Protest mot omläggning av buss 300/330 i Härryda/Marks kommuner


Gäst

#1

2015-11-19 20:07

Man kan undra hur man tänker att man skall kunna åka kollektivt förbindelserna blir allt sämre . Familjer satsar sitt livs chans och pengar ganska nära city går att åka med buss sen ändras allt inte lönsamt nä då skall man ha flera bilar i familjen och va tog tanken att spara vår natur vägen ?????
Kjell Alexandersson
Ansvarig för denna petition

#2 Så mycket sämre

2015-11-19 22:15

Det är så dåligt att jag knappt finner ord.

Detta är enligt min mening helt oigenomtänkt .........det är lätt att bara ändra en turlista när man själv slipper ta konsekvenserna av detta i det dagliga livet.

Möjligheterna för att bo & verka i detta område ändras radikalt........hur ska vi familjer kunna planera framåt när förutsättningarna hela tiden förändras, många av oss valde faktiskt att flytta hit tack vare en tät & bra  kollektivtrafik

Det talas ofta om att vi ska tänka på miljön & ta bussen istället.....är detta bara ett spel för gallerierna ....eller?

 

 

Denna post har tagits bort av personen som skrev den (Visa detaljer)

2015-11-20 04:25



Gäst

#4

2015-11-20 07:31

Min sambo arbetar i Göteborg. Han arbetar många kvällar och helger. Vi vill inte behöva köpa en bil till utan att det ska finnas pendlingsmöjligheter även för folk som jobbar kvällar... Vi bor i Skene. Otroligt ruttet att dra in bussturer och krångla med bussturer. Skärpning!!!!!!!!!!!


Gäst

#5

2015-11-20 07:47

Direkt buss till stan nr.300 måste stoppas vid Buasjön och Bugärde inte bara St.Övattnet. Befolkning i området ökar inte förminskar särskilt barnfamiljer och det är morkt både på morgonen och på kvällen under vintertid!

Gäst

#6

2015-11-20 11:23

Därför att jag och mina busskompisar kommer att få mycket sämre möjligheter att ta oss mellan Kinna och Göteborg. Katastrof Västtrafik! Tänk om!
//Kristina
Trött på Västrafiks nonchalans

#7

2015-11-20 14:20

Vi alla som bor här runt Bugärde behöver direkt buss 300 till Göteborg.

Efter Västrafiks omläggning av bussar kommer det att bli omöjligt att ta sig till och från jobbet.

Och även vi vill kanske någon gång kunna ta oss till stan utan bil.

Måste vi skaffa flera bilar/ familj för att kunna bo kvar?


Gäst

#8

2015-11-20 15:28

Jag som går i skolan i Mölnlycke får det mycket svårare nu att ta mig dit då 300 inte längre stannar vid Bugärde och 330 inte går lika ofta!! Att träffa vänner i stan på helgen kommer ju också att försvåras då bussen bara går varanann timme!


Gäst

#9

2015-11-20 20:33

För att vi blir själva drabbade när vår busshållplats tas bort och ökar risken för vår dotter som måste gå längs med väg 156 till nästa hållplats och även korsa vägen två gånger istället som nu en på den vägsträcka som dem dessutom kör snabbast på hela väg 156.

Gäst

#10

2015-11-21 12:02

Ändringar i tidtabellen och turerna gör det omöjligt för mig att fortsätta pendla till mitt arbete i Skene. Har de senaste 5 åren åkt buss men nu innebär ändringarna att jag måste ha en bil för att komma till arbetet. 


Gäst

#11

2015-11-22 07:17

Skär inte av Sätila från GBG

Gäst

#12

2015-11-22 20:22

För att jag bor i Sätila och tycker det är bedrövligt

Gäst

#13

2015-11-23 07:15

Eftersom det blir svårt för oss som bor längs 156 att ta oss till jobb / skola med buss Alla bor inte i tätort eller stad. Ständiga fördämrungsr i kollektivtrafiken samt höjda priser.

Gäst

#14

2015-11-25 19:28

Jag pendlar mellan Skene Göteborg flera gånger i veckan. Arbetar natt i Göteborg som sjuksköterska.
De nya försämrade busstiderna kommer innebära att jag kommer inte kunna stämpla in i tid på mitt jobb på söndagskvällarna (25 min försent) och att det kommer ta mig över 2 timmar!!!! på helgmornarna innan jag kommer hem från det att jag stämplat ut från jobbet (idag tar det 1 tim och 15 minuter). Kan heller inte gå mina pass fram till kl 23 som innan, eftersom sista bussen kommer gå 22:25 från NE.
Sammantaget innebär den nya busstabellen ofantlig försämring för min del :(

Gäst

#15

2015-11-26 09:51

Eftersom jag bor i Hällingsjö och åker buss så vill jag ha kvar alla hållplatser och blir orolig att det försvinner ännu mer hållplatser.Jag vet att byalaget i Hällingsjö kämpade om att det skulle finnas bussar till Göteborg så att alla skulle kunna åka. Förstör INTE det nu !!! Dessutom bor det fler människor i Härryda än det gjorde på 80-talet när bussarna sattes in !!!

