Rädda Vidselskolans högstadium

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Rädda Vidselskolans högstadium.


Gäst

#26

2015-09-29 20:09

Det är en bra skola

Gäst

#27

2015-09-30 06:29

Att det känns helt rätt att stödja denna aktion.

Gäst

#28

2015-09-30 14:27

Av många olika anledningar . Har själv gått på denna skola och den behövs . Sen är dom oerhört trångbodda på både Parkskolan i dagsläget . Finns inte plats helt enkelt . Totalt vansinne att bussa ner eleverna till Älvsbyn ! Måste bli en hemsk kostnad bara det !

Gäst

#29

2015-09-30 22:05

Därför att jag älskar Vidsel och jag tycker att denna lilla by måste få chansen att leva vidare. Icaaffären lades ner, och om man nu lägger ner högstadiet också så kommer detta att bli en ännu värre avfolkningsbygd i norr. Låt hela landet få leva!

Gäst

#30

2015-10-01 10:55

För att kunna behålla butiken och barnfamiljerna i byn så måste skolan finnas kvar. Att lägga ner skolan är att öppna för en händelseutveckling som utarmar både byn och landsbygden.

Gäst

#31

2015-10-01 11:01

För en levande landsbygd! Det måste finnas skolor även på mindre orter.

Gäst

#32

2015-10-02 07:15

Skolan är det viktigaste en by har. Utan skolan vill inga unga bo kvar! Bara den äldre generationen kvar och då dör hela byn o takt med de äldre. Varför räknar politikerna aldrig ut vad transportkostnader blir för de elever som måste åka skolskjuts.?

Gäst

#33

2015-10-02 08:24

Viktigt att samhället fortsätter att leva, därför är skolan viktig. Finns redan en fungerande och fin skola, varför inte ha den kvar.

Gäst

#34

2015-10-02 10:53

Jag är Född och gick i skola i vidsel, från 1960-1970. Mitt hjärta brister vid tanken att vidselskolan kan försvinna. Det kan inte få hända. Det vore början på totalt utdöende av Vidsel och även ekonomin i stort. Om skolan inte finns kommer familjer inte stanna kvar i vidsel med omnejd. Turismen är beroende av att det finns affärer skolor och arbetstillfällen för framtida hotell, och annan service verksamhet att erbjuda till folk, som vill flytta in till vidsel. Älvsbyn är för långt att bussa till och blir sämre för elever och lärare med tanke på överfulla klasser och minskad tid för enskilda elevers behov.Tänk starkt på detta innan ni beslutar något om vidsels skola!
Maria L

#35

2015-10-04 20:01

De som har gjort besparingskalkylerna kan inte vara riktigt förankrade i verkligheten.

1. Om högstadiet läggs ner och rivs tillkommer kostnader för att a) skjutsa alla elever från åk 3-6 fram och tillbaka till Älvsbyn varje vecka för att kunna ha slöjd och musik, b) kostnader för minst en extra buss på morgonen från Vidsel för att även högstadieeleverna ska rymmas. Som det är nu åker gymnasieelver, arbetspendlare samt grundskoleelver som plockas upp efter vägen med denna buss. Är osäker på hur många elever som bor i Nybyn/Tväråsel mm, kanske det behövs en till buss, eller åtminstone en större buss, för att de också ska rymmas. c) Kostnader för att flytta, alternativt stänga, biblioteket. d) (Osäker på denna upgift) Kostnad för att flytta bredbandscentralen, vilken enligt uppgift finns i högstadiebyggnaden. Tror inte de fastighetsägare i Vidsel med omnejd som betalat dyrt för att anslutas till Älvsbyns bredbandsnät uppskattar att bli utan internet.....

2. Det är på gång en generationsväxling i Vidsel. Många av invånarna är över 80, men bor fortfarande i hus. Har pratat med många som funderat på att sälja och flytta närmare barn och barnbarn, men tvekat ifall de ska få huset sålt. I skrivande stund finns endast två hus till salu i Vidsel (på Blocket, inget på hemnet), men detta kan fort ändras. Det finns de som vill flytta hit, men svårt när det inte finns bostäder.

3. Stora satsningar sker på RFN, Tempo, Artic Falls samt Delikatessfabriken. Dessa företag behöver arbetskraft. Finns även stor chans att få in en fot inom hemtjänsten på Violen.

4. Har studerat kommunens strategiska plan för 2015-2017(finns att läsa på http://www2.alvsbyn.se/styrdoc/Styrdok.nsf  Rubrik "Plan, Program") och enligt Finansbudgeten på sista sidan ska det amorteras drygt 11 milj under 2016, men bara drygt 1 milj under 2017. Om de istället amorterar 7 milj 2015, och kanske 6 milj under 2017 (ingen aning om vad räntan kan ligga på) så är det ju inget problem att finansiera högstadiet i Vidsel.


Gäst

#36

2015-10-10 07:02

För jag vill ha kvar vidselskolan

Gäst

#37

2015-10-12 21:07

För att rädda vår landsbygd! Förhindra en utflyttning och avfolkning!

Gäst

#38

2015-10-12 21:16

Vi behöver skolor, inklusive högstadier, på landsbygden.

Gäst

#39

2015-11-29 15:39

Känner en elev på Vidselskolan som jag vet tycker om sin skola väldigt mycket därför vill jag va med och hjälpa till för att ha kvar skolan