Låt Kråkbergsskolan fortsätta vara högstadium!


Gäst

#1

2015-09-24 17:36

För 24 år sedan bussades våra ungdomar till Stadsön.. Ett stormöte i Hemängskolans gymnastikhall fick politikerna att ändra uppfattning och en planerad utbyggnad av Stadsöskolan stoppades.Istället byggdes Kråkbergsskolan Nu är vi på ruta ett igen,ungdomarna ska bussas till Stadsön.

Gäst

#2

2015-09-24 17:45

Kråkbergskolan ska vara kvar som högstadieskola för våra barns trygghet & sociala liv.
Jag är själv uppvuxen i Sunderbyn & gått på kråkberg.
De vore vansinne om sunderbyns högstadie elever ska behöva åka till gammelstad varje dag!!!
Sen att ha en stor förskola är också vansinne, vi måste tänka på våra barn & ungdomars framtid & trygghet!

Gäst

#3

2015-09-24 17:59

Dax att vakna politiker ni har blundat för länge om ni missat den stora lärarbristen. Se till att rätta upp ert misstag på rätt sätt.
Gör lärarjobbet attraktivt, öka utbildnings platserna på universitet så mer lärare finns att tillgå då den riktiga bristen kommer pensions avgångarna.
Skapa trainee program för ungdomarna så dom får upp ögonen för läraryrket.
Här är några exempel ni kan börja verkställa, istället för att stänga ner Kråkbergsskolan som bara kommer att leda till försämring för våra barn och ungdomar.
En "storskola" för grundskoleelever kommer bara leda till mer oro i klasserna med en minskad kunskapsnivå hos eleverna och en ännu större frustration hos lärarna, det är ju inte ett bra sätt att göra lärarjobbet mer attraktivt.
Går vi mot det hållet kommer läraryrket att dö ut.
Tänk till nu alla politiker ta ert ansvar!!!
/ Erica


Gäst

#4

2015-09-24 18:10

Jag tycker det är viktigt att mindre skolor ska få finnas speciellt för barn med vissa speciella behov men alla barn har rätt att bli sedd under sin skoldag och med större skolor minskar den chansen

Gäst

#5

2015-09-24 19:02

Jag vill inte att mina barn ska få 5km till skolan. Skolvägen kommer att gå efter Mariebergsvägen som redan nu anses trafikfarlig. Hur kommer det att bli när 300 fler barn ska ta sig till sin skola?

Gäst

#6

2015-09-24 20:20

Sunderbyn behöver självklart åk 7-9 på plats. Bara gorm och svammel att bussa ungdomarna till Stadsön.
Hittaenannanlösning

#7 Det sociokulturella då?

2015-09-24 20:27

Dåligt initiativ att börja slussa barn till Stadsön. Man tappar förtroende för dem man har trott vurmat för sociokulturella värderingar samt mjuka värden...dags att tänka om, ifall denna haveristrukturomvandling går igenom..

På ert ritbord ser det säkert bra ut, men barnen tycker likväl er teckning är skitful...och obehaglig!

Vem skall fylla era platser en dag? 


Gäst

#8

2015-09-24 20:27

Vill flytta tillbaka till Sunderbyn när vi får möjlighet och en anledning till det är närheten till förskola och skola till våra barn (som visserligen är små än, men ändå!).

Gäst

#9

2015-09-24 20:48

Tänk om, tänk rätt!

Gäst

#10

2015-09-24 20:56

Därför att det är ett helt befängt förslag!
Bekymrad Sunderbyare

#11

2015-09-24 21:07

Man måste också tänka på att de som bor i Norra Sunderbyn också går i skola i Södra Sunderbyn. Då ska de alltså antingen åka ungefär 1 mil buss, beroende på var i Norra Sundebyn man bor, in till Stadsön eller till någon by i Boden.


Gäst

#12

2015-09-24 21:12

Jag är en av dem som gick på stadsöskolan på 90-talet när sunderbyn, gammelstad och rutvik senast hade en gemensam skola. Den tiden kan enkelt sammanfatta som ett myller av elever, där kaos, förstörelse, kränkningar, mobbing, slagsmål och gängbildning var "normalt" och vardagsmat. Jag beskyller egentligen inte lärarna för detta (dom gjorde säkert sitt bästa) men problemet var att storskaligheten medförde att ingen kände sina elever (förutom då i bästa fall kanske klassföreståndaren), som elev var det lätt att försvinna i massan och det fanns helt enkelt en utbredd likgiltighet inför uppenbara situationer där en vuxen verkligen hade behövt ingripa (men inte gjorde det). Detta skapade en form av laglöshet på skolan, där det utöver det ovannämnda såldes allt från stöldgods till alkohol och droger på rasterna.

