Skriv under för bättre Psykiatrisk vård i Sverige

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Skriv under för bättre Psykiatrisk vård i Sverige.


Gäst

#51

2015-09-11 17:09

För att en vän som hade drogproblem sökte hjälp fleran gånger fick det en gån men halkade dit igen och sedan försökte ta livet av sig och sökte hjälp men blev inlagd och dagen efter blev han utskriven och valde åter igen att ta självmord och då lyckades han tyvärr med det!!

Gäst

#52

2015-09-11 17:12

Jag är utbildad mentalskötare och vet att det finns många engagerade, hängivna personer som jobbar för att göra livet uthärdligt för många med psykisk ohälsa. Men, resurserna för dessa personer visar vilka värderingar dagens samhälle präglas av. Bara att placera en människa som överlevt ett självmordsförsök på psyk.akuten! Hur tänker man där???

Gäst

#53

2015-09-11 17:22

Min pappa tog sitt liv för ca 1 månad sedan pga han inte fick rätt vård

Gäst

#54

2015-09-11 17:28

För dagens psykvård är under all kritik ! Kass och sämst !

Gäst

#55

2015-09-11 17:30

Det är självklart att jag skriver under då jag upplever psykvården vara under all kritik i dagsläget.

Gäst

#56

2015-09-11 18:49

För att psykvården behöver förbättras i alla avseenden. Det finns mycket bra personal, men även en hel del tradtionstyngda, prestigefyllda individer som har stort fokus på sin självbild men litet intresse av aktuell forskning - tyvärr! Dessutom är resurserna snålt tilltagna och fördelningen arbiträr.

Gäst

#57

2015-09-11 19:09

Alldeles för många mår dåligt i vårt land och det utan att få¨det stöd/den vård som de behöver!

Gäst

#58

2015-09-11 19:24

För att jag har både personlig o professionell erfarenhet av hur svårt det är att få hjälp från psykiatrin.

Gäst

#59

2015-09-11 19:27

Jag fick den vård jag behövde, MEN så många attentat och händelser i samhället skulle kunna undvikas om sjukvården tog sitt jävla ansvar! Psykreformen på 80-talet var ett stort skämt!
Min mormor åkte ut och in på psyket, hon fick den vård hon behövde, min mamma fick det inte, vilket resulterade i 2 självmordsförsök och en människa på psykets botten. Idag har jag minimal kontakt med min mamma för att hon långsamt tar livet av sig och psykvården gör ingenting!


Gäst

#60

2015-09-11 19:34

Jag lider av panikångest sen 30 år tillbaks och har aldrig fått någon vettig hjälp inom vården. Jag tycker att alternativ medicin borde komma in i vården, när man har sett att det ger goda resultat utan mediciner mm.

Gäst

#61

2015-09-11 19:42

Har sett en del.
Och den är så nedmonterad, att den i stort sett inte finns.
Knö i folk en massa piller, eller inte få något alls, för att lindra den smärta som finns.
Bedrövligt.
Personal som ibland skrattar ÅT hjälpsökande. Så lågt.

Gäst

#62

2015-09-11 19:46

Egna erfarenheter!
Amanda Sandell Roos
Ansvarig för denna petition

#63 Re:

2015-09-11 20:05

#52: -  

 Hur menar du nu med att dem inte ska komma till psykakuten? Vart tänkte du att dem skulle komma till istället?


Gäst

#64

2015-09-11 20:12

Jag skriver på pga min dotter har inte fått den vård hon behöver på flera år och många av personalen verkar vara helt under all kritik som inte har tid att lyssna i 5 min. Visst finns det några som är bra.

Gäst

#65

2015-09-11 20:19

För en bättre psykvård.
Annett
Gäst

#66

2015-09-11 20:22

Vi är sjuka precis som andra. Våra sjukdomar ska inte få sämre vård än dom somatiska! Vi har alla en hjärna, den tillhör kroppen!!!!!


Gäst

#67

2015-09-11 20:25

min motagning i Ulricehamn flyttade till Borås...

Gäst

#68

2015-09-11 20:39

Psykvården idag är ett skämt. Okunskapen är skrämmande precis som (in)kompetensen.

Gäst

#69

2015-09-11 21:51

Jag skrev under, på grund av egen erfarenhet. Jag fick olika mediciner utskrivna, med information om att det tar tid att justera dosen. Dock, skall tilläggas, att min läkare, till slut, hörsammade min (med skärpa!) uttalade vilja. Alla har inte den möjlighet som jag hade, och den envishet som krävs för att avböja denna s k "behandling". Det behövs en förändring!!½

Gäst

#70

2015-09-11 22:22

Haft praktik inom psykvården och sett verkligheten, den behöver förbättras. Mer personal, mer resurs. Alla vinner på det. Samhället, och framför allt alla som lider av en psykisk sjukdom. Får man rätt hjälp från början blir allt bättre

Gäst

#71

2015-09-11 22:51

Jag skrev under pga att min närastående har redan tagit livet av sig och dom lyckades mot alla odds att återuppliva henne . Fick vara kvar i en månad på psyket och efteråt blev utskriven hem med recept på samma mediciner som hon använde första gången att ta livet av sig. Söker hjälp själv och med våra påtryckningar intensivt ,men någon hjälp får hon inte utom bara nya mediciner hela tiden som fungerar tillräckligt att slå ut henne helt ifrån det sociala livet och som gör henne extremt trött . Vi som är närstående har lika jobbigt eftersom vi lever i ständig skräck att hon kommer försöka och lyckas nästa gång med att ta livet av sig. Hon är självmedveten person och vill leva livet, men hennes problem gör att hon inte orkar längre leva på det viset. Hjälp finns det är jag övertygad om, om man bara skulle ta tag i saken (menar psyk läkare)
Och det är just det som är problemet med svensk psykologi. Vet inte vad man ska göra,eftersom jag med börjar tröttna på allt detta och själva livet. Jag är livrädd att jag inte kommer hamna i samma läge som hon och att det går åt helvete, inte bara för henne och mig utan många andra närstående i våran omgivning.

Gäst

#72

2015-09-11 22:54

Därför att det behövs mer psykvård och en mer tillgänglig psykvård.

Gäst

#73

2015-09-11 22:55

Så otroligt viktigt ämne som inte får den uppmärksamhet det borde!

Gäst

#74

2015-09-11 23:17

Därför att de e nåt av de viktigaste vi har...våra själar...som får den sämsta vården...de handlar inte om själavård utan om att stjäla vård, från de som mest behöver..

Gäst

#75

2015-09-12 00:52

Det är många som mår dåligt idag och dem har rätt till hjälp, det är väl ändå det vi delvis betalar skatt för, bättre psykvård ger mindre mord och våld.