Behåll Hästberg!

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Behåll Hästberg!.


Gäst

#1

2015-05-25 18:41

Spara inte pengar på resursverksamhet
för barn och ungdomar med funktionshinder!

Gäst

#2

2015-05-25 18:58

För min dotters skull och alla andra mirakelungar

Gäst

#3

2015-05-25 19:07

För 14 år sedan gick även jag på underbara hästberg. Jag har nämligen en sjukdom vid namn Goldenhar Syndrom som innebär missbildningar. Har dock en ganska lindrig dos av sjukdomen. Vilket innebär att jag har en ögonprotes och har fått ytteröron som ser "normala" ut. Samt nedsatt hörsel. Idag lever jag ett helt vanligt liv som vilken 18-årig tjej som helst. Går andra året på gymnasiet på vård och omsorgsprogramet och drömmer om att en dag hjälpa andra barn lika bra som jag fick min hjälp första tiden i mitt liv. Jag är ganska säker på att om jag inte hade fått möjligheten att utvecklas så otroligt mycket och inte minst fick det självförtroendet många barn med en funktionsnedsättning inte har. Så jag vill bara säga att utan min tid på hästbergs förskola hade jag inte varit den personen jag är idag. Hästberg är en fantastisk förskola. Dem gör verkligen skillnad. Att få möjligheten att gå på en speciell förskola för funktionshindrade så pass tidigt i livet utvecklar personen så mycket mer än någon kan ana. Är så otroligt tacksam för att jag fick den chansen. Jag vill att många fler barn också ska få den chansen. Eller i och för sig. DET ÄR DERAS RÄTTIGHET! Jag hoppas och håller tummarna för att dem ska ändra beslutet om nedläggning.

Gäst

#4

2015-05-25 19:23

Jobbar inom förskolan i Fagersta kommun och vet vikten av att alla förskolor, å förskolor speciellt för barn med funktionshinder får aldrig röras!!

Gäst

#5

2015-05-25 19:26

Min son berörs utav nedläggningen

Gäst

#6

2015-05-25 19:32

Har själv gått där på 70-talet. Rena vansinnet att lägga ner ett så bra ställe som har hjälpt, och fortfarande hjälper så många behövande barn. Blir så arg...

Gäst

#7

2015-05-25 19:44

Självklart ska förskolan finnas kvar, kommunen får allt ta och förvalta de pengar de har där de behövs!!!

Gäst

#8

2015-05-25 19:46

Min son slutade på Hästberg, sommaren 2014 efter 4 år i deras verksamhet. Där fick han bli sedd utifrån sina förutsättningar och de gav honom möjligheter att utvecklas i sin takt och efter hans förmåga. De är fantastiska där och deras kunskap och engagemang kan man bara inte kasta bort. De styrande i Landstinget Dalarna borde skämmas att de ens föreslår en nedläggning av Hästberg. De barn som har omfattande funktionsnedsättningar behöver Hästberg. Varmt välkommna hem till oss och se vår vardag, så ska vi gärna berätta och visa vad Hästbergs personal gjort för vår son.


Gäst

#9

2015-05-25 19:48

En självklarhet att stötta, det är alla barnens framtid som är viktigast och kan mitt namn hjälpa till så är jag tacksam som fått äran att få vara delaktig.

Gäst

#10

2015-05-25 20:01

För att det är så viktigt att dessa barnen som behöver hjälp måste få det. Det är viktigt för alla barn att få vara med andra barn och leka och ha roligt även om dom funktionshinder eller någon annan diagnos!! Alla barn ska ha rätten till det dom behöver.

Gäst

#11

2015-05-25 20:02

Min dotter fick ett otroligt stöd när hon gick tre dagar i veckan på hästberg. Tror inte att hon hade klarat sig lika bra om hon inte hade fått den möjligheten. Alla barn som behöver extra stöd ska få det. Det finns annat att spara pengar på, men ALLA bör hjälpas åt med det.

Gäst

#12

2015-05-25 20:03

Rädda hjälpen gör de utsatta barnen!

Gäst

#13

2015-05-25 20:03

Oerhört viktigt att Hästberg får fortsätta sin verksamhet!

Gäst

#14

2015-05-25 20:10

Min dotter har själv gått på HÄSTBERG, utan den starten i Livet skulle hon inte vara den underbara människa med det STORA självförtroendet som hon har. HÄSTBERG ger en vetskap och förståelse för barnen att de inte är ensamma om sitt problem.
Se till att våra barn får den starten i Livet som ALLA är värda!

Gäst

#15

2015-05-25 20:18

därför att jag har ett barnbarn med Downs syndrom och vet att det är viktigt o borde vara en rättighet för barn med särskilda behov att få denna specialpedagogik...trodde det var självklart

Gäst

#16

2015-05-25 20:23

Jag skrev under för att det är otrolig viktigt att barn med speciella behov behöver den hjälp dom kan få för att få en så utvecklande framtid som det bara går!!

Gäst

#17

2015-05-25 20:26

Varför ska det alltid dras ner på de svagaste i samhället?

Gäst

#18

2015-05-25 20:43

I protest mot dåliga beslut

Gäst

#19

2015-05-25 20:48

Så otroligt viktig och betydelsefull denna skola är kan nog ingen helt förstå om inte dennes egna/eget barn har gått/går där. Att få det stöd och möjlighet som personalen där ger till föräldrarna och barnen är helt obeskrivligt och kan inte mätas med alla pengar i världen. Det är helt sjukt att tanken ens har kommit fram att lägga ner Hästberg. Det knyter sig i magen och jag känner sådan upprördhet och sorg, att slå undan benen på dom som redan kämpar i det svåra och för sina barns rättigheter, stöd, utveckling, acceptans, gemenskap. Dessa ställen växer inte på träd utan är väldigt få, bevara de som finns, de är så oerhört viktiga! Jag hoppas att ni som kommit med detta förslag tar ert förnuft till fånga och ser till dessa barns rätt i samhället och rätt till det stöd de behöver. Och sen hoppas jag att ni skäms!

Gäst

#20

2015-05-25 20:57

Tycker att det är viktigt att så sjuka barn får hjälp med att på ett pedagogiskt sätt få stimulering att kunna utvecklas så mycket det går.

Gäst

#21

2015-05-25 21:08

Jag har jobbat där och vet hur viktigt/bra detta ställe är för barnen!

Gäst

#22

2015-05-25 21:09

Landstinget Dalarna i ett nötskal!!!!

Gäst

#23

2015-05-25 21:11

Vi behöver goda exempel, vi behöver förskolor som denna som kan visa på hur det går att ordna undervisningen/vistelsen på ett bra sätt. Och framförallt behöver barnen och deras familjer den här miljön för att kunna fungera. Det man lägger på barnen i denna ålder har man igen många gånger om senare!

Gäst

#24

2015-05-25 21:13

Viktigt att ha kvar en sån fantastisk verksamhet som hjälper barnen utvecklas

Gäst

#25

2015-05-25 21:14

För att jag känner en av familjerna som har sin dotter på hästberg och jag ser när vi träffas hur mycket som har hänt med henne sen hon började på hästberg. Skulle dom stänga det så skulle det vara ödesdigert för familjen. Så besultsfattarna måste se på det här på ett annat sätt och se vad det gör för barnen.