Gäst

#16

2015-11-26 19:10

En stor försämring av kollektivtrafiken på en linje som ofta är fullsatt.

Gäst

#17

2015-11-30 06:43


Som nyinflyttad i Hällingsjö Eriksmyst för en vecka sedan blev jag bestört då jag läste att buss 300 och 330 ändrar tider o drar in hållplatser. Blir förtvivlad då bussförbindelserna var en av anledningarna att vi flyttade ut från Gbg. Då min man o jag åker tillsammans in till Gbg blir det inte buss den vägen men hem för mig. Jag slutar 13.30 på dagarna och istället för 50 min kommer det att ta 1 1/2 - 2 timmar att ta mig hem med lång vänte tid på Korsvägen o fler byten. Förstår att det är många som det sätts käppar i hjulet för då en del inte kommer att kunna komma in i tid till sina arbeten pga denna förändring vilket är katastof! Kan någon förklara hur politikerna o Västtrafik tänker?! Kan vi få svar från politiker hur de tänker ang detta? Är det meningen man ska öka sin egen bilpark är det bra när det förespråkas att man ska åka kommunalt med tanke på miljön? Nä gör om gör rätt! Hoppas det är fler än vi som hör av oss angående detta så att beslutet rivs upp o vi får behålla o inte försämra busstiderna som är bra idag! Är förvånad då bussen är mer än halvfull vid kl 13 o 14 turerna! Hälsningar arg förbannad o förtvivlad nyinflyttad Eriksmystbo
Totte

#18 Re:

2015-11-30 07:47

#17: -  

 Missade att skriva att när jag tar buss 758 från Bergfotsgatan till Korsvägen ser det inte heller ut att passa med anslutningen.


Gäst

#19

2015-12-02 20:27

Jag är beroende av bussen för reor till/från arbete.Indragen busstur/busshållplats (bugärde) innebär att jag måste söka annat arbete eller flytta från orten.

Gäst

#20

2015-12-03 16:38

Har skickad flera klagomål angående omläggning av bussarna och indragna hållplatser till Västtrafik

-de svarar inte.

Alla som jag har pratat med säger samma sak-man kommer inte till jobbet i tid om detta genomförs.

Vissa riskerar att förlora sina jobb pga att arbetsgivaren  inte accepterar att man inte kan vara på jobbet när det behövs.

Alla har inte tillgång till bil.

Måste man flytta från området pga Västrafik?? Det är väl ändå förjävligt.

Finns det någon som har fått något svar från Västrafik?

Hur går vi vidare?

Kontaktar politiker eller vad?

 

Totte

#21 Re:

2015-12-03 22:54

#20: -  

Hur går vi vidare? Intressant för det undrar jag med. 

Det kanske den som startade denna petition har svar på? Tanken kanske är att lämna över denna protestlista och kommentarer till Västtrafik, politiker mfl?  Man kan kanske skapa en offentlig Fb grupp Försämra inte Buss 300/330 för att fånga upp fler som inte gillar försämringen med tidtabellerna fler byten o att inte kunna stiga av mm....


Gäst

#22

2015-12-06 09:38

Snälla människor.Ge inte upp.

Fortsätt protestera.Kontakta kommunen och Västrafik.

Fick svar från Västrafik : tidtabeller är redan inlagda på reseplaneraren,hållplatsen Bugärde finns inte med längre.

Jag tycker inte att det är svar på frågan.

Det går att ändra beslut om viljan finns.

Detta försämring drabbar så många och buss 330 täcker inte behovet med de nya tider och att den inte kör hela vägen till Göteborg.

Vi måste ha en buss som kör direkt till Göteborg oh stannar på de hållplatser som finns idag.

 

Kjell Alexandersson
Ansvarig för denna petition

#23 Re: Re:

2015-12-08 12:04

#21: Totte - Re:  

 Hej!

Jag & några till har/ska kontakta GP ....Politiker samt andra berörda & delge dem dessa underskrifter samt våra åsikter ang denna idioti till omläggning/ Kjell

Totte

#24 Re: Re: Re:

2015-12-08 18:51

#23: Kjell Alexandersson - Re: Re:  

 Hej Kjell!

Va bra!

Jag har blivit intervjuad av Härryda posten kommer ett inlägg och vad jag förstod skulle journalisten Ebba även kontakta Västtrafik. Jag har även mejlat Härryda kommun trafik men inte fått något svar ännu. Har även mejlat Västtrafik och fått svar men vill ni att jag lägger in det här?


Gäst

#25

2015-12-08 20:21

Jag har också mejlat Härryda kommun + Härryda kommun trafik-inte fått svar än.

Skickat flera klagomål till Västtrafik osv.

Vi måste få Västrafik och kommunen att förstå vilka konsekvenser detta ändring får för oss som bor här.

Sover inte på nätterna när jag oroar mig hur jag tar mig till jobbet efter den 13.dec.

Den här ändringen innebär katastrof för oss alla som inte har körkort eller tillgång till bil