Min årskull (79) var den sista som tvingades att genomleva det här... Tänk dig själv att som 13 åring tvingas in tillsammans med gäng av 15 åringar som tyckte det roligaste som finns var att gå runt och trakassera dig och dina kompisar - när som helst, hur som helst... För att inte nämna det helvete som följde de elever som faktiskt hade kurage att säga ifrån en gång, bara för att sedan bli förföljda resten av skoltiden... Jag kan säga att en sådan hård miljö, där de flesta är rädda för att gå till skolan - så är lärande det sista eleverna tänkte på!

Föga förvånande så var i princip alla dessa problem som bortblåsta när vi väl gick i 9:an, då antalet klasser per årskull hade gått ner från sju till två eller tre... Ingen var längre anonym, alla visste vilka alla var, händelser uppmärksammades faktiskt och man gick till botten med problem... Den trygghet som breddes ut då (och det tror jag många kan vittna om) gjorde verkligen att skolan blev som natt och dag.

Fundera på det här ni politiker som tycker att storskalig hantering av unga tonåringar är rätt väg att gå, fundera, eller än hellre - fråga de rektorer, kuratorer, lärare och elever som redan har erfarenheter av det förslag man nu tyvärr återigen lyft fram! Jag kan garantera er att ingen kommer att stötta det här idiotiska återtåget!

Jag är kategoriskt emot friskolor, men det finns inte en chans i världen att jag kommer läta mina barn uppleva det helvetet jag fick gå igenom - då går jag hellre emot mina egna principer och söker till andra skolor eller flyttar härifrån!
Sparivern

#13 Spara rätt

2015-09-24 21:13

Spara på några pappersvändare i kommunhuset i stället, verkar inte komma så mycket vettigt ut ändå!?


Gäst

#14

2015-09-24 21:56

Sunderbyn med Kråkbergsskolan har en fin renommé sen Gunvor Selbergs tid. Bussa från Gammelstad till Sunderbyn istället. I Sunderbyn finns otroligt många barn i alla åldrar och fler föds ständigt.. Tänk med klara tankar in i detta. / Lena Karlsson

Gäst

#15

2015-09-24 22:21

Blir så upprörd att jag knappt finner ord. 

Vad finns det för logik i att bygga en ny skola i Gammelstad där elevunderlaget minskar och ingen expansion sker. 

Sunderbyn växer. 80 nya villatomter planerade......Sunderbyn behöver alla sina tre skolor  

Allt handlar om att lägga ner Kläppen vilket vore befängt med tanke på åt vilket håll byn växer. Bygg nu ett nytt dagis istället som ni lovat.


Gäst

#16 Pedagogiska skäl? Skitsnack!

2015-09-24 22:32

Jag finansierar den kommunala skolan med skattepengar. Jag har mina barn där för att skolan ska se till deras pedagogiska behov. Om pedagogiken hade varit nr 1 i detta, så hade ingen skapat storskolor och börjat skicka runt elever överallt. Vilket svammel!

Ekonomin styr. Allt handlar om att spara. 

Tror ni på fullaste allvar att läraryrket i Luleås kommunala skolor blir attraktivare nu?? 

Och att fler vill bli lärare till era storskolor?

 

 


Gäst

#17

2015-09-25 10:13

Kråkbergsskolan är inte lämplig för låg-och mellan stadie elever p g a farlig skolväg till och från skolan. Det är kraftig trafik förbi skolan.

Gäst

#18

2015-09-25 20:29

Det som gör att många valt att bosätta sig i Sunderbyn är till stor del att vi har skola upp till årskurs 9. Förstår verkligen inte vinsten i detta resonemang då vi inte minskar i antal utan ständigt växer. Det kommer att bli friskolorna som vinner på detta.

Gäst

#19

2015-09-26 06:55

Påverkar eventuell flytt till sunderbyn.

Gäst

#20

2015-09-26 19:05

För att jag tycker att det är fel att en modern & bra högstadieskola skall bli en låg & mellanstadie's skola med påföljden att så många högstadie elever skall bussas fyra kilometer bort & då det redan finns en låg & mellanstadie skola med trehundra elever ( Hemängsskolan )som blir kvar & där lokalerna är i väldigt uselt skick förutom köket som är nybyggt.
Tycker inte att det blir så stor skillnad om den skolan ( Hemängsskolan) byggs ut & byggs om för tvåhundra elever till då det redan nu är väldigt trångt med omoderna lokaler & då finns det fler behöriga lärare & övrig personal på ett & samma ställe ,för att lösa den situationen med för trånga lokaler på Kläppenskolan som då kan bli till en förskola istället.
Är förälder till en högstadie elev på Kråkberget & till en blivande höstadie elev.
Ärrad för livet av storskola på Stadsön

#21 Re:

2015-09-26 19:21

#12: -  

Jag delar helt din upplevelse. Även jag född 79 och del av den sista årskullen som fick genomleva gatloppen, våldet, förnedringen och den totala likgiltigheten inför elevernas situation på Stadsöskolan. Jag var dessvärre en av de som försökte säga ifrån och det gick precis som du skriver. Det var sannerligen ett rent helvete där det var omöjligt för personalen att ha någon som helst kontroll över situationen då skolans storlek inte gav dem några som helst förutsättningar för detta.

