Rädda Bromma Flygplats från storflygplatsplaner

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Rädda Bromma Flygplats från storflygplatsplaner.


Gäst

#1

2014-10-11 23:22

Rädda Bromma flygplats från storflygplatsplaner!

Gäst

#2

2014-10-13 06:31

Det finns inget mysigare än lugna lilla brommaflygplats med kullaflyg etc. Mysig trevlig personal!

M.v.h Fotograf Fredrik Damberg

Gäst

#3

2014-10-13 12:19

Bra initiativ

Gäst

#4

2014-10-15 09:52

Det ju för bedrövligt att Sveriges huvudstad Stockholm totalt nonchalerar landets allmänflyg och inte ens försöker lösa problemet. Exempelvis utländska turister/piloter med egna flygplan som måste landa 10 mil från huvudstaden. Detta är sorgligt!

Gäst

#5

2014-10-15 17:55

As a major Capital City in Europe, Stockholm needs Bromma. Could you think of London not having City airport for all the business users? Can Swedish people commuting to work, doing business in the city, tourists, visiting relatives, going for education be without a City Airport near to the city - ANSWER IS NO - LISTEN SWEDISH GOVERNMENT you are a minority in the real sense. No plan for expansion at Arlanda to compensate - NO! It would be easier for me to drive to Stockholm rather than flying to Arlanda, think of the environment there ENVIRONMENTAL PARTY. Your manifesto is a sham and you don't deserve to represent the majority.

Gäst

#6

2014-10-16 15:02

Rätt plan på rätt (flyg-)plats!
Propeller (och småjet) på Bromma, passagerarjet på Arlanda!
Företagare, pilot och närboende

#7 3C eller lättnader i bullerrestriktioner hör inte hemma på Bromma

2014-10-17 07:26

abcdef abcdef

Swedavia, moderaternas Edward Riedl, Catharina Elmsäter-Svärd, Sten Nordin, Ulla Hamilton m.fl, känner väl till alla felaktigheter, tveksamheter och turer bakom Brommas 3C-uppgradering till en storflygplats.

  Alla har fått chansen att göra något åt situationen men valde aktivt att avstå en kompromiss som respekterat alla intressenters behov. Det är deras eget agerande som stänger flygplatsen. Deras iver och maktfullkomlighet lät kasta ut allt lätt affärs- och allmänflyg.  

 Dem retade upp ett stort antal företagare som hade eget flygplan, eller nyttjade s.k. flygplanspooler eller på annat sätt behövde flygplatsen för sitt transportbehov.  

 Allt till förmån för en enda aktör, Braathens/Malmö Aviation, samt för att tillfredsställa nyblivna Swedaviadirektörer, konverterade byråkrater från tidigare Luftfartsverket, att leka näringsliv.  

 Dem var fullständigt tondöva inför att Bromma flygplats betydde så mycket för väldigt många företagare. Flygplatsen knöt ihop småföretagarnas verksamhet med alla delar av Sverige.  

 Allt detta fick det att rinna över för alla dessa företagare. Ett organiserat arbete för att stoppa Swedavias planer påbörjades.  

 Swedavia påhejade av moderaterna har fört väldigt många bakom gardin med deras egen verklighetsuppfattning.  

 Det har nu visat sig att etablissemanget gjorde en total felbedömning i vad alla dessa drabbade företagare tillsammans med närboende i ett unikt opinionsarbete skulle lyckas åstadkomma för att stoppa denna ensidiga och felaktiga favorisering av Braathens/Malmö Aviation.  

 Ibland måste saker gå ordentligt sönder innan det kan lagas. Och denna historia är förhoppningsvis ett paradexempel.  

 Nu är det därför hög tid att göra om och göra rätt. Det är dags att föra samtal hur bäst kompromissa för att Bromma flygplats ska få vara det som avsågs vid avtalsförlängningen till 2038. Det är dags att lägga prestigen åt sidan och sluta att ensidigt ta in Swedavias felaktiga verklighetsbeskrivning.


Gäst

#8

2014-10-18 20:59

I mitt eget fall är det redan försent eftersom Swedavia kastade ut mig redan 2012 ( med en del hjälp från min bror också inte att förglömma ) Hursomhelst blir det nog försent att vänta på att Swedavia går sönder till 100 % I dagsläget är de ju 80 % trasiga & ur funktion, jag har en del inside-vänner som rapporterar & det är rena kasperteatern på både Arlanda & Bromma

Gäst

#9

2014-10-25 16:21

Bromma flygplats ska vara kvar för att det finns människor som bor utanför Stockholm och dessa människor bör kunna åka till hem utan att det ska ta för lång tid. Alla människor får inte plats i Stockholm.

Gäst

#10

2014-10-25 17:58

Lämna Bromma som det tidigare var!
Fly me to the moon - men inte från Bromma.

#11

2014-11-20 20:28

"Lilla Bromma flygplats har under sin existens hela tiden använts för mindre regionalflyg och småflygverksamhet."

Här lyser historielösheten med bländande sken och retorik används för att utesluta fakta.
Från 1936 till 1960 var Bromma den enda fullt fungerande storflygplatsen i Stockholmsregionen.

Airtaco, senare Linjeflyg, flög tidningar till stora delar av Sverige redan i början av 1950-talet.
Svenskt charterflygs pionjär - Transair - opererade också från Bromma åren 1953 - 1960.
Allt inrikesflyg - Linjeflyg - utgick från Bromma ända till slutet av 1983.

På objektiv grund kan dessa verksamheter inte kallas regionalflyg eller småflygverksamhet, så vad har textförfattaren för avsikt med historieförvanskningen?

När jag ser sådana förvanskningar blir jag väldigt säker på att skribenten endera har en dold agenda, eller är en skrivglad pratkvarn som hittat ett sätt att komma till tals.

Om argumenten är tillräckligt bra tål de säkert vanligt dagsljus, utan retoriska filter.