Barnen i fokus skapar framtidens skola!

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Barnen i fokus skapar framtidens skola!.


Gäst

#26

2015-11-07 20:19

Bevara byaskolorna! Där är de trygga och blir sedda. Barn ska inte behöva bussas långa sträckor varje dag till sina arbetsplatser.

Gäst

#27

2015-11-07 21:03

Jag anser att innehållet i Luleå kommuns så kallade "framtidens skola" är rent trams. Att säga att storskolor är lösning på lärarbrist är ju rent löjeväckande.

Gäst

#28

2015-11-07 21:12

Jag vet vilken skillnad det gör att få gå i en skola nära där man bor och den lilla skolan som gör så stor skillnad för de som går där.
Man syns och man blir lyssnad till på ett helt annat sätt.
Mindre mobbning för många fler vuxna ser och hör på en liten plats.
Detta har varit en fungerande skola sen jag gick där på 60 talet.
Det har inte förändrats på alla år!!! Låt det förbli så!

Gäst

#29

2015-11-07 21:34

Som så ofta är beslutet kortsiktigt och dåligt genomtänkt som det blir när det är pengarna som styr.

Gäst

#30

2015-11-07 21:40

En stor del av min släkt bor i Klöverträsk och jag vet att den byn gör fantastiska saker där skolan är ett mycket viktigt nav. Ingen skola skulle vara förödande, både för bygden i sig, men också för barnen som nu har en trygg skola, där goda resultat visas och där barn med särskilda behov blir sedda på ett fantastiskt sätt. Klöverskolan borde stå som ett föredöme för andra skolor istället för att nu hotas att läggas ner.

Gäst

#31

2015-11-07 22:05

Det är fullständigt vansinnigt både för elever och lärare med ännu större grupper och skolor som bla leder till otrygghet och stress. Sämre undervisning då elever som inte törs ta för sig/fråga och elever med särskilda behov kommer i skymundan. Det är inte rätt ställe att spara in pengar på Sveriges framtid!

Gäst

#32

2015-11-07 23:10

Detta är viktigt !!

Gäst

#33

2015-11-08 05:31

I dagens samhälle när vi vet att ungdomar mår allt sämre psykiskt.Så är det extra viktigt att vi utformar skolorna rätt.Vi vet av erfarenhet att stora skolor skapar mer utanförskap mobbning m.m.Små skolor skapar trygghet och gemenskap.Bästa förutsättningen för att våra barn skall lära sig saker är att de först och främst mår bra. Gör dom inte de så spelar de ingen roll hur välutbildade lärare vi har.

Gäst

#34

2015-11-08 05:36

Tycker tjänstemännen ska inse att de arbetas för medborgarna i kommunen- alla inte enbart i centralorten.
GÖR OM- GÖR RÄTT

Gäst

#35

2015-11-08 05:44

Varenda skola behövs!!!

Gäst

#36

2015-11-08 05:50

Mitt barn går på en av de berörda skolorna och jag vet att den skolan har mycket bra pedagogik, bra resultat (bästa), fina lokaler (byggda för bästa resultat ), växande stadsdel, nära till idrott, nära till natur, bra kommunikationer. Dont fix that aint broken. Tycker det går tvärs emot vad socialdemokraterna på riksnivå har för visioner för den framtida skolan. Mindre klasser, lärartätare. 


Gäst

#37

2015-11-08 09:07

Jag är medlem i Rädda Barnen, och då har man alltid barnens rätt i främsta rummet!

Gäst

#38

2015-11-08 10:25

Har växt upp i en liten by med en liten skola, var fantastiskt att få min skolgång där. Vi hade skolmatsal med egen mat tant och mycket fina lärare.

Gäst

#39

2015-11-08 11:35

För att vi är rädd om barnen och landsbygden

Gäst

#40

2015-11-08 11:41

Barnens perspektiv är inte alltid det vi vuxna tror är barnperspektiv. Det finns forskning som stöder att barn inte mår bra av stora grupper. De får för många personer att relatera till. Om barn stressas (vuxna också) med sina omogra och utvecklande hjärnor klarar absolut inte inlärning om de blir stressade. Vi ställer krav på barnen som många inte klarar av. Kunskap är en del av skolan men att växa som människa i trygghet är kanske ännu viktigare. Det vi vuxna utsätter barn för gör att fler hamnar i utanförskap - det är beforksat! Jag skulle önska att man kunde tänka sig att låta barn åka ut till de mindre skolorna också istället för att bara centralisera allt till stora skolor. MÅNGA barn behöver en mindre miljö. Det finns mycket att säga och jag kanske återkommer i nåt sammanhang.

Gäst

#41

2015-11-08 11:46

Barn i miljöer som är alltför vida blir inte lika trygga. Många kan dessutom lättare falla mellan stolarna då de inte syns lika väl i mängden. Vi håller väl ändå inte på med någon massproduktion gällande kunskapsinhämtning. Det är faktiskt barn vi talar om och med dem måste vi vara varliga!

Gäst

#42

2015-11-08 11:59

Svartöstaden blir en sovstad utan skolan och barnen, en tyst, oengagerad stadsdel där ingen ropar HEJ på gatan!

Gäst

#43

2015-11-08 14:44

Därför att mindre enheter ger tryggare barn eller gamlingar om man ser på äldrevården. Barnen blir sedda då enheter är mindre och miljön blir tryggare.

Gäst

#44

2015-11-08 16:41

Skolan är livsviktig för en bygd där mycket av det sociala och kulturella livet utspelar sig. På en mindre skola får barnen lättare en relation till vuxenvärlden genom att de känner igen vuxenpersonal på hela skolan som ger trygghet. Andra barns föräldrar, syskon och gammelföräldrar bidrar till den sociala träningen i livets villervalla.
Gäst

#45

2015-11-08 20:48

Klöverträsk skola ska leva vidare, tycker att kommunen får backa tillbaka och låta mindre skolor få vara kvar, det är bra miljö för barnen!


Gäst

#46

2015-11-08 21:19

Barn ska få ha sin förskola och skola i närmiljön, även de barn som bor i byar.

Gäst

#47

2015-11-09 10:10

Jag vil bo i en kommun som arbetar FÖR medborgarna och som värnar våra barns intressen, miljön och verkar för attraktiva boendeområden spridda över hela kommunen. Det förslag som kommunens folkvalda lagt innebär enligt min mening inget av detta. Stordrift av barnomsorg och centralisering med följden att göra många av kommunens områden mindre attraktiva för kommunmedborgarna är ett exceptionellt dåligt beslut för hela kommunen! Jag hoppas verkligen att de vi kommunmedborgare valt för att företräda oss inser detta snarast.

Gäst

#48

2015-11-09 15:26

Rör inte Vitåskolan

Gäst

#49

2015-11-09 18:57

Om planerna att lägga en död hand över landsbygden genom att lägga ner välfungerande skolor yttrandes inte ett ord i valrörelsen.
Kommunens motiveringar som efter granskning alla fallit ett efter ett körs oförändrade i repris i pressen. Det handlar inte om barnen, allas vår framtid. Det handlar om att Luleå har fått ett envälde.

Gäst

#50

2015-11-09 20:17

Medborgarna måste få komma till tals i viktiga frågor som berör deras liv och vardag. Politiker...Sluta köra över medborgarna.