Det råder stor brist på förskoleplatser i kommunen och framförallt i Hishult. Kommunen är tydliga med att många av de barn som vill börja i år kommer få plats tidigast hösten 2019.

Öppet brev till ledningen i Laholms kommun:

Vad är Er plan för Våra barn?

Hösten 2019. Hösten 2020. Buden är många. Barnen är många. Förskoleplatserna är däremot få.

2014 byggdes en ny skola och förskola i Hishult. 40 platser tyckte man var väl tilltaget på nya Åkerlyckans förskola. Men förskolan fylldes snabbt. Redan våren 2015 var platserna fyllda och vi föräldrar fick ängsligt vänta på besked om huruvida barnen skulle få plats eller inte. Det löste sig för barnen den gången, med hjälp av lite påtryckningar och förlängda föräldraledigheter.

Nu står det 20 barn i kö. Föräldrar som sökt förskoleplats till april får besked att de tidigast kommer få en plats i Hishult hösten 2019. Några andra får besked om 2020. I byn går det rykten om att kommunens plan för att lösa krisen är tillfälliga baracker, i Laholms absoluta närområde.

Vi i Hishult kräver en plan.

En plan som inte ger redan trötta, hårt arbetande småbarnsföräldrar 6 mil extra resväg varje dag. En plan som inte kretsar kring Laholms stadskärna. En plan som lättar på tunga axlar och som knyter upp knutar i magar. En plan som ger våra barn möjlighet till trygghet och kontinuitet. En plan som låter syskon vara tillsammans. En plan som möjliggör fortsatt tillväxt och inflyttning i kommunens småorter.

Alternativet är att kommunen fortsätter lösa detta i samma takt som de senaste 3 åren, då är det bara att vänta. För om 5 år är det ingen som bor kvar och ingen som vill flytta hit. Då har krisen löst sig själv.

Med detta brev kräver vi ett öppet svar om kommunens plan för hur förskoleplatserna ska bli fler i Hishult innan invånarna hinner fly till grannkommunerna.

Författarens tillägg i efterhand, 2018-03-04; I fredags gick ett mail ut från kommunen till alla föräldrar som ansökt om förskoleplats i Laholms kommun. I mailet listas ett antal lösningar som kommunen arbetar med för att få bukt med de långa köerna. Inte en enda gång nämns Åkerlyckans förskola i Hishult eller vad som kommer hända med de 20 barn som står i kö hit.

Detta brev skickas 2018-03-05 till Kommunstyrelsens ordförande, Kommunchef, Biträdande utbildningschef, Laholms tidning samt publiceras på sociala medier.