Precis som du så upplevde jag själv att flytten till Kråkbergsskolan var som natt och dag. Vardagen vände från ren överlevnad och ångest till att faktiskt få förutsättningar att fokusera på studier. Hade Stadsöskolan bestått och vår årskull gått hela vår skoltid där så är det inte säkert att jag hade klarat gymnasiekraven. Om jag alls hade varit i livet på slutet. Tack vare Kråkbergsskolan sitter jag idag istället med en färdig civilingenjörsexamen, ett bra jobb, familj och ett ordnat liv.

Men såren från tiden på Stadsöskolan kommer aldrig läka helt. De kommer finnas med mig resten av livet.

Min hustru jobbar förövrigt som Lärare i Kommunen. Hon vittnar om en enig lärarkår mot förslaget på storskolor där de långsiktiga redan ser sig om efter alternativ till läraryrket, så de har en livbåt ifall katastrofen skulle vara framme och detta förslag går igenom. Stora skolor beskrivs som ett arbetsmiljöproblem som vi inte behöver mer av och ännu en spik i kistan för läraryrkets status.

Jag kommer aldrig tillåta att mina egna barn blir ärrde för livet genom att skicka dem till en ny storskola på Stadsön. Det är fruktansvärt beklämmande att våra kommunala tjänstemän är så fruktansvärt historielösa att de nu med kommande lärarbrist som ursäkt är på väg att skicka Luleås skolor och våra barn upp på precis samma isberg som de räddades från på 90talet. Den verkliga orsaken till detta katastrofala förslag kan hittas i besparing av kronor och ören samt en blind tro på ekonomiska teorier om effektivitet applicerat på skolan som verksamhet, inte i någon lärarbrist.

Det är en skam.

//Ärrad


Gäst

#22

2015-09-30 19:57

Vill ej att man flyttar högstadiet från Kråkbergsskolan i Sunderbyn.

Gäst

#23

2015-10-05 10:19

Viktigt att mina barn får gå på Kråkbergsskolan här i byn & att vi behåller en bra och kompetent skola/lärare som fungerar.
Mamma

#24

2015-10-05 12:28

När nu Sunderbyn växer & expanderar befolkningsmässigt borde man passa på att också se till att förskolor & skolor som redan finns också bibehålls, kanske utökas & modernisera dessa.

Det är så viktigt att vi ser till barnens bästa, de blir sedda som individer, det blir de inte i större barngrupper/klasser. Storskalighet, är enligt mitt tycke inte det bästa för barnen generellt sätt. Storskalighet, missar man den enskilde individen & fokuserar lätt på gruppnivåer. Om vi inte ser barnet som en individ med unika egenskaper, då efterlever vi inte läroplanen som Luleå Kommun vill uppnå. 

Varför efterlevs inte Skolverkets rekommendation med 15 eller lägre barn i en förskoleklass? Det är nog många barn med 15 st i en förskolegrupp, för att tillgodose individen och dess behov vid utveckling. Detta kommer ju verkligen inte att uppfyllas om man bygger upp en gigantisk förskola, med stora barngrupper. Låt de förskolor som finns i Sunderbyn idag, få finnas kvar i framtiden också.

Barnens säkerhet enligt läroplanen, tänker man på detta när eleverna ska bussas på en väldigt trafikerad väg. Säkerhet för mig som förälder är närhet för barnet till sin skola eller förskola.

Har man haft liknande förslag avseende bussning av elever till Stadsön för 24 år sedan, varför damma av ett gammalt förslag när det redan har röstats ned och politikerna ändrade sin uppfattning i frågan då, vad är annorlunda nu. När Sunderbyn bara växer befolkningsmässigt . 

Satsa på barnen & dess framtid och låt skolorna/förskolorna som fungerar i Sunderbyn vara kvar. Varför bryta ett vinnande koncept?

Det är våra barns framtid.

Jag gick själv fram till och med Gymnasiet på min hemmaort/by & det tror jag på. Det var mindre barngrupper respektive klasser & varje barn/elev såg man & kunde bidra till deras utveckling. 

Precis som vissa har skrivit, tänk om, tänk på framtiden, dvs barnen.

Barnen är vår framtid!


Gäst

#25

2015-10-06 22:56

Att notera. Luleå kommun kräver utfärdad lärarlegitimation för att få tjänstgöra som lärare i kommunen. Andra kommuner nöjer sig med att läraren kan visa upp intyg på både slutförd examen samt att ansökningsprocessen för legitimation har inletts. Detta då det tar över två år att få ut en legitimation idag pga överbelastning hos skolverket. Ingen nyutexad lärare vill vänta två år i kommunen på att få jobba när de kan flytta och få jobb direkt.

Kommunen kanske skall börja tänka om där för att lösa sin påstådda lärarbrist?