TV4: vänligen ta avstånd från Alexander Bard!

Snart börjar underhållningsprogrammet Talang 2018 och bland de fyra jurymedlemmarna sitter rasisten och sexisten Alexander Bard. Han har även varit med i tidigare säsonger av Talang samt som jurymedlem i musiktävlingen Idol. Problemet med Bard är att han både förnedrar och kränker kvinnor. Exempelvis kallar han den unga popstjärnan Zara Larsson för "bitch", kallar Gudrun Schyman och politiker för horor, tystar ner våldtäktsoffer under #MeToo, uppmanar heterosexuella män att ignorera kvinnor som flörtar eftersom de kan närsomhelst ljuga om övergrepp, kallar kvinnor från Centerpartiet för "missfosterhjärnor", kallar personer som avbokar honom i en podd för "häxjaktsvansinne" och "pöbelstyre", kallar personer som är emot droger för "moralkärringar" samt önskar att f.d justitieministern Beatrice Ask ska dö en långsam död.

Inte nog med det, Bard använder gärna rasistiska ord med ursäkten att han är homosexuell och vet hur det är att bli kallad för "bög". Han använder stolt N-ordet, ett nedsättande ord mot svarta, och propagerar det i direktsändning. De riktiga rasisterna är, enligt honom, de politiskt korrekta och de som röstar på Folkpartiet. När Bard dessutom blir kritiserad av skådespelaren Richard Sseruwagi, så skriver Bard N-ordet ytterligare tre gånger för att håna honom. Bard har blivit anmäld till DO flera gånger, och till och med blivit kritiserad av självaste Diskrimineringsombudsmannen. Han tycker även att alla muslimer är våldsamma, att de är intoleranta och homofobiska.

Trots allt detta fortsätter TV4 att ha med honom i både Talang och Idol. I en mejlkonversation där Amanda Oxell ifrågasätter TV4s val av jurymedlem, svarar de bland annat om att vi har yttrandefrihet i Sverige och han får därför uttrycka sig sexistisk eller rasistisk även om det inte stämmer överens med det som de på TV4 står för. "För oss är det viktigt att inte hamna i en situation där vi inte låter personer medverka i våra kanaler grundat på sina åsikter". Intressant, med tanke på att TV4 nyligen avslutade samarbetet med Martin Timell för sina sexuella trakasserier utanför Äntligen hemma.

Denna namninsamling är en tankeställare för TV4. Vi vill att de ska förstå hur många vi är som inte vill normalisera och legitimera mobbning. Vi vill att TV4 ska ta ställning genom att inte längre ha med Bard i Sveriges bästa sändningstid. Hans åsikter strider mot TV4s nolltolerans kring rasism och genom att ha kvar honom i juryn visar de att det är okej att kränka andra så länge det inte sker på TV4s bekostnad. Och det är inte okej.

Skärmklipp2.JPG

Danny Lam, TNKVRT    Kontakta namninsamlingens skapare

Din e-postadress kommer inte att publiceras på vår webbplats. Insamlingens upphovsman kommer dock att se alla upplysningar du lämnar på detta formulär.

Du kommer att få ett e-postmeddelande med en länk för att bekräfta din signatur. Vänligen kolla din inkorg (och skräppostmapp).