grannar att kunna ta mig till Stora Övattnet och hem när Bugärde drogs in för buss 300.

Kan inte planera mitt liv längre,måste hela tiden tänka hur tar jag mig till jobbet och hem -har ingen bil.

Buss 330 med sin nya rutt och tider är rena skämtet.En timmes väntetider mellan buss byten osv.

Våra nattbussar på fre -lör försvann också -Västrafik styr våra liv


Gäst

#39

2015-12-16 12:09

Ändringarna är överlag dåligt genomtänkta ur ett kund perspektiv. Kunden är definitivt inte i fokus i alla fall inte om man inte bor i en större tätort. Vad gäller 330 så är försämringen så kraftig och ogenomtänkt att jag inte ens vill kommentera den. Vad gäller linje 300 och indragningen av de två hållplatserna efter Källarbacken för att spara tid.. Ja och så heter det att underlaget är för litet (om ingen kliver på eller av så förlorar man ju ingen tid på att ha dom.. eller?) Dessutom lägger man till Landvetter så där förlorar man ändå den tid man tyckte man van? Men det är klart Landvetter är ju en tätort suck... Västtrafik Tar från dom fattiga och ger till dom rika!!

Gäst

#40 Re:

2015-12-16 16:23

#39: -  Håller med dig

 Tycker inte att vi skall acceptera det här.

Fortsätt klaga dagligen till kommunen och Västrafik-dem måste ta sitt ansvar.

Vi betalar för Västrafik,priserna höjs hela tiden och servicen bara blir sämre.


Gäst

#41

2015-12-17 20:01

skrivbordsprodukt? vilken idiot kom på detta ide?vad sparar man mellan Hällingsjö och Stora Övattnet att inte stanna?det har fungerat i alla år att stanna vid hållplatser därdet fanns folk.helt plotslig fungerar det inte eller?
Anders, Hållplats Lerviksvägen

#42 3:e försämringen på 15 år trots konstant fler boende längs vägen

2015-12-23 14:03

Nu har vi börjat känna av effekterna av senaste försämringen.

Sedan tidigare har både jag och min fru tvingats byta från buss till bil för arbetspendling utan att att ha bytt arbetsplats.

Sedan senaste förändring har vi tvingats lägga om arbetstider för att köra vår son till gymnasiet vid korsvägen.

Jag antar att beslutsunderlaget är grundat på antal resenärer och att det går ner med varje försämring.

Lite verklighetsförankring om jag får be, kära politiker och tjänstemän. Hur kan ni förvänta er ökat resande med kollektivtrafik på icke existerande avgångar och busslinjer.

Ända sättet att ta sig från detta området till flyget nu för tiden är att cykla (med livet som insats) på icke existerande vägren (156:an) eller ta bilen. Taxi vill nämligen inte hämta så nära flygplatsen, så de vägrar bara komma och buss, ja vad är det för något? , jo de är de där stora blå sakerna som dundrar förbi hållplatsen utan att stanna.

Besviken tidigare resenär.

 


Gäst

#43

2016-01-02 10:09

Hur ska vi kunna uppfylla kommunens miljömål om det inte går någon buss? /H.Nordenborg

Gäst

#44

2016-01-07 12:53

Bor i Eriksmyst där vi fått betydligt sämre bussförbindelser med Göteborg pga indragna bussar samt att buss 300 inte stannar vid vår busshållplats där många åker. Eriksmyst är ett område med 65 hus.

Gäst

#45

2016-01-08 17:16

Efter ändringen har biltrafik ökat  på 156:an.Bussarna är halv tomma.

Vi på Bugärde har inte kvar möjligheten att åka buss till och från jobbet pga att buss 300 inte längre låter oss åka med.

Är tvungen att ta mig till Stora Övattnet för att kunna åka till jobbet.

Var irriterad idag när jag åkte buss 300 mot Kinna,då stannade buss 300 vid Landvettermotet och folk gick av bussen.

Jag var tvungen att gå av vid Stora Övattnet  istället för Bugärde dit jag skulle.

Landvetterborna har fått en buss till att åka med-vi på Bugärde får inte gå av på våran hållplats!!

Kjell Alexandersson
Ansvarig för denna petition

#46

2016-01-13 13:10

Hej alla!

Håller på som bäst att få till ett möte med de berörda parterna.

Det tar sin tid ........men skam den som ger sig / Kjell

Totte

#47 Re:

2016-01-18 11:25

#46: Kjell Alexandersson -  

 Härligt :D

Är det ett möte som är öppet för alla eller är det du och någon mer som har mötet och för vår talan?


Gäst

#48

2016-02-24 20:28

Jag har protesterat mot omläggningen sedan sept. 2015. Har skickat ca 50 mail till Västtrafik och en hel del till kommunen. Har räknat resenärer på buss 330 då detta inte stämde med västtrafiks uppgifter. Jag begriper inte hur man kan göra så här. Det är väl inte bara Kinna som har pendlare. Bilarna har fått komma fram igen. Är detta miljövänligt

Gäst

#49

2016-04-11 08:03

För att jag är missnöjd med den nya tidabellen.

Gäst

#50

2016-06-08 06:07

Barn och barnbarn flyttade till Sätila för ett år sedan. Ett ganska långt avstånd från Göteborg, men då med möjlighet att snabbt ta 330 från Korsvägen (dit jag kommer på 10 min från jobbet) och åka direkt till Sätila. Då jag inte har bil var detta mycket bra!!
Det blev en stor försämring med bytet i Landvetter. Det tar längre tid och bytet 300-330 fungerar ganska ofta inte. 330/300 väntar inte om minsta försening uppstå. Exv senast en flicka som skulle fylla på sitt kort hos chauffören och det tog ett par minuter. Sådant måste ju kunna hända, men då mötte vi 300 när vi körde in i Landvetter och fick vänta 30 min.